Gediskwalificeerd door overgewicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DolceGabbana

Re: Gediskwalificeerd door overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:45

Levy schreef:
Babsie_Flash schreef:
Ik ben het met Beantsje eens... Als ik in sanneKyla haar profiel kijk loopt die pony Kyla slechter dan de pony's van de meeste "te dikke mensen"

Op de man spelen is ook niet bepaald genuanceerd.

Zou je dat voor me kunnen uitleggen?

(wat je daar bedoeld in makkelijke woorden Tong uitsteken )

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:47

Ik zal eens een poging doen, ongenuanceerd betekent dat je om een of andere reden (als het om een discussie gaat) standplaatsgebonden bent en hierdoor niet bereid bent van je eigen mening af te stappen, je niet wilt laten beinvloeden door omstanders, omdat je er toch per definitie vanuit gaat dat jij gelijk hebt, oftewel: kort door de bocht.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:48

oke, in jip en janneke taal:

iets met nuance zeggen betekent dat je goed nadenkt over wat je zegt en je woorden weloverwogen kiest (ken je dat woord wel?)
Dat je zo tactisch mogelijk probeert duidelijk te maken wat je nu eigenlijk bedoelt.
Wanneer je iets zonder takt zegt, kort gezegd; met een grote mond en als een lompe boer Clown, zeg je dus iets op ongenuanceerde wijze.
Is het nu duidelijker?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:48

Chupa schreef:
Ik zal eens een poging doen, ongenuanceerd betekent dat je om een of andere reden (als het om een discussie gaat) standplaatsgebonden bent en hierdoor niet bereid bent van je eigen mening af te stappen, je niet wilt laten beinvloeden door omstanders, omdat je er toch per definitie vanuit gaat dat jij gelijk hebt, oftewel: kort door de bocht.

Ik ben het niet eens met jouw uitleg Haha!

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:49

Jaa, Lachen

Ben ik nu een lompe boer Tong uitsteken ?

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:50

Wanneer je iets zonder takt zegt, kort gezegd; met een grote mond en als een lompe boer Clown, zeg je dus iets op ongenuanceerde wijze.

Is toch ook kort door de bocht? Tong uitsteken

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:51

Chupa schreef:

Is toch ook kort door de bocht? Tong uitsteken

Dat klopt, maar ik moest het toch in Jip en Janneke taal doen?
Anders wordt het te moeilijk....Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:51

SanneKyla schreef:
Jaa, Lachen

Ben ik nu een lompe boer Tong uitsteken ?

Ik hoop het niet voor je want dan profileer je je in je profiel anders dan je in werkelijk bent.
Dus laten we het op boerin houden Knipoog

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:53

Hahaa ROFL
Nee, boerin ben ik ook niet hoor Bloos
Laatst bijgewerkt door DolceGabbana op 01-06-08 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:53

Ik vind nu juist dat de TS belachelijk wordt gemaakt. De mensen hier vinden dat je niemand belachelijk mag maken maar nou doen ze het zelf ook!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:56

Nou, wanneer er iemand nu niet belachelijk wordt gemaakt, maar juist duidelijk verteld wordt hoe de dingen in elkaar zitten (ik had juf moeten worden, roeping gemist zeg!) is het TS wel.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:57

Ik voel me ook niet belachelijk gemaakt hoor Knipoog
ik dank u voor uw uitleg

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:15

Levy schreef:
oke, in jip en janneke taal:

iets met nuance zeggen betekent dat je goed nadenkt over wat je zegt en je woorden weloverwogen kiest (ken je dat woord wel?)
Dat je zo tactisch mogelijk probeert duidelijk te maken wat je nu eigenlijk bedoelt.
Is het nu duidelijker?

Aanvulling: wanneer je in een discussie inziet dat dingen niet zwartwit liggen
(vb: alle dikke mensen zitten zich hele dagen vol te vreten)
maar genuanceerd discussieert > aangeeft rekening te houden met de grijstinten
(vb: er zijn dikke mensen die ganse dagen honger lijden en toch dik blijven)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:27

Hm dacht even intressant bij te lezen krijg ik dit.

Mensen zeg. Wat is dit nu voor iets? De een kat de ander af. Wat ik hier vooral zie terugkomen is dat de 'oudere' TS mag afkatten omdat zij jong is.

Waar slaat dat op? Amondi was nu ook niet bepaald netjes in haar taalgebruik (''en nu ook nog een grote bek?'').

Ik vind het belachelijk dat hier zo'n beetje een cursus opvoeding wordt gegeven aan een jongere meid. Ze heeft daar ouders voor. Wie zijn jullie om te beoordelen of haar opvoeding goed is.

Overigens Levy, jou normen en waarden willen nog niet het zelfde zijn als de hare. De enige normen en waarden waar zij zich aan hoort te houden zijn die wat in de wet zijn vastgelegd en de zogename gedragsnormen die iedereen heeft aangenomen.
Desalniettemin kan dit ook betekenen dat die voor jou of TS totaal verschillend zijn vanwege een andere omgeving opvoeding, of juist, leeftijdsverschil.

Dit wil niet zeggen dat zij er geen heeft. Dit wil ook niet zeggen dat jij d'r zogenaamd op de plek mag zetten als een stoute hond en het over respect hebben.

