Stalgeld 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:45

hahahatsjoe schreef:
996981 schreef:
Heerlijk, die aannames :D

In jouw optiek zou een fokker zijn fokproducten dus al niet eens mogen verkopen. Zou een dier zijn hele leven bij 1 persoon moeten blijven.

Dieren kunnen zich prima aan meerdere mensen hechten. Ze hebben ook niet maar 1 maatje in hun eigen soort van nature. Ze hebben hele kuddes.

Aandacht is een dikke plus voor een paard. Maar dat hoeft niet specifiek van het baasje te zijn. Nogmaals: dat paard weet niet wie de rekening heeft betaald en wie zijn baas is. Als hij aandacht van de bijrijder krijgt is dat ook helemaal prima.

Leg me geen woorden in de mond, want dat zeg ik niet. Een fokker is een fokker en ik snap dat die soms moet verkopen. Ik heb het over particulieren met een paard of een paar paarden. Jij snapt echt niet hoe paarden in elkaar zitten blijkbaar. Ja paarden staan in de kudde maar ze hebben vaak wel een bepaald maatje. Glimmertje staat in de kudde maar Glimmertje roept naar Pepsi als die niet mee komt met haar richting de vers gevulde hooinetten, zo van kom je ook ? En gaat zelf niet naar het hooi, pas als Pepsi er ook is. Liesje vind het prima als ze verzorgd wordt door de buurman, maar als vrouwtje terug komt van vakantie dan wordt ze toch begroet met een jubel hinnik zo van ik heb je gemist, en is Liesje niet bij je weg te slaan de eerste week als je moet mesten en voeren. Voor een bijrijder kan hetzelfde gelden als die regelmatig komt, maar daar ging het niet over als ik het goed begrepen heb, het ging over een bedrijf waar het paard staat en waar het verzorgd wordt terwijl baasje komt als ze tijd heeft, wat ze niet veel heeft.

En dat paard van dat baasje wordt zelfs gereden door een ander. Dat paard wordt voorzien in al zijn basisbehoeftes en heeft als bonus 2 mensen die aandacht voor hem hebben. Dat het in dit verhaal het baasje is dat minder tijd besteedt dan de bijrijder maakt het paard geen ruk uit. Dat paarden hinneken naar baasjes betekent niet automatisch dat ze denken ''goh mijn baasje is al lang niet geweest, ik zal wel niet belangrijk zijn'' oid. Dat paard denkt als de baas er is ''hee leuk! baas is er weer''. Paarden hebben geen besef van tijd op die manier. Weten niet of baasje er eergisteren of vorige week was.

Maar goed. Ik snap niet hoe paarden in elkaar zitten blijkbaar. Bedankt voor dat inzicht :j Zal alle eigenaren die hun paard bij mij hebben laten trainer zeggen dat ze dat nóóit meer moeten doen. Dat is immers hartstikke sneu want dan zien ze de factuurbetaler niet regelmatig genoeg.

Sneu ook wel, dat iedere particulier na het rijden verzorgen iedere keer zijn paard weer verlaat. Dat paard mist zijn baasje onwijs tot de volgende keer dat het komt. Misschien allemaal maar de baan opzeggen en de hele dag in de wei gaan zitten :j

hahahatsjoe

Re: Stalgeld 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:47

Je wilt gelijk hebben he :+ . Jammer dat je niet bereid bent om na te denken, wel blij dat ik jouw paard niet ben.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:54

Wat zielig dan voor al die paarden die een bijrijder hebben... Of familie paarden die ook meerdere baasjes hebben en niet elke dag hetzelfde baasje komt.

Wat een onzin zeg. Baasje komt misschien niet elke dag, maar het team van de stal wisselt ook niet elke dag hoor. Paard ziet dan gewoon elke dag dezelfde mensen die het paard ook kennen. En die mensen ziet die ook met voeren en buitenzetten op de dagen dat het baasje wel komt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:56

hahahatsjoe schreef:
Je wilt gelijk hebben he :+ . Jammer dat je niet bereid bent om na te denken, wel blij dat ik jouw paard niet ben.

Misschien omdat ik gelijk heb? :+

Jouw statement is
Citaat:
paard heeft de aandacht van zijn eigen baasje nodig.

