Oud mishandeld paard die nu erg gemeen is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Oud mishandeld paard die nu erg gemeen is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 08:21

naomi109 schreef:
Hallo,
Op de manegelessen bij ons op stal rijdt al jaren Franco mee. Hij een super paard om op te rijden en hij heeft hoog in de dressuur gereden (zz licht). Maar hij is vroeger in zijn jongere jaren erg mishandeld (toen hij nog niet bij ons op stal stond).
Nu kan je hem niet meer normaal poetsen. Hij trapt, slaat, bijt zo vaak als hij kan om je weg te krijgen. Ook als je op/af stapt valt hij je aan. En de instructriese die les staat les tegeven moet oppassen, want als hij je in het visier heeft is hij écht niet meer te stoppen.
maar als je doorzet geeft hij er uiteindelijk wel op. Toch vind ik dit erg zielig want hij zal nooit de liefde krijgen die hij verdient.

Overigens is het enige moment dat je hem redelijk kan aaien in de wei. Ik denk zelf dat dat is omdat als je hem gaat 'slaan' zo als de mensen vroeger deden hij weg kan rennen.

Ik hoop dat jullie tips hebben want hij is eigelijk zo een lieverd, en hij is al over de 20 dus ik zou niet willen dat hij zo als hij nu is dood gaat.
Huilen
alvast bedankt!

waarom denk je dat een paard liefde krijgt van aandacht en borstelen? Hij vind het niet fijn, en laat dat je duidelijk merken.........

denk dat je er beter aan doet dat dier met rust te laten...............

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:33

Tsja wat de antwoorden hier ook zijn,Franco is nu eenmaal manege paard en die moeten werken voor de kost.
Ik ken het paard niet maar ouder,zz licht paard van een handelaar???
Heb ik (mischien onterecht) vaak iets van afgekeurd verzekeringspaard.

Ik kan nu wel een heel verhaal houden over foto's laten maken,checken van de rug,stapje terugdoen maar feit is ,Franco zal moeten meer moeten opbrengen als kosten.

Jammer voor de TS maar jij zult je erbij neer moeten leggen dat je in de paar uur tijd niets voor dit paard kan betekenen.
Je wilt immers poetsen en frutten met je paard en dan lekker een uurtje les volgen.
Laat Franco daar nu net helemaal niets aanvinden om wat voor reden dan ook.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:40

Er zijn veel paarden die zich in een afgesloten ruimte (bv stal) niet willen laten benaderen. En dat is precies wat op een manege doorlopend gebeurt. Daaruit ontstaat dan dus een afweerreactie en het feit dat niemand op zijn signalen reageert, maakt het allemaal erger. Triest dat dit paard in een manege staat. Het dier zou bij een vaste eigenaar en weidegang met andere paarden waarschijnlijk een heel wat prettigere hefsttijd van zijn leven hebben. Jammer ook dat de manege dat niet inziet. Maar dat is idd vaak een kwestie van geld.

Mensen die in de manege rijden kunnen weinig voor hem doen. Hooguit met rust laten. Triest genoeg...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:42

ik weet dat wij bij ons op de manege er op een gegeven moment helemaal zat van waren..

de paarden stonden net lekker na hun middagmaal een middagdutje te doen en dan kwamen er hordes meiden uit school.
al joelend en roepend door de stal tegen hun lievelings paard " he he word es wakker we gaan lekker poetsen"!!

de paarden werden uit hun stand of stal getrokken op de poetsplaats gezet,en dan werd er gepoetst en gefrut en gevlochten...
ondertussen hadden er dan steevast 2 of 3 meiden onderling ruzie over wie wat wilde doen met dat paard
de arme paarden hadden zo geen enkele rust!!!

tot er op een dag een meisje keihard gebeten werd in haar gezicht door een van de paarden terwijl ze de stal indook toen het dier net teruggezet werd na een paar lessen.

toen kwam er echt een verbod, elk paard kreeg een eigen verzorger,dit rouleerde om de twee weken.

men mocht dan het paard uit zijn stal halen pas om een bepaalde tijd smiddags,ze werden dan 1x gepoetst en ze gingen een stukje buiten lopen.
en dan werd het paard gezadeld voor de lessen.
het was dan verboden om in de stallen te komen

doordat er geen geschreeuw meer was, geen onrust meer en maar 1 persoon die het paard dan verzorgde zag je de paarden met de dag vriendelijker worden..........

tuurlijk is het leuk om met de paarden om te tuten,maar ze werken hard en hebben hun rust nodig, gun ze dat dan ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:25

Op de manege waar ik vroeger heb gereden waren de paarden op de zondag (rustdag) ook niet te genieten. Zaterdags was het idd een drukte van belang, hordes kinderen die 's morgens om 9 uur gedropt werden met 5 Euro voor een chippie en een drankje, en 's avonds om 6 uur werden opgehaald. Er werd verstoppertje gespeeld op stal, door de stal gerend, de kinderen verstopten zich zelfs in de paardenboxen. De paarden werden er horendol van.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:31

Ik ken dit paard..

