Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Soepblik schreef:Ik denk dat het belangrijk is om een manege te vinden waar goede begeleiding en toezicht is, maar ook de vrijheid om lekker te klooien met pony's. Poetsen, wandelen, etcetera...
En dan is het mijns inziens vooral belangrijk dat TS zelf in de kantine een kop koffie gaat drinken. Hoe moeilijk dat ook is als ouder - probeer het los te laten. Laat haar zelf ontdekken. Van alles voor willen zijn en op willen lossen krijg je onzekere kinderen die niet zelf met tegenslagen om kunnen gaan. Juist dit soort "ongelukjes" (ik ben zelf niet van mening dat dit een ongelukje is, meer gewoon een "hoort erbij") ontwikkel je juist veerkracht. Leer je opletten en begrijpen hoe een pony werkt. Het feit dat er dit soort dingen gebeuren is in die zin heel gezond. Daarmee wil ik niet zeggen dat je je 8-jarige maar de auto uit moet gooien en zelf de hort op gaan, zeker niet. Maar hoe graag je ze ook in bubbeltjesplastic wil verpakken en voor altijd veilig wil houden; dat is gelukkig niet de realiteit. Hoe saai zou het leven anders zijn.
superpony schreef:Maar je weet toch dat er van alles kan gebeuren?
Ik heb ong 40jr eigen paarden en ook meer dan genoeg verschillende paarden gehad en sta nog elke dag wel stomverbaasd te kijken wat ze doen......Hoeft niet altijd iets slechts te zijn, maar kijk vaak meer naar buiten dan naar bijv de TV.
En dat ze er niet snel genoeg vanaf was, kan gebeuren. Maar op veel maneges wordt er ook wel aandacht aan besteed hoe je "veilig" kan vallen.
Maar zoals wij vroeger hadden en ik zelf ook deed bij kinderlessen, is het zitten. Dus zonder beugels, oefeningen, en alles spelenderwijs goed leren. Ook daarom is les, een manege start vaak juist wel goed.
Hebben deze mensen papieren om les te geven? En ook echt ervaring met aan kinderen lesgeven?
Natuurlijk leren ze het spelenderwijs ook, maar het past niet bij wat jij gewend was. Ook al kan je daar ook over discussiëren als je in de sport hebt gezeten en weinig van het wezen paard weet nu. Maar dat zie en hoor je wel meer en dat is aan het veranderen.
Misschien is het verstandig dat je zelf wat meer info gaat vinden over hoe paarden denken en reageren etc etc.
Zoolgangster schreef:superpony schreef:Maar je weet toch dat er van alles kan gebeuren?
Ik heb ong 40jr eigen paarden en ook meer dan genoeg verschillende paarden gehad en sta nog elke dag wel stomverbaasd te kijken wat ze doen......Hoeft niet altijd iets slechts te zijn, maar kijk vaak meer naar buiten dan naar bijv de TV.
En dat ze er niet snel genoeg vanaf was, kan gebeuren. Maar op veel maneges wordt er ook wel aandacht aan besteed hoe je "veilig" kan vallen.
Maar zoals wij vroeger hadden en ik zelf ook deed bij kinderlessen, is het zitten. Dus zonder beugels, oefeningen, en alles spelenderwijs goed leren. Ook daarom is les, een manege start vaak juist wel goed.
Hebben deze mensen papieren om les te geven? En ook echt ervaring met aan kinderen lesgeven?
Natuurlijk leren ze het spelenderwijs ook, maar het past niet bij wat jij gewend was. Ook al kan je daar ook over discussiëren als je in de sport hebt gezeten en weinig van het wezen paard weet nu. Maar dat zie en hoor je wel meer en dat is aan het veranderen.
Misschien is het verstandig dat je zelf wat meer info gaat vinden over hoe paarden denken en reageren etc etc.
Mee eens. Plus dat het echt not done is, om iemand op een paard/pony te laten zitten in de stal, dan weet je dat die pony geen oog heeft voor dat kind, en zijn eigen gangetje gaat. Waarom werd de pony eigelijk niet vastgehouden?
superpony schreef:Maar je weet toch dat er van alles kan gebeuren?
Zonnetje81 schreef:Zoals je het nu stelt is dat ook vragen om problemen. Iedereen weet dat een paard vanaf de wei naar zn stal wil. Eten hooi en verse bodembedekking. Je hebt zoveel jaren met paarden bezig.
