De waarheid over het schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: De waarheid over het schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:07

ik herken hier heel erg veel in! Had vorige week nog zo'n dagverslagje geschreven, waar je duidelijk kan lezen wat dominantie was en wat niet. [VVDD] Een mooi paardenmoment

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:19

Wat een leuk experiment!
Ik heb er zelf nooit echt bij stilgestaan waarom een paard aan een mens wil schuren. We hadden vroeger een bejaarde Haf, en die veegde altijd even haar oog- en neusprutjes aan je broek, om vervolgens weer verder te eten Haha! Ik ben er ook nooit van overtuigd geweest dat het gerelateerd is aan dominantie.
Mijn ruin is een van de leiders van zijn kudde van 10 paarden en ponies, hij kan zich soms tegenover mij onwijs dominant gedragen, maar hij heeft nog nooit aan mij geschuurd. HIj duwt zijn weidegenoten wel opzichtig aan de kant, gewoon een zwiepje met het hoofd, maar als ik zijn oogprut voorzichtig wegveeg, draait hij zijn hoofd weg Dromen
Wel heeft hij een favo kriebelplekje, namelijk in zijn lies en aan zijn zak Bloos Hij was daar op een gegeven moment zo op gefocused dat hij iedereen zijn flanken aanbood. Lastig, met een trekpaard van 1000 kilo... Ik heb dit een tijdje genegeerd en het was al snel over. Nu kriebel ik hem daar maar af en toe, hij vindt het heerlijk en gaat helemaal heen en weer wiegen, zo blijft het echt een beloning voor hem.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 14:21

Leuk hoor.... Snot aan je broek en de vraag of je ff zijn zakkie wil krabbelen ROFL Kan me voorstellen dat jouw paardje niet tegen je aan moet hangen.
Ik heb net in je profiel gekeken en jeetje... wat heb jij een super super leuk paard. Helemaal mijn type (en van mijn man... hoe grover hoe liever Tong uitsteken )

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:01

Heerlijk om zo om te gaan met je paard. Kreeg vaak comentaar van andere dat ik te veel toe liet. Paard zou over mijn heen gaan lopen. Maar het kriebelen bij hem en hij op mijn rug gaat dan zo enorm zachtjes als je dat grote verschil ziet als hij met een ander paard bezig is. Ook het schuren gaat zachtjes. Enige wat hij wel vaak doet is als je iets uit de wei wil oprapen je een zet geven. Tja hij staat dan ook echt om hem heen te kijken van zo ik was het niet. En misschien kan iemand mij daar een antwoord op geven. Als ik na de wei loop laat hij altijd zijn grote ........ hangen. Ook bij het friemelen. Maar ook bij het grondwerk.
Is dat ontspanning.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 05:41

Ja hoor, dat is ontspanning. Clown Het geven van een duwtje is toch ff kijken hoe ver hij kan gaan. Ik heb zelf een dominant paard dat zulke truukjes ook wel eens probeert. Hoewel het op zich wel grappig is, laat ik het toch niet toe. Het is bij hem in elk geval een subtiele manier om de grenzen iets te verleggen. Hij heeft meer van dat soort dingetjes en daar ben ik heel alert op. Ik word overigens niet boos, ik verplaats hem alleen dan even door hem even met een klein teken achterwaarts te sturen of de voorhand te laten wenden. Als hij daar dan meteen op reageert, zit het wel goed. Als hij mij negeert, moet ik daaraan werken, maar eigenlijk gebeurt dat de laatste tijd nooit meer.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:11

Als ik rechtop sta geef hij eigenlijk nooit een duw. Alleen als je al heerlijk onhandig sta om iets op te rapen en hij netjes achter je aanloopt dan krijg je dus mooi een zet Haha! Boos wordt ik niet want de reactie daarna is altijd hetzelfde, die grote onschuldige ogen van ikke deed het niet. Zo zijn zijn reactie's toch al geweldig. Ooit is hij op de een of andere manier over het stroomdraad gestapt. Liep dus in het hoge gras, toen ik eraan kwam stond hij daar echt zo van tja weet ook niet hoe ik hier kom, maar zal wel heel snel naar je toe komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 10:22

Ik ken dat wel. Zo is die van mij dus ook. Die onschuldige blik... ze weten verdraaid goed wanneer ze zoiets kunnen maken. Ik kan daar ook niet boos om worden. Ik word eigenlijk nooit boos op hem.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:26

Liljebo, ik ben ook helemaal weg van jouw Nordsvensk! Maar dat geheel offtopic Bloos

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:22

Thanx... ze is eigenlijk van mijn man Bloos (zware concurrentie voor mij dus Clown ) maar ik pik haar af en toe door de week en doe wat grondwerk met haar.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:01

Erg leuk en herkenbaar verhaal. Ik ben dan helemaal niet van de NH-kant, maar ook ik krabbel met regelmaat mijn paardjes. En ik denk ook niet dat het dominantie is, maar zoals al gezegt jeuk en een vorm van communicatie.

