Boerderij splitsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Boerderij splitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:41

Ik woon sinds 3 en een half jaar in een gesplitste boerderij. Hij was al opgesplitst toen wij het kochten. We hebben de voorkant. Alles is bij ons opgesplitst; stroom, water, gas, telefoon, en aparte huisnummers. Alles is ook kadastraal opgedeeld. Er zijn aparte opritten en voordeuren, niet anders dan bij een andere 2 onder 1 kap. Het bevalt ons heel goed. We zien het als een hele riante twee onder één kap met ruimte voor de paarden. En juist door de ruimte heb je weinig last van de buren.

En over dat je dan wel heel goed met elkaar overweg moet kunnen; als je normaal gesproken een twee onder één kap in een nieuwbouwwijk koopt weet je toch ook 9 van de 10 keer niet wie je buren worden? En als alles is opgesplitst dan hoef je bij voorbaat toch ook geen dikke vrienden te zijn?

Persoonlijk vind ik het wel prettig dat we buren hebben want mijn man is voor zijn werk regelmatig in het buitenland en als ik dan ergens alleen zou zitten vind ik dat toch een minder prettig idee.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:45

Ik woon ook een een boerderij die we nu aan het spiltsen zijn. (de stallen zijn we nu aan het verbouwen tot woonhuis *LOL*
Een woongedeelte nu wordt voor mijn vriend en mij en de stallen(straks natuurlijk woonhuis) voor mijn ouders!
Het worden echt twee losse panden met eigen adres!
voor ons ook de ideale oplossing..
Voor meer info mag je altijd pmen Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:35

Kymalin schreef:
Ik woon sinds 3 en een half jaar in een gesplitste boerderij. Hij was al opgesplitst toen wij het kochten. We hebben de voorkant. Alles is bij ons opgesplitst; stroom, water, gas, telefoon, en aparte huisnummers. Alles is ook kadastraal opgedeeld. Er zijn aparte opritten en voordeuren, niet anders dan bij een andere 2 onder 1 kap. Het bevalt ons heel goed. We zien het als een hele riante twee onder één kap met ruimte voor de paarden. En juist door de ruimte heb je weinig last van de buren.

En over dat je dan wel heel goed met elkaar overweg moet kunnen; als je normaal gesproken een twee onder één kap in een nieuwbouwwijk koopt weet je toch ook 9 van de 10 keer niet wie je buren worden? En als alles is opgesplitst dan hoef je bij voorbaat toch ook geen dikke vrienden te zijn?

Persoonlijk vind ik het wel prettig dat we buren hebben want mijn man is voor zijn werk regelmatig in het buitenland en als ik dan ergens alleen zou zitten vind ik dat toch een minder prettig idee.

Zit natuurlijk een klein verschil in of alles al opgesplitst is of niet. Wanneer het al gebeurd is zit je niet meer met al het regelwerk, als je dit nog moet gaan doen moet je je eerst goed laten informeren. Het blijft altijd een gok of je het vinden kunt met je buren. Maar ik kan uit ervaring zeggen dat niets vervelender is dan buren naast je hebben die zo achterbaks zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:26

Kan me voorstellen dat al dat regelwerk een gedoe is maar als je daardoor betaalbaar vrij met de paardjes kunt wonen dan is het de moeite wellicht waard..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:06

Kymalin schreef:
Kan me voorstellen dat al dat regelwerk een gedoe is maar als je daardoor betaalbaar vrij met de paardjes kunt wonen dan is het de moeite wellicht waard..

Ja Precies dan wil ik wel het 1 en ander uitzoeken

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 15:54

Zo wordt ik toch steeds een stukje wijzer...... Slim

Ik vind het niet erg om meer werk te moeten verzetten als dat een geweldig huis gaat opleveren. Ik ben benieuwd of de gemeente verplicht is om mee te werken aan een dergelijke splitsing (of zoals Marion aangeeft: inwoning) en of je ook een 'extra' huisnummer voor het nieuwe gedeelte kunt krijgen.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 10:50

Ja, ik weet het... dit topic is al weer 2 jaar oud en het is ons helaas nog niet gelukt om onze droom te verwezelijken, mede door de komst van ons dochtertje. We wonen nu in een nieuwbouwhuis wat ook prima is, maar het blijft toch kriebelen.

Ik ben wel benieuwd of er in de tussentijd mensen zijn geweest die iets soortgelijks hebben gedaan en hoe dat is bevallen?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:08

Ik was laatst bij vrienden die een prachtige stolp hebben gerenoveerd en als twee onder een kapper hebben gemaakt.
Doodzonde!

