regels mbt lessen, welke raden jullie aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: regels mbt lessen, welke raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:18

Dat ziekmelden vind ik zelf ook geen geweldige regel! Als iemand migraine heeft komt dit uit het niets opzetten..dan baal je zelf al erg genoeg lijkt mij en moet je ook nog betalen voor je les! Niet helemaal eerlijk in mijn ogen! Mensen die zich vaak 'ziekmelden' zou ik gewoon vertellen dat wanneer ze er geen zin meer in hebben ze gewoon moeten stoppen en dat je je paarden dan liever beschikbaar stelt aan mensen die er wel voor willen gaan! Waarom mensen gaan binden aan dat soort regeltjes..ik rij vanaf mijn 7e paard en ik heb altijd alles zo weten te draaien dat ik altijd kon rijden (in mijn manege tijd) de mensen die niet gemotiveerd zijn vallen toch wel af en die zou ik niet eens op mijn paarden willen hebben. Voor hen 10 anderen die wel gemotiveerd zijn!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:21

@ femmiel: een ongeluk zit in een klein hoekje, dus nee.. je bent echt te jong
zodra er iets gebeurt, ben jij ( en nu dus je ouders) verantwoordelijk ervoor en je bent gewoon te jong om les te geven.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:31

Ik werk zelf op een manegebedrijf en wij hebben in principe ook de regel dat je - ongeacht of je ziek bent - je les 24 uur van tevoren moet afmelden. Maar die regel gaat niet altijd op. Je krijgt sne genoeg door welke klanten er misbruik van maken.
Bekijk het ook andersom. Ik weet niet of je alle lessen alleen draait, maar wat als je eerste les bijvoorbeeld om 2 uur 's middags begint en je 's ochtends zelf wakker wordt, al spugend en aan de diarree? Ga je dan hoe dan ook lesgeven of zeg je je lessen af als instructeur (dus korter dan 24 uur van tevoren)?

Aangezien ik op een FNRS manege werk, werken we met lesovereenkomsten. Daarin staat onder andere dat je een maand opzegtermijn hebt.

Bemoei van ouders en anderen tijdens de les wordt niet op prijs gesteld.

Half uur van tevoren aanwezig om het paard te poetsen en op te zadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 01:49

VWB de 24-uurs-regel: dat je hem hanteert, wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet vanaf kunt wijken. Ik zou zeggen: gewoon invoeren. Dan wek je tenminste de indruk dat mensen gewoon netjes op tijd af moeten melden. Mocht er dan onverhoopt eens iets voorkomen waarbij het écht niet mogelijk zou zijn geweest 24 uur van tevoren af te bellen, HOEFT dat natuurlijk niet te betekenen dat je de kosten inderdaad doorberekent. Maar je hebt in ieder geval iets om op terug te vallen als Truus voor de zoveelste keer een uur van tevoren laat weten dat ze eigenlijk niet kan in verband met hoeveelheid huiswerk...

Mocht je er toch zelf twijfels bij hebben, kun je natuurlijk ook overwegen een 50%-regeling in te stellen: niet op tijd afgebeld is half lesgeld verschuldigd oid. Bijhouden op je leskaarten hoe vaak dat voorkomt en er dan dat aantal keren een halve les bijop tellen als de kaart vol is.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:10

Een belangrijke zaak als je professioneel les gaat geven:

Zorg in ieder geval voor een Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven, waarbij bekend is dat je pony/paardrijles geeft. Als er dan iemand afvalt en gewond raakt, hoef jij eventuele letselschade niet zelf te betalen (je bent namelijk bijna altijd aansprakelijk, ook al kun je er zelf niks aan doen). Gewoon even je verzekeringstussenpersoon bellen. Succes!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:29

Ik vind het helemaal geen vreemde regel dat je 24 uur van te voren af moet melden.
Natuurlijk kun jij als lesklant niet plannen dat je ziek wordt, maar je instructeur kan dat al helemaal niet! Heeft misschien iemand anders af moeten wijzen, omdat dat uur al volgeboekt stond, en dan bellen er twee af dat ze ziek zijn, sta je daar met lege handen.

En in bijzondere gevallen kun je er evt. per geval nog van afwijken (bijv. bij het plotseling overlijden van een familielid, of wanneer je echt heel zeker weet dat iemand echt ziek was).

feia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:40

Het is geen vreemde regel, maar 24 uur vind ik toch lang op voorhand. Misschien kan je er bijzetten dat het bespreekbaar is in uitzonderlijke situaties (zoals overlijden), zodat cliënten zich toch menselijk behandeld voelen.

ook:
- halfuur op voorhand aanwezig zijn
- materiaal opruimen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:35

mmm dus toch die 24 uur invoeren?

die uitzonderlijke situaties vind ik wel handig om erbij te zetten, want inderdaad, dan is het niet reeel om te vragen dat men gewoon betaalt. ( en kan ik zelf per geval bekijken wat uitzonderderlijk is en wat niet natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:10

Lowara schreef:
mmm dus toch die 24 uur invoeren?

die uitzonderlijke situaties vind ik wel handig om erbij te zetten, want inderdaad, dan is het niet reeel om te vragen dat men gewoon betaalt. ( en kan ik zelf per geval bekijken wat uitzonderderlijk is en wat niet natuurlijk)

En dan komt er eens een situatie voor die je niet vast hebt gelegd in je regels. Ik zou als jou was voor jezelf iets meer vrijheid ter interpretatie incalculeren, bij voorbeeld door als toelichting op de 24-uurs-regel te vermelden dat jij je het recht voorhoudt om naar eigen inzicht eventueel van die regel af te wijken.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:33

Maar wat nu als je als instructeur plotseling ziek wordt en binnen 24 uur voor de les moet afzeggen. Krijgt de lesklant dan ook een vergoeding?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:52

Misschien kan je dat ziek zijn gewoon even in het midden laten en niet expliciet benoemen?

