met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Theresa_98

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:28

Het lijkt mij juist veilig. Ik rijd áltijd met cap. Stel nou dat je paard steigert, valt achterover, boven op je! Klep je of niet, als een paard van 500 kilo op je valt, ga je echt wel dood! Ik heb gehoord; er was een meisje aan het rijden (met cap), pony steigerde (schrok), pony viel bovenop haar, en drukte haar gezicht in het zand. Als ze de cap niet op had gehad, was ze nu dood. Ergens anders (dezelfde dag) reed ook een meisje (ong 17?) gebeurde precies hetzelfde, paard viel ook bovenop haar. Geen cap op. dood. Cap is dus veiliger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:32

Ik ben zoiezo een voorstander van het met cap rijden. Niet altijd geweest, had mijn periode's dat ie afbleef, maar sinds ik met een jong paard onderuit ben gegaan, pard gleed over me heen, knalde met mijn hoofd op de grond, ben ik héél blij dat ik toen mijn cap op had! heb hem nu ook altijd op eigenlijk. Lachen

Jay_Undo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:25

Rijden met of zonder cap kan allebei gevaarlijk zijn..
Het is niet dat je helemaal niets gebeuren zal, de kansen van ernstig letsel wordt alleen beperk. Gezien de kans groter is dat je gewoon op je hoofd/cap valt is vele male kleiner dat als je OP het klepje valt en dan MISSCHIEN je nek breekt.. Dat hoeft ook niet altijd. Het is natuurlijk logisch dat dit sneller het geval is als je een niet goed passende cap hebt..

rebatiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:09

Ik heb een cap besteld waar het klepje van buigt als je valt.
Het is een cap die goedgekeurd is om mee te crossen.
Veilig dus!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:20

Ik rij eigenlijk gewoon altijd met cap
wel opletten dat de cap goed past Ja
Er zijn natuurlijk ook wel nadelen aan een cap maar dan moet je voor jezelf beslissen of je het nadeel te groot vind ten opzichte van het voordeel..
en ik vind het voordeel groter dan het nadeel dus ik draag hem gewoon ! Lachen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:40

Voltigeur schreef:
IndianLady schreef:
Ik draag nooit geen cap. heb hem gekocht omdat ik ging lessen en dan was je verplicht een cap te dragen. Heb hem toen wel nog een tijdje gebruikt, maar was toch te lui om hem elke keer op te zetten.
Ben tot nu toe 6 keer gevallen en elke keer viel ik op mn onderrug/kont. Daar heb ik dus geen cap voor nodig Haha!, eerder een kussen.

Christopher Reeve (superman) had ook een cap op en brak toch echt zn nek.

Dit vind ik dus klinklare onzin. Ik weet niet hoe je 't zelfs maar in jouw hoofd kan halen om zoiets te posten. Ik draag geen cap en zal er ook maar onmiddelijk bij zeggen waarom niet: ik voltigeer op rechte lijn en bij de meeste figuren zit die cap gewoon in de weg en als ik val, dan zal heus mijn hoofd niet de meeste schade oplopen. Ik riskeer eerder mijn nek of rug te breken tijdens een val.

Dat jij durft te beweren dat je geen cap nodig hebt omdat ie jouw kont niet beschermt als je daarop valt, da's ONZIN! Dan hoeft een motorrijder ook geen helm op, want als ie op zijn sleutelbeen valt, dan zal die helm dat sleutelbeen niet beschermen? Waar haal je het...
Mijn advies: draag een cap als het enigzins mogelijk is. Het zal je meer goed als kwaad doen als je ooit 't ongeluk hebt te vallen.

en hier ben ik het helemaal mee eens.
had het niet beter kunnen zeggen.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:17

Ik draag echt altijd een cap. Ik vind, hoe lief je pony ook is, dat er altijd iets mis kan gaan.
En het is beter om dan een cap op te hebben. Dat van dat voorklepje heb ik nog nooit gehoord, maar het lijkt me niet dat
het heel gevaarlijk is, anders verkochten ze ze niet meer met 'klepje'.

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:27

bij ons op stal is het ook verplicht. alleen rijdt de eigenaresse en
haar dochters wel zonder cap. ik vind dat hun dan ook
met een cap moeten rijden.

marjow16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:43

Bij ons op stal is de cap ook verplicht.. en er rijden zelfs mensen met van die veiligheidshesjes voor je rug ...

