Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Ziek veulen uit belgie gekocht. Welke stappen kunnen we ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 00:54

Het veulen heeft het geluk gehad dat ze bij jullie terecht is gekomen. Langer bij de merrie laten in deze conditie had haar ook niet geholpen.
Ik ga duimen dat ze het redt en uitgroeit tot een prachtige dame.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 07:52

GabberGill schreef:
Helaas is de opfok geen mogelijkheid meer voor haar, waar ik wel heel erg van baal. Ze staat te ver achter en zal nog een lange revalidatie tegemoet gaan, maar we weten nu waar we naar uit kunnen kijken.

Maar als je zus haar op 3 november heeft gekocht, was de opfok waarschijnlijk toch al niet meer mogelijk? Hier in de regio worden nieuwe veulens eigenlijk altijd tot 1 oktober ingeschaard en dan pas van het voorjaar weer.
Hopelijk is ze in april/mei voldoende opgeknapt om met leeftijdsgenootjes te kunnen spelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:05

In het voorjaar kan ze hopelijk lekker de wei op met vriendjes. Ik zou haar deze winter zeker dichtbij houden en in de gaten houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:18

leod65 schreef:
AI-overzicht
Het niet routinematig ontwormen van veulens is belangrijk om resistentie tegen ontwormingsmiddelen te voorkomen, omdat er veel resistentie is bij spoelwormen en andere parasieten. Ontwormen moet gebaseerd zijn op mestonderzoek, hygiënische maatregelen zoals het schoonhouden van stallen en weiden, en overleg met de dierenarts. Het routinematig ontwormen van alle veulens wordt niet langer geadviseerd, omdat dit resistentie in de hand werkt. Zelf ontworm ik wel alleen na onderzoek mest https://irisvangulik.nl/veulen-ontwormen/

En juist met veulens is dat dus gevaarlijk. Er zijn ook teveel meningen over ontwormen. Dierenartsen die her niet doen. Al zie je hier de laatste tijd ommekeer. Dierenartsen en klinieken ontwormen veulens weer gewoon zonder onderzoek vaker per jaar.

leod65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:27

Cioccolato schreef:
leod65 schreef:

En juist met veulens is dat dus gevaarlijk. Er zijn ook teveel meningen over ontwormen. Dierenartsen die her niet doen. Al zie je hier de laatste tijd ommekeer. Dierenartsen en klinieken ontwormen veulens weer gewoon zonder onderzoek vaker per jaar.

Fokker deed het niet ivm resistentie, en blijkbaar had/heeft hij weinig problemen. Hij hield het wel goed in de gaten zei hij. Ga zelf wel ontwormen, eerste veulen volgend jaar.....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:36

Dat ai bericht sluit toch niet aan bij dat van van Gulik?

leod65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:47

DuoPenotti schreef:
Dat ai bericht sluit toch niet aan bij dat van van Gulik?

Na AI bericht staat zelf ontworm ik wel, en ga zelf op de manier van Gulik ontwormen....(als iedereen thuis(en de dierenarts) er mee eens is

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:06

leod65 schreef:
Fokker deed het niet ivm resistentie, en blijkbaar had/heeft hij weinig problemen. Hij hield het wel goed in de gaten zei hij. Ga zelf wel ontwormen, eerste veulen volgend jaar.....

Dat er weinig problemen zijn betekent niet dat het een goed voorbeeld is :=
Verstandig dat je t wel gaat doen

Feit is wel als je eigen land schoon is en je geen van buiten af spul hebt je her makkelijker schoon kan houden..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:09

Ik heb zelf de cursus mestonderzoek gedaan. Het eerste wat je leert is dat het bij paarden/pony's onder de 3 jaar niet betrouwbaar is. En dat je wel preventief moet ontwormen.

Helaas genoeg ellende gezien bij fokkers die dat niet deden.
Helaas zijn er ook dierenartsen die doorslaan en weigeren om veulens preventief te ontwormen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:14

Fijn dat er duidelijkheid is! Hopelijk kunnen de wormen nu gericht aangepakt worden en heeft dit veulen nog gewoon een mooie toekomst voor zich.

Ik denk dat dit topic wel het belang van wel en goed ontwormen laat zien en dat het bij de jonge dieren niet altijd zo makkelijk is.

leod65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:26

Cioccolato schreef:
leod65 schreef:

Dat er weinig problemen zijn betekent niet dat het een goed voorbeeld is :=
Verstandig dat je t wel gaat doen

Feit is wel als je eigen land schoon is en je geen van buiten af spul hebt je her makkelijker schoon kan houden..

Bij die fokker stonden de paarden/veulens in de modder met veel mest en overdekt op een dikke laag mest en stro. Denk dat hij alleen stro erbij gooit en aan het eind vd winter machinaal alles leeg haalt....Dus land paddock lag vol mest. Was in een natte periode en handmatig verwijderen is niet te doen met +- 60 paarden

Ook lijkt mij mestonderzoek bij 60 paarden vrij lastig als ze bij elkaar staan. Met 6 paarden ben ik vaak meer als 1 uur kwijt. Dus dan zijn de andere opties systematisch ontwormen zonder onderzoek of niet ontwormen en de paarden goed in de gaten houden(en ontwormen als het mis gaat)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:33

Wat opfok betreft is het bij een goede met grote kudde wel degelijk mogelijk nog in te scharen. Ze zetten het dan eerst een tijdje appart met een maatje naast de kudde en na een tijdje er bij.

