Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:43

mrie schreef:
Nee, dat is niet overdreven. Het is zó verdrietig als je 'zomaar' zoveel aankomt en je alles geprobeerd hebt om het er weer af te krijgen en het lukt niet.

Ik vind het wél overdreven.
Er zijn veel mensen die zomaar iets krijgen zoals kanker of ME of worden dik of wat dan ook.
Wanneer er staat Alle, dan kun je je gekwetst voelen, maar dat staat er niet, dus moet je dat ook niet zo lezen.....Volgens mij is het aardig bewezen dat de meeste verkeerd eten en/of te weinig bewegen.

Voor jou: ik hoop dat je te weten komt hoe het er weer af kan krijgen. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 01:32

En maar in de herhaling, want blijkbaar wordt er nog niet goed gelezen...
Maya schreef:
Moderatoropmerking:
Even een huishoudelijke mededeling, het zou fijn zijn als iedereen goed quote. Je kan op Bokt niet über-quoten (dwz meer dan 3 quotes ineen plaatsen, maximaal 2 quotes) gewoon de middelste quote verwijderen en de quote-tags werken wederom. Zo is het voor iedereen duidelijk wie wat precies gezegd heeft Lachen

Daarnaast ook het verzoek om je bericht even dmv de Voorbeeld knop te bekijken, en alle nieuwe reacties te lezen en bij te voegen ipv meerdere berichten onder elkaar posten. Je kan je post ook nog editten Lachen

Moderatoropmerking:
SVP terug ontopic dus. Het kan ook geen kwaad om de regels even te herlezen. Als je boos bent door een opmerking, denk dan even goed na, neem wat afstand, koel af en verwoord dan rustig waarom je zo boos bent. Respectvol en goed onderbouwd verwoord discussiëren zien wij graag op Bokt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:52

fojoe schreef:
dat vindt hc wel, een paar pagina's teruglezen. Knipoog
Huertecilla schreef:
Te zwaar? Val af, Te stijf? Ga gymasticeren.
Zo niet, hoor je niet op een paard. De reden is onbelangrijk; dit is het récht van het páárd.

Lijkt me helder en niets mis mee.

Hoevéél te zwaar is, heb ik geen ´mening´ over. Dat is een kwestie van toepassen van uit wetenschappelijk onderzoek gebleken data.
Voor de druk op zacht weefsel is daarbij het ras paard irrelevant, voor de belasting van de ruggengraat ook slechts onthuntsend weinig.
Het énige wat een groot verschil bij verschillende types paarden is, is de spíerkracht. Ongeacht die spiekracht moet het gewicht door het zachte weefsel ondersteund worden en wordt de ruggengraat onder dat gewicht aan buiging blootgesteld.

Nogmaals, voor de ruggengraat is er geen grenswaarde. Er zijn wel empirische waardes en die liggen lager dan de te grove vuistregel van 20%. De genoemde tabellen zijn prima om als ríchtlijn aan te houden MITS je in geval van twijfel een marge naar benéden houdt.
Voor het zachte weefsel is 109 gram per vierkante centimeter dat (en daar moet je met een marge onder blijven).

Let goed op: dit is geen ´mening´ maar wetenschappelijk onderzochte - en ervarings-data en gaat over bewézen schade voor het paard.
Mijn méning is dat het ethisch niet verantwoord is om het paard voor de lol schade te berokkenen en je dus onder de grenswaardes moet blijven.
Ík investeer zwaar in zo min mogelijk belastende spullen, train me letterlijk het snot voor de ogen en als ik vanwege mijn handicaps de maatlat van mijn paard niet meer haal, dan ga ik er niet meer op Pling

Paardrijden is geen recht, het paard heeft wel welzijnsréchten.
De ts stelt de vraag vanuit het paard. Daar krijgt ze antwoord op.
Bepaal verder zelf maar hoe zwaar jouw lol weegt in verhouding met schade aan het paard. Daarover kan je niet naar een ander wijzen; niet over de feiten niet over jouw keuzes Haha!
Als je het er moeilijk mee hebt is er ook maar één die er wat mee kan Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:10

@Kuggur

mbt het absolute gewicht en overgewicht even een toelichting.
70 kilo is meer dan 60 kilo, dat is helder en 70 kilo keurig BMI weegt nog steeds net zoveel meer dan 60 kilo volvetje.
70 fitte en vaardige kilos zijn per kilo minder belastend dan 60 onhandige kilos, dat is ook helder.
Of die 60 kilo nu meer of minder belastend is dan die 70 is niet zo belangrijk.
Wél een punt is dat die 60 kilo volvetje minder zou kunnen zijn. DÁÁR zit een ethisch punt want die 60 kilo is ONNODIG 60 kilo, zou 50 kunnen zijn. Aangezien minder meer is, is dát de crux.

