Wandelen aan de hand met je paard goed voor vertrouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kreef

Re: Wandelen aan de hand met je paard goed voor vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:33

Ik loop ook een paar keer iin de week met mijn tinker, maar ik vermijd dus nog de tractors[waar er in mijn buurt veel van rondrijden]hoe pakken jullie dat dan aan ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:38

Ik ga dat soort confrontaties dus gewoon aan. Kan het ook niet ontwijken bij ons op de weg (mijn paard houdt niet van heftige vrachtwagens, vuilniswagens, tractoren, bussen en motoren). Helaas kom ik die op de weg bij ons veel tegen...... Ik weet dat hij altijd bij me blijft en bovendien laat ik hem echt niet los, als hij wel zou gaan.... Maar ik ken ook paarden die wel echt wegvluchten en dan heb je een probleem..... Wat bij mij erg heeft geholpen mijn paard zich op mij te laten richten is, ja, daar gaan we weer: grondwerk. Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:40

Ik wandel ook veel, puur omdat ik het gezellig vind en beide kan meenemen, fjord links en shet rechts. Fjord vind het prima, dan hoeft hij niet te werken Knipoog Shet vind het schitterend, hij is 2 jaar dus ik doe niet anders dan wandelen, beestje was met 10 maanden verkeersmak. (stond aan een drukke dijk)
Ik ben zelf niet zo'n rijder, dus dan is wandelen een leuke optie. Lekker op ons gemakje, af en toe een drafje.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:42

ja Haha! Ik ben door het dorp sluiskil gewandeld overlaatst was de derde keer buiten, maar zo buiten vertrouwen we elkaar net zo goed als in de wei en beter als in de bak !

In de bak is hij kijkerig, hij is ook nog maar twee, maar buiten geweldig, behalve koeien.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:44

Twiggy2008 schreef:
Ik ga dat soort confrontaties dus gewoon aan. Kan het ook niet ontwijken bij ons op de weg (mijn paard houdt niet van heftige vrachtwagens, vuilniswagens, tractoren, bussen en motoren). Helaas kom ik die op de weg bij ons veel tegen...... Ik weet dat hij altijd bij me blijft en bovendien laat ik hem echt niet los, als hij wel zou gaan.... Maar ik ken ook paarden die wel echt wegvluchten en dan heb je een probleem..... Wat bij mij erg heeft geholpen mijn paard zich op mij te laten richten is, ja, daar gaan we weer: grondwerk. Knipoog

Hoe oud is jou paard ? Mijn paard is 2 jaar de leeftijd heeft er denk ik ook mee te maken,of niet?
Waarom ik de tractors vermijd[alle grote dingen] in het begin ben ik begonnen in het weiland met rondlopen toen kwam er een keer een hond aan en een andere keer een tractor, toen schrok hij en steigerde en toen kon ik hem 2 keer niet houden dus ik ben bang dat dat ook op de straat gebeurd, en dan?Ik heb hem liever niet dood, maarhoe doen jullie dat dAN ?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:48

Scheelt dat ik gelijk samen met mn fjord over de weg ging, daarna alleen korte stukjes met hem. Zoals ik al zei stond ik eerst aan een hele drukke dijk in de Randstad. In het begin als hij iets engs vond kleefde hij helemaal tegen me aan, maar inmiddels is er niks meer wat hem bang maakt. Hij is vol vertrouwen buiten.

Ik ben begonnen met lopen toen mn shet 5 maanden was, zowiezo moest ik wel van het erf af als ik wilde lopen want de bak lag ruim een kilometer verderop. In het begin maar 15 minuutjes, maar inmiddels lopen we aardig wat uurtjes, in mn profiel staan een paar filmpjes van de hei, daar loopt hij soms een stukje los.
Laatst bijgewerkt door Onali op 26-09-08 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:50

balou is ook twee, en die is niet bang voor vrachtwagens, trailers, tractors, fietsers, scooters, auto's, of andere dingen alleen koeien, ik kan ook een praatje maken met iemand in een auto, toeteren niet erg, of langs een auto lopen, achteruit langs een auto allemaal geen probleem.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:02

mijn schoenen zijn ondertussen versleten Haha!
ik had ook een veulen en ben daar vrij snel al de weg mee opgegaan,geen wereld stukken maar zo af en toe.
dit paard was volledig verkeersmak voor ze bereden was,erg handig.
van het voorjaar kwamen we zelfs een op hol geslagen paard tegen en ze bleef zo koel als wat! Knipoog inmiddels heb ik een 3 jarige terug gekocht die nog niets van de wereld heeft gezien,ook zij is al een keer meegeweest op wandeltocht. [hoewel het met een jongere toch makkelijker is Knipoog ]
tja en trekkers e.d.....toch doorzetten.
het mooiste is met een ander verkeersmak paard erbij in het begin.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:05

ik wandel elke dag met coopie , voor of na het rijden!
we zoeken alles op ook winkelcentrum! hij vind het geweldig en ik ook!
groetjes van bren!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:21