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:12

Ik rijd meestal met cap op mijn verzorgshetlander, als ik met meerdere paarden samen rijd sowieso, want dan kan ze nog wel eens gek doen, ik rijd ook wel eens zonder cap, als ik ff het dorp inga ofzo, omdat ik me gewoon veilig voel op haar.. ik zou ook niet zo snel zonder cap gaan rijden op een andere pony.. straks ook niet op mijn eigen shetje..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:26

Leentje_ schreef:
Ik rij eigenlijk gewoon altijd met cap
wel opletten dat de cap goed past Ja
Er zijn natuurlijk ook wel nadelen aan een cap maar dan moet je voor jezelf beslissen of je het nadeel te groot vind ten opzichte van het voordeel..
en ik vind het voordeel groter dan het nadeel dus ik draag hem gewoon ! Lachen

Afgod

Luca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:16

ik rij altijd met cap, is trouwens ook verplicht op de manege.
Maar vind de nadelen van een cap wegen in mijn ogen lang niet op tegen de voordelen.
Dus voor mij geen enkele reden om hem af te laten *LOL*

dijkzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:56

ik rij ook altijd met cap, ik vind het gewoon een onderdeel van de ruiter uitrusting.

xlauuraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:28

ik rijd ook altijd met cap, vind het veeel veiliger dan zonder.

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:56

Wij laten onze kinderen nooit zonder cap rijden. Investeer in een hele goede cap, bespaar er niet op.
Je hebt tenslotte maar 1 hoofd.
Laat je wel heel goed voorlichten en zorg ervoor dat hij heel goed past.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:31

Als ik eerlijk ben rijd ik eigenlijk alleen op een buitenrit met cap Bloos Ookal zit ik er nu wel dik over na te denken om voortaan gewoon MET cap te rijden. Ik heb maar 1 hoofd... Ik heb wel een goeie cap liggen trouwens. Ik heb met les altijd m'n cap op. Ik ben 1 keer gevallen toen er een paard op een weiland met mij vandoor ging (was een beginner) En ik had geen cap op. Ik klapte gelukkig niet als eerste met mn hoofd op de grond. (Heb me toen wel laten vallen omdat ik bijna bij de weg kwam anders had ik op de weg gevallen) Ik zat namelijk zonder zadel met een halster en 2 touwtjes en ik had pas 2 keer gegalopeerd. Voor de rest heb ik de keren dat ik van sandy afviel gewoon mazzel gehad eigenlijk ik had heel verkeerd kunnen vallen. Tegenwoordig zit ik iedere bok netjes uit. Krijg namelijk 1 keer per maand wel rodeo les van dr mer een hele reeks bokken. na alles wat ik heb gelezen wat er wel niet kan gebeuren als je geen cap op zet zet ik voortaan toch echt wel een cap op vele veiliger...

dondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:39

als je op de scooter, brommer, motor stapt doe je ook een helm op om je hoofd te beschermen als je mogelijk ten val kan komen, zo ook je cap als je op je paard stapt....

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:02

ik heb het idee dat je ernstigere schade krijgt zonder dan met cap. stel je voor, je valt er vanaf, met je hoofd op het asfalt? dat zou ik niet willen meemaken. ookal vertrouw je je paard nog zo goed, het blijven vluchtdieren

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:00

Ik rijd altijd met cap!
Tijdens een buitenrit schrok mijn paard van een ritseling in de bosjes (wat het was weet ik niet zeker), we reden toen net op het asfalt richting de stal terug. Hij sprong zo plotseling een rare kant uit dat ik viel. En daar ging ik, op de kop van mijn paard af (weet eigenlijk maar weinig van de val). Maar ik weet zeker dat mijn cap toen mijn hoofd heeft gered!! (misschien wel mijn leven!?)
Ik viel op mijn hoofd en linker arm/schouder. Mijn linker sleutelbeen en bovenarm waren gebroken. Oók mijn cap was stuk! Maar ik was alleen wat duizelig van de val op mijn hoofd.. Ziek Lachen

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van die kin-klepjes/dingen die aan de cap zitten, dus mijn cap is met een 'normale' band onder mijn kin/kaak bevestigd.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:29

Mii_Jessica schreef:
Ik zat namelijk zonder zadel met een halster en 2 touwtjes en ik had pas 2 keer gegalopeerd.

En dan ben jij zo gek om er op deze manier op te gaan zitten? Bloos Als je weet dat je onervaren bent.

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:32

ik ben een ker zo hard van een paard afgedondert dat me cap gelijk bij het grof vuil kon..,, ook gelijk naar ziekenhuis enzo. sinds dien rijd ik echt nooit zonder,, ( tuurlijk soms wel eens op hem zitten zonder enzo. ) maar ik voel me dan ook '' naakt '' zonder dat ding!

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:17

een cap dragen is wel slim hè? Tong uitsteken

Maar als je er niet zeker over bent... Je hebt ook een cap zonder dat klepje.

x_LoTjE_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:20

Ik rij ook altijd met cap. Je paard kan altijd van iets schrikken waardoor je valt.
Het is gewoon veel veiliger met.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:22

Ik vind ook dat je met een cap moet rijden, wij moeten wel bij onze manege Knipoog

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:37

Lys_ schreef:
ik ben een ker zo hard van een paard afgedondert dat me cap gelijk bij het grof vuil kon..,, ook gelijk naar ziekenhuis enzo. sinds dien rijd ik echt nooit zonder,, ( tuurlijk soms wel eens op hem zitten zonder enzo. ) maar ik voel me dan ook '' naakt '' zonder dat ding!

Een cap mag ook wel in de kliko hoor Knipoog Clown