Er zijn hárde grenswaardes waar je onder moet blijven én er is het gegeven dat minder meer is.

Zo, nu weer even wat fysiek werk doen en daarna tai-chi voor ik met een paard ga.... lópen Haha!

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:28

lodo schreef:
Ninx schreef:
Je aanpak is helemaal top. Vanzelfsprekend is het lastig om weer op gewicht te komen, het is echter zeker niet onmogelijk maar kost tijd.
Je zou een doortimmerd plan voor jezelf moeten maken waardoor je er heel bewust mee aan de gang gaat. Dat je iets hebt om aan vast te houden, anders wordt het los/ vast... en dan fluctueert het resultaat en dat is frustrerend.
Geen suiker, weinig tot geen pasta, crackers/ joghurt of warme melk met granen of zuurdesembrood ipv gewoon brood, minder aardappels, kleinere porties over de dag verdeeld eten. Bijv. zes x. Veel drinken! Water en kruidenthee. Geen frisdrank! Lekker bewegen.Nou ja, ik laat me nu even gaan hoor.

Anyway, vaak ontaard een discussie hier in een soort strijd tussen zwaardere mensen en zogenoemde dunnetjes.
Maar ieder mens is vrijwel hetzelfde (extremen daargelaten) en loopt hetzelfde risico om buiten de lijntjes te groeien.
Dus dik versus dun is een beetje onzinnig. Je hebt forser gebouwde, en fijn gebouwde mensen... en dan is de 1 niet dik, en de ander niet mager. Dat is nu eenmaal je bouw, en daar moet je trots op zijn.
Dik worden is echter iets anders, dan loopt het even uit de hand. Dat komt je nooit ten goede, niet in je sport, niet in je gezondheid, niet in je zelfbeeld. Maar zelfs Oprah zei eens (en iedereen weet hoe zij worstelt met haar gewicht): "dik zijn is een keuze".Dat is heel lomp geredeneerd, zeker wanneer je je rot voelt en je heil zoekt in zoetigheid.
Maar er huist wel waarheid in. En wees blij; het geeft dus de ruimte en mogelijkheid tot veranderen!
Dit is overigens niet aan jou gericht hoor, maar meer algemeen....

Goh, de prof waar ik tijdens mijn geneeskundestudie onderricht van kreeg, sprak toch wel heel andere woorden betreft overgewicht en dan betrof het een van de meest vooraanstaande deskundigen in de wereld notabene.....

Ik leer graag nieuwe dingen, dus schroom niet je kennis te delen.
Het zal echter geen nieuws zijn dat de huidige samenleving overgewicht in de hand werkt: minder beweging, meer en makkelijker te verkrijgen eten, slechte kwaliteit voedsel (suikers, zetmeel, kunstmatige toevoegingen), kan hier wel meer woorden aan spenderen. Maar je begrijpt wat ik bedoel.
Er bestaat een groep mensen die lijden aan een stofwisselingsaandoening of verstoorde hersenfunctie waardoor het gevoel van honger hebben constant aanwezig blijft. Dat is echter een kleine groep natuurlijk.
Daarnaast natuurlijk de groep mensen die dermate in de knoop zitten dat men "troost" in eten zoekt. Gelukkig is er voor deze groep professionele hulp. Dat het niet eenvoudig is om gewicht te verliezen mag duidelijk zijn.
Je zet overigens niet uiteen waarin je exact van mening verschilt met me, dus misschien kun je je antwoord een klein beetje toelichten?
ps @ Lodo: ik heb al je entries in dit onderwerp gelezen. Jij bent van mening dat mensen die hier info plaatsen het niet bij het rechte eind hebben en maar wat roepen. Ik heb wel wat diepere achtergrond informatie en goede argumenten kunnen lezen van mensen die waarschuwen tegen mensen met overwicht op een "te rank" paard. Ik heb echter van jou geen doortimmerd verhaal terug kunnen vinden dat het tegendeel bewijst. Misschien kun je toch iets meer uitleg verschaffen wanneer ik het bij het verkeerde eind heb? Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 21-12-07 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:36

