Die van mij werd altijd wel wat frisser, maar dat is met de jaren( hij is nu 10) ook wel iets minder geworden. Hij was altijd nog goed te rijden. Ik stap als het echt kouder is eerst rond met een fleece deken. Bij echte koud draaf ik wat rond daarmee en dan gooi ik hem af. Als het meevalt doe ik dat nog niet. Daarna blijf ik wel continu in beweging, dus veel draven en galopperen. Ik stap erg weinig tussendoor met de kou en als je hard bezig bent, zijn ze ook wel met hun koppie bij jou. Daarna gooi ik meteen de fleece over ons heen en stap op adem, maar niet TE lang.
Ik twijfel ook elk jaar wel of niet scheren, maar als ik aan het rijden ben en hij meteen drijfnat is, wat ook niet meer droog te krijgen is, vind ik dat vele malen erger. Dan probeer ik er rekeneing mee te houden, maar zelfs dat helpt niet. Nu heb ik wel een pony met sowieso meer vacht, maar je kan alleen per paard kijken of je scheert en wanneer. Nu is hij wat frisser misschien, maar daar tegenover kan ik meer doen weer en tegen de tijd dat het echt kouder is, zit er alweer een stukje op en is hij alweer gewend.
Ik kijk vd winter nog wel of het nog een keer nodig is. Helaas zijn de seizoenen zo vreemd tegenwoordig..........