verhoging stalling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: verhoging stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:37

14% is aanzienlijk en veel hoger dan de jaarlijkse indexering.

Volgens het boekje 'Pleidooi voor het paard' dat ingaat op de wetttelijke rechten en plichten rondom paarden, mag een prijsverhoging zelfs helemaal niet, als het niet in de stallingsovereenkomst is opgenomen.
Een pensionklant heeft een bepaalde mate van huurbescherming. Een stalhouder mag een klant niet zomaar van de ene op de andere maand wegsturen. Maar als hij zomaar de prijs flink omhoog kan gooien, kan hij op die manier wel zijn klanten 'wegpesten'. Dat mag dus niet.
In het boekje staat ook te lezen dat argumenten als duur hooi, financiéle krapte of zelfs extra faciliteiten waar de huurder nooit om gevraagd heeft, geen argumenten zijn voor een prijsverhoging.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:55

als jij mijn extra kosten (duurder voer, dure brandstofkosten, dure plastic kosten) vergoedt dan hou ik mijn stalprijs gelijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:57

je moet gewoon in je pensionovereenkomst zetten dat de prijs met (max) zoveel procent per jaar verhoogd kan worden. Wisselende kosten voor jou als stalhouder zijn jouw risico als ondernemer. Het kan immers ook zijn dat het een goed hooijaar is en dan verlaag je je prijzen toch ook niet meer?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:59

Nee maar dan blijven de prijzen gelijk. Ik verhoog alleen als dat noodzaak is. Ik heb weinig pensionklanten, dat scheelt. Maar ik weiger om er geld bij te gaan leggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:29

Ik vind het vreemd dat een pensionhouder duurdere variabele kosten niet door zou mogen berekenen. je huurt immers de stal/wei, waarbij ik me voor kan stellen dat daarvoor een bepaald % verhoging noodzakelijk is (inflatiecorrectie op zijn minst) maar er zit ook een groot deel variaabele kosten aan.
Je zegt toch ook niet tegen een winkelier dat hij zijn prijzen maar maximiaal zoveel mag verhogen? Of aan een ondernemer die een dienst verleent? Hoe willen ze dat dan verplichten aan een stalhouder?
Je betaalt ook altijd nog een stuk werkloon. Een bouwbedrijf is toch ook vrij om het uurloon (van zijn werknemers) te verhogen. En de prijzen die geofreerd worden zijn ook beperkt geldig ivm stijgende kosten materiaal en werkloon etc.

Dus voor mij is dat 1 grote onwaarschijnlijkheid dat een stalhouder, als ondernemer, zijn prijzen niet zou mogen verhogen!... Waar kan ik dat wettelijk teruglezen?
Als het gaat om "huurbescherming" dan zou dat om kale huur moeten gaan. Dan zouden stalhouders alles heel goed apart moeten noemen. Alleen contract voor kale huur stal, en de rest van de kosten los berekenen als variabele kosten.

Een paard van stal laten veranderen is toch meestal heel wat minder ingrijpend (financieel gezien) dan moeten verhuizen van personen.
Hoe zit het met verhuur van bedrijfsruimten etc? Is meestal ook prijsafspraak voor bepaalde periode toch?

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:09

Op mijn vorige stal werd het stalgeld in 1x verhoogd met €60! (Van €265 naar €325)
Dit was wel vorige winter, toen de prijzen zo hoog waren, nu is alles weer goedkoper dus snap niet zo goed waarom ze nu het stalgeld nog zouden verhogen.
Ik ben er toen om die reden vertrokken...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:59

Het contract moet goed zijn, en dat is bij de meeste pensionstallen niet het geval.
Zomaar een prijsverhoging zonder aankondiging vind ik niet kunnen; klanten moeten schriftelijk op de hoogte worden gesteld en de reden van verhoging moet onderbouwd zijn.
Als ondernemer vind ik dat je continu moet ontwikkelen, dus ook de prijs. In mijn geval zijn de pensionklanten minder gaan betalen nadat ik de stal had overgekocht. De vorige eigenaar verhoogde ook van tijd tot tijd de stalprijs. Ik deed het anders: door goed management konden vele dingen goedkoper, hier liet ik de klanten van meeprofiteren door de stalprijs te laten zakken. Daarnaast is er een strikte scheiding van het pensiongeld: een deel is voor 'de kale huur', een ander deel is een soort van gezamelijk potje, welke apart beheerd wordt. Vanuit dit potje worden prijsschommelingen van grondstoffen opgevangen. Meestal behoeft er geen aanspraak gemaakt te worden op dit potje zodat er altijd geld overblijft om samen met mijn pensionklanten te gaan barbequen, uit eten, naar evenementen te gaan, etc. etc.

pearno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:49

Vind ik wel erg hoge stijging. Zal met alle mensen van stal eens met de eigenaar gaan praten