mrie schreef:
Nee, dat is niet overdreven. Het is zó verdrietig als je 'zomaar' zoveel aankomt en je alles geprobeerd hebt om het er weer af te krijgen en het lukt niet. Als je kleren je steeds niet meer staan of passen, als je zelfbeeld volkomen niet meer past bij je spiegelbeeld. En dan zo'n mevrouw die vind dat dat toch allemaal aan jezelf te wijten is en verantwoordelijkheid nemen ladida....Ik vind dat vernederend. En ja, dat zegt ook en boel over mij, nou en!
Ik geloof dat ik boos ben op de natuur die dit bij me ingebakken heeft of op mijzelf die het er in elkgeval niet meer af krijgt. In elk geval wordt ik steeds weer boos om zoveel onbegrip, mensen die je misprijzend bekijken, want ja je hebt het vast allemaal aan jezelf te danken. Grrmmbll grrmbl en zo kan ik nog wel even doorgaan en daar schieten we ook niet mee op.

Eh... zullen we maar weer on topic gaan....

Meestal komt overgewicht doodeenvoudig door het feit dat je minder verbruikt dan dat je inneemt.....
Als dat bij jou niet het geval is, je dus een normaal eetpatroon hebt en voldoende beweegt is het misschien toch iets anders.
In die zin is er misschien hulp op professioneel gebied? Zodat je handvaten krijgt om er grip op te krijgen....
Ik vind het inderdaad ongenuanceerd en banketstaaf wanneer mensen je hier een rotgevoel over proberen te geven. Maar hier werd de discussie eigenlijk in het belang van het paard gevoerd.
Iedereen die gezond is van lijf en leden, en op een dag te zwaar blijkt te zijn voor zijn of haar paard moet daar gewoon iets aan doen wanneer je van het beest houdt.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:56

Huertecilla schreef:
Wél een punt is dat die 60 kilo volvetje minder zou kunnen zijn. DÁÁR zit een ethisch punt want die 60 kilo is ONNODIG 60 kilo, zou 50 kunnen zijn. Aangezien minder meer is, is dát de crux.

en vanuit het standpunt van het paard is bereden worden ook ONNODIG. Haha!
als je enkel en alleen het welzijn van je paard voor ogen hebt, rij je niet.
van het moment dat je beslist om wél te rijden, geef je aan dat het je bedoeling is om een compromis te zoeken tussen jouw plezier en het welzijn van je paard (tenzij je zo'n egoïst ben die een paard als een soort machine ziet).

Ninx schreef:
Iedereen die gezond is van lijf en leden, en op een dag te zwaar blijkt te zijn voor zijn of haar paard moet daar gewoon iets aan doen wanneer je van het beest houdt.

imo is het je plicht om een paard te kiezen dat bij je situatie past, dus als je wat zwaarder bent moet je een steviger paard hebben, om het even of je nu op je ideaal gewicht zit of daarboven.
en vind je zo'n paard niet, dan kan je idd niet rijden.

ik vind het erg jammer dat ik en anderen hier om een paar extra kilo's veroordeeld worden.
veroordeel dan ook maar meteen alle mensen die met een zwaar zadel rijden zoals westernruiters.
of met een zadel met een klein dragend oppervlak, zoals de meeste engelse zadels.
zij doen blijkbaar ook niet alles wat ze kunnen voor het welzijn van het paard.

bij mijn man en mij liggen verkeerde voedingsgewoontes aan de basis van ons overgewicht.
die gewoontes zijn er van kindsbeen af ingestampt, dat verander je niet zomaar.
(hij heeft geleerd om snel veel te eten, ik heb geleerd om mijn ik-heb-genoeg-signaal te negeren).
vooral in situaties van te veel stress, vermoeidheid, emoties etc. verval je vaak onbewust en ongewild in je oude patronen.
we doen ons uiterste best om onze kinderen wél gezonde eetgewoontes bij te brengen.
en het werkt nog ook, hun gewicht is prima in orde.

ja, in onze maatschappij zijn er hoe langer hoe meer mensen met overgewicht en met obesitas.
maar aan de andere kant zijn er ook steeds meer mensen met eetstoornissen als boulemie en anorexia.
stop nou alsjeblieft eens met mensen te veroordelen op basis van een paar kilo's.

trouwens, je moet ons niet zien als dikke mensen, we hebben alleen maar een uiterst efficiënte spijsvertering Clown

edit: citaat Ninx toegevoegd

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:02

fojoe schreef:
ik vind het erg jammer dat ik en anderen hier om een paar extra kilo's veroordeeld worden.
...stop nou alsjeblieft eens met mensen te veroordelen op basis van een paar kilo's.

