Horloge +

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Horloge +

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:12

Moderatoropmerking:
Alle onzinberichten zijn verwijderd, dus kunnen jullie weer ongestoord verder met jullie topic. Lachen Ook de reacties op deze onzinberichten zijn verwijderd.

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:13

Bijhouden hoelang je instapt en uitstapt, en ben alijd wel nieuwsgierig naar hoelang ik gereden heb.

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:27

Ik draag een goedkoop horloge, anders gaat hij te snel stuk Tong uitsteken
Ik let heel erg op de tijd als ik ga rijden, zeker nu ik aan het opbouwen ben na een blessure.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 09:29

lautje76 schreef:
ik rijd nu nooit meer buiten omdat ik in Amsterdam woon maar vroeger was ik altijd hele dagen op pad. Toen had ik geen horloge. Ik heb toen noodgedwongen moeten leren aan de stand van de zon in te schatten hoe lang ik nog kon rijden en toch voor het donker thuis kon komen.

Ik kan die amsterdammers nu lekker verbazen als ik op een terrasje naar de zon kijk en bijna feilloos kan zeggen hoe laat het is. Clown

Er is geen vervanging voor vaardigheid nee. Helemaal correct.
Ik heb als grap een zonnewijzerhorloge van Fossil. Volstrekt onbruikbaar zonder kompas, maar wel mooi om te zien en verder gewoon een grap.
Voor verassend accurate tijdsaanduiding door de zon is in de late Middeleeuwen de ´boerenring´ uitgevonden door op het veld werkende monniken. Zonlicht door een gaatje in een ring wijst de tijd voor vespers aan.
Dat is een gewedig opvoedkundig verantwoord hulpmiddel om kinderen te leren navigeren.

Je kan een horloge echter ook als instrument voor andere dingen gebruiken. Bv. voor navigatie en ook voor fysieke training. Dat kan al met alleen een tijdsindicatie.
Alleen een helder analoog tijd aangevend klokje zonder verdere functionaliteit kan al een veelzijdig hulpmiddel zijn.

Mbt de waarde en het onprettige zitten zijn er legio oplossingen. Koop een degelijk klokje, koop een niet hinderlijk bandje. Bijvoorbeeld. Ook kan je een horloge om je nek of aan je zadel hangen. Ik hang de hsm altijd aan het zadel omdat ik een digitale tijdsaanduiding niet fijn af te lezen vind.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 09:14

Verdorie!!! Staat een Fortis Easy-Math op ebay Wow! Wow!
Relatief goedkoop, doch relatief is nog steeds boven budget helaas.
Heeft een automatisch uurwerk, rekenschuif en kompas. Geweldig voor bergtrips!
http://sliderulewatches.googlepages.com ... syMath.jpg

Een uitleg over wat een rekenschuif-horloge ís staat op: http://sliderulewatches.googlepages.com/history.html

Het ultieme rekenschuif-horloge is de Ventura Ego-pi. Helaas met bijpassend prijskaartje Huilen

De zoektocht naar het ultieme ruiterhorloge gaat door Knipoog

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:27

Ik heb een horloge, maar laat hem met rijden af. Ik woon in de omgeving waar ik ben opgegroeid en ken de bossen op mijn duim. Ik weet precies hoelang ik over bepaalde routes doe en waar ik wel en niet langs kan. Daar geen horloge met speciale functies voor nodig. Daarbij, als ik de weg onverhoopt wel kwijt raakt, weet 1 van de 3 viervoeters de weg wel terug Tong uitsteken Gelukkig is me dat slechts 1 keer overkomen en dat is inmiddels ook al een jaar of 12 geleden.

In bak rijd ik ook zonder klokje. IK wil ongestoord kunnen rijden en aanvoelen, zonder dat ik gehinderd wordt door de tijd. Paard geeft de tijd en de duur aan, dus ook daar geen klokje nodig.

