Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lovespike schreef:jaah oke lissy daar heb je wel gelijk in jaah

Snoevie schreef:ze zijn om je hulpen wat fijner en duidelijker te kunnen geven,zeker niet geschikt om een traag paard 'sneller' te krijgen!
als je je benen niet heen en weer wiebelt kan je ze best gebruiken,ook als je geen M rijdt ofzo........ook als je geen wedstrijden start kan het fijn zijn een spoortje te dragen...
pearno schreef:Persoonlijk ben ik erg tegen sporen omdat je naar mijn idee de pony daar alleen maar ongevoelig door maakt
S_zanne schreef:Stephaniiee_ schreef:Sporen moet je alleen gebruiken wanneer je zeker weet dat je het kan! Dus zolang je je benen/voeten niet stil kan houden zeker niet doen.
Sporen gebruiken alleen als je paard echt niet op je been reageert.
Met het eerste ben ik het eens maar sorry, sporen zijn er zeker niet voor als je paard niet goed op je hulpen reageert.
Ze zijn er om je hulpen te verfijnen.
Dus gewoon vanaf blijven tot je M rijd of zoiets.
xmaddyx schreef:Ik gebruik ze ook bij een paard die een super dikke wintervacht heeft. Ik kom gewoon niet door de vacht heen anders.
xmaddyx schreef:Een "schop" als je dus géén spoor om heb, omdat ze totaal niet reageren.
Een licht drukje als je wél sporen om hebt. Dan is harder niet nodig.

xmaddyx schreef:nou hij reageert er anders niet op. dus dan noem ik het zo...
Het ziet er beter/netter uit om een licht kuitdrukje te geven dan dat je een "schop" moet geven...