Voor of tegen rijden met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leenniieeej

Re: Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:17

Zolang je benen stil liggen.
En je weet hoe je er om moet gaan,
en je paard reageerd er goed op,
waarom niet?
En ik vind het niet zo dat je ze niet kunt
gebruiken als je paard sloom is.
Het helpt toch! Je hoeft als je ze goed
gebruikt minder vaak aan te sporen
dus stomp je ze juist niet af!

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:16

Ik ben niet tegen het rijden met sporen, als je ze maar goed gebruikt.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:27

Sporen zijn niet slecht, zolang ze maar goed gebruikt worden. Ik rijd zelf altijd met sporen, verplicht vanaf de M1 en je kunt net iets fijnere hulpen geven.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:32

Die van mij loopt nu in het M1 dressuur.. met de training rijd ik hem gewoon met normale scherpe sporen van 1,5 cm maar 1 keer in de week op les en met de dressuurwedstrijd rijd ik hem met hele grove wielen! Hij is dan nog weleens afgelijd en om dan de hulpen te verfijnen vandaar de wielen.

Met springen rijd ik hem meestal spoorloos of met korte botte sporen. Hierbij heeft hij het niet echt nodig, maar buiten let die weleens meer om wat er om zich heen gebeurt dan op mij, dus dan moet die weleens bij de les worden gehouden Tong uitsteken

Maar als je je benen niet stil kan houden ben ik het er niet mee eens dat iemand met sporen gaat rijden. Vaak bij manege's zie je snel kinderen die met sporen willen rijden omdat het 'stoer' staat..

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:03

Ik ben in principe niet tegen sporen. Ik rij zelf met ronde sporen van (ik geloof) 3 cm. Ik vond sporen met wieletjes altijd 'zielig', totdat ik zelf een keer met hele kleine gladde wieletjes reed. Ik moet zeggen dat het heerlijk was, ik hoefde veel minder te doen Haha!

Ik vind wel dat je goed moet weten wat het inhoud zo'n spoor. Daarom vind ik ook dat maneges de kinderen niet zo maar met sporen moeten laten rijden zij hobbelen en schudden volgens mij nog heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:04

Ik ben niet tegen sporen.
Maar je moet er wel goed mee om kunnen gaan Ja

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:06

Ik ben er voor als je er goed mee omgaat.
Ik rijd zelf met een knopspoortje van 15 mm, en deze gebruik ik niet vaak, maar het geeft net dat beetje extra hulp voor mij, want met zweep vind ik zelf niet prettig.

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:09

als je er goed mee kan rijden ben ik er wel voor, maar ik rijd zelf niet met sporen

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:21

Sporen zijn een verfijning van de hulp.
Als je weet hoe je er mee om moet gaan en ze dus ook alleen maar juist gebruik, dan zie ik het probleem niet zo.
Iemand die weet hoe die met een spoortje om moet gaan kan het paard geen pijn doen.
Helaas zie ik regelmatig mensen rijden met sporen die er niet goed mee om kunnen gaan.
Maar ja sporen geven een bepaalde status waar sommige graag gebruik van maken.
Als ruiter vind ik ook dat je niet zomaar met een spoortje moet gaan rijden, sporen moet je verdienen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:21

Ik vind het in de meeste gevallen niet nodig, als je zorgt dat het paard fijn aan het been is.

Bovendien vind ik het waardeloos om te zien dat mensen met een onstabiele beenligging met sporen rijden.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:08

Ik ben geen groot voorstander van sporen, heb er ook nog nooit zelf mee gereden.
soms zie ik mensen die er slecht mee omgaan en dat vind ik echt heel slecht!
Zolang mensen er normaal mee omgaan vind ik het geen probleem.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:10

Voor sporen, ook voor sommige beginners die op niet hele langzame paarden zitten voor, omdat zij dan leren dat ze rustig met hun been moeten zijn

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:18

ik heb nog nooit met sporen gereden en wil het ook niet, omdat het ook zonder kan. als er mensen wel mee rijden vind ik dat neit erg als het maar zachtjes gaat;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:23

saskiakefie schreef:
Voor sporen, ook voor sommige beginners die op niet hele langzame paarden zitten voor, omdat zij dan leren dat ze rustig met hun been moeten zijn

Laat die beginners dan eerst leren om hun benen rustig te houden VOORDAT ze met sporen gaat rijden.
Helaas zie ik teveel ruiters met wiebelende benen met sporen rijden. Daar ben ik absoluut tegen. Pas als je een hele stabiele beenligging/beengebruik hebt en het echt nodig vindt, dan kun je het overwegen.

