paard is ongemanierd, rukt zich los!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Re: paard is ongemanierd, rukt zich los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:17

aerdenhout1 schreef:
Ketting, maar dan onder de kin door. Flinke ruk en na een keer of 2 weten ze precies als de ketting eraan zit. Ketting over de neus ben ik geen voorstander van, daar word een paard vaak kopschuw van ( je kan zelfs de neus breken met een ketting) en doet vele malen meer pijn dan onder de kin door.

Precies Ja

yvetjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:00

RianneH schreef:
yvetjuh89 schreef:
het lijkt mij dat als je een paard gaat slaan of pijn gaat doen hij alleen maar sneller weg wil. je kan hem beter te slim af zijn en een middel zoeken zodat je hem wel houd. (hoofdstel of een halstertouw even door de mond halen). en grondwerk is inderdaad ook niet verkeerd. hij moet wel respect voor je hebben.

Je spreekt jezelf wel behoorlijk tegen zeg. Een halstertouw door de mond halen zal ook niet bepaald voelen als een massage. Oftewel, een flinke ruk in de mond met een touw of bit zal even veel pijn doen als een lel tegen de neus.

@TS wat je ook kan proberen is om je halster onder je hoofdstel te doen, zolang die braaf mee loopt houdt je druk op het halster, maar mocht die losschieten, dan kan je snel het touw van het hoofdstel erbij pakken.

wie heeft t hier over een ruk aan het bit of mond? das iets anders dan tegenhouden....??

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:41

Mijn oudere merrie deed dit ook toen ik haar net had. Resultaat was dat ik de helft van de tijd op mijn buik in het zand lag. Niets hielp met een barse stem nee zeggen, touw om de neus hielp allemaal niets. Ik heb toen de zweep meegenomen en toen ze wilde gaan heeft ze een beste tik tegen haar borst gehad. Ze heeft het nooit weer gedaan, het werd op een gegeven moment zo erg dat ik haar amper meer buiten durfde te zetten, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Gelukkig is het nu goed en helpt idd een keer bars nee zeggen als ze iets doet wat niet mag.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:47

Wij hadden een Apony die dit kunstje elke keer flikte. En dan op de momenten dat je zelf wankel was (dus uit en in de trailer, hoofdstel/halster wissel, hek open en dicht doen). Was gewoon een kleine draak daarin! Het kon 10x goedgaan, maar als ze het in der bol kreeg, deed ze het. En wel zo dat ze mijn vader gewoon meesleepte langs het hek en die is echt niet mis! Als ze willen, gaan ze overal doorheen, kinkettingen, bitjes daargelaten. Gelukkig ging deze pony gewoon gras eten en konden we haar daarna zo pakken en op stal zetten...maar ze moest het gewoon even doen af en toe. Waar het van komt? Geen idee maar ze had die tik er gewoon inzitten. Terwijl er verder niets slecht over het beestje gezegd kan worden.

Mijn huidige paard miste daarin een stukje opvoeding en heeft mij regelmatig mee gesleurd naar een graspolletje. Consequent optreden, straffen en belonen heeft echt geholpen. En nu loopt ze met een los touwtje en een enkele keer een stemverheffing gewoon braaf mee. Ga regelmatig met haar wandelen langs de weg en wil ik niet zelf uitgelaten worden Haha!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:28

Bij ons op stal stond ook zo'n ongemanierd onopgevoed paard. Een groot beest, 1.75 m en loeisterk. die had de gewoonte om je mee de wei in te sleuren. Vooral bij nieuwe mensen. erg fijn. Het resultaat: hij liep met het touw aan zijn halster in de wei en jij had de brandblaren op je handen. Hij had dus geen respect voor ons, kleine mensjes. Hij kreeg ook het halstertouw over zijn neus of door zijn mond. Dan moest je hem de wei in draaien en danzelf achter het hek staan, zodat hij je niet mee trok. Op een gegeven moment wilde niemand hem meer in de wei zetten, de etterbak. Als het hem weer een paar keer was gelukt om iemand mee te trekken, moest je heel sterk zijn en erop voorbereid om hem weertegen te kunnen houden. Dan ging het weer goed. uiteindelijk heeft dit ongeveer 4 jaar van heropvoeden gekost en nu gaat het eindelijk goed. hij gedraagt zich eindelijk, de pubertijd is voorbij; hij is nu volwassen geworden.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:30

Hengstenketting (ketting dus) werkt goed. Mijn paard doet het bij sommige mensen (losrukken en wegrennen) en die laat ik een hengstenketting gebruiken.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:33

ik kreeg ook een keer een zwaar onopgevoed paardje onder mijn hoede..... zodra hij gras zag--->rennen. hengstenketting onder de kin door, en zelf rustig blijven lopen. Paard trekken, en de ketting kwam al strakker te staan...na 2 keer was hij genezen van het trekken!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:20