Wel let ik op dat het niet mag met hoofdstel in. Idd erg fijn die gespen Clown Maar bv zoals gisteravond, even lekker bij ze staan en kroelen en krabbelen, heerlijk. Het vormt ook een band tussen jou en je paard. En ja ik ben de chef hier, moet ook wel met mijn dominantie ettertjes Haha! Knipoog Maar als ze dan even komen, of ik roep de ene of andere, en begin dan te krabben staan ze allemaal met een bekkie te genieten.

En je ziet ook hele duidelijke verschillen tussen de paarden. Clips bv is dominant van de bovenste plank Haha! jaagt alles en iedereen bij me weg, vrouwtje is van haar. Maar als ik Clip dan op dr plek zet en aangeef dat ik nu een ander wil krabben, geeft ze (mokkend welliswaar Haha! ) toe. Na het rijden bv wil Clips nog maar 1 ding, verlost worden van het bit. En als die dan uit is en ik mijn beide handen omhoog doe, komt die al bijna vanzelf dat ik de mondhoeken even kan wrijven. Maar Clip komt ook naar me toe als het ergens jeukt en dan geeft ze aan waar ik moet krabben (vaak ribbenkast).

Als mijn oudje Daisy komt, dan maakt ze een beweging met dr hoofd van "wil je effe daarzo krabben". Erg leuk op het moment zijn QT (een jaarling die ik nog niet zo lang heb, en niets gewent is) en het net afgespeende veulen Felix.

QT vind mij en alles eigenlijk nog een beetje eng, maar als ze dan komt en gekrabbelt word, krabbelt ze mij heel voorzichtig terug. Zoals ook gisteravond, ik ben natuurlijk nog aan het zoeken welk plekje lekker is maar ik heb er nu een paar gevonden Haha! En ze vond het zo geweldig dat ze na een poosje lippies te hebben getrokken mijn rug zocht om heeeeeeeel voorzichtig mij terug te krabbelen.

Felix is net een paar dagen van mams weg, had bij mams een echt giga grote bek. "Ikke grote hengst hiezo" Haha! en ja net na het afspenen is dat dan weg, en is hij een beetje onzeker. Verschuilt zich graag achter pleegmamma Daisy. Hij kwam toen hij zag dat ik QT aan het krabbelen was, voorzichtig naderbij en bleef staan toen ik hem begon te krabbelen. Onder de buik, wat hij eigenlijk nooit toe wilde laten, vond hij het lekkerste Haha!

Al mijn paarden zien mij als leider, maar ook allemaal willen ze graag contact. En voor mijn gevoel is het krabbelen een manier van contact maken en onderhouden. En bij het terugkrabbelen kan je het paard ook echt wel leren dat ze voorzichtig moeten doen. Daisy was vroeger nog wel eens wat bot, en QT de eerste paar keer ook. Maar door te melden als het te hard is, leren ze heel snel dat ze zachtjes moeten doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:22

Grappig heb dit gedrag thuis eens bestudeert. Het scheelt per paard (net als per mens) waar de grans ligt van elkaar aanraken en betasten. De ene hogere in rang vind het niets erg als een lager in rang zijnde komt schuren en frutten en gaat soms zelf terug liefkozen. Een ander is er totaal niet van gedient. Vel is het de ranghoogste die bepaald als hij er geen zin meer in heeft dat ze de ander uit hun ruimte doen laten verdwijnen of tenminste laten ophouden hoewel een lager in rnag zijnde dan eerder wegloopt. Zo zie je ook duidelijk verschil in voorzichtig en vragend beginnen en lomp en brutaal beginnen te schuren. Ik denk dus dat paardentaal en lichaamstaal nog een stukje ingewikkelder is Knipoog