Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:40

Wat ik zowiezo op wedstrijden zie is niet om vrolijk van te worden. Maar wat ik gewoon thuis zie ook niet.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:41

Maar die combinaties waar je niet vrolijk van wordt, die lopen op een gegeven moment wel tegen een grens aan, tegen het maximaal haalbare. Of dat nou het M, het Z2, het ZZ-L is of wat dan ook. Dat staat los van de vraag of ze de kans moeten krijgen om daarin terecht te komen. En daarop zeg ik: ja, stel het maar open, laat ze zelf maar bewijzen dat ze het aankunnen. Daar hoeft niet van tevoren al een grens voor getrokken te worden op basis van de factor 'stokmaat'.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:44

En zo moet het ook zijn Frunnik, (ik bedoel natuurlijk niet dat weinig vrolijke, maar je post daarvoor(zuiverheid en regelmaat van de gangen, evenwicht en souplesse, goede africhting en correct rijden, dat moeten in mijn ogen de criteria zijn.
En ohja, verzameling met een dragende achterhand!!
Snap niet wat dat met maat te maken zou hebben.
Sorry voor Nistria en Barbara-M, maar ik zie bij toppaarden toch geregeld dingen die niet in orde zijn volgens die criteria.
Laatst bijgewerkt door idje op 15-12-05 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:45

Ik ben dus heel benieuwd, want per 1 april is die grens er niet meer. Althans, nu worden de internationale regels gehanteerd.

Maar wb vast lopen, de voorbeelden die ik voor ogen heb zijn al ver boven die grens gekomen

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:46

Ik zeg ook niet dat het MOET. Tja zwart wit kijken, appels met peren vergelijken, een beetje hetzelfde als paarden met pony's vergelijken he .
Ookal is het dan hoby, ZZGP starten vereist toch wel enige proffesionaliteit, de mensen die hier starten hebben een compleet andere instelling. Ik vind dit juist erg leuk. Ik geef les aan amateurs en die mensen zijn zo nuchter en gaan zo makkelijk met een tegenslag op, ik zou daar nog héél veel van kunnen leren. (Bijna) iedereen rijdt voor zijn / haar lol, maar mensen moeten wel een beetje in zien, dat he hoger je komt, des te meer dat eist van jezelf en je paard.
De KNHS moet gewoon aparte ponyproeven gaan schrijven met een wisseltje erin en heel misschien wel een kwartje. Scheelt heel veel ponylees en frustratie. Maar dat is natuurlijk MIJN mening.
En tja over het om-niet-vrolijk-van-te-worden-niveau, je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:47

Citaat:
je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen.

Heeft er niets mee te maken IMO. Ik ken paardenmensen die geen fatsoenlijke B proef kunnen rijden, en mensen met paarden in het ZZ-L en hoger.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:48

Lielle schreef:
Citaat:
je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen.

Heeft er niets mee te maken IMO. Ik ken paardenmensen die geen fatsoenlijke B proef kunnen rijden, en mensen met paarden in het ZZ-L en hoger.

Nou ik denk van wel, en dat zal in wedstrijdverband anders aflopen dan bij hobbiesten.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:49

Ik vrees dat die mensen waar je niet vrolijk van wordt er altijd wel zullen blijven, in welke tak van sport dan ook. Daar valt heel weinig tegen te doen. Iemand weren van de concoursterreinen om die reden lijkt me nogal drastisch.

En waarschijnlijk val ik daar ook onder als je me in de dressuurring bezig ziet. Nou ja, ambities in de dressuursport heb ik toch niet, dus ik hoef me niet aangesproken te voelen.

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:50

Waarom maken de ZZGP-ruiters zich zo druk over de komst van de kleine paarden in de ZZGP? Als de "grote" paarden zoveel beter zijn dan hebben jullie qua concurrentie daar totaal geen last van. Wel zal er meer animo zijn voor de wedstrijden, wat zorgt voor meer wedstrijden dus meer keuze voor de ruiters.
Stop lekker met die vooroordelen en laat de ruiters met kleine paardjes verder in hun waarde en als ze op hun bek gaan dan is dat zo. Niets mis mee.

De kleine paardjes die je zal gaan zien, zul je nu ook niet tegenkomen op de ponywedstrijden, maar juist in de paardenrubrieken. Geweldig dat je als volwassene je kleine paardje niet meer hoeft te verkopen als je meer dan 15 winstpunten in het Z2 hebt en je motivatie verdwijnt omdat daar alles ophoudt.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:52

Arabendu schreef:
Geweldig dat je als volwassene je kleine paardje niet meer hoeft te verkopen als je meer dan 15 winstpunten in het Z2 hebt en je motivatie verdwijnt omdat daar alles ophoudt.

Een andere optie is switchen naar endurance en daar nóg een prestatiepredikaat bij elkaar weten te rijden met je 'kleintje'.