Ook wanneer er 1 geblesseerd is en appart moet doet men dit met een maatje en later weer terug in de kudde.
Maar dan moet je bij een bedrijf zijn met jaren aan ervaring die echt weten waar ze mee bezig zijn.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:36

Onze opfok neemt ook late veulens aan, je moet alleen op tijd aanmelden en dan plannen ze alvast koppels. Eerst 2 dan 4 en dan 8 bij elkaar. Juist omdat ze pas vanaf 6 maanden willen kan je daar tot laat terecht.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 10:57

Lieser schreef:
GabberGill schreef:
Helaas is de opfok geen mogelijkheid meer voor haar, waar ik wel heel erg van baal. Ze staat te ver achter en zal nog een lange revalidatie tegemoet gaan, maar we weten nu waar we naar uit kunnen kijken.

Maar als je zus haar op 3 november heeft gekocht, was de opfok waarschijnlijk toch al niet meer mogelijk? Hier in de regio worden nieuwe veulens eigenlijk altijd tot 1 oktober ingeschaard en dan pas van het voorjaar weer.
Hopelijk is ze in april/mei voldoende opgeknapt om met leeftijdsgenootjes te kunnen spelen.

Ze stond in de opfok en mocht terugkomen. Helaas behoort dat niet meer tot de mogelijkheid

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:05

Wat is de prognose nou voor dit veulentje?
Het lijkt mij toch dat dit een blijvende negatieve impact gaat hebben op de ontwikkeling, als ze er al doorheen komt?
En komt dit echt alleen maar door wormen icm te vroeg afspenen? Of is inmiddels duidelijk dat er meer meespeelt?
Ik vind het echt een heftig ziektebeeld, poeh. Tegen de tijd dat deze symptomen optreden lijkt me dat er al heel wat schade in het lichaam is ontstaan door hetgeen dit veroorzaakt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:49

Ik denk dat dit veulen baat erbij heeft komende winter alleen met droog weer buiten te komen.

Dus echt een opfok/stal op maar zeg maar.
Wat logisch is.
Nu de hele winter op stal zetten is niet handig, maar 24/7 buiten of met zeikweer buiten is ook niet handig

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 14:18

Marigold schreef:
Wat is de prognose nou voor dit veulentje?
Het lijkt mij toch dat dit een blijvende negatieve impact gaat hebben op de ontwikkeling, als ze er al doorheen komt?
En komt dit echt alleen maar door wormen icm te vroeg afspenen? Of is inmiddels duidelijk dat er meer meespeelt?
Ik vind het echt een heftig ziektebeeld, poeh. Tegen de tijd dat deze symptomen optreden lijkt me dat er al heel wat schade in het lichaam is ontstaan door hetgeen dit veroorzaakt.

Dat hoeft helemaal niet gelukkig. De tijd zal het leren in dit geval. Het kan zijn dat alles goed hersteld, maar het kan ook gevolgen hebben.

Helaas is dit met alle medische gevallen zo.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:43

Wat een zorgen! Heb het filmpje bekeken en vind dat ze een heel lieve zachte uitstraling heeft. Hopelijk komt ze er goed doorheen en is ze straks weer helemaal beter.
In plaats van de opfok zou het denk ik voor haar ook mooi zijn om met een paar andere paarden samen te staan en lekker buiten te spelen.

In elk geval veel sterkte!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 14:44

Hevonen schreef:
Wat een zorgen! Heb het filmpje bekeken en vind dat ze een heel lieve zachte uitstraling heeft. Hopelijk komt ze er goed doorheen en is ze straks weer helemaal beter.
In plaats van de opfok zou het denk ik voor haar ook mooi zijn om met een paar andere paarden samen te staan en lekker buiten te spelen.

In elk geval veel sterkte!

Ze gaat gewoon naar stal en ik zal mijn ponys daarheen verplaatsen zodat ze maatjes heeft terwijl ze groot en sterk kan worden.

Gelukkig kunnen we een hoop kanten op

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:16

Kan ze niet ergens volgend jaar naar de opfok als ze wat meer is aangesterkt? Of mag ze helemaal niet meer terug naar de opfok?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:26

Cioccolato schreef:
leod65 schreef:
AI-overzicht
Het niet routinematig ontwormen van veulens is belangrijk om resistentie tegen ontwormingsmiddelen te voorkomen, omdat er veel resistentie is bij spoelwormen en andere parasieten. Ontwormen moet gebaseerd zijn op mestonderzoek, hygiënische maatregelen zoals het schoonhouden van stallen en weiden, en overleg met de dierenarts. Het routinematig ontwormen van alle veulens wordt niet langer geadviseerd, omdat dit resistentie in de hand werkt. Zelf ontworm ik wel alleen na onderzoek mest https://irisvangulik.nl/veulen-ontwormen/

Zo zie je dat je AI altijd goed moet checken op correcte informatie. Veulens volgens schema ontwormen wordt nog altijd geadviseerd, maar niet altijd gedaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:19

Ik sla teksten van Al sowieso altijd al over

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 00:28

Morgen gaan we haar halen. Het weekend is ze gekuurd en vandaag kwam alles los.
Gelukkig zonder hele heftige bijzaken

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 04:39

Wat fijn lekker naar huis!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 07:03

Geweldig dat ze goed genoeg is opgeknapt om thuis verder te herstellen. Veel geluk verder met haar!