ruiters met overgewicht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:04

voor sommige mense is aankomen net zo moeilijk als afvallen, ik ben nl 20 1.62 en een spinnetje van nog geen 50 kilo Bloos. Ik denk dat mijn paard erg last heeft van mij, met zn 1.72 Vork Clown .

Maar nu even zonder dollen. Er zijn natuurlijk ruiters met overwicht, maar er zijn ook ruiter met overwicht waar ik respect voor hebben zoals ze hun paard rijden. Ik denk dat je over "echt "overgewicht kan spreken wanneer iemand zichzelf niet prettig voelt in hun lijf. Daarmee bedoel ik met trappen lopen, winkelen, fietsen ect dus die echt er gewoon last van het "overtollige weefsel" hebben ook naar de conditie kijkent. DAN moet je niet op je paard klimmen omdat:

1. je conditie bagger is. ( ik sport ook, ABSOLUUT niet om af te vallen Gestoord maar om mijn conditie op pijl te houden)
2. je zelf niet lekker in je vel zit en dus ook niet goed de bewegingen van je paard kan volgen.
3. wanneer je zelf er niets aan probeert te doen, waarom zou je paard dubbel zo hard moeten werken terwijl het niet nodig is? ( uitzonderingen nagelaten m.b.t medische problemen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:04

odetteke schreef:
Ik denk ook dat ik pas echt te zwaar ben voor het paard dat ik rij als ik er ook echt niet meer op kan komen met een bankje Haha!

Of je paard heeft dan een groeispurt gehad, dat kan ook Haha!

Ik ben ooit in Canada op (paardrij)vakantie geweest, daar kruisten ze Quarters met koudbloeden, om de Amerikanen ook te kunnen bedienen. De meeste van die ruitersportvakanties leggen de grens overigens op 80 kilo, ongeacht lengte.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:09

Urielle schreef:
Ik denk dat je daar geen aantal kilo's op kunt plakken.
Een Welsh A is iets anders dan een Gelder van 1.75 bijvoorbeeld.
Maar ik denk dat je al wel echt heel zwaar moet zijn om een warmbloed van 1.65 het moeilijk te maken (type obesitas van de afvalprogramma's die je toch al niet op een paard ziet).

Ik ben het hier wel mee eens. Ik moet zeggen dat er bij ons op de manege ook wel eens klanten geweigerd worden, omdat ze te groot/te zwaar zijn. Wij hebben daar gewoon geen passende paarden voor. Ik vind het zelf altijd moeilijk inschatten wanneer het te veel is. Ik ben zelf geen slanke den, en zal ook echt niet meer op een smalle pony kruipen ( ook geen e-pony ). Mijn man mag mijn paarden ook niet uitstappen, die vind ik er gewoon te zwaar voor ( hij is ook nog bijna 2 meter ), en die kan niet echt goed rijden, dus zit wellicht ook nog in de weg. En dat terwijl het allemaal KWPN-rs zijn van boven de 1.70m. Ik denk dat je het per individueel geval moet bekijken, het is nogal cru om te zeggen dat zware mensen niet mogen rijden. Maar de gezondheid van het paard staat natuurlijk wel voorop.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:09

randie schreef:
voor sommige mense is aankomen net zo moeilijk als afvallen, ik ben nl 20 1.62 en een spinnetje van nog geen 50 kilo Bloos. Ik denk dat mijn paard erg last heeft van mij, met zn 1.72 Vork Clown .

Die denkt, wat kriebelt er toch op mijn rug????? Haha!

Voor de rest ben ik het wel met je eens, alleen, dat medische gedeelte, daar heeft het paard toch geen boodschap aan verder?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:13

Ok, stel iemand van 1.66 die 80 KG weegt, heeft volgens de BMI overgewicht. Iemand die 1.78 is heeft volgens dat ding geen overgewicht. Betekent dat dan dat die kleinere persoon te zwaar is voor een paard en die grotere niet omdat dat gewicht bij zijn/haar lengte past??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:13

Nee heeft het paard geen boodschap aan, maar kan wel zijn waarom een ruiter geen fitte conditie heeft

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:15

runningkawa schreef:
Nee heeft het paard geen boodschap aan, maar kan wel zijn waarom een ruiter geen fitte conditie heeft

Nee maar van een kleiner persoon zegt men wel sneller, zo die is echt te dik voor dat paard!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:16

Emilia schreef:
Ok, stel iemand van 1.66 die 80 KG weegt, heeft volgens de BMI overgewicht. Iemand die 1.78 is heeft volgens dat ding geen overgewicht. Betekent dat dan dat die kleinere persoon te zwaar is voor een paard en die grotere niet omdat dat gewicht bij zijn/haar lengte past??

Volgens sommige mensen wel Schijnheilig
sorry dit was nu echt mijn laatste reactie Haha!
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 04-04-07 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Nee, dat die kleine ruiter op een groter paard moet rijden.

Anoniem

Ik vind wat jij daar stelt beide geen overgewicht voor dat paard.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:17

Maar een klein persoon lijkt ook sneller te dik dan een grote ruiter!

Emilia

MISTRAL94 schreef:
Emilia schreef:

Volgens sommige mensen wel Schijnheilig
sorry dit was nu echt mijn laatste reactie Haha!

