Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:39

Zolang kinderen het zelf leuk vinden, moeten ze lekker doen wat ze willen en het is leuk als paps en mams hun daar in steunt. (hadde mijn ouders van kunnen leren)

Ooit heb ik in bit een stuk gelezen over een jong meisje jaar of 11/12 was ze en was ook fanatiek bezig met rijden. Super pony en hoog in de dressuur. Hartstikke leuk maar voor vriendjes en vriendinnetjes had ze geen tijd!? Dat vond ik dan wel weer sneu, maar ze wilde het echt zelf (stond in het boekje dan Knipoog ) Dat was dus geen tutte meer met de pony s.

En over hangen en trekken....Er zijn ook genoeg volwassene die wedstrijden rijden en hangen en trekken!

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:42

hoi,

mijn oudste (nu 16 jaar) reed al vaaf haar 8e wedstrijden (bixie, dressuur en iets later 8 tal) vanaf haar 11e zelfs twee pony's. Nu is ze net 16 jaar en start Z1 bij de ponys en L1 bij de paarden. De jongste twee (7 en net 9 jaar) rijden ook vanaf hun 4e jaar. Begin vorig jaar zijn we Bixie gestart dat was voor mijn zoontje van toen nog 7 jaar geen succes. Mijn dochtertje van toen net 6 jaar vond het wel leuk. Ik heb toch besloten om met hun even geen wedstrijden te gaan rijden. Ze trainen nu 2e per week op de ponyclub en 1x per week priveles. Misschien dat we in het in het winterseizoen weer een keer proberen. Het is dus heel erg afhankelijk van het kind. gewoon proberen en in het geestelijk gezien geen succes gewoon een langere tijd lekker rijden en niet starten. Wanneer ze het dan wel weer echt willen geven ze zelf wel aan. Dus liever geen verbod tot een bepaalde leeftijd ieder kind is anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:48

Danielledm schreef:
Zolang kinderen het zelf leuk vinden, moeten ze lekker doen wat ze willen

Dat blijf ik een onverstandig uitgangspunt voor de opvoeding vinden Lachen

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:06

ik vind het belangrijk dat kinderen ook zelf in de keuze mee mogen beslissen.mijn zoontje van negen rijd nu ook officieel b omdat hij dat zelf graag wil en omdat hij bij de bixie ook gewoon veel te goed was.(wat dan ook voor de andere meerijdende kinderen niet echt leuk is)nou start hij meestal tussen grotere kinderen en is het voor hem meer een uitdaging,maar hij beslist wel zelf of hij mee wil doen en heeft er veel lol in.zelfs als hij zelf geen wedstrijd heeft gaat hij alsnog graag mee naar wedstrijden.ook is hij zelf al bezig om zijn pony wijken en achterwaarts te leren.hij heeft daar lol in!!
of het nu paardrijden ,turnen,voetballen of wat dan ook is,het gaat er om dat ze het leuk vinden en zelf graag willen!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:31

Shadow0 schreef:
Als je het topic terugleest heb ik een aantal argumenten genoemd waarom ik denk dat teveel op wedstrijden gaan niet goed is. Tegen lessen is niks, en tegen wedstrijden ook niet. Zolang het maar niet teveel is.

Dat is waar. Maar het aantal zal per kind verschillend zijn. Het ene kind moet je helemaal niet op wedstrijd laten gaan, het andere kind pakt 's zomers 'eens een wedstrijdje mee' en zo zullen er ook competitiemonsters zijn, die het allerliefst elke week gaan en daar ook niks minder van worden.

En die ponytijd komt nooit meer terug. Met de paarden wordt het toch gelijk individueler, serieuzer, strenger... Ik moet het eens wagen om van de zomer na mijn proef een keer gewoon in volle galop over het wedstrijdterrein te kletteren met mijn paard, gewoon even lol trappen. Wedden dat ik binnen de minuut omgeroepen word om daarmee te stoppen Nagelbijten / Gniffelen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:41

Urielle schreef:
Dat is waar. Maar het aantal zal per kind verschillend zijn.