Bij ons is het volgens mij niet expliciet benoemd, maar kan je als je dan op het laatste moment afmeld ivm ziekte wel de les inhalen. Maar we praten dan wel over een erg grote manege met wekelijks 60 lesuren met gemiddeld 10 tot 15 lesklanten en dan is het makkelijker om daar mee te schuiven.

Of hang er een maximum aan dat je bijvoorbeeld de eerste twee keer dat je binnen 24 uur ziek meld niet hoeft te betalen maar vanaf de derde keer wel (gekeken op jaarbasis ofzo??). Je kan dan altijd nog zien of je mensen waarvan je weet dat als ze zich ziek melden ze echt ziek zijn die derde keer ook nog gunt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:45

Wat een gedoe, volgens mij is die 24-uur regel vrij standaard hoor! Gewoon aanhouden met opmerking erbij dat je naar eigen inzicht kunt afwijken, en dat jouw mening 'doorslaggevend' is daarin. Lachen
Kun je naar eigen inzicht handelen, maar staat het wel op papier!

En inderdaad, 'meedoen is op eigen risico' + verzekering afsluiten.

Op tijd aanwezig, niet roken in de stallen, als je het toch serieus doet, zou ik het meeste er wel bij zetten.

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:30

Hey, om even op het stukje van Femmie terug te komen. Hoe zijn jullie allemaal verzekerd? Want ik neem aan dat een aantal van jullie zwart les geeft, ben je dan aansprakelijk als er wat gebeurt? En voor de mensen die wel hun inkomsten officieel doorgeven, onder de 7000E hoef je hier namelijk geen belasting over te betalen. Hoe zijn jullie verzekerd?
Laatst bijgewerkt door vniekje op 22-10-08 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:54

TurdusMerula schreef:
En inderdaad, 'meedoen is op eigen risico' + verzekering afsluiten.

Ik zie dat er al een antwoord op mijn vraag is gegeven. Maar welke verzekering bedoel je? Kan je iets specifieker zijn? En geldt dit ook als je zwart lesgeeft? Want volgens mij zitten er nogal wat haken en ogen aan als je zwart lesgeeft.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:33

Als ze op je eigen paarden lessen dan vind ik 24 uur van te voren afbellen wel logisch.

maar hoe zit het dan met mensen met een eigen paard? ik heb het namelijk wel eens gehad dat hij opeens kreupel de box uit kwam toen ik hem klaar wou maken voor de les. dan bel ik dus hooguit 2 uur van te voren af. Ook wel eens gehad dat de sleutel van het trailerslot in het slot afbrak waardoor ik de trailer niet kon aankoppelen Vork toen belde ik dus hooguit een uur van te voren af. Mijn instructeur heeft me dat die keren niet in rekening gebracht.

ook heb ik 2 maal m'n les niet kunnen uitrijden omdat we tot de conclusie kwam dat hij niet rad was. ook toen hoefde in niet te betalen (of in ieder geval niet de hele les). Nou ben ik verder altijd netjes volgens afspraak aanwezig, en les ik (meestal) wekelijks, dus hij weet wat hij aan me heeft qua lesklant.

Ik vind dit ook heel netjes, maar hoe gaan jullie daar dan mee om met zo'n regel?

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:08

Ik denk dat het per persoon verschilt. Mijn instructrice zei ook vaak af of wou de les verplaatsen. Daar krijg ik ook geen gratis les voor terug.
Een lesklant die vaak afzegd kunt je erop aanspreken en zeggen dat als het zo doorgaat dat je dan lessen wilt gaan afschrijven als weer eens afzeggen. Maar mensen die zelden afmelden en ook nog eens met een goede reden zoals wat Javayo noemde hoef je toch geen geld voor te vragen lijkt mij.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:23

Ik had het maandag nog, een nieuwe lesklant zou ik om 8 uur les gaan geven, maar ze had op zondag gezien dat het paard kreupel was. Toen heeft ze maandag middag opgebeld, dat hij idd nog niet goed liep. Ik breng dat dan niet in rekening, dat zijn dingen waar je niets aan kunt doen. Als ik aan het begin van mijn les al zie dat een paard kreupel is, hoeven mijn lesklanten niets te betalen, hooguit de vergoeding voor mn reiskosten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:37

Over het 24 uur van tevoren afbellen; als mensen echt ziek, paard kreupel oid zijn is dat natuurlijk erg l*llig.
Oplossing hiervoor is misschien om voor 9/10 uur s'ochtends af te bellen?
Ervanuitgaand dat de lessen s'middags plaats vinden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:19

Wat is het probleem met 24 uur van te voren afzeggen? Je kunt altijd nog beslissen niet in rekening te brengen ivm onvoorziene omstandigheden. Maar met die 24 uur (in principe) haal je de vervelende afzeggers eruit. Lachen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:22

Niet roken op het terrein is inderdaad ook een goede.
Ik zou bij 'haar in staartje' nog iets toevoegen als 'geen (loshangende) sieraden zoals ketting, grote oorbellen, armband. Kan je lelijk mee blijven haken.

Een leskaart is vaak enkele weken langer geldig dan het aantal lessen dat er op past, dan heb je bv. 2 of 3 weken speelruimte.