Misschien als ik ooit eens verhuis naar onbekend terrein dat een klokje met GPS oid en tijd een optie is. Maar tot die tijd zit ik wel goed, met onze ingebouwde GPS en tijd Tong uitsteken

Best raar, maar altijd rijden waar ik als 9 jarige ook reed, door dezelfde bossen verveelt nooit. Het heeft iets sentimenteels, altijd herinerringen van vroegah en nieuwe herinerringen die we nog moeten mee maken, zolang er maar geen koeien in het lans staan, die vertrouwen we nog steeds niet Clown Kunnen ze daar geen klokje voor bedenken Clown

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:42

Ik rij eigenlijk nooit precies met tijd,
Ik hou bij hoelaat ik begin en en wanneer ik moet gaan stoppen
En meestal gebruik mijn mobiel, natuuriljk wel op trilstand Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 15:45

WinBinChes schreef:
Misschien als ik ooit eens verhuis naar onbekend terrein dat een klokje met GPS oid en tijd een optie is. Maar tot die tijd zit ik wel goed, met onze ingebouwde GPS en tijd Tong uitsteken

Als je naar een serieus bergachtige streek verhuisd en ritten gaat maken, zal je ervaren dat je een gps-functie nauwelijks kan gebruiken. Dat je veel meer hebt aan een barometerfunctie met verloopindicatie en een heldere naviagatiemogelijkheid op kompas, zon en/of sterren.

In een dergelijk geaccidenteerd landschap zal een hartslagfrequentie-meter je ook verrassend nuttige trainingsinfo kunnen geven.
Zonder hsm zou ik me nooit gerealiseerd hebben dat sommige ritten welke ik rijd 200% belasting zijn t.o.v. hetzelfde tempo op vergelijkbare doch horizontale ondergrond.

Een groot hoogteverschil is trouwens ook een groot verschil in zuurstof in de lucht. Die relatie zie je bij het combineren van data van hoogtemeter en hsm.

Meten is weten en het is geweldig hoe laagdrempelig tegenwoordig zinvolle data via een 'horloge' voor de ruiter beschikbaar is.

hc

p.s. wat navigatie betreft zijn er fantástisch functionele horloge gemaakt voor poolreizigers omdat die geen kompas kunnen gebruiken en hoofdzakelijk op de zon navigeerden. Ook met gps-techniek is een dergelijk horloge voor hen onmisbaar om op terug te kunnen vallen.
Ben kwijt welk merk, maar een franse fabrikant had voor een zuidpooltrip een horloge gemaakt wat op een kaart gelegd kon worden waardoor zonnavigatie een kaart'kompas'functie kreeg. De batterijtechniek van het quartzuurwerkje is een zwak punt gebleken en de mechanische automaat LandMaster van Seiko minder functioneel doch betrouwbaarder. Bijvoorbeeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 15:58

Even een zijdelingse observatie:
Horloges zijn een typisch mannen'ding'.
In de modale ruiterij in NL en op Bokt is die man een procentuele zeldzaamheid.
Conclusie Haha!

Het franse zuidpool-horloge was de Yema bi-pole: http://i20.ebayimg.com/03/i/001/10/ef/7e13_1.JPG

hc

chermey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:12

ik gebruik een gewoon horloge...
om te kijken hoelang ik er al op zit, hoelang ik heb losgestap en hoelang ik ong aan het uitstappen ben!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 17:28

chermey schreef:
ik gebruik een gewoon horloge...
om te kijken hoelang ik er al op zit, hoelang ik heb losgestap en hoelang ik ong aan het uitstappen ben!

Wanneer je dat in een gericht programma, bv. met interval-training zou willen doen kan een programmeerbare alarmfunctie erg praktisch zijn.
Serieuze sporthorloges voor atleten hebben deze functies in combinatie met instelbare alarmsignalen voor hartslagwaardes. Ik maak daar bij het fysiek trainen van mijn paarden gebruik van. Simpelweg als bij mensen doch dan in het Kikkuli-programma en met waardes voor dát individuele paard.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:30

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:35

Doe dat dan ook niet Haha! Wel mooie horloge idd!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:31

WinBinChes schreef:

Mooi is uiteraard aan smaak gebonden. Het is echter een voor mij hier heel bruíkbaar horloge en ik Kwijl er daarom al 8 jaar van...