Ik heb altijd geleerd dat je moet proberen het hoofd naar je toe te krijgen voordat ze gaan rennen. Als ze al aan het rennen zijn een tik op kont waardoor ze zich omdraaien met hun hoofd naar je toe. Maar dan moet je wel zeker weten dat de tik geen bok geeft. Als je dat een paar keer doet krijgen ze vanzelf wel in de gaten dat jij slimmer bent en wegrennen is dan geen leuk spelletje meer.

charlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:27

tja,
die van mij durft da ook ne ke te doen ze.
anders moe ge ne ke probere een zweepke mee te pakke.
(als hij/zij er niet bang van is).
ofwel hang je in de plaats van een halstertouw een longe aan het halster.
als hij/zij dan weggloopt dan heb je hem/haar toch vast he!!
hoop da it een goed advies was.
groetjes Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:28

Onderschrift please, Charlobo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:29

Stomme vraag: maarre hoe maak je dan die hengstenketting vast?
Want mijn pony wil zich bij tijd en wijlen ook nog wel eens losrukken als ik hem uit de wei haal uit pure enthousiasme.
Grondwerk pas ik toe, maar structureel een stap achteruit als hij toch doorloopt werkt helaas niet. En als hij eenmaal weg is... is hij eeh sja weg Clown
Verder is hij ook heel lief, reageert goed op commando's en loopt je ook zonder touw netjes achterna. kan er zelfs met alleen een halster op rijden Tong uitsteken
Maar zo af en toe krijgt hij het gewoon op z'n heupen Clown en trekt hij zijn eigen plan.

Dus dan klinkt zo'n henstenketting onder de kin door wel goed, maar doe je die dan eronderdoor zodat het effect heeft? Kan dat met een gewoon halster?

(touwhalster werkte voor mij niet, want dat voelt hij blijkbaar te weinig. Longeerlijn kan ik zelf niet goed vasthouden als hij rent, bijrijdster kan dat wel Nagelbijten / Gniffelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:35

Ik zou voorlopig met hoofdstel brengen en halen, ik heb ook het eerste jaar nooit met halstertje kunnen wandelen. Als paard weet dat hij sterker is en kan gaan waar hij wil, blijf je dit houden.

Waarom niet gewoon slimmer af zijn en het gevecht niet aan gaan? Dat komt vanzelf. Zorg dat je paard niet voorbij jouw gaat en dat moet je oefenen, kan je doen door een zweepje mee te nemen en te gaan oefenen door te gaan lopen en als je paard je voorbij loopt steek je je zweepje uit als een soort slagboom voor zijn knieen en ga je stilstaan. Paard moet ook stilstaan. Als de baas stilstaat, moet paard ook stilstaan en zeker niet de baas voorbij lopen. Gebruik veel stem en beloon heel veel als hij snapt wat je van hem wil. Dat doet hij bij jouw dus wel.

Als je die oefening kan, dan zal het losrukken nooit meer gebeuren. Je zou met je oefening steeds even de knieen aan kunnen raken als hij versnelt en je voorbijstapt. Let er op dat jij met geen stapje jouw lef voorbij mag lopen. Jij bent de baas en met dit ontzag kan je alles.

Naar de wei is voor heb gewoon het einde, die appels, de vrijheid, gras en dat losrukken is joligheid en onstuimigheid, hij heeft helemaal niet in de gaten dat hij ongehoorzaam is naar de baas toe, de baas doet immers niets??dus is hij ook niet de baas, maar zijn gelijke..!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:44

