3 jarige paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: 3 jarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:40

_Nelleke_ schreef:
Met 3 jaar zijn ze ook nog niet volgroeit hoor Knipoog

Dat ze in juli rond de 3jr en 3 maanden zijn betekend dat ze dus in 3 maanden wedstrijdklaar gemaakt moeten worden. Hoevaak stap je er dan op vraag ik me dan af.

2 a 3 keer in de week, en dan maximaal 20 minuten. Liefst maar 10 minuten.
En dan kunnen de meeste na drie maanden echt wel een redelijke B proef lopen hoor, als je het als ruiter teminste een beetje overbrengen kunt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:43

En als het paard er klaar voor is. SOmmige zijn dat nog niet, ook dat moet je als ruiter kunnen zien en toe durven geven!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:45

Idd. Of je verwachtingen aanpassen.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:47

asjemenou schreef:
_Nelleke_ schreef:
Met 3 jaar zijn ze ook nog niet volgroeit hoor Knipoog

Dat ze in juli rond de 3jr en 3 maanden zijn betekend dat ze dus in 3 maanden wedstrijdklaar gemaakt moeten worden. Hoevaak stap je er dan op vraag ik me dan af.

2 a 3 keer in de week, en dan maximaal 20 minuten. Liefst maar 10 minuten.
En dan kunnen de meeste na drie maanden echt wel een redelijke B proef lopen hoor, als je het als ruiter teminste een beetje overbrengen kunt!

Ik denk dat ik het prima over kan brengen.. Maar het was de TS volgens mij ook niet echt te doen om het resultaat.

Ik vind ook echt dat je niet voor het resultaat met een 3 jarige moet gaan, dan leg je er veel teveel druk op.
Ga dan gewoon lol hebben en mocht je toevallig een superproefje neerzetten, dan is dat mooi meegenomen..

Maar toch vind ik dat je met een 3 jarige niet aan een wedstrijd mee moet doen (Uitzonderingen daargelaten Knipoog)

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:58

Ik heb nu ook een 3 jarige (3 geworden in eind aug). Tuurlijk is het voor ieder paard anders te beoordelen. Ik merk zelf dat mijn paard nog heel erg in de groei is. Van april tot aug was hij 7 cm gegroeid, nu nog niet opgemeten maar zie dat hij ook flink in de breedte is aan het groeien. Met de dag zie je hem zeg maar nog veranderen. Hierdoor wacht ik er dus nog mee ik geloof niet dat als alles nog groeid z'n lichaam toch al ver genoeg is ontwikkeld omdat hij nou eenmaal 3 is. Zodra er weinig veranderd in zn bouw en lengte ga ik eens rustig aan wat beginnen. Maar dit is toch vaak in de meeste gevallen pas bij 3,5. &dan dus ook rustig aan beginnen. Waardoor je misschien met 4,5 een beetje normaal rijd en je paardje genoeg is ontwikkeld om dan eens op een leerzaam wedstrijdje te gaan. Waarom moet alles zo vlug? Als je de tijd neemt is het tenminsten nooit verkeerd en des te langer kan je van je paardje genieten. Maar goed zo denk ik er dan over Tong uitsteken

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:15

Je moet inderdaad goed naar het paard kijken. Bij mij op stal staat iemand met een paard van dezelfde leeftijd als de mijne. Die is mijn inziens veel te vroeg ingereden en zelfs nu zie je dat het beestje er eigenlijk nog niet klaar voor is.

Als je dan mijn brutale hafje ziet, die was gewoon toe aan een uitdaging. We zijn begonnen met grondwerken en verkeersmak maken. Vond ie allemaal reuze-interessant. Vervolgens langzaam aan zadeltje erop en een x-tje 5 minuutjes zitten. Meestal doe ik 1 dag 'iets' (wandelen/fietsen/grondwerken/rijden) en 2 dagen niets (= in het weiland staan). Toch merkte ik dat ie die 2e dag begon te klieren en snel drammerig werd. Ik zag het daarom niet meer zitten om te wachten tot zijn pubertijd. Zo jong en dan toch al zo brutaal... Tong uitsteken

Inmiddels een x of 20 erop gezeten. Rijtechnisch vraag ik echter nog niks van hem, behalve stap, draf, links, rechts en ho. 4e keer ohz zijn we lekker naar buiten gegaan en inmiddels zijn we bijna de helft van alle x-en rijden naar buiten gegaan. Dan voornamelijk stappen en maar een paar honderd meter draven. Ik zie op het moment zelf dat ie het leuk vind, maar ook ná het rijden dat ie het naar z'n zin heeft gehad.