Het functionele extra naast tijd:
- alarmfunctie voor digibeten
- hoogtemeter
- barometer (weer)
- GMT (24 uur aanduiding) waardoor je een globale kompasfunctie hebt

Is dat nódig?? Nee, dat niet maar in de praktijk wel veiliger dan een mobiel mee.

Het is een door kinetische energie zelfopladend horloge en dat is een soort van ´groen´ argument. In combinatie met een batterijconditie-meter verrast een lege batterij je nooit.

Verder:
1. Water resistance it capable of a 10 atmospheric-pressure depth.
2. Shock resistance from a height of 3m. either by dropping a rock from that height onto it or by dropping the watch from that height.
3. Magnetic resistance 16,000A/m.
4. Abrasion resistant Sapphire.
5. Heat resistance +60 degrees C.
6. Cold resistance 2mm. thick crystal with AR coating to prevent fogging and glare. It was tested to -40 degrees C without a problem.
7. Corrosion resistance it's made of Titanium and will resist corrosion if left in salt water for more than 24 hours.
8. Chemical resistance it can't deteriorate from alcohols, cosmetic oils.
9. Dust resistant sealed against natural environment penetration ( dirt, dust .etc)
10. Gas resistant; ammonia gas, carbon monoxide..etc.
11. Luminescence; to be read from distance of 25cm. in complete darkness.
12. Light weight; made from titanium.
13. The case is to have characteristics built in for safety and reliability rounded edges, shroud for protection. "

Samengevat = een stuiter van je paard op de rotsen doet het ding niet veel.

Al met al een héél goed en praktisch polsklokje. De prijs is navenant. In Europa wordt dit type daarom niet gevoerd want de europese markt is niet bereid een zwitsers prijskaartje voor een japans klokje te betalen.
De types in deze lijn van Seiko worden ook maar beperkt gemaakt voor alleen de japanse markt en zijn daardoor erg weinig te koop.
Dit zijn ze allemaal:
SBBW005 – Black Dial SS Case AGS Dial 5M23 1993
SBCW019 – Blue Dial SS Case 5M43 1998
SBCW001 – Black CF? AGS Dial Ti Case 5M45 1994
SBCW009 – Transpolar 5M45 Ti Case 1997 1877 pieces
SBCW021 – Sagarmatha 1st edition 5M45 1998
SBCW023 – South Pole 5M45 ceramics 1998 800 pieces
SBCW002 – Naomi Uemera Ltd Ed. Ti/Ceramics 5M65 Gold Accents 2000 700 pieces
SBDW003 – Sagarmatha 2nd edition 5M65 1999
SBDW005 – SBDW005 Black CF Dial Ti Case 5M65 2000
SBDW007 – Blue Dial SS Case 5M63 2000
SBNC003 - Summiter – 7K52
SBDX007 - Landmaster Automatic 8L35 TI 2001
SBDX009 - Landmaster 10th Anniversary TI 2003 500 Pieces
http://groups.msn.com/_Secure/0QgDzAsoT ... D0/sp7.JPG

Door economische malaise komen ze nu af en toe op verzamelaarssites in de VS te koop. Helaas slechts relatíef goedkoop Huilen

hc

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:35

Zal ik je eens wat zeggen, ik wist helemaal niet dat er zoveel horloges bestonden waar je zoveel op kan meten, aflezen etc. Wow!

Ik heb een Guess Horloge, zeer sterk en duurzaam, om met rijden. Gewoon om te kijken hoe lang ik rijd, longeer, aan de hand stap, kreupel been afspuit enz. en hoe lang ik met iets bezig ben. Heb ik eens geen horloge om, dan heb ik altijd mijn telefoon in mijn zak om de tijd bij te houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:51

Sita_ schreef:
Zal ik je eens wat zeggen, ik wist helemaal niet dat er zoveel horloges bestonden waar je zoveel op kan meten, aflezen etc. Wow!.