Ik denk dat jij in dit topic iets leest dat niet bedoeld is! Niemand veroordeelt hier de zwaardere personen onder ons; er wordt alleen geoordeeld dat het beter is voor het paard om zo weinig mogelijk belast te worden. En het lijkt me dat geen weldenkend mens dat kan ontkennen?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:06

we worden in ieder geval veroordeeld tot een leven naast ons paard en niet erop Clown
ik ontken absoluut niet dat je een paard zo min mogelijk moet belasten.
daarom heb ik bijvoorbeeld ook een kunsstof zadel.
de kilo's die ik daarmee win tov. een lederen western- of australisch stockzadel zijn leveren mij evenveel 'winst' op als ik 'verlies' tgv mijn overgewicht.
val je mensen aan die overgewicht hebben, val dan ook die mensen aan met een loodzwaar zadel.
daar kan je nog veel sneller en gemakkelijker iets aan doen dan aan overgewicht. Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:02

fojoe schreef:
we worden in ieder geval veroordeeld tot een leven naast ons paard en niet erop Clown
ik ontken absoluut niet dat je een paard zo min mogelijk moet belasten.
daarom heb ik bijvoorbeeld ook een kunsstof zadel.
de kilo's die ik daarmee win tov. een lederen western- of australisch stockzadel zijn leveren mij evenveel 'winst' op als ik 'verlies' tgv mijn overgewicht.
val je mensen aan die overgewicht hebben, val dan ook die mensen aan met een loodzwaar zadel.
daar kan je nog veel sneller en gemakkelijker iets aan doen dan aan overgewicht. Knipoog

Er wordt hier gezegd dat het altijd beter is voor je paard om zo min mogelijk te wegen. Uit jouw posts blijkt dat je van jezelf weet dat je eigenlijk minder zou kunnen wegen. Niemand hier kan voor jou bepalen wat wel en niet mag, dus niemand kan je veroordelen tot een leven naast je paard. Er wordt hier echter duidelijk gemaakt dat je je paard minder schade zou kunnen aandoen wanneer je minder zou wegen. Dat je daaruit zelf de conclusie trekt dat je beter niet op een paard kunt gaan zitten is mooi, maar geen reden om naar de boodschapper(s) te wijzen. Niemand hier eist iets van je.

Een zwaar zadel kan (maar hoeft niet altijd) door een betere gewichtsverdeling (zowel over een groter oppervlak als over een groter aantal ribben) beter zijn voor het zachte weefsel op de rug en voor de ruggengraat dan een lichter zadel. Een zwaardere ruiter zorgt nóóit voor een betere verdeling van zijn gewicht dan een lichtere ruiter, omdat die gewichtsverdeling niet door de ruiter maar door het zadel wordt bewerkstelligd. Wanneer een zadel wel zwaarder is, maar die extra kilo's niets toevoegen aan functionaliteit, dan is het inderdaad net zo slecht als de "loze" kilo's van een te zware ruiter.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:04

Na het half om half doorspitten van dit topic ben ik best geschrokken eigenlijk want als alle beredeneringen in dit topic juist zijn moet ik drastisch gaan afvallen om nog op een arabier te kunnen rijden... Verdrietig

Ik ben hier best van geschrokken eigenlijk, betekend dit dan ook dat ik hem echt belast?? Moeilijk dit..