Wat ik hiermee wil zeggen, het is heel goed kijken naar het paard zelf. De ene is er met 3,5 mentaal nog lang niet klaar voor, terwijl de andere met 3 eigenlijk al staat te trappelen. Als je het verder fysiek allemaal goed in de gaten houdt kan het mijn inziens geen kwaad. Lachen

Edit: oja, en om dan nog even terug te komen op wedstrijden. 12e x ohz hebben wij ook meegedaan aan een 'kur op muziek' voor een inzamelingsactie (op thuisterrein). We hebben in stap in cowboy-outfit (ik ben engelse ruiter) wat rondgestuurd door de bak en ik zal je zeggen, ik heb m nog nooit zo vrolijk gezien als die dag. Rowan is een aandachtsfreak en leefde helemaal op toen er ineens een stuk of 50 mensen langs de bak stonden te kijken. Nog geen moment spijt van gehad dat ik dat heb gedaan... Knipoog

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:58

_Nelleke_ schreef:
Ok, ik heb zelf een 3-jarige haf, wordt over een klein half jaartje 4 en is nu een korte 3 maanden o.h.z. (lees: iets van 20x erop). Rijtechnisch is hij écht nog niet klaar voor een wedstrijd en dit wíl ik ook niet. Ik kan nu heerlijk naar buiten, lekker ongedwongen met lang teugeltje wat km-ertjes maken.

Ik zie de meeste paarden ook liever ingereden worden als ze 4 zijn, maar bij Rowan heb ik ervoor gekozen omdat ie nogal een brutaaltje is en ik verwacht dat het tijdens zijn pubertijd geen doen is. Bovendien was hij wel aan een mentale uitdaging toe. Ik rij nu 1x per week een half uurtje in de bak en probeer 1x per week naar buiten te gaan. Daarnaast lekker wandelen/fietsen/grondwerken/heelsomslongeren enz.

Mijn mening: een 3jarige op een wedstrijd is mijn inziens te jong. Een 2,5 jarige daarom al beleren vind ik ronduit belachelijk. Je moet gewoon goed naar je paardje kijk en hem de tijd gunnen om te groeien/spelen. Daarnaast vind ik het super belangrijk dat (geen enkel dier, maar al helemaal niet zo'n jonkie) ie niet de hele dag op stal staat. Liefst 24/7 het land op met speelmaatjes.

daar ben ik het dus totaal mee eens. 3jaar vind ik veel te jong maar mijn reactie was duidelijk niet in het goed gevallen. waarschijnlijk bracht ik het minder goed als jou

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:59

Sammie schreef:
Knhs wedstrijden mogen tegenwoordig pas vanaf oktober, van mij mogen ze dat nog wel verder op schroeven. En om die reden ben ik ook benieuwd wat voor soort wedstrijd dit dan was. De eerste jonge paarden wedstrijden voor 3 jarigen zijn nl. in het najaar.

Ow nee hoor, er zijn er al zat geweest. Is tegenwoordig erg populair dus er zijn verschillende stallen die dit allemaal organiseren.

Ik laat zulke dingen afhangen van het paard, bij de ene kan je het makkelijk meepakken, de ander klim je pas op als de winter in aantocht is. Als je je paard een beetje kent, weet je wat ze wel en niet aankunnen....

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:23

Is per paard verschillend, de ene is nog echt jeugdig de ander is al best een paard.

Mijn 3jarige gaat half nov. ook voor het eerst de baan is, hij loopt thuis al lekker, en gaat 1 keer in de week mee het bos in. Manege heeft ie ook al gelopen en kijkt nergens naar.
Vindt dus dat de mijne het kan hebben, lichamelijk en geestelijk.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:33

Mijn 3-jarige is nog zo onstuimig als wat, thuis is hij nu wel braaf maar ben eergister voor het eerst naar de binnenmanege gegaan om te rijden nou dat was me een circus kon er pas na 20 min op omdat tie het zooo spannend vond dus met wedstrijden wacht ik nog maar even... Maar ik ken er ook genoeg die nu al makkelijk door de baan gaan dus het is per paard zo verschillend. Heb er niets op tegen om met een 3-jarige een klein wedstrijdje mee te pakken mits het voor een paard niet te veel van het goede is. Heb me ingeschreven voor jonge paarden dressuur over 2 weken maar denk dat ik toch maar niet ga meedoen met mijn rodeokleuter.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:50

Kir_Ples schreef:
Bovendien zijn ze in juli al ruim 3 jaar, dus ik vind dat helemaal niet te vroeg.

