Zelf een rij jasje naaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:41

Ben ook benieuwd ! :)
Linda, hoeveel meter heb je nog ?

Mri

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:45

Had je voor mij ook nog wat parelband linda?

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:29

Heb mijn jasje net opgehaald, vind het erg mooi geworden.
Ik heb nog even een fotootje gemaakt voor jullie, in het echt ziet het er veel mooier uit want ik heb heb gemaakt mijn mijn mobiel.
Afbeelding

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:12

ow ziet er zo op eerst oog wel mooi uit! Is volgens mij wel netjes gedaan ook!

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:24

ja klopt, heel netjes maar daar betaal je dan ook voor: 20 euro ;(

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:26

ja dat is ook wel weer zo ja! Volgend keer zelf proberen dus :D

Hepento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:24

Wauw ziet er mooi uit!

Ik zit nog steeds te wachten op het patroon, zuchtt..
Heb wel foto's van de stoffen maar weet niet hoe ik die hier kan plaatsen xd

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:26

Sjiek hoor!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:44

Wauw mooi hoor Dominique! :D Ik ben zelf niet handig genoeg maar lees altijd gebiologeerd mee. Er komen zulke mooie dingen voorbij! Krijg er echt inspiratie van.

Aankomende week ga ik op de markt nog even parelband halen en aan mijn jasje zetten. Dat roep ik al een halfjaar maar vergeet het steeds of stel het uit. Heb vakantie dus heb nu moet het er toch maar eens van komen.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:40

Jeeminee..mooie jasjes allemaal! Is er iemand die jasjes in opdracht maakt voor niet teveel geld? Ik heb al een paar ideetjes..maar ben zelf niet handig genoeg (heb niet eens een naaimachine).

Groetjes!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:41

Ik geloof dat lieveislief dat binnenkort van plan was :). Ik waag mij er niet aan, voor jezelf is toch heel wat anders, dan voor een ander.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:59

Ik kan me best voorstellen dat het spannend is om iets voor een ander te maken! Het moet allemaal maar goed gaan ;). Ik heb geen tijdslimiet ofzo..dus het mag langer duren dan normaal. Uiteindelijk wil ik wel een mooi jasje natuurlijk..dus er zijn in die zin toch wel 'verwachtingen'. Ligt er natuurlijk ook aan wat het zou gaan kosten ed..

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:36

Ik ben ook zeker geïnteresseerd als iemand het zou willen doen voor een redelijke prijs. (Hier en daar op internet wel wat gezien voor € 500,- en dat is me gewoon teveel)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:48

Aangezien ik zelf geen wedstrijden oid rij (en ook de ambitie niet heb) zijn mijn jasjes ook voor anderen. Maar in "opdracht" maken doe ik niet.
Dit was leuk, eerste jasje was echt proefjasje, 2e was uitproberen voor iemand anders en kijken hoe makkelijk ik iets aan kon passen. en dit 3e jasje is zeer waarschijnlijk mijn laatste.

Maar als ik kijk naar de prijs van de stof...
dit bruine jasje heeft stod van 65 euro per meter. Dus dan zit je gemakkelijk aan 100 euro stof.
Dan komt de voering er nog bij, die hoeft niet heel duur te zijn. Laten we zeggen 7 euro p/m.
Dan nog knopen (al snel een euro per stuk) en een biesbandje (1,50-2,75 p/m al snel, en afhankelijk van hoe lang en waar je je biesje wil hebben).
Biesbandjes zijn gewoon heeeeeeeeeeeel veel meer werk dan "kaal"
En dan nog alle uren die je er in steekt.... tis niet zo dat je "even" een jasje maakt. Maat bepalen, Patroon tekenen, Knippen, in elkaar rijgen, doorpassen, aanpassingen maken, doorpassen, naaien etc.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:59

die 500 euro plukken ze inderdaad niet zomaar uit de lucht, zeker als je ook loon rekent voor de uren die je eraan kwijt bent, zit je zo op een heeel flink bedrag.

Ik ga binnenkort wel beginnen met plastrons in opdracht en voor een vriendin een jasje, misschien als ik ooit heel veel tijd over heb wil ik het wel in opdracht gaan doen maar daarvoor wil ik eerst veel meer oefenen.