Zeker zal dat verschillend zijn per kind. Maar dat is iets wat de ouders in de gaten moeten houden, en daarbij hoop ik dat de ouders kijken naar de hele situatie van het kind, en niet alleen maar denken 'zolang het kind zegt dat het het leuk vindt is het goed'. Want dan kan het zijn dat je bepaalde dingen over het hoofd ziet....

Jij hebt ongetwijfeld didactiek bij je opleiding: hoe kijk jij aan tegen intrinsieke/extrinsieke motivatie?

Kobus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:17

Zolang kinderen er plezier inhebben en het niet ten kostte gaat van de pony vind ik het hartstikke leuk van die kinders op wedstrijd!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:11

Shadow0 schreef:
Urielle schreef:
Dat is waar. Maar het aantal zal per kind verschillend zijn.

Zeker zal dat verschillend zijn per kind. Maar dat is iets wat de ouders in de gaten moeten houden, en daarbij hoop ik dat de ouders kijken naar de hele situatie van het kind, en niet alleen maar denken 'zolang het kind zegt dat het het leuk vindt is het goed'. Want dan kan het zijn dat je bepaalde dingen over het hoofd ziet....

Jij hebt ongetwijfeld didactiek bij je opleiding: hoe kijk jij aan tegen intrinsieke/extrinsieke motivatie?

Sorry hoor, ik ben ook blond, dus intrinsieke of what so ever begrijp ik niet, maar weet je wat denk ik toch iets is waar je in je studie ook over na moet denken? Dat bepaalde wijsheid niet uit een boek komt, dat moet je ervaren. En zoals ik al eerder heb gezegd, moeder zijn kun je alleen maar leren in de praktijk. Ieder kind is anders en iedere ouder ook.

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:19

Ik heb vandaag aan dochter van 8 jr. ook nog even het voorstel voorgelegd (en nee, we overleggen absoluut echt niet alles met de kinderen) om pas te mogen starten als je 12 jr. bent.
Haar reaktie was: "dat is toch hartstikke stom, hoe moet ik het dan leren, ik vind het leuk. Moet ik zo lang wachten!?" "Dat mag ik toch zeker zelf weten". En ik denk dat ze voor heel veel andere kinderen spreekt.

En natuurlijk weten we wel dat niet alles "wat een kind zo graag wil" goed is, en iets willen maar er even op moeten wachten is ook goed. Worden ze ook niet slechter van.

Zo, en nou ist klaar.
Slapen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 00:11

tot aan blz 5 alles gelezen, de rest komt morgen Ja

Ik vind dat er teveel wordt gegeneraliseerd, dat de uitzonderingen als regels worden neer gezet...
Als ik mensen op wedstrijden tegen kom, zie ik er niet aan hoe ze thuis zijn/wat ze thuis doen/wat ze thuis hebben...
Zie ik een 10 jarige in een dressuurzadel, dan weet ik niet of ze nog tig andere zadels in de zadelkamer heeft hangen..
Mijn dochter is geen held in springen, spring echt incidenteel (keer of 3 per jaar) , heeft al een dressuurzadel vanaf het begin dat ze rijdt... maar ook een complete springoutfit.. (heeft ze zelf voor gespaard) zadel, springflapsingel. dekje met bijpassend oornetje etc..
Had en heeft weer een bloedmooie pony, oude trailer en oude auto...
Ik als ouder eis weinig, maar wel inzet als ze op wedstrijd gaat... achterstevoren neusbreien wordt niet geaccepteerd, ook niet als ze dan eerste wordt...
Inzet en laatste worden wel....
En de vermelding dat het gezellig was is de bekroning... en zo zijn er veel in onze omgeving... lol met je knol ook op wedstrijden... prestatiedrang onder de kids is niet erg...
En eerlijk, ik wil ook wel graag een vrachtwagen met living in dit regenachige land... hoe vaak we nieet bijna verzopen zijn... Heb er zelfs aan zitten te denken om een camper te regelen voor de wedstrijden... Is voor de chauffeurs net even iets prettiger...
9.00 uur starten en om 15.00 de coupons retour wordt je niet vrolijk van als het met bakken uit de lucht komt

Nu wedstrijden afschaffen t/n 11 jaar verlegd enkel het 'probleem'

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 04:38

Ach, ik heb van jongs af aan (lees= 8 jaar) wedstrijden gereden met diverse pony's.

