M1, L2, Z wat is dit? (jaja ik ben een belg..)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: M1, L2, Z wat is dit? (jaja ik ben een belg..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 01:26

ielsjj_ schreef:
Ik dacht dat E, A, L, M ofzoiets voor Duitsland was? (correct me if i'm wrong!)

A, L, M, S
anfanger, leicht, mittel, swehr (ofzoiets in het Duits, spelling zal wel geen hout van kloppen)
Verdere verschillen: A proeven rijd je niet alleen in de ring, S is niet met Z in Nl. te vergelijken omdat ook nationale proeven hieronder vallen. Tot een bepaald niveau kan je met dressuur alleen promoveren als je ook je springpunten bij elkaar hebt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:02

Ik dacht dat de E voor Einfach stond en nog voor de A gereden wordt Knipoog

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:23

Anieke89 schreef:
giotto schreef:
En wie kan er even verduidelijken welke oefeningen je moet rijden in de Nederlandse dressuurproeven B,L,M,Z1,Z2,...Z 256 Haha!
Dan kunnen wij,simpele belgen Knipoog ,even vergelijken...

B dresuur:(lichtrijden tenzij doorzitten gevraagd)
hals laten strekken, middendraf, middenstap
L1 dressuur:(lichtrijden tenzij doorzitten gevraagd)
middenstap, middendraf, middengalop, hals laten strekken, 5 meter wijken
L2 dressuur:(doorzitten tenzij lichtrijden gevraagd)
middenstap, middendraf, middengalop, 10 meter wijken, hals laten strekken, enkele passen achterwaarts.
M1 dressuur: (doorzitten)
Schouderbinnenwaarts, middenstap, uitgestrekte draf, middengalop, achterwaarts
M2 dressuur: (doorzitten)
bovenstaande: Schouderbinnenwaarts, dan wel travers, overgang galop stap, overgang stap galop, keertwendingen
Z1 dressuur: (doorzitten)
bovenstaande + drafappuyementen, eenvoudige wissels
Z2 dressuur: (doorzitten)
bovenstaande + galopappuyementen, en vliegende wissels

Even een globale opzet Knipoog als je exacte proeven wil lezen http://www.dressuurproeven.nl Lachen

edit: iets vergeten

Dit klopt niet... Bloos

De M1 kent wel een uitgestrekte stap (ipv middenstap) en geen uitgestrekte draf, maar middendraf...

Verder vind ik als ruiter een van de grote verschillen in opbouw het volgende:

In de B heb je een volledige korte zijde (of helft van een volte) voor je overgangen. Zoals sommigen hier zeggen: "je maakt je overgang ergens tussen Den Haag en Parijs...

Verder kom je binnen langs de hoefslag en niet over de middenlijn. Groeten doe je enkel aan het eind van de proef.

In de L1 is de grootste stap dat het wijken erbij komt. Daarbij zijn in sommige gevallen de ruimtes voor je overgangen iets korter. Ook wordt er nu middengalop gevraagd, dit gaat nog maar om enkele sprongen. De voltes die gevraagd worden zijn 15meter in draf en 20 meter in galop.

In de L2 kom je binnen over de middenlijn, je hoeft echter nog niet halt te houden en te groeten. De ruimte voor je overgangen wordt al kleiner (Tussen M en C arbeidsgalop, C volte 15meter) en in een aantal proeven zit een voorbereiding op de contra (FXC wenden, voor C arbeidsdraf).

In de M1 mag je niet meer met zweep starten en sporen zijn verplicht. Je mag de ring niet meer verkennen, tenzij je er niet omheen kan. Binnenkomen is over de middenlijn, met halthouden en groeten op X. De overgangen worden nu op de letter gevraagd en het paard moet dusdanig aan de hulpen staan dat ook een "minder logisch" lijntje ( Komende vanaf de linkerhand, E afwenden X galop rechts, B rechterhand) correct gereden kan worden. De voltes in galop worden nu op 10 meter gevraagd en ook de eerste sprongen contragalop (dmv een rechts- of linksomkeert, of een gevroken lijn 5 meter) worden gevraagd.