Zonder zadel en halster aan. Echt dom.
Ik dacht het ging om rijden in de bak en de pony zet het aan de wandel.
Voor hetzelfde geldt waren ze gaan draven of aan de kletter gegaan.
superpony schreef:Maar dat is toch waardeloos?
Ik heb 5 paarden hier vrij rondlopen inc 2 varkens en nog 4 honden die ik in de gaten houd.
Mijn schoondochter is een kop groter dan ik, maar heeft geen ervaring met paarden. Dan hou ik het echt wel goed in de gaten. Niet alleen wat de paarden doen, maar ook hoe zij reageert, zodat ik haar kan uitleggen wat de paarden doen en hoe ze beste kan reageren, handelen etc.
Ook al is zij volwassen, zijn het eerste ervaringen en laatste wat ik wil is dat er iets fout gaat of zij een nare ervaring heeft.
Een paar keer stond mijn ervaren, maar zeer kwetsbare moeder van 81 er ook tussen en dan moet je gewoon echt heel alert zijn. Ongeacht of de paarden braaf zijn, je hebt je ogen gewoon overal.
Benzz schreef:Aan kinderen lesgeven is echt een vak apart. Dat leer je niet bij een cursusje van de KNHS. Daar is echt zoveel meer voor nodig.
truitje schreef:Klopt, dat heb ik dus ook geprobeerd in 99% van de tijd en nu stond ik er enkele minuten op 4-5 meter afstand naast omdat ik een paard aan iemand anders geef op dat moment en gaat het mis met een pony die vanuit stilstand een vreemde stal instapt. Ik heb gewoon geen 100% controle gehad over alles en dat is wellicht ook niet realistisch. Ook tijdens het rijden staat de pony stil vanuit een drafje en ligt ze er voorover naast. De vraag is of ik dat had kunnen voorkomen. Ik weet het niet.
superpony schreef:truitje schreef:Klopt, dat heb ik dus ook geprobeerd in 99% van de tijd en nu stond ik er enkele minuten op 4-5 meter afstand naast omdat ik een paard aan iemand anders geef op dat moment en gaat het mis met een pony die vanuit stilstand een vreemde stal instapt. Ik heb gewoon geen 100% controle gehad over alles en dat is wellicht ook niet realistisch. Ook tijdens het rijden staat de pony stil vanuit een drafje en ligt ze er voorover naast. De vraag is of ik dat had kunnen voorkomen. Ik weet het niet.
Maar daarom is het belangrijk dat er netjes wordt omgegaan met de paarden en ook met enig rust gewerkt wordt.
Toen onze zoon een beetje begon met rijden op zijn shet was hij 5-6 en viel er ook meerdere keren vanaf. Vaak voorover omdat de shet stopte uit het niks.
Hij was op de bs de enige die een salto kon zei de gymleraar..........tja.
Maar dat heeft hij moeten leren en moeten doorbreken. Niet door slaan, want hij reed niet met een zweep, die had hij niet eens, maar door de pony goed op tijd oppakken en ook leren voorkomen dat hij zijn hoofd naar beneden kon doen.
Die liep daarna ook echt heel leuk en stond goed aan de hulpen.
Als op zo een adres alleen maar wordt geklooid met de pony's, kan je ook echt niks verwachten van de pony.
Ik snap dat ze er plezier in heeft, maar het is aan jou om ene goede plek te kiezen waar ze alles leert en ik zou van zo een plek echt wegblijven.
Dat is ergens fijn, omdat ik me best vervelend voel over het geheel. Ik heb inderdaad gezegd dat we stoppen daar, omdat ik teveel twijfel. De reden om er door te gaan zou het plezier van mijn dochter zijn en zij is nu wel erg verdrietig. Maar het voelt voor mij niet goed meer.
pmarena schreef:De ellende in zo'n situatie is natuurlijk ook dat je er zelf ook maar te gast bent en nog helemaal niet weet hoe het reilt en zeilt op zo'n stal. Je wilt ook niet de overbezorgde, constant zeikende moeder zijn. Gaat er vanuit dat die mensen ook wel snappen dat het meiske nog hartstikke groen is en haar niet in gevaar willen brengen.
Maar dat blijkt achteraf gezien dus naïef te zijn geweest. Weer een ervaring rijker, gelukkig liep het goed af en weet je nu dat je vooraf wat meer vragen moet stellen / minder vertrouwen kan hebben in anderen en zelf je eigen verantwoordelijkheid wat meer in moet blijven zetten zeg maar.