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom ze zo'n paard in de manege laten lopen. Me moeder heeft nog eens een keer een knal van z'n voorbeen tegen haar kin gehad.

Paard kan er niks aan doen, maar is echt totaal niet geschikt als manegepaard. Ook vind ik zelf dat het voor hem beter zou zijn als ie maar 1 ruiter heeft.

Maar dit terzijde...

Er zijn niet echt tips die ik je kan geven. Hij is al wat ouder en zijn gedrag vind ik ronduit gevaarlijk.
Heb er ook wel eens op gereden, was altijd blij als ik erop zat aangezien hij dan wel super was.

(Off-topic:

@ TS: Zag in je profiel een foto van odiel en armani, ik ken de eigenaresse. Is een goeie vriendin van me, waar ken jij haar van?)

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 06:58

Cardy schreef:
Ik ken dit paard..

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom ze zo'n paard in de manege laten lopen. Me moeder heeft nog eens een keer een knal van z'n voorbeen tegen haar kin gehad.

Paard kan er niks aan doen, maar is echt totaal niet geschikt als manegepaard. Ook vind ik zelf dat het voor hem beter zou zijn als ie maar 1 ruiter heeft.

Maar dit terzijde...

Er zijn niet echt tips die ik je kan geven. Hij is al wat ouder en zijn gedrag vind ik ronduit gevaarlijk.
Heb er ook wel eens op gereden, was altijd blij als ik erop zat aangezien hij dan wel super was.

(Off-topic:

@ TS: Zag in je profiel een foto van odiel en armani, ik ken de eigenaresse. Is een goeie vriendin van me, waar ken jij haar van?)

Oh wat leuk!! Eindelijk iemand die franco ook kent. Hij kan echt lief zijn maarja..
over esther heb ik pb gestuurd

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:22

C_arola schreef:
marleen_usar schreef:
o das wat anders maar er zal toch wel een reden zijn waarom hij zo gemeen is?

Waarschijnlijk kan hij niet tegen zoveel verschillende ruiters. Tenminste dat is deels naar voren gekomen op deze topic.

ja ik denk het wel

heartlandamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:53

uit de wei gaan staan
en elke dag een stukje digter

thura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:50

ik heb het idee dat het hier gaat om een zeer dominant paard dat zijn stal, zijn slaapkamer, probeert te verdedigen. hij duldt daar geen mensen, het is zijn terrein en zíjn stal. waarschijnlijk heeft hij er vroeger succes mee gehad om mensen te schoppen en bijten in de stal en heeft hij ze daarmee weg kunnen jagen. daarom doet hij het nou nog steeds.

voor dat gedrag in de bak heb ik het idee dat hij er grof gezegd geen zak aan vindt. hij probeert rottigheid uit te halen en de les te verklooien en vooral niet te doen wat men van hem verwacht. ook dit is volgens mij dominant gedrag; het niet accepteren van de leiding van de ruiter die op hem zit.

in de wei houdt hij zich kalm, de wei is immers niet van hem. hij associeert de wei geloof ik ook met ontspanning en niet met werk, zoals hij wel met de bak doet. in de wei voelt hij zich dus niet bedreigd door mensen.

ik heb dus het idee dat je te maken hebt met een dominant paard, dat zo geworden is na mishandeling. dominant gedrag is zijn overlevingsstrategie geworden om de mens te beheersen nadat deze hem onrecht heeft aangedaan.

althans, dat is wat ik denk. succes ermee!

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:01

thura schreef:
ik heb het idee dat het hier gaat om een zeer dominant paard dat zijn stal, zijn slaapkamer, probeert te verdedigen. hij duldt daar geen mensen, het is zijn terrein en zíjn stal. waarschijnlijk heeft hij er vroeger succes mee gehad om mensen te schoppen en bijten in de stal en heeft hij ze daarmee weg kunnen jagen. daarom doet hij het nou nog steeds.

voor dat gedrag in de bak heb ik het idee dat hij er grof gezegd geen zak aan vindt. hij probeert rottigheid uit te halen en de les te verklooien en vooral niet te doen wat men van hem verwacht. ook dit is volgens mij dominant gedrag; het niet accepteren van de leiding van de ruiter die op hem zit.

in de wei houdt hij zich kalm, de wei is immers niet van hem. hij associeert de wei geloof ik ook met ontspanning en niet met werk, zoals hij wel met de bak doet. in de wei voelt hij zich dus niet bedreigd door mensen.

ik heb dus het idee dat je te maken hebt met een dominant paard, dat zo geworden is na mishandeling. dominant gedrag is zijn overlevingsstrategie geworden om de mens te beheersen nadat deze hem onrecht heeft aangedaan.

althans, dat is wat ik denk. succes ermee!

