Afdingen bij paardenhandelaren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: Afdingen bij paardenhandelaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:21

[***] schreef:
berpie schreef:
De ene handelaar is natuurlijk de andere niet, ik bood rustig laten we zeggen 2000 voor een paard die bv voor 6000 op internet stond

Je hebt niet goed gelezen. Een echt goed paard gaan geen duizenden euro's af, die blijft staan voor de volgende.
Als ik een prijs in mijn hoofd heb neem ik je niet serieus als je daar een derde van gaat bieden, dan ga je maar lekker rommel ergens anders kopen.

Jammer dat je een paard rommel noemt, ik heb paarden gekocht voor weinig die veel beter presteerde dan duurdere paarden.
Als handelaar weet je op een gegeven moment wel waar je de paarden vandaan moet halen.
Mensen bepalen de prijs van hun paard vaak aan de prijzen zoals die op internet gevraagd worden, dus zo van o dat paard lijkt er een beetje op, dus vraag ik ongeveer het zelfde.

Voorbeeld, stel je komt bij een haflinger voor 1000 euro, dan ga je geen 500 afdingen.
Daarentegen kun je bij een paard van 20.000,= rustig 5000 afdingen, dat is gewoon de handel.

Als handelaar kijk je naar de situatie van verkoper en springt daar op in, heel simpel en is altijd al zo geweest. Als voorbeeld, stel je komt er achter dat ze moeten verkopen door geldgebrek, dan zou je dom zijn als je daar niet op in springt. Mag een ander gemeen vinden maar niemand gaat meer betalen voor iets als het ook voor minder kan.

Als handelaar heb je op dat gebied gewoon veel meer mensenkennis omdat je daar dagelijks mee te maken hebt.

Als particulier kijk je naar het paard en niet naar de situatie van verkoper.

En ja ik kan in een paar seconden bepalen wat het paard waard is, meestal al vanaf de foto en wat geschiedenis erbij, maar dat komt omdat je weet waar vraag naar is op zon moment.

er staan vaak prijzen bij advertenties die nergens op gebaseerd zijn, laten we de halinger als voorbeeld noemen, ik ga geen 3000 betalen voor een haffie, zelfs niet als ze ZZ dressuur lopen.
Is geen vraag naar dus conclusie, te duur.
(ik noem maar een voorbeeld natuurlijk)

Tinkers staan best hoog in de marktwaarde maar het vreemde is dat ze moeilijk verkopen, veels te veel Tinkers in Nederland, dus als handelaar koop je ze niet zo snel meer want ze verkopen te moeilijk, of het moet iets heel bijzonders zijn.

Als handelaar ga je dus uit van een prijs die op dat moment rendabel is voor jezelf en waarvan je weet, die kan ik verkopen en kan ik wat aan winnen.
Als particulier kijk je anders, wat heb ik te besteden en wat verwacht ik voor dat geld.
2 compleet verschillende werelden.

Voor de goede orde, na een leven van 37 jaar tussen de paarden en in de handel ben ik ermee gestopt al een tijdje trouwens.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:39

Simmie schreef:
berpie schreef:
Ik als voormalig handelaar kan met 1 blik op het paard zien wat het waard is en die prijzen liggen mijlenver vandaan bij wat particulieren er voor geven, een duur paard is nog steeds geen goed paard.

Dat vind ik knap. Waar baseer je je oordeel dan op? (er vanuitgaande dat je idd alleen maar 1 blik op het paard hebt geworpen en verder geen of heel summiere info hebt).

Je baseert de prijs van het paard op wat je als verkoper er voor kunt vangen.
2 jaar geleden stonden de D pony's extreem hoog in Denemarken, daar hebben we ook ladingen vol naar toe verkocht.
In Denemarken betaalde ze veel geld voor een D pony, dus kun je als handelaar ook een hoog bedrag bieden voor een D pony omdat je weet dat ze voor veel meer verkocht gaan worden.

Daarentegen ga je natuurlijk geen bv 10 duizend betalen als je weet dat je er meschien de helft voor terug vangt.
Je moet eigenlijk net als een auto handelaar er goed van op de hoogte zijn, waar is vraag na op dat moment en daar baseer je je prijzen op.

Dus zorg dat je er goed van op de hoogte bent wat mensen willen besteden dan weet je direct wat een paard waard is.

Engeland heb ik ontzettend veel paarden naar verkocht maar de mensen daar zijn nogal voor paarden als modeverschijnsel, op dit moment is er ontzettend veel vraag naar Noriker paarden, zijn hier niet te krijgen maar kun je gerust veel geld voor vragen nu, terwijl hiervoor niemand ze wilde hebben.

dus voor iedereen die er in handelt op dit moment, Engeland is the place to be voor Noriker paarden.

Paardenhandel was en is altijd mijn lust en leven geweest, ik heb momenten gehad dat ik ruim 100 handelspaarden had staan en ontzettend veel buitenlandse klanten, iedere week ergens anders.
door gezondheidsproblemen gaat het niet meer en dat geeft niet, het was een fijne tijd en nu is het tijd voor wat anders maar mijn kennis gaat natuurlijk nooit verloren en omdat ik er uren over kan doorpraten kan ik nu beter stoppen Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:52

Citaat:
Het gaat niet alleen om het spelletje, maar ook om wat een paard daadwerkelijk waard is.

En hoe bepaal je wat een paard waard is?
Het paard is altijd de slachtprijs waard, en verder is het een emotionele waarde..
Jij kan een paard bv 5000 euro waard vinden omdat hij goed heeft gelopen in de dressuursport, ik kan em nog geen 3000 waard vinden omdat hij zijn voeten niet op tilt boven de sprong.. Dat is maar net wat je zoekt, hoe graag een handelaar er vanaf wilt..
Zoals ik al eerder zei heeft een handelaar voor zichzelf een bepaalde marge die hij wilt verdienen op een paard, en zijn prijs zal hier altijd boven zitten zodat er altijd ruimte over is voor onderhandelen.

Een handelaar koopt een dier ook op de gok, en als er iets blijkt te zijn waardoor hij er moeilijk vanaf komt, wil hij best willen zakken in prijs.. zolang hij maar zo min mogelijk verlies lijdt.

Citaat:
Dus zorg dat je er goed van op de hoogte bent wat mensen willen besteden dan weet je direct wat een paard waard is.

Een handelaar koopt idd paarden die lekker liggen in de handel, dat is immers zijn brood.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:56

Klopt femmefatale, paarden waar je dan moeilijk van af komt gaan meestal naar de markt of naar collega handelaren. Laten staan voor de volgende koper gaat niet zo vaak op, na een paar weken word het paard te duur, de winstmarge te klein dus moet het paard weg ook al heb je dan minder winst of soms verlies.
En inderdaad je gaat bv geen Fjorden of noem maar wat kopen als je weet dat er geen vraag meer naar is.