Als je echt respect hebt dan accepteer je haar berichten ook ondanks dat ze jonger is. (Zou je juist moeten doen, aangezien zij weer een gebrek aan levenservaring heeft.) Soms zijn jongeren beter gemanierd dat volwassenen/bejaarden personen. Ik kom er namelijk zelf elk weekend weer mee in aanwerking (dmv van werk). (Nu bedoel ik dus niet dat alle jongeren braaaf zijn, maar ik neem aan dat je dat wel snapt.)

Goh, en dat komt dan uit de mond van een 16jarige.

Amondi raad ik vooral aan om eerst een topic te lezen voordat er zo gereageerd wordt. Denk dat deze link wel op z'n plaats is. [FZ] Is het nu zó moeilijk om even te lezen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:42

Ik vind zelf, dat waarneer de pony moeite ondervind door de ruiter, je inderdaad ze mag diskwalificeren. Iemand kan te zwaar zijn zonder dat de pony hier porblemen aan ondervind, en dan vind ik niet dat de jury het mag beoordelen hoe het voor de pony is. Enkel bij zichtbare moeite voor de pony.

Wan gedrag tegenover paard is het dan imo.

hoe dat volgens de KNHS is weet ik echter niet.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:48

En zo keren we opnieuw terug bij de vraag: Wanneer is een ruiter te zwaar voor zijn/haar paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:49

waarneer de pony zichtbaar problemen vertoont aan de ruiter kan je dat zoiezo vaststellen, verder kan dat door een da worden vastgesteld, maar dus niet op wedstrijd.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:51

Wat voor problemen dan? En hoe kun je vaststellen dat dit door gewicht komt?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:58

nouja, als een pony problemen heb kan je niet vaststellen dat dat door gewicht komt, maar wel dat hij problemen heeft, denk aan :
onregelmatig lopen, veel met staart zwiepen(opzoek naar evenwicht) verzet in de bochten(zoiezo verzet.) , rug spannen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:04

Ja oké maar dit kan een paard met een dun iemand toch ook hebben Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:09

dan is er toch ook sprake van uitsluiting, zonder genoemde reden van de mankementen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:04

Nee, je wordt alleen uitgesloten ivm kreupelheid. Dan is er aantoonbaar iets niet in orde.
Als ik in de middendraf teveel blokkeer met mijn hand gaat ie ook onregelmatig en in het stappen zie je het heeeeel erg vaak ivm spanning.
Staart zwiepen doen heel veel paarden, soms op het been oid maar er zijn ook wel merries die dat veel doen (denk aan Blue Hors Matine, of Hunter Douglas Sunrise!).
Verzet levert gewoon een onvoldoende op. Paard kan al even in verzet gaan als hij iets ziet waar hij niet langs wil en de ruiter zet hem onder druk om wel te gaan.
Als paarden met een gespannen rug uitgesloten worden, dan kan tegenwoordig de helft van de ring wel weer naar huis Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:29

Helaas heb je wel schele jury's die je daarvoor buiten de ring zetten omdat ze het verschil niet zien, maar das een andere discussie.

Ik blijf erbij dat men gewoon per onderdeel moet punten.
Is een onderdeel slecht, geef gewoon een 2.
Of dat nu komt omdat het paard last heeft van de hand, last van het zadel, last van het gewicht...laat dat de ruiter maar zelf uitzoeken Lachen

Je kan hoogstens vermoeden dat het bijv door het gewicht komt.... en die conclusie is misschien snel gemaakt als je bijv een paard steeds met de staart zwiept.... het zou alleen vervelend zijn als het gewoon altijd een pismerrie is...

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:29

Iemand uitsluiten wegens overgewicht vind ik te ver gaan, maar ik vind het wel de taak van de jury om een ruiter met overgewicht na de proef bij zich te roepen en te vertellen dat hij of zij te zwaar is voor het paard. Even uitleggen dat de rug van een paard niet zomaar onbeperkt gewicht kan dragen en dat de ruiter fijner kan rijden zonder al die extra kilo's. Eigenlijk zouden de instructeurs/trices hier op een positieve en motiverende manier een goede rol in moeten spelen. Meestal is alles wat een instructeur zegt heilig dus als die je wekelijks complimenteerd met het resultaat is dat toch een goede stok achter de deur. Mijn mening is dus eigenlijk dat dit een hoofdstuk moet zijn in de URUN cursussen, gezond paardrijden begint bij goede instructie toch. Lachen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:58

zelf ben ik ook erg zwaar aan de benen en billen, ik ben helaas gezegend met de aandoeningen..lympfoedeem en lipoedeem niets aan te doen, moet ik mee om gaan. Wat ik aan wil geven is dat er mensen zijn die een "aandoening" hebben waardoor ze zwaarder kunnen zijn dan menig ander.

Ben zelf jury en zie ook vaak zwaardere ruiters in mijn ring verschijnen, heel soms zou ik ook een combinatie wel uit willen sluiten, maar niet omdat deze overgewicht heeft maar omdat ze het paard in de weg zitten en tegen de beweging in zitten, je ziet duidelijk dat het paard er last van heeft, ik zet het dan zo tactvol mogelijk op de coupon meer kan ik er niet aan doen.