Ik heb er altijd van genoten! En mijn pony naar beneden zagen? Nee, dat was er echt niet bij. Ik denk dat daar het stukje 'goede begeleiding' om de hoek komt kijken.

Maar ja, ik weet het. Je ziet ook wel eens anders... Hoewel dat de laatste tijd veel erger is als vroeger lijkt wel...

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:26

Verbieden van wedstrijden voor kinderen vind ik niet goed want er zijn genoeg kinderen die leuk rijden en er plezier in beleven. Je hebt er altijd wel mensen tussen die het verprutsen voor de rest maar om nou wedstrijden af te schaffen is wel heel erg kort door de bocht.
Daarom is ook Bixie in het leven is geroepen, zodat kinderen spelenderwijs aan het "echte werk" kunnen gaan wennen.

Toen ik starte was er nog geen bixie en ik heb ook vanaf dat ik een jaar of 9 was wedstrijden gereden en ik vond het altijd erg leuk. Ik ging natuurlijk ook heen voor het rijden en om te winnen maar ook omdat het gezellig was en je vriendjes en vriendinnetjes tegenkwam waar je na de tijd mee kon spelen en met je pony wat wandelen over het terrein Haha!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:48

Gisteren.......16.30, kind 10 jaar wast voetjes, benen en staart van grote D pony, ik de moeder haal een borstel over het beestje en vlecht de manen. Samen keuvelen we gezellig om de pony heen. We hebben haast 19.15u moet ze starten in de L1 voor het eerst 'met deze pony, want het is een wedstrijd zonder startkaart!

We zadelen op, nieuwe Anky pad onder het "dure" dressuurzadel, maken ruzie over welke singelstoten wel of niet vast moeten, zij weet het beter. Zij kleed zich om ik smeer wat broodjes, zij zet de pony in de trailer ik doe hem dicht.

We zijn onderweg en babbelen wat over klas genootjes, en over de citotoets week. Daar aan gekomen melden we ons, zij doet haar jasje ed. aan. Ik singel de pony aan.We kletsen maar door, tijd om erop te gaan een bak vol pony's zeker 9, met daarop meiden vanaf 14 jaar en ouder. Een paar pony's lopen netjes zoals h de bedoeling is, de rest plukt, trekt, schopt en bokt de bak in de rondte. Zij..... rijdt netjes rond, af en toe met gevaar voor eigen leven!!! Boos!

Ze rijdt haar proefjes, wordt 1e met 201 punten en 2e met 183 punten, is heel erg blij en trots op zichzelf én de pony. Heel tevreden rijden we keuvelend weer huiswaarts. Haha!

Ook hier weer blijkt dat leeftijd niet uitmaakt bij het wedtrijd rijden, het gaat erom of kinderen goed begeleid worden en weten hoe ze een pony moeten behandelen en bekend zijn met de regels. Echt ik zie liever een jong kind die netjes een profje rijdt dan een puber die weet ik wat probeert te bewijzen aan zichzelf en de buitenwereld!

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:50

Onzin,
Kinderen vinden het ook leuk om wedstrijden enzo te rijden
waarom dat dan afschaffen?
nergens voor nodig
die kinderen bepalen toch zelf wat ze willen
Clown

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:51

ik vind het zonde als kinderne al heel vroeg (jong) echt wedstrijd gericht gaan rijden. laat ze eerst toch lekker een beetje "rond hobbelen".
Maar als ze echt er plezier in hebben, waarom niet?