Je mag van mij wel blijven hoor Haha!

maidyoga

tja ik vind wel dat mensen met overgewicht (wat is overgewicht) kunnen paard rijden maar het is een vreselijk gezicht.

De foto's die ik hier gezien heb, zien er goed uit, paardjes hebben lol en lopen gewoon Ja
Maar ik vind het geen fijn gezicht

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:18

Maar wanneer is iemand nou echt te dik om te rijden!??

Vanillala

MISTRAL94 schreef:

Dat is die ook Knipoog Maar niet direct te zwaar!

IKbenEllen

runningkawa schreef:

Absoluut waar, maar of de ruiter nou door ziekte forser is of niet, het paard wordt hetzelfde belast. Dus op zich is dat een raar criterium.

maidyoga

Nou eigenlijk moet je naar het type paard kijken en dan berekening maken met je eigen gewicht

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:20

@ Suzana: ik studeer ook rechten, maar dat betekent niet per defenitie dat je kunt discussiëren hoor! en bij rechten leer je ook niet dat je mensen maar moet afkraken. daar leer je de wet kennen... ga je straks met je cliënten ook zo om? zou toch eens bij jezelf te rade gaan of dit de juiste manier is om jezelf te profileren...

maar goed, nu ontopic: het gaat wel snel hier zeg... kan het nauwelijks bijhouden met lezen...

ik denk, zoals al eerder gezegd hier door iemand, dat manegepaarden minder ruitergewicht zouden moeten dragen dan eigen paarden, door de zware belasting van 3 à 4 uur per dag lopen in een vaak zware bak, ook nog moeten springen en veel galopperen...
ik denk dat een ruiter die zwaar is een meezit niet per definitie makkelijker te dragen is dan een ruiter die weinig weegt en bonkt. een zware ruiter kan wel meezitten, maar vet is dood gewicht, dus niet te controleren, het enige dat dan helpt is een andere opbouw van je lichaam... een slank persoon kan leren meezitten, en heeft dan geen tegenwerkend dood gewicht meer...
ik probeerde met dit topic niet een heel gevecht te krijgen over afvallen, dat wilde ik niet bereiken. ik wil een gezonde discussie vanuit de verschillende gezichtspunten, dus sommigen hier (m.n. eentje): wees een beetje gematigder!

verder werd hier gesuggereerd dat een paard 20 tot 30% kan dragen van zijn lichaamsgewicht. Dat is ABSOLUUT NIET WAAR! het gaat om MAX. 20% en dat geldt dan voor een paard dat op gewicht is. dit omdat iemand zei "een dikke tinker kan meer hebben". nee dus, een dikke tinker kan minder hebben, omdat hij zijn eigen dood gewicht ook mee moet slepen.
dan kun je dus nog beter een iel paard hebben dan een paard dat zelf ook overgewicht heeft, want een iel paard hoeft zijn eigen dood gewicht niet te dragen.

nogmaals, dit is geen aanval op mensen met overgewicht. er hoeven dus geen felle reacties te volgen over ziekte. ik ben me ervan bewust dat sommigen niet de mogelijkheid hebben om af te vallen, net zoals anderen ondergewicht hebben en graag zouden willen aankomen... als we elkaar allemaal in waarde laten, dan is deze discussie leuker en een stuk vruchtbaarder!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:21

MISTRAL94 schreef:

dat is zo.
Ik zat qua BMI op ondergewicht als ik slank ben.
Bij de onderrand van BMI zit ik op normaal en midden in het BMIvak gezond gewicht vind ik mezelf al aan de stevige kant ogen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:21

maidyoga schreef:
De foto's die ik hier gezien heb, zien er goed uit, paardjes hebben lol en lopen gewoon Ja Maar ik vind het geen fijn gezicht

Vond je al geplaatste foto's in het topic geen fijn gezicht.. ik heb genoeg combi's gezien die er prima uitzien namelijk!

maidyoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:22

sorry odetteke ik kan er niks aan doen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:23

Emilia schreef:
Je mag van mij wel blijven hoor Haha!

Ik bedoelde dat dit mijn laatste reactie op penny was Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:24

Daar in Canada rekenden ze (voor normaal gebouwde Quarters) maximaal 20% van het lichaamsgewicht van het paard, dat mocht de ruiter wegen. Dan kom je dus op 80 kilo. Maar mijn KWPners zijn wel zwaarder.

Skippy01: ssssssssssst! Haha! Suzana moet studeren

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:26

Hmmz vind t een lastig topic (trouwens niet alle reacties gelezen Bloos ). Ik heb overgewicht, maar ik ben van mening dat ik prima kan paardrijden. Met mijn conditie etc is trouwens ook niets mis (rare stelling trouwens, dat mensen met overgewicht een slechte conditie hebben Sigaar meisje dat ik ken is behoorlijk fors, forser dan ik, en die loopt met "gemak" de halve marathon). Maar ik ben wel van mening dat paarden mij kunnen dragen. Ik rij op een manege, en ja, daar rijd ik ook wel eens op wat ielere paarden, maar geen enkel paard heeft ooit moeite getoont om mij te dragen. Waar ik wel op let is dat ik het paard niet in de weg ga zitten. Maar goed, dat vind ik voor iedereen gelden!!

Max gewicht is bij ons trouwens op 100 kg gesteld, en dan wordt er dus ook wel gelet op welk paard je ingedeeld wordt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:27

Clown