Ik wandel vaak na het rijden nog een stuk, of gewoon voor de gezelligheid. Zij vertrouwt volledig op mij zolang ze me kan zien, bij de engste dingen (trekker met aanhanger vol joelende kinderen vandaag) gaat ze achter me schuilen (althans, poging doen tot) en als ze schrikt kruipt ze ook achter me weg. Zolang ze me, of iemand anders die ze vertrouwt, kan zien met beide ogen is er niets aan de hand, zal ze niets doen. Ze is alleen zo ingesteld op het hebben van zicht op haar "beschermer" dat je met rijden dus ook moet afstappen als madam iets echt eng vindt. Ze wil je immers met beide ogen kunnen zien. Je ziet dan echt het vertrouwen in haar ogen, die blik van "jij beschermt me toch!"

Wij hebben wel de regel (en die begrijpt ze ook) dat wandelen met halster een "pretstukje" is, waarbij ze dus lekker kan en mag grazen en we op haar tempo lopen, en wandelen met hoofdstel (bit) is werken, dus doorlopen op een stevig tempo. Ik loop vrij snel namelijk.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:51

Met mn jonge paard wandel ik ook erg veel. Uiteraard dit wel pas gedaan nadat ze de begrippen halthouden en aanstappen kende. Dus eerst op de weide geoefend, daarna van erf af en op en dat zo uit gebreid.
Het ene paard is nuchterder dan de andere..met de mijne heb ik geluk Lachen
Enige wat ze eng vind zijn van die kleine vogeltjes die plotseling uit het land duiken, gaat ze stil staan en briezen..ideaal, geen vluchter Knipoog
Vlak voordat ze wegging om ingereden te worden hebben we ook de tolt geoefend aan de hand op de weg en het is een 80 km weg, vrachtwagens, tractoren, alles komt voorbij..

Veel succes, goed oefenen eerst in de bak, grondwerken, vertrouwensband kweken en van de wandelbeurten echt uitjes maken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:46

Ik wandel ook regematig met mijn paard. Mijn 2 hondjes gaan dan ook gezellig mee en daar heb ik dan meer mijn handen aan vol. Mijn paard vind dat wandelen fijner dan een buitenrit, als ik er naast loop en hij vind iets eng vind hij het prettig dat hij tegen me aan kan gaan lopen. Voor de rest loopt hij keurig netjes braaf op het gemakje achter me aan.

@Kreef. Is er bij jouw in de buurt niet iemand met een trekker waar je kan gaan vragen of je daar mag oefenen? Eerst met een stilstaande trekker en dan langzaam opbouwen.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:24

ja het is goed voor de band met je paard!
maar je hebt natuurlijk ook paarden die liever een sprintje trekken dan een beetje wandelen.. Knipoog

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:04

Ja met Luna deed ik niet anders wandelde ik heel veel mee vonden we beide heerlijk.
En nu vooral met de shet met Aspen rijd ik liever waarom al sla je me dood luiheid denk ik Vork

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:49

ik heb met mijn tinker ook heel veel gewandeld... eerst samen met een ander paard en sinds kort ook lekker saampies.we vinden het allebei echt heel leuk! en ik merk ook dat hij steeds dapperder wordt.
mijn tinker verveeld zich best snel dus iedere dag in de bak werken krijg ik een sjaggo paard van. dus is wandelen een leuke afwisseling.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:01

Ik wandel ook minstens 3 keer per week met mijn paard.
Heerlijk joh, we kunnen genoeg routes nemen. En ze vind het ook leuk kijkt overal een beetje naar.

Laatst reed er een trekker langs de oprit en ik ging het erf af, ik wandel zo niets aan de hand.... Hoorde ik d'r zo een sprong maken achter me Huilen van het lachen, en ze bleef braaf achter me lopen, wel erg kijkerig maar wel braaf.