Wel, kan zal er een wéreld voor je open gaan. Je kan het echt niet gek genoeg bedenken Haha!
Wel eens van Lara Croft gehoord? Die had in TombRaider een Tissot T-Touch om en daar kan je met aanraken van het glas temperatuur, hoogte, kompaskoers en nog een handvol dingen op aflezen. Dat is een behoorlijk uitzonderlijk horloge omdat het door het imago via die stoere miep 1 van de weinig tech-horloges is welke redelijk populair is bij vrouwen.
http://www.youtube.com/watch?v=wOzSbWWzjz4

Suunto maakt een polscomputer waarin gps, hsm bij een compleet weerstation in zit én dit met een interface programmeerbaar en uitleesbaar is met de pc. Geeft óók de tijd aan Haha!

Of de Suunto en de T-Touch een stuiter op de rotsen van zich af schudden betwijfel ik. Daar moet je toch wel iets met ´rugged´ mil-specs voor hebben.
Alhoewel; de toplijn van Suunto is echt serieus bergklimspul dus zal ook wel tegen een stuiter kunnen.

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:14

Huertecilla schreef:
WinBinChes schreef:

Mooi is uiteraard aan smaak gebonden. Het is echter een voor mij hier heel bruíkbaar horloge en ik Kwijl er daarom al 8 jaar van...

hc

Na 8 jaar zal je vast wel genoeg centjes hebben gespaart. Als je er zo dol op bent en het voor jou zo functioneel is. KOPEN dat ding! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:25

WinBinChes schreef:
Na 8 jaar zal je vast wel genoeg centjes hebben gespaart.

...zadels, zadels, zadels, door toenemende vaardigheid nu de dérde generatie zadels. Is toch nog nét belangrijker voor een ruiter Knipoog en daar kan je echt je geld wel in kwijt.
Gelukkig zijn we hopelijk voorlopig onder de pannen daarmee, spaar ik bit, hoofdstel, teugels, sporen etc. uit.
Eerst maar eens kijken hoe het met de ING gaat want daar staat ons spaartegoed....

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:35

Juist blijven uitgeven he! Zonder uitgaven komt de economie er nooit bovenop Haha!

Zadels, ja ik ken het. Maar wij hebben nu eindelijk een zadel waar zowel ruiter als paard tevreden over zijn Haha! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:51

WinBinChes schreef:
Juist blijven uitgeven he! Zonder uitgaven komt de economie er nooit bovenop Haha!

Zadels, ja ik ken het. Maar wij hebben nu eindelijk een zadel waar zowel ruiter als paard tevreden over zijn Haha! Haha!

Wij zes, waaronder 2 Malibaud ecuyers. Wij, paarden en ruiters, inderdaad blij, maar dat maakt wel even een zuigend geluid op je rekening courant.

Heb de verkoper van het Wow! horloge gemaild en een hoopgevend antwoord gekregen. Even geduld mbt de ING en dat kan met prijsonderhandeling ook nooit kwaad Haha!

Had trouwens een goedkope Trias replica van het Special Ops horloge met LED lamp gevonden. Druk op een knop en je hebt 25 seconden je handen vrij bij 3x LED-licht uit je horloge. Kan het nu even niet vinden. Is wel praktisch.

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:07

Hebben ze ook elegantere dames modellen? Schijnheilig

Ik ben benieuwd HC. Wel even laten weten he Haha! Haha!

ik heb er gelukkig geen 6 versleten, maar een een budgetbrander is het zeker wel. Maar ach, dat hebben we er voor over. Nu nog een VZH waar baas ook blij mee is ipv alleen paardlief, al kan dat ook komen omdat dat zadel springen betekent, en dus lol en dus altijd goed Haha! helaas is de lepel echt te hoog om er goed mee te kunnen springen, maar mijn smaak Clown

Dus mijn budget zal nog wel even low money blijven......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 07:30

Nee, geen zes versleten, we hébben er zes en dat was een forse investering via twee voorgaande generaties.