Is het niet een idee om gewoon naar een coupeuse of naaistudio te gaan om te vragen of zij een jasje kunnen maken? Dat duurt vaak een paar weken en ben je er zeker van dat het netjes gebeurd :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:17

SplashIsLief schreef:
Ik ben ook zeker geïnteresseerd als iemand het zou willen doen voor een redelijke prijs. (Hier en daar op internet wel wat gezien voor € 500,- en dat is me gewoon teveel)

Die prijs is echt niet onredelijk!
Zelf maak ik veel kleding maar nooit in opdracht. Zeker als mensen zelf geen kleding maken, hebben ze geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Let op: dit is NIET persoonlijk bedoeld!!!!!!.
Prijzen voor stoffen liggen ver uiteen. Ik vind €65 per meter véél te duur en zou ik er zelf nooit aan uitgeven. Mijn stoffen koop ik doorgaans op de lapjesmarkt en voor gewone voering betaal ik niet meer dan €1,50 per meter.
Fournituren als knopen en band zijn wel prijzig, zeker als je wat aparts wilt hebben.
Ooit heb ik een gevoerde winterjas gemaakt voor mijn nichtje. Normaal hou ik niet bij hoeveel uur ik aan iets werk, toevallig voor deze jas had ik dat wel gedaan. Bewerkelijk patroon en alleen aan naai-uren (dus zonder voorbereiding van patroon tekenen, stof knippen) zat ik aan de 15 uur. Mijn nichtje kreeg de jas voor haar verjaardag en een buurvrouw wilde ook graag eenzelfde jas hebben. Antwoord: dat kan, ik reken €10 per uur, er zit 15 uur werk in + 1 uur extra voor de voorbereiding + stof dus minimaal €175 en dan maak ik die jas voor je. Begrijpelijkerwijs wilde ze dat niet uitgeven voor een kinderjas! "Zo'n jasje maak je toch even?".
Ik maak ook zelf rijbroeken en mensen op de manege hebben wel eens gevraagd of ik voor hun ook "even" een broek wilde maken. Nee dus want dan liggen de prijzen hoger dan gemiddeld in de winkel.
Colberts/jasjes moeten goed zitten en iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren. Dus moeten patronen vaak aangepast worden. Maatwerk heeft nou eenmaal zijn prijskaartje! Daar krijg je echter wel wat voor mits je een goede coupeuse hebt......

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:21

die 65 per meter was de officiele prijs, niet wat wij ervoor betaald hebben ;)
zaakje hier ging er mee stoppen en had alles in de opheffings uitverkoop. Kwalitatief gezien is het echt super, kan niet anders zeggen. Maar het is zonde om ene jasje van een "laken" te laten maken als je het op maat laat maken, dat bedoel ik te zeggen.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:40

Floortje2002 schreef:
leuk topic dit!

wat vinden jullie?....... :

ik heb een hh jasje (met een hele aparte kraag, sorry geen foto) en daar heeft mammalief van die zilverkleurige bling-bling knopen op gezet. voorop, op de mouwen, zakjes en achterop ook twee waar de splitten zitten
dit wilde ik graag, een nieuw jasje en dan pimpen. (naaimachine......weleens gehoord van twee linkse handen he? in mijn geval word het levensgevaarlijk, denk dat ik mijn vingers aan elkaar stik :D )

maar nu heb ik een kiefferhoofdstel (voorlopig geen nieuwe meer :$ en die verslijt je ook niet zomaar ) met goudkleurige frondriem en gespen en een koperkleurig bit. ook heb ik toen koperkleurige beugels erbijgekocht.
maar nu wilde ik dus een randje rond mijn kraagje van mijn jasje want dat vind ik toch wel erg sjiek!
dus ik zat te zoeken naar een zilverkleurige strassketting maar bedenk me dat ik misschien beter goud kan doen omdat dat beter past bij de rest..... :j
ik start trouwens met een haflinger, dus daar past goudkleurig ook wel bij denk ik?
bedenk me net dat een wit dekje met gouden biesje dan ook wel leuk is erbij :9