In het begin schrok ze va neen koe die 'ineens' lang een hek stond, toen deed ze hetzelfde :")

Ik vind het leuk en zij ook Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:15

Kreef schreef:
Ik loop ook een paar keer iin de week met mijn tinker, maar ik vermijd dus nog de tractors[waar er in mijn buurt veel van rondrijden]hoe pakken jullie dat dan aan ?

Wat ik in het begin deed, was samen wandelen met een ervaren paard die nergens van opkijkt..niet veel later moest ik alleen, was wel even eng, maar ze was zo braaf.
Wat ik altijd doe als ik bang ben dat mn paard gek kan opkijken, is iets uit de berm stappen, achterom de bestuurder oogcontact mee maken en even met mn handen naar beneden wuiven, of hij wat langzamer kan..zodra hij dichter in de buurt is stap ik de berm weer in..zo moet hij wel langzamer en bedank ik diegene even. Ze zijn gelukkig hier heel schappelijk als ik het op die manier doe, want je kunt ook een opgefokt iemand hebben die juist irritant gaat doen..

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:24

3 jaar geleden ben ik verhuisd en is mijn haffie dicht bij het bos komen te staan, dit vondt ze wel zo verschikkelijk eng, dat ik 3a4 keer per week met haar naar het bos ben gewandeld en naar een tijdje merkte ik dat ze het allemaal wel best vondt en toen ben ik pas gaan rijden.

Ik heb dit ook met haar gedaan toen ik haar net had, lekker lopen aan de hand en vervolgens ben ik pas gaan rijden.... Ik denk ook zeker dat het ten goede komt mbt het vertrouwen....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:55

Ik heb in het begin best veel gewandeld met mijn paard, omdat ze met rijden erg veel spanning gaf en dat heel goed werkte voor het vertrouwen.

Dat werkt nu in mijn voordeel, want ik ben de afgelopen maanden heel veel aan de hand aan het stappen geweest vanwege een blessure, en dat doet ze dus ook super braaf, lekker over de weg.
En dat stapt een stuk leuker dan 2x per dag rondjes in de bak!

Ik wandel vaak ergens naar toe waar ze even kan grazen en dan weer terug, is het voor haar ook leuk.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:21

Ja zeker is dat goed voor je paard en jou. Maar vooral om te kijken wie er de leider is en hoe je op elkaar reageerd!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:34

Sizzle schreef:
Mijn paard vind het stomvervelend dat gewandel (langer dan 20 min), die trekt liever een galopje. Ernaast lopen geeft dan enkel ergernis en een zure kop dus dat doe ik niet meer.
Ik heb ook nooit problemen met enge voorwerpen dus tja...

janneke vind het ook saai dit heb ik opgelost door te gaan joggen. Ik in trainings pak pony aan de hand, en joggen maar. Ze vind het heerlijk en het is goed voor haar conditie en voor de mijne Clown kan wel zeggen dat ik een stuk fitter ben na al dat joggen hahaha

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:41

Ik wandel overal naartoe met mijn pony's (en paard). Ik kan ze ook overal mee naartoe nemen, heb er nooit problemen mee, hoe druk het ook is.
Alleen de jaarling is natuurlijk nog wat hupsig, die neemt nog wel eens een sprint dus dat is voorlopig nog best spannend Nagelbijten / Gniffelen. Maar die komt er ook wel.

Ik vind wandelen een verrijking voor de band, doe het al jaren en jaren. Heerlijk én gezond Haha!.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:06

Annesneisje schreef:
Laten jullie ze dan ook grazen onderweg? Of moeten ze "opletten" van jullie?

om je antwoord op die vraag te geven; ik adviseer je je paard niet te laten grazen op eigen initiatief. Alleen laten grazen als het van jou mag. Ik zet mijn paard stil en geef het commando ' toe maar' als ze moet stoppen met eten zeg ik ' ja'. Dit werkt voor ons prima.
Als je paard een veelvraat is, zou ik niet laten grazen of het in elk geval in de hand houden.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 13:47

Ga je dan met meer dan één paard tegelijkertijd wandelen?
Yinari schreef:
Ik wandel overal naartoe met mijn pony's (en paard). Ik kan ze ook overal mee naartoe nemen, heb er nooit problemen mee, hoe druk het ook is.
Alleen de jaarling is natuurlijk nog wat hupsig, die neemt nog wel eens een sprint dus dat is voorlopig nog best spannend Nagelbijten / Gniffelen. Maar die komt er ook wel.

Ik vind wandelen een verrijking voor de band, doe het al jaren en jaren. Heerlijk én gezond Haha!.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:54