Zelf een rij jasje naaien

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suprice_Iris

Berichten: 1854
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:21

Kaula schreef:
Als je nou niet zo zakkerig gaat staan heb je een veel leuker jasje :D.

_/-\o_

lauraaaa

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:10

Wauw wat een fantastische jasjes maken jullie zeg!
Na het lezen van dit topic wil ik toch ook wel wat gaan proberen.
Ik ben namelijk al zo lang op zoek naar het perfecte jasje maar alles wat ik mooi vind is toch wel gelijk vreselijk duur.
Ik moet nu eerst even mijn laatste schoolopdrachten afmaken tot het einde van de maand en ga dan ook maar beginnen.
Gelukkig heb ik wel de appartuur in huis; naaimachine, lokmachine alleen heb ik dus nog never nooit wat gemaakt. Mijn moeder wel, maar dat is ook alweer een jaar of vijf geleden dus het word wel flink lastig. Maargoed leuke uitdaging ;) .

Ik weet nog niet helemaal zeker wat ik wil. In iedergeval een klassiek, zeer getailleerd (!) dressuurjasje. Al mijn tuig is rood-bruin en ik heb net bijpassende rood-bruine crocolak laarzen besteld. Momenteel start ik ook helemaal in het bruin maar ik weet eigenlijk niet of ik dat wel zo mooi vind. Ik zat te denken om mischien een navyblauwe (soort van) charles-owen cap te nemen en dan een navy-blauw jasje met wat bruine accenten te maken. Lijkt jullie dit een mooie combinatie? Het moet wel chique blijven.

Ik heb net wel een heel gaaf patroon gevonden op naaipatronen.nl en dan de korte versie, model A, http://www.naaipatronen.nl/sport-en-dan ... m5980.html
Heeft iemand dit patroon al gebruikt? Op het plaatje lijkt deze mij echt heel apart en chique.

YvonneV
Berichten: 8799
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:43

wie weet er een goede manier om de knopen aan een rijjasje te maken?

Voor de zoveelste keer ligt er weer 1 van af

Kaula

Berichten: 2510
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:45

Heb je stalen / ijzeren knoopjes? Dan kan het zijn dat je knopen de draad doorsnijden omdat deze scherp zijn aan de binnenkant. Je zou dan ijzergaren kunnen nemen.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:56

Ik heb mijn cap inmiddels binnen! *\o/* http://www.winkelenderuiter.nl/images/p ... kbrown.jpg
Gelijk knoopjes en een bijpassend bandje gekocht, ik ga toch niet de hele kraag opnieuw bekleden. De knopen zitten er inmiddels op, ik heb voor het bandje alleen nog ander garen nodig want dat was ik vergeten mee te nemen. Ik heb deze knopen, drie grote om te sluiten en dan wat kleinere achter en bij de mouw:
Afbeelding
Als het bandje erop zit zal ik natuurlijk mijn bescheiden aangepaste jasje even showen.

Lieve_Duc

Berichten: 356
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:20

WOW we zitten al op pagina 99 !!!!:)

kleine update:
ik heb vandaag moed bijeen geschraapt om aan mn kraagje te beginnen en?? HIJ ZIT EROP!!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de voorkant ga ik nog ff aanpassen, want de stof is heel dik en moet hem nog strijken zodat die vouw goed blijft zitten :)
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Lieve_Duc

Berichten: 356
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:24

Jalenka_Kiya schreef:
Ik heb mijn cap inmiddels binnen! *\o/* http://www.winkelenderuiter.nl/images/p ... kbrown.jpg
Gelijk knoopjes en een bijpassend bandje gekocht, ik ga toch niet de hele kraag opnieuw bekleden. De knopen zitten er inmiddels op, ik heb voor het bandje alleen nog ander garen nodig want dat was ik vergeten mee te nemen. Ik heb deze knopen, drie grote om te sluiten en dan wat kleinere achter en bij de mouw:
Afbeelding
Als het bandje erop zit zal ik natuurlijk mijn bescheiden aangepaste jasje even showen.


Ik zat met jou ook al in het showhalster forum of topic :P weet ik veel hoe je dat noemt!
Leuk om je hier ook weer te treffen :D

Kaula

Berichten: 2510
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:07

Mooie stof lieveislief! Ziet er luxe uit. En je kraagje ziet er netjes uit, leuk ook met dat witte randje erlangs.
Wel jammer dat de split aan de achterkant wat veel wijkt.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:29

Ik vind het ook een hele mooie kleur! Dat randje is ook een mooi detail.
En inderdaad grappig dat we elkaar hier weer 'tegen komen'! Ik ben nog steeds heel blij met je tip van de blingende knotjes ;)

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:32

Helaas ben ik niet zo handig in naaien, dus een eigen jasje maken zit er niet in, maar we gaan binnenkort wel mijn jasje pimpen!
Volg jullie al een tijdje en er zitten er een aantal mooie bij <3
Ik wou eerst een Jeamo, maar na de prijs te zien dacht ik wel anders :o

Lieve_Duc

Berichten: 356
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:13

Ow die split is nog niet bepaald, dus kan ik nog mee schuive, misschien heb ik een te dikke kont ofzo! Irmand tips?
Jalenke_kiya ik doe die knotjes al niet meer! Iedereen aapt me na! :( en ik haat het om niet orgineel te zijn :p

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:16

Echt zo'n lekkere kak kleur, Lieve! Gecombineerd met bruin tuig denk ik? Gaat wel gaaf staan denk ik!