Elegante vrouwenmodellen van tech-horloges zijn er hoegenaamd niet. Er zijn van sommigen wel ´unisex´-modellen wat inhoudt dat ze een kleinere diameter hebben.
Dat zijn logischerwijze doorgaans de minst complexe uitvoeringen omdat er minder ruimte op de wijzerplaat voor weergave en in de kast voor de techniek is.
Mijn dagelijkse horloge (´steriele´ Traser P5900 zonder datum) is feitelijk ook een unisex; onder de 40 mm, nl. 39 mm. en dat is relatief klein.
http://www.designhutt.com/ebay/P5900_animated.gif

Ik heb voor mijn vrouw een heel mooie en sierlijke, klassiek model, Seiko kinetic op ebay gekocht voor weinig.

hc

p.s. 10 miljárd voor de ING.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 09:11

WinBinChes schreef:
Hebben ze ook elegantere dames modellen? Schijnheilig

Dit is de kleinste: http://i21.photobucket.com/albums/b285/ ... ba46_b.jpg

Heeft een kast van 40 mm. ex. kroon, 44 mm. inclusief kroon. Slechts 13 mm. dik en dat is weinig voor een LM.

Stond op de Seiko prijslijst voor 1000 Euro.
Is de enige LM welke nieuw nog leverbaar is ook. Via een piepklein éénmansbedrijfje in Japan met echt persoonlijk betrókken service en hij verstuurt voor 18 euro naar Europa.
Zijn homepage is http://www.higuchi-inc.com/index-e.html en je kan daar verschillende kleinere modellen vinden welke alleen voor de japanse markt bedoeld zijn.
Als je hem wil mailen kan het antwoord sóms even duren want hij is maar alleen en reist door heel Japan.

Onderaan zijn homepage staan koppelingen naar sites van horlogefanaten. Bv. van www , dat staat helemaal anno nu voor WaynesWatchWorld. Op zijn site staan handige overzichtspaginas. De prijzen van zelfs de ´Limited Edition´ modellen maken duidelijk waarom een Seiko van 1000+ $ alleen een liefhebbersmarkt kent Knipoog

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:45

Nou vind ik nog een vrij fors modelletje hoor Bloos Ben wel gezegend met surinaamse billen Duivel Maar op mijn polsen hebben ze iets minder moeite gedaan en zijn dus wel slank Tong uitsteken

Ja ik hoorde het al op het nieuws van de ING. Vrij fors bedrag.

En 6 zadels... Zo, dat zijn er wel genoeg denk ik? Ik heb er 3 en gebruik er 2. En 2 zijn ook te koop. En dan heb ik gewoon 1 paard en geen hele kudde Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:27

WinBinChes schreef:
En dan heb ik gewoon 1 paard en geen hele kudde Tong uitsteken

Wij een harem. Gelukkig allemaal dezelfde variëteit maar zelfs dan nóg, omdat het zadel nu eenmaal een interface is hebben we zes zadels, een drietal CorrecTors en twee stevig leren panelen. Die vijf hardflexibele panelen kunnen ondervijf zadels uitgewisseld worden. Één zadel is een Orthoflex en dat heeft al flexpanelen.

Terug on-topic blíjven tech-horloges ook in unisex maat nu eenmaal relatief volumineus omdat de techniek ruimte vraagt én het uiteindelijk ook afleesbaar moet blijven.
Zo was de LandMaster voor de expeditie die de zeven pieken beklom van een extra grote, extra kale wijzerplaat voorzien opdat de klimmers in de ijle lucht niet-verwarrende info konden aflezen.

Omdat ik veel in het donker door de bergen rij heb ik om die reden een ´steriele´ Traser H3 (met tritium) = altijd in één oogopslag instinctief afleesbaar.

Heb net drie stalen scharnieren uit een betonnen muur losgebikt. Resultaat: een kras erbij op de rand van het horloge omdat ik daar met de moker op gemept heb Bloos
Was een staldeur en als doe-het-zelf rijpaardenhouder doe ik dat zelf: moet mijn horloge tegen kunnen. Zowel tegen dergelijke schokkend gebruik als tegen de fysieke mishandeling.

hc