Maar idd, live and let live. Ik snap ook niet goed waarom mensen zich zo moeten storen aan kleine paardjes in de dressuur. Dat je zelf liever een groter paard rijdt, daar kan ik me iets bij voorstellen. Ieder z'n voorkeur. Maar waarom zo druk maken om datgene waarmee een ander in de ring verschijnt?

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:53

Nogmaals Barbara-M, we praten hier internationaal gezien NIET over pony's, maar kleine PAARDEN. Want dat zijn degenen die volgend jaar toegelaten worden tot de ZZGP.
Voor de (echte) pony's blijft alles (in mijn ogen helaas) bij het oude.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:58

Arabendu schreef:
Waarom maken de ZZGP-ruiters zich zo druk over de komst van de kleine paarden in de ZZGP? Als de "grote" paarden zoveel beter zijn dan hebben jullie qua concurrentie daar totaal geen last van. Wel zal er meer animo zijn voor de wedstrijden, wat zorgt voor meer wedstrijden dus meer keuze voor de ruiters.
Stop lekker met die vooroordelen en laat de ruiters met kleine paardjes verder in hun waarde en als ze op hun bek gaan dan is dat zo. Niets mis mee.

Amen!

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:59

Barbara_m schreef:
Een Salinero of Lingh wint met alle gemak van een Power of Hoby, ondanks dat dit super pony's zijn.
Stel je eens voor een haflinger op Z niveau die leuk meedoet, knap hoor als dit lukt,
maar zo'n paard kan niet op tegen een leuk paard op Nationaal niveau. Zo'n pony mist de looks, bewegingen en een pony-combinatie is minder ''spannend'' dan een goede paarden combi

.
@Frunnik, ieder correct afgericht paard kan meedoen op nationaal niveau, een correct afgerichte pony kan dit gewoon niet.

Is dat niet eerder omdat er regels zijn om te zorgen dat zij dit niet kunnen?
Als er word gekeken naar de bewegingen in verhouding tot de grootte van het dier zouden ze mee moeten kunnen, misschien niet winnen nee, maar zeg eerlijk hoeveel van de super- enthousiaste paardenruiters die proberen tot de top te komen halen die effectief? En hoeveel gaan daarvan naar zeg maar: de Olympische spelen? En winnen die? Enorm weinig, toch mogen ze het allemaal proberen niet waar? Waarom zouden pony’s niet een dergelijke kans mogen krijgen? Waarom zou een pony met goede bewegingen minder kansen moeten krijgen gewoon door zijn stokmaar dan bijvoorbeeld een paard met minder goede bewegingen? Je gaat me niet wijs maken dat alle paardenruiters ineens bang zijn dat de pony’s concurrentie worden? En als ze toch geen concurrentie worden, waarom ze dan niet gelijk laten meedoen?

Als 'slechte' ruiters die niet geschikt zijn om met S&T te rijden op de een of andere manier toch in de hogere klasse komen, ligt de oplossing voor dat probleem imho niet bij een stokmaar beperking...

Verder ben ik het eens met zowat alles wat Karin hier heeft geschreven:)

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:05

Arabendu schreef:

De kleine paardjes die je zal gaan zien, zul je nu ook niet tegenkomen op de ponywedstrijden, maar juist in de paardenrubrieken. Geweldig dat je als volwassene je kleine paardje niet meer hoeft te verkopen als je meer dan 15 winstpunten in het Z2 hebt en je motivatie verdwijnt omdat daar alles ophoudt.

Ik denk dat ze ZZGP'ers niet bang zijn voor de komst van de pony's, maar dat iedereen graag zijn mening zijn horen.
Ik kom ze voorlopig nog niet tegen, mijn GVR ( grote vriendelijke reus) van 185, is door zijn grote al bijna 1,5 jaar geblesseerd, groot is geen mode en is dus ook niet altijd even praktisch.

Zo te zien heeft iedereen een andere mening over dit onderwerp. Wat is wel jammer vind is dat iedereen een mening zo klakkeloos overneemt, jammer.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:10

Citaat:
Zo te zien heeft iedereen een andere mening over dit onderwerp. Wat is wel jammer vind is dat iedereen een mening zo klakkeloos overneemt, jammer.

het feit dat mensen het met elkaar eens zijn, betekent niet dat ze maar klakkeloos een mening overnemen

ik ben het - deels - met Karin eens, maar de opmerking van iemand anders die ik hierboven ergens las - de regels zijn zo gemaakt dat de kleintjes niet mee kunnen doen - vind ik dan wel weer van een calimero gevoel getuigen.

Karin, zeggen dat als je dan maar endurance moet gaan rijden (als je niet verder mag dan het Z2) is niet handig Dat bevestigt het endurance vooroordeel wel

/edit
iets verduidelijkt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:12

Lielle schreef:
Karin, zeggen dat als je dan maar endurance moet gaan rijden (als je niet verder mag dan het Z2) is niet handig Dat bevestigt het endurance vooroordeel wel

Kijk even in het profiel van Arabendu.