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:56

Ik was ook jong toen ik wedstrijden ging rijden. Ik had samen met me zusje een eigen pony en op de manege werden veel wedstrijden georganiseerd en ik vond het geweldig om mee te doen. Mijn ouders houden niet van paarden en hebben me ook niet gepushed. Ik reed vanaf me 7e en ben vanaf me 8e wedstrijden gaan rijden!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:59

Shadow0 schreef:
Danielledm schreef:
Zolang kinderen het zelf leuk vinden, moeten ze lekker doen wat ze willen

Dat blijf ik een onverstandig uitgangspunt voor de opvoeding vinden Lachen

Dat moet je ook niet in alles vinden, dat bedoelt Danielle denk ik ook niet. Maar er zijn dingen waar kinderen best zelf in mogen kiezen en waar je ze niet in hoeft af te remmen. Wat ze voor sport willen doen bijvoorbeeld, en of ze daarin ook wedstrijden willen rijden.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:00

Zolang het allemaal spelenderwijs bijgebracht wordt oke,maar wanneer de kinderen zo zenuwachtig zijn vantevoren door de druk van de ouders die opgelegd wordt niet oke.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:09

Heb 2 kids de oudste wil graag wedstrijden rijden (rijd nu 4 jaar en ze is 10) en is sinds 3 mnd geleden gestart. Ze vind het super! De jongste wil natuurlijk ook ( rijd 2 jaar en is 8) maar is er nog niet echt aan toe vind ik. Dus die zal toch effe nog moeten wachten. Dit heeft niets met leeftijd te maken maar met het "kind"zelf. En wij als ouders moeten de kids begleiden waar het nodig is. Dit kan dus per kind verschillend zijn.

P.s. Sommige ouderen horen ook geen wedstrijden te rijden als je kijkt naar "fair play" en wie verbied hen het dan???? Clown

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:16

Citaat:
P.s. Sommige ouderen horen ook geen wedstrijden te rijden als je kijkt naar "fair play" en wie verbied hen het dan???? Clown

Ik zou haast zeggen - dat is andersom meer waar! Als je kijkt naar hoeveel meer rechtvaardigheidsgevoel veel kinderen meer hebben dan veel volwassenen.... daar schrik je nog van!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:47

bij mij mogen kinderen vanaf 6 jaar op wedstrijd ( bixies) en ik kan je garanderen dat ze allemaal dikke pret hebben Ja
"zelluf" poetsen en proberen de figuurtjes te rijden en nog gaver, die rozet of prijs aan het eind van de dag, waarbij het niet uitmaakt of ze eerste of laatste zijn.

op de foto een 6 jarig meiske op haar pony die toen 3 weken onder het zadel was, "zelluf" ingereden en je wilt niet weten hoe trots dat ze op concours kon.

Afbeelding

of deze , ook begonnen toen hij 7 jaar oud was.

Afbeelding

Moet je dan maar zeggen dat dit niet mag omdat ze pas vanaf 11 jaar mogen?
onzin.. zo'n klein kind ziet een concours zo totaal anders dan een pak hem beet 14 jarige.
en pushen of dwingen is er echt niet bij, dan barsten ze wel in huilen uit of ze blokkeren. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat paps kindlief omkocht met een ijsje zodat ze toch nog zou gaan rijden. denk je nou echt dat die prestatie goed was,of dat het kind gemotiveerd was? tuurlijk niet, die kappen er zo mee.
alleen als tussen ouders en kinderen het evenwicht een beetje klopt gaan de meeste kinderen er wel mee door met plezier en heb je gewoon een "gezonde" situatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:00

Blue_Eyes schreef:
Dat moet je ook niet in alles vinden, dat bedoelt Danielle denk ik ook niet.

Misschien niet, maar zo werd het wel geschreven.