Dat ligt er maar aan wanneer ze geboren zijn. Er zijn genoeg juli-veulens, dus die zijn dan amper 3 jaar oud.

Kir_Ples schreef:
Kijk als jij op een 2.5 jarig paard stapt om het zadelmak te maken heb ik er wel problemen mee, ik bedoel paard is nog steeds niet helemaal volgroeit.

Als ze op 3-jarige leeftijd op een wedstrijd moeten verschijnen zijn ze toch rond de 2,5 jaar tijdens het zadelmak maken? En een paard van 3 is ook nog (lang) niet volgroeid.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:03

RedPassion schreef:
Kir_Ples schreef:
Kijk als jij op een 2.5 jarig paard stapt om het zadelmak te maken heb ik er wel problemen mee, ik bedoel paard is nog steeds niet helemaal volgroeit.

Als ze op 3-jarige leeftijd op een wedstrijd moeten verschijnen zijn ze toch rond de 2,5 jaar tijdens het zadelmak maken? En een paard van 3 is ook nog (lang) niet volgroeid.

Nee hoor.
Als je ze zadelmak maakt als ze drie zijn, dan zijn ze drie en een paar maanden als ze op wedstrijd kunnen. Knipoog

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:27

Precies.

Je moet gewoon kijken naar je paard, is het nog echt een leuter die je thuis door de bak laat vliegen, ga er dan niet mee op wedstrijd.
Loopt hij thuis al braaf zijn rondjes en op het club terein bv ook, probeer dan eens een 3 jarige wedstrijd, zijn alleen maar rondjes dus niet eens echt een proefje

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:01

Ikzelf heb een Z-tje en die is dus ondertussen vier jaar.

Ik heb toen ze drie was Prinsenstad gereden. Ik reed destijds 2x per week. Daarna in oktober heb ik een keer onderling gestart waarbij ze erg druk was. Omdat ik wil dat ze gewoon normaal doen, ben ik toen met haar elders gaan lessen.
Ondertussen is die van mij dus vier. Ik rijd nog steeds maar 3 à 4 keer per week en de andere dagen heeft ze vrij. Ik ben in februarie gestart in de B en ondertussen (sinds juli niet meer gestart) ben ik L2 + 5 winstpunten.
Ik heb een erg werkwillig paard en een niet zo heel groot paard. Ze heeft veel spieren en is erg sterk. Voor beide moet je oppassen dat je niet te hard gaat, maar of je nu thuis veertig minuten rijd of elders, dat maakt echt niks uit en die B proeven, daarin doe je niks. Thuis doe je meer. Die van mij loopt nu al schouderbinnenwaarts en springt een wissel. Dat vragen ze echt niet in een L2 proef. En rijd ik veel, nee!

Ze vindt het leuk en we doen alles op een ontspannen manier.

Doe wat je goed lijkt en rijd je paard op een ontspannen manier. Dat is het allerbeste!

aalblas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:56

Als je wedstrijden gaat rijden dan wil je, lijkt mij, ook presteren. Je kunt dan snel verder gaan dan voor je paard op die leeftijd goed is.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:32

ja alleen merk je vaak zelf wel aan het paard of hij het aan kan of niet

typo.
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 11-10-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:35

aalblas schreef:
Als je wedstrijden gaat rijden dan wil je, lijkt mij, ook presteren. Je kunt dan snel verder gaan dan voor je paard op die leeftijd goed is.

Nee hoor, daar is dus de leeftijdsgrens voor.
Een L proef is een makkie voor een 4-jarige, en dan heb je nog een jaar de tijd om de M erop te zetten. Dan hoef je echt niks te veel van het ja paard te vragen.
Moet je hem wel overvragen, dan mist 1 van de 2 ergens wat talent ofzo.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:16