Lieve_Duc

Berichten: 356
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:17

Jaa ik vind hem een beetje drumband achtig :p vooral met die strepen op mn broek! Hihi

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:24

Haha, nu je het zegt ja.. :')

Lieve_Duc

Berichten: 356
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:31

En die stof was 1 euro per meter :=

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:32

Van de markt? :=

Kaula

Berichten: 2510
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:17

lieveislief schreef:
Ow die split is nog niet bepaald, dus kan ik nog mee schuive, misschien heb ik een te dikke kont ofzo! Irmand tips?


Geen dikke kont, een mooie taille :D.
Ik heb dus wel aardige billen en ik knipte altijd een extra stukje stof er aan, omdat ik het anders gewoon niet redde :o .

ikkelies

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Den haag,Groningen

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:03

Ik kom hier even binnen vallen met een vraag over een giletje.

Allereerst wat een super mooie jasjes maken jullie. Heb alle pagina's bekeken en echt heel knap!

Mijn vraag is of iemand in dit topic wel eens een giletje heeft gemaakt? En zo ja of er ook patronen zijn met nederlandse uitleg. Ben er al heel wat mooie tegen gekomen maar met engelse uitleg en ik ben daar niet heel handig mee. Het wordt voor mij ook de eerste keer dat ik wat zelf ga maken dus als iemand tips heeft hoor ik het graag.

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:16

ikkelies: ik heb meerdere giletjes gemaakt. Gewoon met Nederlandse patronen. Meestal uit patroonbladen als Knip of Marion.

bea_
Berichten: 105
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:21

Ik ben ook bezig met een jasje.
Maar ik ben nog opzoek naar een patroon van een plaston.
Heeft iemand die.

Mri

Berichten: 15327
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:35

Bea, even links onderin zoeken in dit topic ;)
En anders zelf creatief zijn en kijken hoe plastrons in elkaar zitten en dat namaken

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:47

Mri schreef:
Bea, even links onderin zoeken in dit topic ;)
En anders zelf creatief zijn en kijken hoe plastrons in elkaar zitten en dat namaken



_/-\o_

Jullie gaan hard trouwens! Bijna 100 pagina's *D

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:05

Wie kan mij helpen met een vraagje over 870? Welk voordeel is nu de buitenkant van het jasje? Ik heb deel front en frontfacing deel. Front is het deel met de aftekening van de knopen en de zaklijn. Frontfacing is smaller dan front en niet gevoerd. Volgens de beschrijving zet je front aan zijfront; of te wel het bredere deel aan het zijvoor deel. Ik vind dat niet logisch omdat dan je buitenvoor deel ruimer is dan de voering daar, ben bang dat dan juist de kraag niet mooi valt. Anders om zou ik logischer vinden omdat dan de revers binnenkant iets ruimer over de buitenkant heenvalt. Hoe hebben jullie dat gedaan?

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 06:48

cillusion schreef:
Wie kan mij helpen met een vraagje over 870? Welk voordeel is nu de buitenkant van het jasje? Ik heb deel front en frontfacing deel. Front is het deel met de aftekening van de knopen en de zaklijn. Frontfacing is smaller dan front en niet gevoerd. Volgens de beschrijving zet je front aan zijfront; of te wel het bredere deel aan het zijvoor deel. Ik vind dat niet logisch omdat dan je buitenvoor deel ruimer is dan de voering daar, ben bang dat dan juist de kraag niet mooi valt. Anders om zou ik logischer vinden omdat dan de revers binnenkant iets ruimer over de buitenkant heenvalt. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Ik heb patroon niet gezien, maar "facing" is je beleg dus die moet je echt aan de binnenkant houden. Als het goed is, is je onderkraag iets kleiner zodat je bovenkraag er ruimer overheen valt. Bij het omslagpunt van je revers, speld je het beleg óver buitenvoor. Uiteraard is je voeringdeel kleiner omdat die tegen het beleg aan komt.
Van welk merk is dit patroon?

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:22

Het is een Jean Heardy patroon. Kraagje snap ik hoor, dat klopt wel, maar ik bedoel eigenlijk niet de kraag maar de revers. Aangezien het front deel ruimer is dan de facing (vorm is eigenlijk hetzelfde, maar iets ruimer, dus het is niet zo dat de een een overslag / terugslag heeft en de ander dat deel dus niet heeft). Omdat het buitendeel ruimer is ben ik bang dat de voering daar dan gaat trekken, en het dus niet mooi lukt om het beleg zoals jij zegt over buitenvoor te leggen aangezien buiten dan dus ruimer is. Plus dat de zijvoordelen van het patroon gelijk zijn voor de buitenkant en de voering, dus dan zou de voering kleinder zijn dan de buitenkant, ben bang dat dat gaat trekken!