Gewicht ruiter; wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tulp2008

Re: Gewicht ruiter; wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:43

ik heb een vriendin die ongeveer 70 kilo weegt en op een ponytje van 1.30 m rijdt, dan vraag ik me ook af waar zij mee bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:47

Ik zou zeggen: vraag het haar! Lachen

Ik denk dat ze vooral bezig is met rijden, ipv de pony.
Maar ik zou zeggen, spreek haar er eens op aan Lachen
Je weet nu dat het slecht voor de pony is, dat ie slijtage enz. kan krijgen....
Als ze cvan de pony houdt, stopt ze ermee iig Lachen

saab1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:30

beetje bot misschien maar ik vind een koe op een paard toch echt geen gezicht hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:33

En dan noemen jullie mij bot en kortzichtig Huilen van het lachen

Edit: Whoops, dacht even dat dit een ander topic was (bokt en obesitas), jullie (in dit topic) hebben me nog niet bot en kortzichtig genoemd... Dus eigenlijk zou hier moeten staan "en dan vinden bepaalde Bokkers mij bot en kortzichtig"...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-08 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:35

Nou idd... dit is écht bot Bloos!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:36

daar waarschuwt ze wel voor. Saab1 wat stel jij dan voor?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:37

Zaranka schreef:
Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Waar heb je dat lijstje vandaan? Bij ons op stal hangt ook een dergelijke lijst ter info voor de pensionklanten ( niet dat er mensen zijn die er zich wat van aantrekken Knipoog ).
Ik heb zelf een flinke warmbloed en woog een paar maanden geleden echt te veel. Ik merkte met rijden dat het gewoon in de weg zat en hij moeite had me te dragen. Dus op dieet gegaan en nu zit ik netjes op gewicht en hebben we er beide meer plezier aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:44

Borg schreef:
Ik ben zelf een veertje van 56kg, maar ik heb altijd van mijn instructeur geleerd dat een lichte ruiter die slecht rijdt een paard meer schade toebrengt dan een wat zwaardere die goed rijdt.
Er zijn natuurlijk wel grenzen, maar dat ligt voor elk paardenras verschillend denk ik.

Dit vind ik zo'n ongelooflijke dooddoener hè...

Beide zijn even schadelijk. Ik wil geen zware ruiter op een paard die goed rijdt, en ook geen lichte die slecht rijdt. Ik wil gewoon iemand met een passend gewicht (en liever nog wat lichter) die ook goed rijdt...
Dit argument hoor ik echt zó vaak in dit soort topics, en ik blijf het een onzinnige stelling vinden. Dat is kiezen uit 2 dingen die allebei heel slecht zijn... waarom zou je dat willen?
Je kunt het beter in een keer goed doen imo.

@ Erleyne: dat lijstje staat op www.buitenzinnig.nl

Ik vind het wel een redelijk goede richtlijn hoor Lachen
Ik weet idd dat er weinig mensen zijn die er iets van aantrekken, jammer is dat.

Wel goed dat jij op dieet bent gegaan en dat het nu weer lekker gaat zeg! OK dan!
*spiekt stiekem naar paard*
Mooi paard!

saab1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:46

hahaha ja sorry hoor. beetje overgewicht is niet erg maar ik heb wel eens iemand zien doorzitten op een paard en die sloeg zichzelf bijna een tand door dr lip met dr buik die zo ontzettend aan het schudden was. nou dat vind ik echt geen gezicht.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:48

waarom mensen die vergelijking maken? Omdat je hier anders op Bokt wordt genegeerd of "adviezen" krijgt om je paard maar weg te doen als je te zwaar bent of; anders val je toch af?

Weet je hoe pijnlijk zulke commentaren zijn? Niet iedereen kan zomaar afvallen en het paard wat je hebt daar houd je van of je nou te zwaar ebnt of niet. Tuurlijk is het belangrijk om ergens de grens te bepalen, maar kap nou eens om dikke mensen te vernederen!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:55

Vernederen is ook helemaal nergens voor nodig, je bereikt er niks mee.

@ IndianLady: Tuutlijk doe je het paard waarvan je houdt niet weg. Andere dingen doen dan rijden is ook een optie, toch? Knipoog

Dát vind ik wel kort door de bocht (van sommige mensen) om te zeggen dat het paard dan maar weg moet...
Dat je beter zou stoppen met rijden is 1 ding, dat kan imo gezegd worden op een vriendelijke manier, maar je paard wegdoen is toch heel wat anders...

Ik doe mijn hond ook niet weg, toch? Kan er niet op rijden... en erg nuttig is hij niet, maar het is wel míjn hond, en ik ben er stapelgek mee Lachen
(ik bedoel dat dus als in: je doet je dier niet persé weg, ook al doe je er niet veel mee...)