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:21

ik was laatst op mijn pony aan het rijden..
ff snel..ik ben 1.70 en weeg 43 kilo..
maar mijn pony is 1.20..
dus ik reed zo zegt die vrouw zo..arme pony..
maar die vrouw was heel stevihg dus ik zehg zo..
nee die fiets van u ziet er lekker uit..dat is pas zielig..

ben ik nou te zwaar of niet maar ik vind het nu wel eng om weer reacties te krijgen met rijden..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:05

@oomens: je hebt idd een voldoende groot draagoppervlak nodig, daar had ik het een paar posts geleden ook al over.
maar ook voor een groter draagoppervlak kan je een lichtere oplossing vinden, cfr. de malibaud met corrector van hc.
in dit opzicht zijn de extra kilo's van een loodzwaar zadel even overbodig als de extra kilo's van de ruiter. Knipoog

ja, ik zou wat kilo's minder kunnen wegen, dat zou zowel voor mezelf als voor roel beter zijn.
ik vecht al jaaaaaren tegen mijn overgewicht, maar heb de strijd tot nu toe altijd verloren.
en nee, niemand zal me verbieden om op mijn knolletje te rijden, zelfs mijn geweten niet, want ik weet dat ik al veel maatregelen neem om de schade te beperken.
hij loopt met mij net zo vrolijk als met mijn kinderen van 17 en 21 kg.
als ik merk dat hij er last van krijgt, stop ik met rijden, om het even of dat nu met mijn overgewicht of met mijn optimaal gewicht is.
om die reden rijd ik trouwens niet meer op het paardje van mijn moeder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:23

mennotje schreef:
ik was laatst op mijn pony aan het rijden..
ff snel..ik ben 1.70 en weeg 43 kilo..
maar mijn pony is 1.20..
dus ik reed zo zegt die vrouw zo..arme pony..
maar die vrouw was heel stevihg dus ik zehg zo..
nee die fiets van u ziet er lekker uit..dat is pas zielig..

ben ik nou te zwaar of niet maar ik vind het nu wel eng om weer reacties te krijgen met rijden..

Lengte is ook belangrijk.
Door het hefboom-effect is een te lange ruiter wel degelijk zwaarder. Denk aan het dragen van een trap, wanneer je die omhoog houdt is het lopen ermee erg lastig,terwijl hij wanneer je 'm "onder je arm" veel makkelijker draagt.

Misschien was de manier waarop je reed of je tuig wel niet zo fijn om naar te kijken.
Mensen geven niet zomaar een reactie, ik zou er maar eens goed over nadenken.
Neem aan dat je de pony niet wil beschadigen?

Succes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:28

Arabb schreef:
Na het half om half doorspitten van dit topic ben ik best geschrokken eigenlijk want als alle beredeneringen in dit topic juist zijn moet ik drastisch gaan afvallen om nog op een arabier te kunnen rijden... Verdrietig

Ik ben hier best van geschrokken eigenlijk,betekend dit dan ook dat ik hem echt belast?? Moeilijk dit..

wat wil je nu horen? Verward
Iedereen belast het paard, De 1 wat meer dan de ander.
Aan jou de beslissing hoe erg jij het paard wil belasten en dan ook de keuze van het paard.
Met mijn gewicht ga ik ook niet op een kleine pony zitten, maar ik kan nog wel op een ander paard rijden Pling

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:03

superwoman schreef:
Arabb schreef:

Ik ben hier best van geschrokken eigenlijk,betekend dit dan ook dat ik hem echt belast?? Moeilijk dit..

wat wil je nu horen? Verward
Iedereen belast het paard, De 1 wat meer dan de ander.
Aan jou de beslissing hoe erg jij het paard wil belasten en dan ook de keuze van het paard.
Met mijn gewicht ga ik ook niet op een kleine pony zitten, maar ik kan nog wel op een ander paard rijden Pling

Geen idee wat ik wilde horen ik ben me er iig wel meer in gaan verdiepen... Het is gelukkig maar een paar kilo dus die gaan er gewoon af.. En idd je belast je paard altijd daar heb je helemaal gelijk in...

En op het moment dat ik een eigen paard ga kopen is het ook een paard dat mij ook kan dragen met 4 kilo extra... Dus dat lampje was al wel gaan branden... Haha!

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:21

ik denk wel dat het zal gaan hoor, echter bedenk ik der ook nog is bij dat Friesen natuurlijk super sterk en groot zijn, vind wel dat het moet kunnen hoor! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:39

Ehhh... dat valt dus vies tegen.
Een optimaal gebouwde Fries mag maximaal 75 kilo dragen.
Dat is dan een ruiter + zadel + kleding.

Even rap rekenend mag de ruiter dan niet meer dan 60 kg wegen... Oeps... Bloos!