JA, daar ben ik het helemaal mee eens! Net of je in hem kruipt en verteld waarom hij nou zo is! Clown

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:15

ellepel schreef:
ik weet dat wij bij ons op de manege er op een gegeven moment helemaal zat van waren..

de paarden stonden net lekker na hun middagmaal een middagdutje te doen en dan kwamen er hordes meiden uit school.
al joelend en roepend door de stal tegen hun lievelings paard " he he word es wakker we gaan lekker poetsen"!!

de paarden werden uit hun stand of stal getrokken op de poetsplaats gezet,en dan werd er gepoetst en gefrut en gevlochten...
ondertussen hadden er dan steevast 2 of 3 meiden onderling ruzie over wie wat wilde doen met dat paard
de arme paarden hadden zo geen enkele rust!!!

tot er op een dag een meisje keihard gebeten werd in haar gezicht door een van de paarden terwijl ze de stal indook toen het dier net teruggezet werd na een paar lessen.

toen kwam er echt een verbod, elk paard kreeg een eigen verzorger,dit rouleerde om de twee weken.

men mocht dan het paard uit zijn stal halen pas om een bepaalde tijd smiddags,ze werden dan 1x gepoetst en ze gingen een stukje buiten lopen.
en dan werd het paard gezadeld voor de lessen.
het was dan verboden om in de stallen te komen

doordat er geen geschreeuw meer was, geen onrust meer en maar 1 persoon die het paard dan verzorgde zag je de paarden met de dag vriendelijker worden..........

tuurlijk is het leuk om met de paarden om te tuten,maar ze werken hard en hebben hun rust nodig, gun ze dat dan ook.

Ik snap niet dat ze dit hebben laten gebeuren. Op de manege waar ik rij, mag je nooit rennen, schreeuwen of weet ik veel wat. Je mag alleen poetsen als je de les op die pony rijdt of als je het gevraagd hebt. Verder mag je nooit in de stal zelf komen.
Ze hebben elke dag rust tot 4 uur 'smiddags en staan regelmatig in de wei/paddock.
De paarden zijn vriendelijk naar iedereen die hen rustig en vriendelijk benaderd.

@ de TS-er: Een paard wat ZZlicht heeft gereden is meestal niet geschikt als manege pony. Waarschijnlijk te temperament vol. En als jij altijd op het gymnasium hebt gezeten en je had het daar naar je zin en je wordt opeens op een vmbo school geplaats wordt je er ook niet vrolijker van. Je kunt er niks aan doen als manegeruiter, misschien keertje over hebben met je instructrice.

Rkayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:17

ik zal hem gewoon lekker in zn weilandje laten staan
vaak er heen gaan kijken, snoepjes geven.
niet te veel aan hem friemelen tot hij zelf naar je toe komt.
en zoniet dat heeft ie toch nog een paar lekkere jaartjes buiten gehad?
zonder dat hij mishandelt werd.

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:21

Rkayleigh schreef:
ik zal hem gewoon lekker in zn weilandje laten staan
vaak er heen gaan kijken, snoepjes geven.
niet te veel aan hem friemelen tot hij zelf naar je toe komt.
en zoniet dat heeft ie toch nog een paar lekkere jaartjes buiten gehad?
zonder dat hij mishandelt werd.

Ja dat zou natuurlijk goed zijn dat ben ik met je eens, maar bij ons blijven een manege die geld wil verdienen snappje? en aan hem verdienen ze dan niets

Rkayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:31

dan moeten ze hem verkopen...
ik denk niet dat je een oud paardje op zn oude dag nog
zo kan veranderen dat hij ineens een manege paard wordt.
meschien moet je hem dan zelf kopen, als hij
echt zo vals is, denk ik ( als ik een manege was ) er toch snel vanaf willen.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:11

Ik denk dat hij door de jaren heen steeds ietsjes banger is geworden.
Bij ons op de manege stond ook een verschrikkelijk bijterig paard, (kwam ook door mishandeling.)
Zijn baas kwam iedere dag en daar deed ie wel heel erg lief tegen.
Ik ben het met de anderen eens, Hij vind het misschien niet prettig om steeds iemand anders op zijn rug te hebben.

gR Yvanca x