Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
GabberGill schreef:Helaas is de opfok geen mogelijkheid meer voor haar, waar ik wel heel erg van baal. Ze staat te ver achter en zal nog een lange revalidatie tegemoet gaan, maar we weten nu waar we naar uit kunnen kijken.
leod65 schreef:AI-overzicht
Het niet routinematig ontwormen van veulens is belangrijk om resistentie tegen ontwormingsmiddelen te voorkomen, omdat er veel resistentie is bij spoelwormen en andere parasieten. Ontwormen moet gebaseerd zijn op mestonderzoek, hygiënische maatregelen zoals het schoonhouden van stallen en weiden, en overleg met de dierenarts. Het routinematig ontwormen van alle veulens wordt niet langer geadviseerd, omdat dit resistentie in de hand werkt. Zelf ontworm ik wel alleen na onderzoek mest https://irisvangulik.nl/veulen-ontwormen/
Cioccolato schreef:leod65 schreef:
En juist met veulens is dat dus gevaarlijk. Er zijn ook teveel meningen over ontwormen. Dierenartsen die her niet doen. Al zie je hier de laatste tijd ommekeer. Dierenartsen en klinieken ontwormen veulens weer gewoon zonder onderzoek vaker per jaar.
leod65 schreef:Fokker deed het niet ivm resistentie, en blijkbaar had/heeft hij weinig problemen. Hij hield het wel goed in de gaten zei hij. Ga zelf wel ontwormen, eerste veulen volgend jaar.....

Cioccolato schreef:leod65 schreef:Fokker deed het niet ivm resistentie, en blijkbaar had/heeft hij weinig problemen. Hij hield het wel goed in de gaten zei hij. Ga zelf wel ontwormen, eerste veulen volgend jaar.....
Dat er weinig problemen zijn betekent niet dat het een goed voorbeeld is
Verstandig dat je t wel gaat doen
Feit is wel als je eigen land schoon is en je geen van buiten af spul hebt je her makkelijker schoon kan houden..
Lieser schreef:GabberGill schreef:Helaas is de opfok geen mogelijkheid meer voor haar, waar ik wel heel erg van baal. Ze staat te ver achter en zal nog een lange revalidatie tegemoet gaan, maar we weten nu waar we naar uit kunnen kijken.
Maar als je zus haar op 3 november heeft gekocht, was de opfok waarschijnlijk toch al niet meer mogelijk? Hier in de regio worden nieuwe veulens eigenlijk altijd tot 1 oktober ingeschaard en dan pas van het voorjaar weer.
Hopelijk is ze in april/mei voldoende opgeknapt om met leeftijdsgenootjes te kunnen spelen.
Marigold schreef:Wat is de prognose nou voor dit veulentje?
Het lijkt mij toch dat dit een blijvende negatieve impact gaat hebben op de ontwikkeling, als ze er al doorheen komt?
En komt dit echt alleen maar door wormen icm te vroeg afspenen? Of is inmiddels duidelijk dat er meer meespeelt?
Ik vind het echt een heftig ziektebeeld, poeh. Tegen de tijd dat deze symptomen optreden lijkt me dat er al heel wat schade in het lichaam is ontstaan door hetgeen dit veroorzaakt.
Hevonen schreef:Wat een zorgen! Heb het filmpje bekeken en vind dat ze een heel lieve zachte uitstraling heeft. Hopelijk komt ze er goed doorheen en is ze straks weer helemaal beter.
In plaats van de opfok zou het denk ik voor haar ook mooi zijn om met een paar andere paarden samen te staan en lekker buiten te spelen.
In elk geval veel sterkte!
Cioccolato schreef:leod65 schreef:AI-overzicht
Het niet routinematig ontwormen van veulens is belangrijk om resistentie tegen ontwormingsmiddelen te voorkomen, omdat er veel resistentie is bij spoelwormen en andere parasieten. Ontwormen moet gebaseerd zijn op mestonderzoek, hygiënische maatregelen zoals het schoonhouden van stallen en weiden, en overleg met de dierenarts. Het routinematig ontwormen van alle veulens wordt niet langer geadviseerd, omdat dit resistentie in de hand werkt. Zelf ontworm ik wel alleen na onderzoek mest https://irisvangulik.nl/veulen-ontwormen/
En juist met veulens is dat dus gevaarlijk. Er zijn ook teveel meningen over ontwormen. Dierenartsen die her niet doen. Al zie je hier de laatste tijd ommekeer. Dierenartsen en klinieken ontwormen veulens weer gewoon zonder onderzoek vaker per jaar.