Ik vind echt dat je dat soort panden niet moet opdelen!
Laatst zag ik een stolp waar VIER appartementen in gemaakt waren.... |o

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:38

Helemaal mee eens Frank. Maar voor ons is dat de enige manier om het betaalbaar te houden. We hopen dan over een aantal jaar wel zo'n stolpje voor ons zelf te kunnen kopen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:17

Kun je dan niet bijv. ouders erbij betrekken?
Een mooie chaletachtig ding (laten) bouwen op het erf of iets dergelijks?

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:26

Dat mag vaak niet Frank, wij wonen nu tijdelijk in units wegens de splitsing van een boerderij ( van mijn schoonouders) en wij mogen max 5 jaar in de units wonen van de gemeente.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:41

Brainless schreef:
Denk eraan dat als je de woning niet officieel gesplitst mag worden en je gooit het op inwoning, je gezamenlijk 1 hypotheek hebt.
Wat als de ander geldproblemen krijgt en hun gedeelte van de hypotheek niet meer kan betalen?
Dan zijn de overige eigenaren (jij dus) verantwoordelijk voor de hele hypotheek.
Net als gas,water en electra want als de een niet betaald dan wordt ook de ander afgesloten.

Ook is het best moeilijk om dit bij de bank rond te krijgen. (weet ik uit ervaring).
Ook moet je de ander toestemming vragen als je jouw gedeelte wil verkopen (wat bijna niet kan met 1 hypotheek).
De nieuwe partij moet zich dan inkopen en gezamenlijk met de blijvende eigenaren een nieuwe hypotheek opstellen.
Omdat die weer op nieuwe namen moet komen te staan.
En dan maar hopen dat de bank dat weer toestaat.

Eens.

Wij hebben dit jaren geleden gedaan. We kochten, samen met mijn broer en zijn toenmalige vriendin een boerderij en wilden die verbouwen tot twee woningen. Ik doe het nooit weer, wat een ramp was dat zeg.
Ten eerste is het inderdaad moeilijk een financiering te krijgen, veel banken zien deze constructie niet zitten en het was een hoop geregel toen mijn broer er uiteindelijk uit ging, omdat het echt niet ging samen. Einde van het liedje was dat we er zelf ook uit gingen, omdat het alleen gewoon niet op te brengen was.
Verder veel onderlinge irritaties, zoals de één is eens te laat met betalen, opsplitsen van de tuinen, honden die overmatig blaffen, enz. Dingen waar je je eigenlijk niet snel druk om maakt, beginnen je dan snel te irriteren.

Wij zijn 6 jaar geleden naar Duitsland vertrokken. Daar hebben we een boerderij gekocht, wat we makkelijk alleen op kunnen brengen, veel beter idee.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn ouders een jaar later ook hierheen zijn gekomen (niet om financiële redenen) en in de tweede woning bij ons wonen, maar gedoe van de financiering hadden we nu niet, aangezien we dit huis alleen hebben gekocht. Ze 'huren' het van ons en moeten zich dus aan bepaalde regels houden, dan zijn de verhoudingen net iets beter.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:48

Wij zijn er ook mee bezig. Wij willen heel graag tussen nu en 5 jaar een boerderij splitsen en bewonen met mijn zwager en schoonzus. Gelukkig staan de gemeenten hier in de buurt positief tegenover het splitsen ivm het behoud van de stolpen. Maar tot nu toe is het allemaal nog aardig duur helaas.. Dus nog even doorsparen en hopen op een buitenkansje over een paar jaar ;)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:54

Figaro schreef:
Wij zijn er ook mee bezig. Wij willen heel graag tussen nu en 5 jaar een boerderij splitsen en bewonen met mijn zwager en schoonzus. Gelukkig staan de gemeenten hier in de buurt positief tegenover het splitsen ivm het behoud van de stolpen. Maar tot nu toe is het allemaal nog aardig duur helaas.. Dus nog even doorsparen en hopen op een buitenkansje over een paar jaar ;)

Precies wat wij willen!
Alleen zou ik een stolp nooit splitsen. Zonde!
Ik ben helemaal verzot op stolpen!!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:16

Frank schreef:
Precies wat wij willen!
Alleen zou ik een stolp nooit splitsen. Zonde!
Ik ben helemaal verzot op stolpen!!

Waarom niet? Aan de buitenkant zie er nauwelijks wat van en het vierkant laten we intact natuurlijk. Als het zou kunnen hadden we wel een hele stolp voor onszelf gekocht, maar dat wordt toch wel een duur geintje ;)

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 10:23

Diablo, hadden jullie dan niet alles gesplitst zoals hierhoor beschreven is? Dus kadastraal gesplitst etc.?

Jammer dat het zo gelopen is. Ik probeer het meer te zien als een 2 onder 1 kap, als je moet loten voor een nieuwbouwwoning weet je ook niet wie er naast je komt wonen en nu kun je evt. afstemmen wat de verwachtingen zijn.