Je moet heel erg naar het paard zelf kijken. Een kennis van mij heeft twee even oude ponys gekocht, beide drie geworden in mei, en groen bij de kennis gekomen. De ene kan nu net een op de grote volte aanspringen in galop zonder uit zijn baan te schieten zeg maar, en de ander heeft net de eerste b proef achter de rug met 187 punten, een aardig verschil dus. Ook het inrijden is niet echt leeftijd gebonden vind ik, je moet zoiezo niet op een paard gaan zitten jonger dan 2,5 en verder moet je gewoon van te voren en onder het inrijden goed letten op de geestelijke en lichamelijke conditie van het paard...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:22

ik zie het als een leer ervaring, dus waarom niet meenemen?
het ligt puur aan je eigen verwachtingen of het goed of slecht is Ja
als je erheen gaat op de levens ervaring en geen resultaten verwacht, waarom zou het slecht zijn?
maar als je erheen gaat om kost wat kost te winnen en dus flink te trainen buiten de mogelijkheden van je 3 jarige.. ja.. dat zal schadelijk zijn.

ikzelf heb mijn 3 jarige merrie ( van mei 2005) in juni een concours laten lopen. gewoon een bixie concours onder een 12 jarig meisje. ging ontzettend goed en merrie is braaf gebleven.
nu heeft ze in ieder geval een groot terrein met andere paarden meegemaakt, en een ander soort bak dan ze gewend is.

resultaat: zonder stress en met veel lol dat dagje gehad, en ze kent het nu gewoon. veel betr dan om straks pas erheen te gaan en gelijk veel te verwachten " omdat ze de leeftijd er immers voor heeft, dus niet zeuren"

startkaart is voor de merrie ook binnen en half november begint ze op onze eigen club in de vertrouwde bak, en eind december eentje in een vreemde bak.

mag ze weer flink over nadenken, zodat we daarna fris als 4 jarige het buitenseizoen af en toe kunnen meepikken.

Ruiters die jonge 3 jarigen al flink naar bv oefenparkoursen slepen, en er 7 dagen per week mee trainen, DAT vind ik pas cshadelijk

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:32

ik zal ook even reageren. Ik heb zelf ook een 3 jarige en ga in december met hem een 3jarige competitie mee rijden hier in de buurt. Die rijd ik niet mee voor het winnen maar voor de ervaring. En dat geld dan ook voor de VSN cup die ik hoogstwaarschijnlijk niet ga halen ivm mijn gebroken been... maar anders reed ik die ook mee voor de ervaring en niet voor het winnen. Ik vind het een super leer moment dan leert het paard in andere omgevingen te lopen en ook als het wat drukker is daar bedoel ik mee dat er dus veel mensen kijken en veel paarden om hem heen zijn.

Als je nou je 3 jarige al fanatiek aan het rijden bent voor het hogere werk nou dan denk ik van mmzzz beetje vroeg...
maar er zijn niet voor niets leeftijden aan de klasses verbonden dus een B proefje mogen ze best kunnen lopen als ze een aantal maanden onder het zadel zijn

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:25

Ik heb ook een a-tje, een 3 jarige dus Haha! Die is vorige week voor het eerst mee op concours geweest, met als gevolg 184 Haha!. Ik rij hem ongeveer 2 keer in de week 20 minuutjes, waarvan 1 keer les, en één keer naar buiten, de 3e keer loopt hij soms even aan de longeerlijn en soms niet.. Hij is in maart 3 geworden en sinds april soms wat aan t werk. Ik denk dat het alleen maar heel goed is voor de ontwikkeling, het zijn nu nog echte puppies die het liefst op schoot kruipen als iets eng is, ze worden alleen maar ouder, eigenwijzer en sterker, nu is het nog redelijk makkelijk ze te overtuigen, heb je een eigenwijze puber tegenover je is het al een stuk moeilijker..

horse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:11

even wat anders... wie weet waar en wanneer er 3-jarige wedstrijden in friesland zijn voor pony's en paarden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 18:36

Ik niet maar daar is dit topic ook niet voor.

Vandaag met onze 3 jarige naar de Prinsenstad wedstrijd geweest, en ze was erg braaf! de punten waren ook naar verwachting en is zeker een paard voor de toekomst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:39

Citaat:

Hoeft niet. Een vriendin van mij reed voor de zesde keer op haar paard, in een tijdsbestek van twee weken. Die zesde keer was een wedstrijd. Ze zat nog in de prijzen ook.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:42

Ik zie het nut er niet van in om zo snel op concours te gaan. Ervaring kunnen ze ook opdoen als ze 4 zijn, daar hoeven ze echt geen 3 voor te zijn.

Ik heb zelf een 3 jarige en voorlopig volg ik daar alleen privé lessen mee en longeren. In het voorjaar neem ik haar wel mee naar de manege.