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:18

ik was gewoon aan het stappen,en me ponytj was heel blij enz..oortjes naar voren enz..dus ik wil me pony niet beschadigen maar ze vind het leuk..ik weet nu echt niet wat ik moet..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:06

mennotje schreef:
ik was gewoon aan het stappen,en me ponytj was heel blij enz..oortjes naar voren enz..dus ik wil me pony niet beschadigen maar ze vind het leuk..ik weet nu echt niet wat ik moet..

Oortjes naar voren zegt allemaal niet zo veel..... We lezen lichaamstaal dan vaak hoe we het willen lezen. Zo van: "mijn paard staat 23 uur per dag binnen, maar als ik kom heeft ie z'n oren naar voren. Dus hij is wel happy hoor". Paard denkt: "godzijdank, iets van afleiding. Mag ik nu eindelijk naar buiten?".
Maak gewoon het rekensommetje op basis van de tabellen die hiervoor ontwikkelt zijn, en je bent eruit!

Ik heb ook gelezen dat mensen zeggen: "als mijn paard er last van krijgt en aangeeft dat ik te zwaar ben, stop ik onmiddellijk met rijden. Maar dan is het te laat, en zijn de 'klachten' al ontstaan. Je moet zorgen dat je dat voor blijft en dus veel eerder actie ondernemen".

Dan de verhalen over afvallen: Er zijn mensen die na een ongeluk opnieuw leren lopen, er zijn verlamde mensen die met hun mond kunnen schilderen, zou je dan geen goed etenspatroon kunnen aanleren? Jawel hoor. Met bloed, zweet en tranen misschien.... maar het kan. Op voorhand roepen dat het heel moeilijk is legt je voornemen al lam... en dan is het niet zozeer dat het niet lukt. Dan wil je het gewoon niet. Je voelt de noodzaak blijkbaar niet.
Iedereen moet gewoon eens even zichzelf een trap onder de reet geven in 2008!!!!!

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:30

180 kg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:32

mennotje schreef:

De pony zal het best leuk vinden, maar te zwaar belasten is gewoon schadelijk en dat weet die pony niet.
Oren naar voren geeft niet aan dat het paard het "leuk" vind. Een totale lichaamshouding geeft aan of het paard het leuk vind of niet.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:22

Volgens mij zou ze dat wel aan moeten kunnen kijk inderdaad naar de bouw van je paard

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:14

Ninx schreef:
Ik heb ook gelezen dat mensen zeggen: "als mijn paard er last van krijgt en aangeeft dat ik te zwaar ben, stop ik onmiddellijk met rijden. Maar dan is het te laat, en zijn de 'klachten' al ontstaan. Je moet zorgen dat je dat voor blijft en dus veel eerder actie ondernemen".

als je alle klachten wil vermijden, moet je gewoon niet rijden.
als je dat wel doet, moet je - zoals superwoman zegt - kijken naar de lichaamstaal van je paard.
Ninx schreef:
Dan de verhalen over afvallen: Er zijn mensen die na een ongeluk opnieuw leren lopen, er zijn verlamde mensen die met hun mond kunnen schilderen, zou je dan geen goed etenspatroon kunnen aanleren? Jawel hoor. Met bloed, zweet en tranen misschien.... maar het kan. Op voorhand roepen dat het heel moeilijk is legt je voornemen al lam... en dan is het niet zozeer dat het niet lukt. Dan wil je het gewoon niet. Je voelt de noodzaak blijkbaar niet.

ik heb 12 jaar lang een pakje per dag gerookt en ben daar van de ene dag op de andere mee gestopt.
dit was een fluitje van een cent in vergelijking met mijn pogingen om af te vallen.
op voorhand zeggen dat het moeilijk is, is gewoon realistisch zijn.
ik heb hier verder niemand horen beweren dat het onmogelijk is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:19

Angela77 schreef:
Ik denk dat het er ook wel een beetje aan ligt hoe het paard gebouwd is...
En of je goed met de bewegingen van het paard mee kan gaan.
Volgens mij kun je beter iemand van 95 kilo hebben die het paard niet belemmerd in de bewegingen als iemand van 60 kilo die zit te hupsen op de rug. Knipoog

Ja, mee eens Ja
Ik denk wel dat een fries van 1.70 meer kan dragen dan een luxere KWPN van 1.70..