kortom.....nee hoor ik twijfel noooooooooit :o :+ ....was zomaar benieuwd wat jullie vinden :j

ik heb een pikeur jasje en daar kon je een gouden koord op laten zetten. dat koste echt belachelijk veel dus hebben we het koord een dag later los erbij besteld (5 euro) en heeft mijn moeder het voor me erop genaaid. ziet er super mooi uit, en was volgens haar heel gemakkelijk. wat ook leuk is is van die diamand achtige steentjes op je kraag maken. je kkopt zo'n apparaatje al voor 15,- euro en de steentjes zijn heel goedkoop en in alle kleuren verkrijgbaar (dus ook goud). dat is heel gemakkelijk om erop te zetten, maar je moet je wel bedenken dat je niet meer kan zeggen nu heb ik er genoeg van want er komen plekjes plaksel op je kraagje (die zie je niet met de steentjes erop). ik heb dit nu op mijn rijbroek en heb het nu al zeker 3 maanden en er is vorig week 1 steentje los gekomen, halve minuut plakwerk en het is weer gemaakt *D
dan nog even een vraagje aan jou: waar heb jij die gouden beugels gekocht en geven die niet af aan je laarzen? ik heb nu ook gouden gespen aan hoofdstel (+in goud ingelegde glitter steentjes frondeelriem, hij is echt mooi!) <3 en aan singel (was puur toeval die singel) en heb ook gouden bitje, maar ik zou nog graag gouden beugels erbij willen.

even voor iedereen: ik vind het altijd knap hoe mensen dit soort dingen kunnen maken, maar kan er zelf niks van. ik lees dus af en toe bij dit soort topics mee.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:42

Ik ben het er mee eens dat je niet moet bezuinigen op kwaliteit ;). Zeker qua stof moet je wel een goede kwaliteit nemen en niet een of andere flut kwaliteit die onder je handen wegrafelt bijvoorbeeld. Een mooie wollen stof is een goede keus voor een colbert. Zeker bij maatwerk wil je toch langer met je rijjasje doen en is bezuinigen op stof "not done". Maar €65 pm :?. Oké, dat heb je niet betaald omdat het opheffingsuitverkoop was......
Doorgaans wordt er in een winkel ook té veel stof geadviseerd. Zo zonde want dan heb je na het maken van je colbert al gauw 25 cm (minimaal) over waar je niets meer mee kunt doen. Uitzondering daarop zijn ruiten! Daar moet je extra stof van nemen om uit te komen met de ruit.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:48

ik heb ongeveer 10 a 15 cm over. Maar ik heb niet de afmeting van het patroon genomen maar meer.
Jasje moest nl 10 cm verlengt worden en de mouwen 12 ofzo....
dan kom je al snel niet meer uit met de hoeveelheid stof zoals op het patroon staat vermeld

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:55

Ik begrijp dat er heel veel werk in gaat zitten! Hoop toevallig dat iemand in het kader van oefening zin heeft om een jas te maken, haha. Misschien wat idealistisch ;). Wil er natuurlijk prima voor betalen, materiaal sowieso en ook wel werkloon! Maar ben niet van'n plan 400/500 te betalen; dan kan ik net zo goed bij een gerenomeerd bedrijf mijn jas laten maken (als ik daar uberhaubt het geld voor heb). Ik zal zo ff een jas laten zien die ik enorm gaaf vind ;)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:02

ik heb me ook even uitgeleefd op mijn rijjasje,ik heb het opgepimpt met kleine steentjes,bling,bling, en ik heb ook maar mijn plastron,cap en handschoenen gedaan.dat is een stuk goedkoper dan een nieuw jasje. :j
ik heb geprobeert een foto te plaatsen maar dat lukt niet. :(

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:05

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:07

Op de een of andere manier lukt het niet om de spatie te verwijderen (telefoon op hol?)..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:09

[img]http://www.ooteman.nl/media/p_full_81088_JeamoWedstrijdjasTailcoatOotemanLogo.jpg[\img]
Laatst bijgewerkt door Mri op 22-02-12 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt