Iedere week op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Iedere week op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:42

Niks mis mee. Om echt goeie prestaties te krijgen is het in elke sport wenselijk, om wedstrijdritme te verkrijgen.
Dat een paard "elke keer aan de bak moet" tja. Thuis train je toch ook, en moet het paard ook aan de bak. Vaak zit je er dan minstens drie kwartier op, tot een uur.
En hoelang duurt nou een dressuurproefje, daar draait een paard zijn hoef niet voor om, normaal gesproken.
Het is dan alleen de vraag of de ruiter het wel zo leuk vindt.......

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:57

Op een wedstrijd presteren is voor een paard heel anders dan thuis.
Op de trailer, van de trailer af, vreemde omgeving, allemaal indrukken.

De dag na mijn eerste wedstrijd heeft mijn paard echt bijna de hele dag liggen slapen in zijn stal, zo moe was ie daarvan. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:59

Dat varieert van paard tot paard, die van mij maak je de pis niet lauw. Hij heeft niks om trailerreizen en een vreemde omgeving boeit hem ook geen jota.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:04

Wat maakt het uit? Ruiters, en vaak de paarden hebben er plezier aan. Knipoog
En of ze nou een ritje thuis in de bak maken of in de ring op wedstrijd.. Is vaak nog leuker ook voor de paarden, op vreemd terrein en allemaal andere soortgenoten. Clown

2 dagen achter elkaar starten, heerlijk toch? Als je daar je prettig bij voelt?

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:05

ik doe de ene maand één wedstrijd en dan de volgende maand 3 weken achter elkaar
toevallig komt het nu zo uit
ik vind een paar wedst achter elkaar fijner dan eens in de maand maar dat is ieder voor zich

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:13

Ikzelf rij dressuur en probeer 1x per maand op wedstrijd te gaan.

Mijn vriend springt, en hij heeft enkel jonge paarden, die gaat elke week op concours...
Het parcours is aangepast aan deze jonge paarden en gaat elke week een beetje technischer, dus probeert hij geen week te missen. Bovendien is het voor deze jongskes wel beter, dat ze in routine blijven en aan het werk, want als er es eentje enkele weken niet meekan door omstandigheden, heeft hij er achteraf nog zoveel werk mee.

Voor dressuur, zo elke week, tot 2 dagen te gaan rijden, zouden wij beiden absoluut NIET zien zitten!

Maar ja, elk zijn eigen keuze, en tot zolang de paarden er niet onder lijden...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:15

O ja, uiteraard is er een zomer & winterstop.
van half september tot half november en van eind februari tot ca 1 mei.
Dan gaat hij gewoon niet op wedstrijd, en hebben wij es enkele zalige weekends vrijaf.

En de paardjes ook uiteraard Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:37

Eerlijk gezegd vind ik een wedstrijd of thuisrijden niet te vergelijken. De trailerrit er naar toe, de vreemde omgeving enz enz. Mijn paard vindt het allemaal spannend genoeg en dat wil ik hem niet iedere week aan doen.
Maar als je van die nuchtere onverstoorbare paarden hebt, zal het wel anders zijn. Die heb ik nooit gehad, dus daar kan ik niet over oordelen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:54

Daarom gaan ze ook al van jongsaf mee, zo leren we ze koel omgaan met wedstrijden.

Mijn paarden gaan zelfs als veulen/jaarling als eens mee naar een prijskamp ed, worden ze gevlochten, gewassen, trailer ed, zodanig dat je daar later veel minder stress van hebt, want zij weten gewoon van niets anders...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:20

Mijn paard is nu 3, maar gaat vanaf deze week ook 3 keer mee, achter elkaar elke zondag, komt toevallig zo uit, hij krijgt zijn rust echt wel dus ach waarom neit....

pennypony15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:39

ik heb zo'n 2 maanden geen wedstrijden gereden en straks 3 weekenden achter elkaar. ik vind het niet erg maar eigenlijk kwam het net to uit de ik 3 keer achter elkaar ging anders had ik het ook anders ingepland want met te veel wedstrijden achter elkaar vind ik het best wel saai worden;)

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:40

Dat moet ieder voor zich weten, ik ben er niet voor of tegen. Sowieso start ik één keer in de maand. Voor de rest kijk ik wat ik leuke wedstrijden vind, mochten dat er 6 achter elkaar zijn, doen we dat. Maar om echt elke week non-stop op wedstrijd te gaan, trek ik zelf niet. Dat is meer om het feit dat ik elke zaterdag werk en de wedstrijdzondagen vaak vroeg beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:01

Ik zou daar zelf niks aan vinden denk ik, hoewel ik ontzettend graag op wedstrijd ga. Ik kijk naar de locaties, ik start op wedstrijden die ik graag mee wil doen. Helaas staan de selecties ook steeds precies achter elkaar gepland (en daar ben ik niet happy mee!). Ik start ook wel graag meerdaagse wedstrijden, zoals vier dagen in Roosendaal (hoewel mijn paard er de laatste twee dagen niet veel meer aan vindt, die is dan echt wel moe van de indrukken, ondanks dat ie ook jong overal mee naartoe is gegaan). Ik start dus soms drie weken achter elkaar wel 8 proeven oid, en dan weer gerust twee, drie maanden helemaal niks.
Idealiter twee dagen per maand, maar ik start liever op wedstrijden waar ik graag kom in een onregelmatig ritme dan dat ik volgens de agenda moet starten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:03

ik start ongeveer 2 a 3 x per maand, en regelmatig een wedstrijd pauze.. Ik vind niks mis mee als mensen vaker starten, moet iedereen voor zichzelf weten Ja

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:05

Als ik er de tijd voor zou hebben en ook vervoer had voor iedere week zou ik het denk ik helemaal niet erg vinden om elke week te starten.