De Arab van Arab heeft twee prestatiepredikaten bij het AVS op zijn naam staan, allebei met haar behaald: eentje in de dressuur (Z) en eentje in de endurance (klasse 4).

Maar idd zou het IMO eerlijker zijn geweest als Arab & Arab als combinatie hun grenzen wat meer hadden mogen verleggen in de dressuur. Nu heeft de stokmaat hen genekt.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:13

Dat weet ik wel Karin, maar niet iedereen weet dat.

Arab, nu nog de sgw in

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:15

Lielle schreef:
het feit dat mensen het met elkaar eens zijn, betekent niet dat ze maar klakkeloos een mening overnemen

Dat wilde ik ook net zeggen. En dat kan ik ook zeggen, ik heb blijkbaar toch al geen eigen mening.

Citaat:
ik ben het - deels - met Karin eens, maar de opmerking die ik hierboven ergens las - de regels zijn zo gemaakt dat de kleintjes niet mee kunnen doen - vind ik dan wel weer van een calimero gevoel getuigen.

Hey, dat heb ik toch niet gezegd?

Hoewel het wél zo is. De regels zijn zó gemaakt dat paarden in de E-ponymaat niet verder kunnen na de Z2. En gelukkig gaat dat dus veranderen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:16

sorry dat heb ik niet duidelijk gedaan. Dat zegt idd iemand anders, ik meen Yuna. Zal het even verduidelijken.

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:24

Ja dat zei ik, en dat was helemaal niet met calimero-gevoel, gewoon dat de stokmaatbeperking er nu eenmaal is, zoals Karin al aanhaalde

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:27

Ik hang er overigens geen waardeoordeel aan ('dat hebben ze expres gedaan omdat ze vinden dat die kleintjes het toch niet kunnen'), het is gewoon een constatering van een feit.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:33

zoals ik jouw bericht las, reageerde je op de opmerking van barbara_m dat goed afgerichte pony's niet meekunnen op nationaal niveau. Los van of ik het daar mee eens ben, begrijp ik er dan wel uit dat de regels je daarin beperken, en dat als die er niet zouden zijn - EN rekening houdend met bouw etc - dat niet zou doen zouden ze wel mee moeten kunnen.

Dat komt op mij toch wel over als calimero, kan er niets aan doen. Ik kan met Raimaer ook echt niet vooraan meedoen in het ZZ-L, haar galop is wel heel goed maar meer geschikt voor een springpaard. Dan kan ik wel zeggen dat ze toch voor haar bouw super loopt, maar daar heeft de jury - terecht - geen boodschap aan.

Zo mag ik ook niet meedoen aan het EK Young Riders (in wat dan ook), ben ik nu eenmaal te oud voor. Ook niet leuk

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:40

Die zin was neutraal bedoeld, (en sorry maar ik leen even Karin's woorden ) zonder waardenoordeel. Al kan ik begrijpen dat het zo overkomt, ik had eigenlijk een beetje plaats moeten laten tussen die eerste zin; de reactie op barbara_m en het tweede deel dat meer algemeen bedoeld was.
Verder de rest is inderdaad wat ik bedoelde; dat mits rekening gehouden met bouw sommige pony's inderdaad mee zouden moeten kunnen in principe. Wat is daar Calimero aan?

Je verhaal over Raimaer kan ik dan eventjes niet volgen, Raimaer wordt toch niet 'uitgesloten' op basis van stokmaat?

Vergelijking met EK YR is wel een goede, maar als je ouder bent heb je in dit geval nog altijd de kans om je geluk te beproeven door zo hoog mogelijk te geraken. De ponyruiters die bij de paarden meerijden hebben niet eenzelfde kans aangezien zij op een bepaald moment tegen die stokmaatbeperking aanlopen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:45

Raimaer was een toelichting op het calimero gevoel Iedereen heeft zijn belemmeringen, of dat nou stokmaat, kwaliteit, leeftijd, eigen ruitergevoel of wat dan ook is. Ik kan wel met Raimaer willen meedoen aan de haflinger wedstrijden, maar dat mag ook niet. (alhoewel, de ezelkeuringen moeten wel lukken )

De ponyruiters bij de paarden kunnen kiezen voor een andere discipline of een ander paard Als je dat niet wil - en dat kan ik me best voorstellen - zijn er soms dingen waar je je bij moet neerleggen.

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:57

Aha, dan snap ik het voorbeeld met Raimaer, bedankt voor de toelichting

Ik ben het eens met wat je zegt, en ik leg me er ook bij neer. *verstopt ponyrechten spandoek achter de rug*
Maar ik heb er wel een mening over en vind dat ideaal gezien pony's in staat zou moeten zijn om door te gaan naar hogere niveaus mits daar het talent en kwaliteit voor aanwezig is. En ik vind het raar dat een dergelijke beperking er is. Dat is alles