Citaat:
Maar er zijn dingen waar kinderen best zelf in mogen kiezen en waar je ze niet in hoeft af te remmen. Wat ze voor sport willen doen bijvoorbeeld, en of ze daarin ook wedstrijden willen rijden.

Dat ligt er maar net aan of je ze daarin af moet remmen of niet. Als het bijvoorbeeld ten koste van school gaat, is dat een mooi moment om af te gaan remmen. Zelfs al vindt het kind het nog zo leuk.

Dat bedoel ik, dat is ook eigenlijk alles wat ik schrijf: je moet als ouder naar meer dingen kijken dan alleen hoe je kind het vindt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:06

Shadow0 schreef:
hoe kijk jij aan tegen intrinsieke/extrinsieke motivatie?

Dat dat heel moeilijk van elkaar te scheiden is en te doorgronden is wat de bron van motivatie van een kind is.
Maar aangezien ik er bij mijn eigen kind vanaf de geboorte bij ben ( *LOL* ) hoop ik het bij haar beter te kunnen bepalen, immers: ik ken haar karakter, mijn karakter en de huiselijke omstandigheden. Ik heb het vertrouwen dat andere ouders dat ook kunnen en ga er vanuit dat 99% van de ouders hun kind laten rijden omdat hun kind het leuk vindt en slechts een enkeling een tegenstribbelend kind op de pony sleurt. De kinderen die alleen uit extrinsieke motivatie rijden, zullen vanzelf weer stoppen, al is het maar in de puberteit als ze hun eigen persoonlijkheid meer gaan ontwikkelen en denk ik dat de eigen beleving vooral is: 'Ik vind paardrijden niet leuk meer.' En daar is niks mis mee toch?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:14

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat moet je ook niet in alles vinden, dat bedoelt Danielle denk ik ook niet.

Misschien niet, maar zo werd het wel geschreven.

Citaat:
Maar er zijn dingen waar kinderen best zelf in mogen kiezen en waar je ze niet in hoeft af te remmen. Wat ze voor sport willen doen bijvoorbeeld, en of ze daarin ook wedstrijden willen rijden.

Dat ligt er maar net aan of je ze daarin af moet remmen of niet. Als het bijvoorbeeld ten koste van school gaat, is dat een mooi moment om af te gaan remmen. Zelfs al vindt het kind het nog zo leuk.

Dat bedoel ik, dat is ook eigenlijk alles wat ik schrijf: je moet als ouder naar meer dingen kijken dan alleen hoe je kind het vindt.

Ja, hehe. Dat is logisch ook. Maar in principe is het zo dat als een kind wil sporten, ik vind dat je daar geen rem op moet zetten. Beter een kind dat lekker gezond buiten bezig is dan een kind dat de hele dag achter de pc hangt.
En ten koste van school gaan, onder de 12? Die kinderen krijgen nog weinig huiswerk mee naar huis, hoor. Dus die hebben na schooltijd en in het weekend zoveel tijd als ze willen om aan hun pony te besteden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:14

PERENBOOMPIE schreef:
maar wanneer de kinderen zo zenuwachtig zijn vantevoren door de druk van de ouders die opgelegd wordt niet oke.

En dat is ook weer moeilijk te bepalen.
Is het kind nerveus omdat de ouders brullend langs de kant staan, omdat er thuis niet goed gereageerd wordt op een minder resultaat? Of is een kind nerveus omdat het zelf veel belang hecht aan het presteren?

Ik moest vroeger voor dressuurproefjes, afdansen, toneelvoorstellingen etc. vaak even huilen van de stress. Ben nog steeds voor mijn proef ongeduldig, nerveus en kortaangebonden. Omdat ik een enorme prestatiedrive heb, perfectionistisch ben (dus zelfs 'goed' valt tegen) en veel waarde hecht aan hoe er tegen me aan gekeken wordt. Mijn moeder vindt me goed omdat ik besta Lovers dus die zal het worst wezen of ik eerste ben of laatste (ze vindt het leuk voor me natuurlijk, maar meer ook niet).