Ander meiske dat daar met 10 is begonnen en waarbij het wel min of meer goed ging. Het scheelt imo echt wel een heleboel of je 8 of 10 bent. Zeker als je als 10 jarige wellicht al wat meer tussen de paarden hebt gelopen.
Het is nog steeds heel jong, te jong om alleen bezig te zijn. In mijn beleving kan dat pas vanaf een jaar of 12, in een vertrouwde omgeving. Natuurlijk is ieder kind anders maar zonder expliciete begeleiding zou ik een 8 of 10 jarige echt niet alleen tussen de paarden (ponies) laten lopen.
En wat opgeschoten, veel meer ervaren meiden kunnen de onveiligheid juist alleen nog maar erger maken omdat ze misschien niet beseffen hoe kwetsbaar zo'n stuk jonger, groen meiske nog is

pmarena schreef:En als pony naar binnen stekkert, gaat rollen in stal en godzijdank ligt kind er niet onder en weet zichzelf in veiligheid te brengen (niet dankzij jou!!) dan ga je er nog smakelijk om lachen ook. Sorry maar dan ben je gewoon een hufter die speelt met het welzijn van andermans kind

pmarena schreef:gr_roos schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen en ik kan jou begrijpen, maar ik kan ook begrijpen dat de eigenaar zijn pony accepteert zoals hij is.
Ik heb geen kleine pony, maar als ik er wel een had dan zou dit topic mij tegen houden om deze combinatie (moeder met kind) op mijn pony te laten. De pony en de eigenaar krijgen wel veel de schuld en daar zou ik als particulier met een kleine pony toch wel voor passen.
Je kan als eigenaar prima je pony accepteren zoals hij is
Maar als je als eigenaar weet dat jouw pony van het type is dat lekker op eigen houtje een stal in wandelt en daar lekker in gaat liggen rollen. En je weet dat de stallen open staan. Je weet ook dat er een 8-jarig (!) meisje is dat net nieuw is op stal, nog niet weet hoe het er allemaal gaat. De ponies nog niet kent en sowieso nog nauwelijks ervaring heeft.
Jij zegt dat ze er wel op kan gaan zitten. Maar mist het verantwoordelijkheidsgevoel om die pony tegen te houden of op zijn minst haar even uit te leggen dat pony de stal in zou kunnen lopen. Dan ook nog kan gaan rollen. En verzaakt om meiske / moeder daar op voor te bereiden en te vertellen hoe ze dat kunnen voorkomen en zelf doe je daar ook niks aan![]()
En als pony naar binnen stekkert, gaat rollen in stal en godzijdank ligt kind er niet onder en weet zichzelf in veiligheid te brengen (niet dankzij jou!!) dan ga je er nog smakelijk om lachen ook. Sorry maar dan ben je gewoon een hufter die speelt met het welzijn van andermans kind![]()
En is het absoluut niet raar dat je "wel veel schuld krijgt".
Iemand met een beetje verstand / fatsoen / verantwoordelijkheidsgevoel die dumpt een groen kind toch niet in dergelijke situaties met "haha nee joh dat komt wel goed". Als je dat met je eigen kind doet is al erg genoeg, maar met andermans kind
Tatyana schreef:pmarena schreef:En als pony naar binnen stekkert, gaat rollen in stal en godzijdank ligt kind er niet onder en weet zichzelf in veiligheid te brengen (niet dankzij jou!!) dan ga je er nog smakelijk om lachen ook. Sorry maar dan ben je gewoon een hufter die speelt met het welzijn van andermans kind
Maar dit is dus niet waar, pony heeft eerst gewoon stil gestaan... Ze had dus gelijk met haar moeder moeten afstappen.
Denk je dat iemand het tegen dat meisje zou hebben moeten zeggen?
Maar er is simpelweg te weinig aandacht voor veiligheid voor zo'n groen meiske. MysterionX schreef:Wat mij vooral belangrijk lijkt in situaties als met het rollen, is dat je werk en vrij voor de pony duidelijk gescheiden houdt. 1 van de eerste dingen die wij op de manege als eerste leerden, was dat de stal het domein van de pony is. In de stal, doe je niks. Je poetst niet in de stal, je gaat er niet op zitten in de stal. Pony is waarschijnlijk gewend om na werk te rollen in zijn stal. Bij sommigen maakt dit een wereld van verschil.