Woehaha! Hoe herkenbaar! Mijn (nu 4-jarige) Tinker x Fries Jaopie kon daar ook wat van zeg, goeie hemel! Ketting over neus (inderdaad niet aan te raden: gevaarlijk!), onder, naast, controllerhalster gekocht, een ervaren paardenvent er bij gehaald, alles en iedereen werd genegeerd, zweep tegen borst, terug zetten (wat is "terug" dacht hij?) wat een absolute verschrikking. Beleerders, alles heeft er mee in een bietenveld of achter aan gehangen, of het werd twee minuten vechten met iemand " die hem het met de zweep" wel even af zou leren. Ik herken werkelijk alles in dit dit topic, tot en met het natural horsmanship volgens Roberts of Parelli toe. Dat ging overigens volgens alle regeltjes. Behalve als je hem dan de andere dag uit de wei wilde halen.... Opzadelen, rijden, no problem. Alleen dat.
Hoe oud is dat paard eigenlijk, als ik vragen mag? Mijn paard is nou een aantal maanden vier, een ruin, dacht ook nog even en tijdje dat-ie nog hengst was of zo, maar ik heb hem gwoon een tijdje met hoofdstel uit de weide gehaald, nu is het geen punt meer. Ik moet alleen nog steeds niet aan een ander vragen : haal jij Jaopie even uit de wei (mt slechts een halster) want dan weet ik wel weer waar dat op uitdraait. Inderdaad: bij mij flikt-ie het niet meer, maar k moet tot mijn schande zeggen dat ik hem "heb omgekocht" met kwartjes appel. Elke keer een paar meters verder en stukje, tot-ie het hele stuk liep op het woord "snoepje". Zielig he? Ik dan. Maar nu krijgt-ie dat "snoepje" pas als hij mee is gekomen en netjes aangebonden staat. het monster. Toch: de aanhouder wint, een leeftijd (daarom vroeg ik het) is soms ook een partenspeler, hoor. Maar je ergert je groen en geel als zoiets aan de hand is, ik weet het! En daar moet ik eerlijkheidhalve aan toevoegen: bij en door het grondwerk hebben we wel geleerd het commanda: nee, terug onder de knie te krijgen, dat helpt enorm, in elke dreigend-dominatie-conflictsituatie eigenlijk. Je stem doet ook een hoop, maar daar moet een paard wel op gericht en getrained zijn. "Terug" heeft mij met mijn niet geheel makkelijke heerschap toch wel uit verschillende lastige situaties weten te redden, zonder dat het op een krachtmeting aan hoefde te komen, want dat verlies je als mens altijd. Een gebrek aan respect voor jou? Ja, dat wil ik zonder meer aannemen (al vind je dat als paardeneigenaar niet altijd leuk om te horen), maar ook heb je van die paarden, die hun kracht TEGEN je inzetten, als ze dat eenmaal weten, pfftttt, berg je dan maar. Jaopie weet dat onder het zadel niet maar op de grond wel degelijk! Dan is stemgebruik en commando "terug" aanleren van uiterst belang, lijkt me.Nu kan ik er wel om lachen, vandaar de aahef vn deze Post, maar indertijd ... radeloos werd ik er van. urfde/wilde ook niemand hem meer uit de wei te halen. Ik herken het zo goed. Probeer alles, desnoods trucjes, inderdaad, zoals al werd gezegd: slimmer af zijn, 't is kennelijk een paard die weet, hoe die jou te slim af moet zijn. Later kun je er om lachen, die streken!

narf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:23

Ja ik herken ook iets in dit plaatje terpentijn. Heb tinker van net 6. En vaak gaat het goed, maar soms....
Onder het zadel is het geen probleem, in het begin heeft hij het wel geprobeerd, maar lukt hem gewoon niet. Maar aan de hand, weet hij gewoon dat hij iets sterker is. Hij draait geheel onverwacht zijn hoofd af en rent een paar meter weg. Kan hem dan meestal gewoon weer pakken.
Touwtje om zijn neus, bitje, parelli, snoepjes. Nog niks wat echt helemaal werkt. Hoop gewoon dat het minder wordt. Vandaag nog grondwerk (met kaptoom) in de bak gedaan. Geloof dat hij me maar een stuk of 6 keer heeft meegesleurd. Moet wel los laten, want tussen 600kilo en een hek zitten, vind mijn brocante lijf niet leuk. En een ruk geven, voelt hij niet eens, schreeuwen hoort hij niet, zweep voelt hij niet....stoicijns, maar ben flink aan het werk en hij begint al beter op stem te reageren.

tja en ook ik heb 20 jaar ervaring met de meest lastige paarden (waaronder doordrammerige tinkers). Maar goed, hij doet het bij iedereen (en echt wel mensen die hun mannetje staan op paardengebied). Op een gegeven moment elke avond bij andere mensen. Die hem binnenzetten, toen ik dat na een week te horen kreeg, ben ik hem zelf een paar weken binnen gaan zetten. Niks aan de hand. En nu gaat het ook bij de rest goed.

Maar goed, fijn een stukje met hem wandelen, vind ik al niet meer zo leuk. Vandaag toch weer een ieniemieniestukje geprobeerd. Hij probeerde het wel, maar lukte niet, gelukkig. Verder weer in de bak geoefend. Laat staan longeren, das helemaal drama.
Maar gelukkig maakt het rijden het helemaal goed, want dan heb ik toch echt een meest geweldige knol!!! Haha!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:44

Ja, leuk he? Had ik dit net allemaal geschreven, hadden ze hem weer verpaats naar een "achterwei" (niks mis me, want er staat praktisch gen gras meer, en meneer is ereen van "ik kijk naar een pol gras en ben meteen Billie Turf". Maar hij vond dat toh wat minder leuk, dus ging ik hem uit de wei halen en HOODAASR, BRAAAVE VENT, en HEEE WAT GAAN WE DOEN...? Twintig meter verderop hield hij eens stil. Ik was kwaad! Maar dat heeft geen zin, dus ik liep gwoon langs hem heen, zonder verder acht op hem te slaan, en hij liep (toen ik hem gepasseerd was) gewoon LOS! achter me aan naar opzadel en poestplaatsje, en stond dar gewoon zonder dat ik iets zei, STIL. Af en toe .... wurgen!