Wanneer begon jij met S&T hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Re: Wanneer begon jij met S&T hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:35

Ik zit nu op 8 winspunten in de M2 en ga me nu langzaam orienteren over alle verschillende soorten stangen en bitten. Rijd voorlopig nog lekker op mijn trens door, daar doet hij het super op.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:39

Ik reed net in het M2 toen ik een stang en trens hoofdstel van een stalgenoot in mijn handen geduwd kreeg met me mededeling kan je oefenen....

Ik heb dat ding laten hangen tot er iemand met iets meer kennis van zaken op stal was en heb toen het hoofdstel af laten stellen op de juiste maten, daarna ben ik echt heel ietepieterig te werk gegaan omdat ik een extreme flip reactie wilde vermijden. Eerst telkens inhangen en dan er weer uit halen. Toen heel voorzichtig iets druk op de beide teugels en weer los. Toen hij daar een beetje aan gewend was, ben ik gaan stappen aan de hand en pas daarna bij toeval omdat het plots ophield met gieten ermee gaan rijden, knoop in stangteugel en alleen op trens gereden. Echter ik rij liever op trens dan op stang en trens omdat ik hem smakelijker heb op de trens en op de stang hij in de proef nog wel eens wil doodvallen voor de hulpen, met trens doet tie dat niet

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:21

Ik ben begonnen met S&T toen ik mijn punten had voor het Z1 en alleen als ik les had.
Reed in het begin met mijn gewone trensje omdat ze erg heftig reageerde op de onderleg trens.
Deed later dan ook af en toe alleen op onderleg trens rijden, zonder stang. Rijd haar inprincipe nogsteeds maar 1 keer per week met s&t en de rest met trensje. Vind het erg belangrijk dat ze fijn te rijden blijft op alleen een trens.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:28

Imago01 schreef:
Citaat:
maar het ziet er natuurlijk wel erg stoer uit..!

Het is pas stoer om op een gewoon trensje je paard dusdanig voor elkaar te hebben dat je op elk niveau iedereen eruit rijdt..dat is pas écht stoer! Knipoog

Idd. Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Ik start straks Z2 paarden en ik rij nog steeds op een dubbel gebroken robarth trensje.....

S&T moet je alleen aan beginnen als het een meerwaarde is voor je paard en je rijden, niet omdat "iedereen" in de Z ermee rijd of omdat het er "stoer" uit ziet. Dat vind ik zulke foute redenen. Ik zie zoveel verkeerd S&T gebruik, echt om droevig van te worden. Je mag tm ZZ-Zwaar met trens rijden. Dus haast is er niet bij, want ik denk dat velen onder ons dat niveau nooit zullen halen......

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:06

ik ben er al wel mee begonnen, al een tijdje zelfs. Ik heb nu 9 winstpunten. En ik neem ook al lang de oefeningen van het Z1 en Z2 mee in mijn training toen ben ik na goed oefenen met een trens voor het Z ook eens met stang en trens aan het rijden. Maar dat is niet vaak hoor. zn 1x in de 2 weken ongeveer

FuegoAnnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:31

ik ben begonnen met een stang en trens toen ik al even in het Z1 reed. Ik moet wel zeggen dat ik alleen een trens beter vindt rijden, dan heb je meer gevoel. En mijn paard wordt al snel te licht in je handen. Maar met een wedstrijd staat het wel mooier natuurlijk, helemaal met mijn paard want die is al zo klein! (1,57,5) haha Haha!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:46

Ik ga er een aanschaffen als em instructriesche zegt dat ik er een moet gaan halen! En dat zou rond de M zijn dacht ik. Althans dat heb ik haar een keer horen zeggen!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:23

Toen ik mn punten had voor het Z heb ik eens een hoofdstel van iemand geleent. Enkele keren ermee aan de hand gestapt en toen een keer mee gereden. Ik merkte dat de bittencombinatie die daarin hing niet de optimale was, dus ik heb toen mijn eigen bitten aangeschaft. Ook voor mijn paard was het een positieve verandering. Ik rijd er máximaal 3 keer mee in de week voor een wedstrijd. Sinds ik met S&T rijd, is hij wel een stukje fijner geworden op de gewone trens.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:37

ik rijd niet met stang en trens want zit nog maar in de B
maar een meisje bij mij in de klas vorig jaar zei zo tegen mij: waarom rijd je eigenlijk niet met stang en trens? je kunt je paard dan veel makkelijker beneden houden...