Ikzelf heb de behoefte in elk geval niet en zal mijn jonge paard juist op lichte hulpen zonder teveel hulpmiddelen inrijden.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:27

Voor maar alleen als je je paard niet prikt en er goed mee omgaat. Ik draai mijn voeten altijd af (hakken wel naar binnen maar benen verder van het zadel) dus ik kan eigenlijk niet zomaar de hele tijd zitten prikken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:29

Als er mee gereden kan worden ben ik er voor. Je kan een veel kleinere hulp geven, en je paard reageer beter. Knipoog

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:32

Julia_14 schreef:
Toch ben ik tegen. Waarom moeten die hulpen zo onzichtbaar zijn? Je kunt je paard met genoeg manieren leren om voorwaartser te worden, ipv met sporen.

dat is nou juist waar de dressuur om gaat... zo onzichtbaar mogelijk de hulpen geven.. vanaf de M moet je zelfs met sporen rijden.
Degenen die tegen zijn rijden denk ik geen wedstrijden in het dressuur of springen.....
Ik zelf ben voor... rijdt met een grof wiel..

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:36

Ik vind spoor wel fijn voor het opleiden van een jong paard. (niet direct in het begin!) Als ie op beenhulp niet reageert en je versterkt de hulp met spoor zal ie in meeste gevallen de volgende keer wel op beenhulp reageren.
Voorwaarde is wel dat je stille beenligging hebt!!

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:36

saskiakefie schreef:

ik dacht juist dat je beginners, die hun benen niet rustig houden, juist niet met sporen moet laten rijden, als zo'n beginner heel hard gaat schoppen met sporen in de buik van een paard, dan gaat dat paard er toch gelijk vandoor.
Ik ben zelf voor het gebruik van sporen, maar juist niet bij beginners.

XHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:02

Ik ben niet tegen het rijden met sporen.. maar dan moeten die mensen er wel goed mee om kunnen gaan..
ik rijd zelf met knopsporen.. volgens mij de allerkleinste die je kan krijgen:O

_kevin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:07

Ligt eraan,, als je een heel vervelend paard hebt is het miss wel handig, maar als het niet nodig is, liever niet !

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:37

Voor Ja Ik heb botte sporen van + - 1 cm lang Lachen Ik hou mijn benen stil en met L2 en hoger is het makkelijker!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:43

MoniekR schreef:
als je zonder kunt rijden vindt ik dat ook prima, maar in mijn geval en in de meeste gevallen in mijn omgeving krijg je dan al gauw dat mensen echt moeten 'schoppen'

Sorry hoor, maar dan zit er iets niet goed met de communicatie tussen de ruiter en het paard..
Ik heb ze niet nodig, aangezien mijn paard al in draf gaat als ik inadem(lichaam up) of hele kleine druk geef.

ik denk dat sporen eigenlijk niet écht nodig zijn (mits je communicatie oké is) maar als je ze dan wel wilt gebruiken,
vind ik dat je ze niet moet gebruiken omdat je paard niet goed genoeg reageert op been( oft. niet de oorzaak aanpakken maar gewoon weer een hulpmiddel erbij halen)

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:44

_kevin_ schreef:
Ligt eraan,, als je een heel vervelend paard hebt is het miss wel handig, maar als het niet nodig is, liever niet !

en hoe worden paarden ''heel vervelend''?
door de mens, dus dan zou ik eerst maar wat aan de band tussen mens en dier doen ipv. simpel sporen eraan hangen

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:45

mencis schreef:
Ik ben niet tegen sporen, als de persoon die ermee rijdt er mee kan omgaan.
Als ik zelf met sporen rijdt dan zijn het knopsporen, ik geloof de allerkleinste die je kunt krijgen.. Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad! , Heb ik ook Knipoog