scheren, 24/7 buiten en geen deken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: scheren, 24/7 buiten en geen deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:05

Ik scheer ook alleen een strook over de hals bij mijn pony's en ze blijven de hele winter (dag en nacht) zonder deken buiten, doe het al 3 jaar zo en gaat perfect.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:07

Afbeelding

Die bedoel je?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:07

Als je alleen een streep scheert, kan je paard gewoon op de wei blijven, als hij een schuilstal heeft. Kan prima.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:08

Bekijk anders ook even op de wiki. Er zijn ook wel modellen om te scheren (meestal slechts dunne streep van hals over de buik naar achter), waarbij je inderdaad evt. zonder deken zou kunnen. Maar 24/7 buiten zonder deken en wel scheren is een combinatie die niet echt aan te raden is denk ik.. Vooral 's nachts koelt het flink af, dan zal je paard ook met een klein model geschoren moeite krijgen om zichzelf warm te houden.

Wat dat betreft denk ik dat je beter het rijden kunt aanpassen in jouw geval (op warme winterdagen dus wat matiger aan het werk).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:08

nelleke: een luchtweginfectie is afkomstig vanuit een virus. niet vanuit kou
lynne: het is echt onzin dat je een paard eerder zou moeten gaan scheren ieder opvolgend jaar omdat het dan sneller groeit. als je een paard onder een dek houdt en dat goed afstemt, is in principe een scheerbeurt niet nodig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:09

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:09

ik zou hem niet scheren.. risico is te groot dat hij ziek word.. de hals is evengoed kwetsbaar.. het is toch het jasje dat je uittrekt en niet meer aan doet.. Als hij rijdt is hij in beweging en is het logische dat hij is zijn jasje het heet heeft daarom hebben wij met sporten ook minder kleren aan omdat we het warm krijgen.. maar gezien jouw pony een vaste jas heeft die je niet uit kan trekken zit er niets anders op dan lang instappen en uitstappen.. Als je een paard scheert doe je hem een deken op.. als je dan gaat trainen kan je hem zijn sportkleren aan doen en dus zijn jasje uit doen.. na het trainen doe je zijn jasje weer aan.. maar gezien jij hem geen jasje aan wil doen.. zou je dus net als bij mensen met koud weer gewoon in je sportkleren rond lopen.. Lijkt me niet echt verstandig ook niet met schuilstal.. Mijn ervaring is dat paarden daar niet veel in gaan staan.. die van mij kunnen hun box in lopen hebben een overdekt betegeld stuk en waar staan ze... in het weiland hun nat te laten regenen Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:10

_Nelleke_ schreef:
Waarom is het erg dat ze zweet tijdens het rijden? Heeft ze er aantoonbaar last van tijdens het werk? Zo niet, dan zou ik haar lekker ongeschoren laten.

De vacht werkt als een deken. Je kunt je paardje gerust nat terug op de wei zetten na het werk. De vacht zorgt ervoor dat de huid niet nat is, dus kan ik niks fout gaan Lachen

Als je paard wél aanzienlijk last heeft van zijn vacht tijdens het werk, zou ik denken aan scheren, maar dan moet je toch echt een dek gaan gebruiken. Vooral als je de hals alleen wil scheren, loop je sneller kans op luchtweginfecties.

Ik heb altijd gelezen dat je een paard nooit nat op de wei mag zetten en dat je hem eerst weer helemaal goed op temperatuur moet stappen, is dat niet zo dan?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:10

Door de kou heeft je paard een grotere kans op een luchtweginfectie. Waarom krijgt iedereen griep met dit rotweer?? Komt door de wind en de kou en het rare weer, als je last heb van je keel doe je een sjaal om. Als het daar zo kaal geschoren is hebben de paarden niks meer..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:11

De meningen zijn ontzettend verschillend.. Er zijn dus veel mensen die het doen en waar het allemaal prima gaat..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:12

Ik scheer zoals 11.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:13

Sodeletuut schreef:
De meningen zijn ontzettend verschillend.. Er zijn dus veel mensen die het doen en waar het allemaal prima gaat..

er heeft volgens mij nog niemand gereageerd die het wel doet.. zoals je op die plaatjes kan zien.. zou je paard dus continu met zijn jas open staan in weer en wind..lijkt me niet echt super fijn..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:14

nogmaals; pm wind even.

door de koud heb je geen grotere kans op een luchtweginfectie (en bij mensen griep), dat komt door een daling van de weerstand. Dagen worden korter, zon schijnt minder, mensen en dieren krijgen hierdoor minder energie en maken minder vitamine D aan. en daar verschijnt dan de griep...

lynne_berna

Ja er zijn mensen waarbij het goed gaat, maar ook mensen die er minder goede ervaringen mee hebben. Het ligt dus helemaal aan wat je zelf wilt.. En je moet er ook aan denken dat jij alleen maar een schuilstal hebt en die andere mensen misschien wel gewoon een normale stal om het zo maar te zeggen. Dat scheelt ook want 's avonds is het het koudst en staan die paarden in een warme winddichte stal en die van jou in zijn schuilstalletje..

_Nelleke_

Voor de spieren moet je wel goed uitstappen. Maar je hoeft niet helemaal droog te stappen. Op paardnatuurlijk (bij 'heeft mijn paard het koud') staat beschreven hoe dit werkt Knipoog

@ benangelique, ik bedoel eigenlijk, ze worden wat gevoeliger voor luchtweginfecties. De kou kan makkelijker 'op de keel slaan'.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:15

benangelique schreef:
nogmaals; pm wind even.

door de koud heb je geen grotere kans op een luchtweginfectie (en bij mensen griep), dat komt door een daling van de weerstand. Dagen worden korter, zon schijnt minder, mensen en dieren krijgen hierdoor minder energie en maken minder vitamine D aan. en daar verschijnt dan de griep...

Net zeg je dat en luchtweginfectie nog door een virus komt en niet door de kou!?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:15

en de meeste paarden gaan al niet eens het schuilstalletje in..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:16

Nee ook dat nog idd

Karin

Lindy1982 schreef:
Sodeletuut schreef:

er heeft volgens mij nog niemand gereageerd die het wel doet.. zoals je op die plaatjes kan zien.. zou je paard dus continu met zijn jas open staan in weer en wind..lijkt me niet echt super fijn..

Karin schreef:
Zie dit topic: [SV] Wie scheert er alleen een strook?

Het kan dus prima.

Knipoog

benangelique

de ijsjes van wind staan 24/7 op het land, zonder schuilstal. ik weet wel dat zij ze bij erg slecht (nat) weer (zoals nu) een ongevoerde regendeken op doet.

@lynne: door een daling van de weerstand hebben virussen een grotere kans op 'inslaan' en worden mensen dus makkelijker ziek.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:18

Nibbit schreef:
Afbeelding

Die bedoel je?

jaaaaah Pling

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:19

Ja en dus is het niet zo handig om een strook te scheren, ze zijn er in de winter al gevoelig op en hiermee vergroot je de kans alleen maar.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:19

Ik doe altijd nummer 4 met een lekkere dikke deken op

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:21

pff moeilijk dit zeg, ik wacht het antwoord van wind ook nog maar even af.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:22

kwestie van keuzes maken......... OF sporten OF 24/7 buiten zonder dek..........

maar scheren zou ik niet doen, zeker niet als je bewust traint voor iets.

dus OF scheren, trainen en dek erop...... of niet scheren, niet trainen en geen dek.......... simpeler is het niet Lachen