maar ik dacht: ja doei ik ga echt niet met een 4 (inmiddels nu 5 Clown ) jarige paardje met stang en trens rijden en nog maar in de B dressuur zit...

dus dat vond ik wel erg raar dat ze dat zo vroeg...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:14

In de B Haha!
Maar dan wel zonder stang Haha!
Ik heb mijn merrie ingereden en ook nog tijden in de B en de L1 met een stang en trens hoofdstel gereden omdat ik dat toen mooier vond. En een losse engelse neusriem past nooit goed bij de rest van het hoofdstel, dus heb ik een stang en trenshoofdstel in de aanbieding gekocht.
Nu heb ik wel een hoofdstel met sperriem, staat toch iets mooier vind ik.
Dus het hoofdstel is er al wel, de bitten zijn er (nog) niet.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:25

ik rijd geen wedstrijden met een SenT ( k zit nog in de E-proefjes) maar k ben 2jaar geleden begonnen (ben nu 14) daarmee gewoon om te oefenen ( en ook omdat k opdat moment paarden reed van eigenaars die alleen zo'n hoofdstel hadden ) en k dee er echt alles mee (dressuren,springen op wandeling meegaan). Ik zou ook eens de menig van je lesgeefer( -ster) vragen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:15

Er wordt hier veel gezegd dat het knapper is om je paard op trens te rijden dan dat je hem op stang en trens goed voor elkaar hebt, heeft dan niemand erover nagedacht dat er veel paarden zijn die in eerste instantie helemaal niet fijn op stang en trens te rijden zijn?
Als je een of andere sterke trekgeit hebt die nog nooit in zijn leven van nageven gehoord heeft dan kan ik me voorstellen dat je blij bent dat je die stang erbij hebt.......

foske_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:02

zz-licht

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:19

Ik las toevallig dit topic.
Zelf moet ik nog gaan starten met wedstrijden.
dus aan s&t denk ik nog helemaal niet.
Maar ik zie inderdaad weleens mensen dat er in hangen als ze in de B rijden met moeite,en het paard niet krijgen waar ze hem hebben willen en dan zo ding er in hangen.
Ik ben van mening dat je over je problemen heen rijd,en ze dan niet kan oplossen.
En heb vaak geschreven bij wedstrijden,mensen die op de stang echt met veel druk rijden...

prado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:57

Ik ben met stang en trens gaan rijden toen ik de wissels op de trens goed bevestigd waren. Mijn eerste vijf winstpunten in het Z2 waren op trens, hierna ben ik over gegaan op stang en trens.
Ik vond het belangrijk dat mijn paard de gehele basis oefeningen op trens kon uitvoeren.
Stang en trens is er om je hulpen nog meer te kunnen verfijnen.
Niet omdat je ineens Z mag rijden en dan ook maar stang en trens in mag.
Eerst de basis africhting op trens, daarna stang en trens!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:06

En ik ben van mening dat het geen kwaad kan om je paard al eens eerder op S&T te rijden. Uiteraard alléén als je er instructie bij hebt en wéét waar je mee bezig bent! Ikzelf ben er pas mee begonnen toen ik lang en breed Z mocht starten, maar als ik geweten had dat ie na een tijdje S&T fijner/beter werd op trens, had ik het er misschien toch al eerder in gehangen.

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:18

ik heb de eerste wedstrijden in het Z met trens gereden rijd nu met stang en trens op wedstrijd(zodat ik hem makkelijker kan sluiten). Rijd 1 á 2 keer in de week met stang en trens, als ik geen wedstrijd heb rijd ik gewoon de hele week op trens. Mijn vorige paard heb ik altijd op trens gereden in het Z, hier liep ze veel fijner op. Ik zou er niet te vroeg mee beginnen, hoe beter op trens des te beter ben ik van mening...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:21

Ik ben op advies van instuctrice een paar maanden voor ik over wilde gaan oefenen. Paard kende het al, ik was degene die het moest leren.
De eerste wedstrijd heb ik op trens gereden, 2 paar teugels vast houden vond ik ff te veel stress. Nu start ik hem ermee en natuurlijk ook in de aanloop naar een wedstrijd.
En om eerlijk te zijn, dat S&T hoofdstel hebben we niet nodig, ik vind het een goede ervaring om ermee te kunnen leren rijden. En het beeld wordt met mijn simpele gelder wel degelijk een stuk stoerder.