Er zijn nog zoveel dingen te doen, als je niet kunt rijden. Rijden is echt niet zaligmakend, hoor Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:00

Ik vind ook niks aan rijden, maar nam dat even als voorbeeld. De meeste mensen rijden paard. Ik doe vooral aan VD, wil mennen gaan oppakken, wandel veel en rijd zo nu en dan.
Maar reacties zoals Saab, dat is behoorlijk vernederend. Het is altijd zo makkelijk praten als iemand een probleem aangeeft, maar denk je nou serieus dat die mensen daar zelf nog nooit over hebben nagedacht?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:02

@Yamcha: thanks, ik kan ook elke dag nog zo van hem genieten Haha!
VOlgens mij hebben wij een lijstje van Stephanie ???? een fysiotherapeute voor paarden in ieder geval. Dat leek mewel een aardig betrouwbare bron. Het had in de BIT ofzo gestaan en toen had de stalhoudster het voor ons opgehangen ( aangezien ze bij sommige combinaties duidelijk kon zien dat het niet helemaal werkte ). Het komt in ieder geval aardig overeen met wat wij op hebben hangen.

saab1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:04

ik wil helemaal niemand beledigen. Wil even aangeven dat je wel op een dier zit en niet op een fiets. Als je merkt dat het dier moeite heeft zegt dat toch genoeg. En je kan inderdaad zoveel meer doen met een paard dan alleen rijden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:05

IndianLady schreef:
Ik vind ook niks aan rijden, maar nam dat even als voorbeeld. De meeste mensen rijden paard. Ik doe vooral aan VD, wil mennen gaan oppakken, wandel veel en rijd zo nu en dan.
Maar reacties zoals Saab, dat is behoorlijk vernederend. Het is altijd zo makkelijk praten als iemand een probleem aangeeft, maar denk je nou serieus dat die mensen daar zelf nog nooit over hebben nagedacht?

Jawel, er wordt vast wel over nagedacht. En ik denk ook dat er mensen zijn die er écht niets aan kunnen doen dat ze (veel) te dik zijn. Maar omdat dat sneu voor ze is, wil dat nog niet zeggen dat ze dan maar op een paard moeten stappen waar het eigenlijk niet goed voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:14

IndianLady schreef:

Ach, tuurlijk wel.
Ik vind het ook een heel vuile belediging. Het is niet nodig iemand te kwetsen omdat hij/zij iets heeft... veel mensen met overgewicht weten heus wel dat ze te zwaar zijn, het is nergens voor nodig om het er ook nog in te wrijven... erg laag vind ik dat.

Het punt is met dit topic, dat het dus helemaal niet gaat om overgewicht.
Want een kind van 14 met 1,65 en 50 kg is net zo goed te zwaar voor een Shet of een A-Welsh... terwijl het BMI keurig is. Het gaat gewoon om te zwaar zijn voor een paard, en of je rekening houdt met het gewicht wat je paard maximaal kan hebben.
Ik begrijp ook niet goed waarom dat overgewicht er iedere keer weer bij wordt gesleept, dat heeft er niets mee te maken, echt niet.
Maar op de één of andere manier wil het er niet in dat iemand die een nette BMI heeft (tussen de 20 en 25) wél te zwaar kan zijn voor een paard... zoals een volwassen kerel van 1.90 idd te zwaar zal zijn voor de meeste warmbloedpaarden. Of het moet toevallig een zwaarder gebouwd type zijn, zoals een grote Groninger...

Zo'n kerel weegt namelijk zo 100 kg, en dat is voor het overgrote deel van de warmbloedpaarden écht te zwaar.

erleyne schreef:
@Yamcha: thanks, ik kan ook elke dag nog zo van hem genieten Haha!
VOlgens mij hebben wij een lijstje van Stephanie ???? een fysiotherapeute voor paarden in ieder geval. Dat leek mewel een aardig betrouwbare bron. Het had in de BIT ofzo gestaan en toen had de stalhoudster het voor ons opgehangen ( aangezien ze bij sommige combinaties duidelijk kon zien dat het niet helemaal werkte ). Het komt in ieder geval aardig overeen met wat wij op hebben hangen.

't Is ook een donders knap ding Lovers

Zou ik jouw lijstje eens mogen hebben?

@ Saab: als je het zo zegt, zeg je het veel netter, en ben ik het volledig met je eens Lachen

@ Diablo: je neemt me de woorden uit de mond! Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:17

Ik zal eens kijken of ik het nog kan lezen. Het hangt er al een aantal jaar ondertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:19

Eigenlijk wil ik hier nu alleen een Haha! neerzetten, maar dat mag ik niet. Dat maar zo:

Haha! Haha!

saab1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:24

ach, er zullen er veel zijn die hetzelfde denken...
Ik vind gewoon dat je niet op een paard moet gaan zitten als je er blijkbaar te zwaar voor bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:34

Dat vind ik ook.

Ik vind het alleen niet nodig om iemand de grond in te trappen

saab1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:40

dat doe ik toch ook niet.
kan er ook niet aan doen dat bepaalde mensen zich aangesproken voelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:44

Ligt eraan hoe je ze aanspreekt Knipoog

Je bent namelijk wel verantwoordelijk voor de manier waarop je dingen zegt Knipoog

saab1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:11

oja... moraalridder...
dus als je het een beetje mooi inpakt kan je eigenlijk iedereen beledigen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:13

saab1 schreef:
oja... moraalridder...
dus als je het een beetje mooi inpakt kan je eigenlijk iedereen beledigen?

Nouja, klinkt in ieder geval anders dan 'een koe op een paard'......dat zeg ik doorgaans toch niet tegen mensen die te dik zijn hoor.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:16

Het is wel zo (yamcha) dat je ze niet 'de grond in moet trappen' maar als iemand te zwaar is kan dat gewoon niet, zeker niet als je niet geweldig zit