In de M2 vind je de voorbereidingen voor je eenvoudige wissel, je laat een galop-stap overgang zien, net als een stap-galop overgang. Er wordt zowel een uitgestrekte draf als een middendraf gevraagd. Verder zijn de keertwendingen en de travers de belangrijkste nieuwe oefeningen. Op dit niveau wordt er een duidelijke oprichting van het paard gevraagd.

In de Z1 zie je de eenvoudige wissel voor het eerst voorkomen. Ook de drafappyementen doen hier zijn intreden.

De Z2 kent ook de vliegende wissel en de galopappyementen.

Voor de rest, wanneer de uitgestrekte galop geintroduceerd wordt etc weet ik niet precies.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:15

T zijn gewoon hoe ze onze cat. noemen Knipoog

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 20:06

jeetje dit is alemaal nieuw. zelf doe ik niet mee aan wedstrijden. ik rij gewoon is welk ingewikkeld als je er niet zelf in zit haha Lachen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:54

In Duitsland, en ook in Zuid Belgie is er : E / A / L / M / S et dan PSG etc.
Maar TS: is het nu duidelijk?

Rietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:29

haha, ik voel mij een slimme Belg (: (.. hopelijk)

springen:
A = Aspiranten (vanaf 80cm, geen barage)
B = beginner (vanaf 1m, barage 1.10m)
L = licht (vanaf 1.10m, barage 1.20m)
M = middelzwaar (vanaf 1.20m barage 1.30m)
Z = zwaar (vanaf 1.30m tot 1.50m, barage ?)
ZZ = grand prix? (vanaf 1.50m)

dressuur:
A = aspiranten
B = beginner
L1 = licht
L2 = licht, maar iets moeilijker
M1 = middelzwaar
M2 = middelzwaar, iets moeilijker
Z1 = zwaar
Z2 = zwaar, iets moeilijker
ZZ = grand prix?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:31

@Ronja: ZZ= Zeer Zwaar en daarna komen de nationale rubrieken. Z= 1m30, ZZ 1m35.
Dressuur: Z1 en Z22, daarna komen ZZ-licht, ZZ-Zwaar, Prix St Georges, Intermédiare 1 en 2 en Grand Prix.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:35

lana_te schreef:
grappig anne... Lachen maar wij weten echt NIET wat dat zeggen wil. ik heb het al eens rond gevraagd hier en daar maar belgen weten dat gewoon niet (zullen jullie ons nu vast voor dom verklaren maar ag).

bedankt iedereen ik snap het nu wel Haha!

ag 1 troost ik wist het ook niet. En belgen zijn niet dom

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:39

ik ging mijn pony verkopen, er kwamen belgen kijken.. wij in de advertentie dat hij M2 liep.. tja die belgen dachten dus echt van WOOW, en die vroegen of hij vliegende wissels blablabla allemaal kon.. ik denk nou, ik vond het al knap dat we de M2 overleefde.. komen ze met allemaal rare dingen aan zetten. maar voor hen betekende M (2) ofzo dus iets echt HEEL hoogs.. haha, oeps Tong uitsteken

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 16:51

B1,L1,...zijn ook heel normale termen in België hoor Lachen . Althans bij de vereniging LRV. Daar wordt het precies hetzelfde genoemd. De Kempische rijden wel ander, ik geloof dat zij E-proeven hebben.

En tenzij het de laatste jaren verandert is, heeft de Vlaamse LRV ook nog eens een onderverdeling in B1 en B2. Als B1 hebt gehaald, moet je naar B2. In Nederland kom je meen ik direct van B naar L1.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:23

Ik vind de Belgische klasses onhandiger dan de Nederlandse Haha! de proeven zijn ook minder logisch. In onze M3 moet je plots gaan appuyeren en schoudervoor gaan rijden terwijl je nooit voordien hebt moeten wijken ofzo. In Nederland zijn de proeven geleidelijker opgebouwd. Onze LRVproeven zijn wél op Nederlands niveau, de proeven van de VOR/KR/HROV etc zijn Belgisch.