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo.. 2 dagen achter elkaar starten in een weekend heb ik zelf ook wel eens gedaan, maar dat was dan op locatie waar je zeg maar beidde dagen 1 proef kon rijden en waar ik stappend heen kon. Als je er echt stukje voor moet rijden vind ik dat ook wat teveel van het goede.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:43

ik wil 2 keer inde maand een wedstrijd rijden...
maar dan moet ik hopen dat mijn paps meewerkt Clown

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:10

daffodil schreef:
Bij ons in de buurt is dat heel normaal, zaterdag én zondag en dan ook nog eens weken achter elkaar. Dat soort mensen zijn puntensprokkelaars......willen snel door een klasse en zijn bakken met geld kwijt aan startgelden terwijl ze dat misschien beter uit kunnen geven aan les.

Ik plan meestal wat wedstrijden achter elkaar en soms komt het voor dat dat een paar weken achter elkaar is en dan rij ik rustig weer een maand of twee geen wedstrijd. Nu is het inmiddels een half jaar geleden dat ik gereden heb maar heb wel weer wat ingepland staan.

bij ons is dat ook zo!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:39

Ik startte 1 a 2 keer per maand en bij ons in de regio rijd je in het binnenseizoen dan ook maar 1 proefje per wedstrijd.
Toch vond ik het wel prima zo. De klasses gingen snel genoeg en we reden altijd in een klasse die we qua training ook goed aankonden.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:16

Vaak zijn dit ook mensen met meerdere paarden.

Zelf ga ik ongeveer 1 keer in de 2 weken op concours. En zat worden? Nee helemaal niet, ik vind het onwijs gezellig, mn paard geniet van de aandacht.
De reden is vooral ritme houden. Snel door een klasse heen gaan is voor mij geen must. Liever niet zelfs.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:20

Ik wil volgend jaar weer in de B starten, maar meer als een wedstrijd per maand ga ik echt niet doen.
Ik ga liever goed voorbereid van start en steek liever energie in lessen.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:38

Meestal rijd ik ongeveer 2 a 3 wedstrijden met mijn paard(en).
Mijn jonge heeft alleen nog maar dressuur gelopen.
Mijn schimmel loopt eigenlijk voornamelijk springenwedstrijden.

Doordat ik wel te maken heb (gehad) met blessures, heb ik sowieso al 2 hele outdoor periodes gemist met mijn schimmel.
En dat terwijl het outdoor juist veel beterder bij mij past dan indoor!
Als het dan wel lukt, ga ik soms in de outdoorperiode/ zomervakantie eigenlijk wel eens 4x in de maand op dressuurwedstrijd/ of afgewisseld met springen.

Indoor ga ik meestal minder op wedstrijd. Ivm wassen enzo van mijn schimmel.

Wat een enorm voordeel is aan meerdere wedstrijden rijden, is dat je goed in een ritme zit en daar heeft een paard behoefte aan denk ik. Daardoor kan het dan wel snel gaan.
Ik ben dan ook echt uit mijn ritme als ik een paar maand niet op concours ben geweest.

Maar om nu 2x in het weekend op concours te gaan én dan dat ook alle weekenden van de maand...? Dat is wel een beetje veel van het goede toch!?

KiimsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:23

Het fijnste vind ik ook om 2x in de maand te starten.
Dan heb je in die tussen tijd genoeg tijd om aan je eigen aandachts puntjes te werken..

jaccowacco16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:29

Ik rij met mijn paard rond 2 -3 keer in de maand wedstrijd maar plan mijn training er ook om Pling . Bijvoorbeeld ik train mijn paard niet vaker als 2x intesief de rest van de tijd doen wij wat rustiger aan en een lesje en een dagje vrij en afwisseling. zo blijft het leuk. Ik heb ook weleens een maand waar ik geen wedstrijd heb dat is ook wel eens fijn Haha! maar ik vind dat de training beter gaat als je toch om de week westrijd hebt, zo ongeveer. Ik merk dat mijn paard het leuk vind om op wedstrijd te gaan want thuis is hij heeeeel schrikachtig en op wedstrijd bijna nooit. hij kijkt ook altijd zo vrolijk. Ik denk wel dat je naar je paard moet kijken en wat het beste voor hem is. je moet niet iedere week op concours gaan als hij er een hekel aan heeft vind ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:45

Ik start zeer regelmatig... Kan goed een paar weken achter elkaar (wel altijd maar 1 wedstrijd per weekend) en dan weer een aantal weken niet... Maar allebei de paarden vinden het héél leuk op wedstrijd, lopen leuk te showen.... Lachen
Nou heb ik eind oktober wel een keer op donderdag + zaterdag wedstrijd, omdat ik allebei de wedstrijden graag wou rijden, maar maakt voor de beestjes niet zo veel uit. Lachen Die vinden het allemaal net zo leuk... Ja Vaak is het wel dat ze de dag na, meestal vrij hebben, en de dag e rvoor een lekker bosritje. Lachen

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:18

Ik houd ongeveer twee keer per maand aan tot nu toe. Heb echt geen zin om elke week het paard mooi te moeten maken etc. Ik vind het heerlijk om op zondag lekker relaxed buiten rond te stappen en op zaterdagavond met stappen niet rustig aan te hoeven doen.