Dat is gewoon echt dikke onzin en ik leg je uit waarom.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:57

996981 schreef:
hahahatsjoe schreef:

Misschien omdat ik gelijk heb? :+

Jouw statement is
Citaat:
paard heeft de aandacht van zijn eigen baasje nodig.

Dat is gewoon echt dikke onzin en ik leg je uit waarom.

Nee jij hebt geen gelijk. Punt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:00

Oke. Laten we dan AUB gaan bidden voor alle paarden zonder baas, alle paarden die hun baas nooit zien, alle paarden die hun baas te weinig zien (wil je dan nog even specificeren wat te weinig is?).

Arme arme beesten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:27

Jeetje wat een discussie weer zeg.

Wij hadden een paars op stal waarvan de eigenaar hooguit 2x per jaar kwam kijken. Maar dan wel enkel om haar paard aan iemand te laten zien.
Even aaien en weer weg.
Paard had het prima naar zijn zin op stal. Niks mis mee.

Mijn paard heeft er vrede mee als ik een keer 1 dag niet kom. Allemaal dikke prima.
Maar als ik een keer een weekje op vakantie ben gaat ze na een paar dagen op de uitkijk staan. Ze weet precies wanneer ik kom, en is dan echt uit haar doen.
Ze word dan gereden, verzorgd door mijn vriendin. Welke ze ook dagelijks ziet. We hebben ze nl samen in eigen beheer staan, en doen beide 1 dagdeel.

Het verschilt gewoon van paard tot paard of dat wel of niet gaat. Dus wat betreft gebied jullie beide gelijk/ongelijk

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:31

Mijn paarden hadden het prima, lekker hele dagen naar buiten met vriendjes. Die zit echt niet in de mineur als ik er eens een dag niet ben hoor, wat een onzin. Dan heb je m.i. weinig inzicht in hoe paarden werken en ik durf zelfs te stellen dat als je paard wel zo aan je hangt, in 9 van de 10 gevallen de basisvoorwaarden voor zo’n dier niet in orde zijn.

Om nog even terug te komen op je post van een pagina terug Mavantos, precies dat. Misschien wil de stalhouder wel iets meer over houden dan een minimumloon. Moet dat dan ook op papier? Je blijft je dan toch aan het verantwoorden. Ik ben nog nooit verhuisd omdat de stalling omhoog ging en ik gun de stalhouder ook een fatsoenlijke omzet.
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 06-11-24 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:32

hahahatsjoe schreef:

:(:)
Jeeh gaat het wel een beetje met je?
Dikke knuffel.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:50

Brainless schreef:
hahahatsjoe schreef:

Dikke knuffel.

Ja het gaat goed, dank je wel voor het vragen, ik kan er alleen niet goed tegen dat mensen over paarden denken alsof het gewoon maar dingen zijn die geen idee hebben wie hun baasje is. Want dat weten paarden donders goed.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:57

De discussie gaat al heel de tijd bijzonder hard offtopic.

Het is niemands zaak waarom iemand hoog stalgeld betaalt en minder naar zijn paard gaat, en de discussie of paarden hun baasje missen heeft niks te maken met stalgeld 2025.

Wat mij interesseert in dit topic is wat de tarieven momenteel zijn in verschillende regio's.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:09

Folani schreef:
Zijn er ook mensen die omwille van de verhoging opzoek gaan naar iets anders? Hier is een verhoging van €490 naar €510 aangekondigd per 1 januari . Opzich geen gekke verhoging maar gezien het stalbeleid veranderd is in voor mij negatieve zin begin ik steeds meer te denken om iets anders/goedkopers te zoeken. Ben wel benieuwd hoe anderen hier naar kijken?

Zolang mijn paard het goed heeft en gezond en gelukkig is, ben ik heel terughoudend op vlak van verhuizen.
Je moet zien dat een goedkopere verzorging niet resulteert in de ontwikkeling van meer kwaaltjes, ziektes, tekorten, blessures, kleine pijntjes. Dat je aan het einde van de rit het geld dat je denkt uitgespaard te hebben in bijvoeren, dierenarts, poedertjes, zalfjes etc. hebt gestoken.
Puur een financiële verhoging zou voor mij niet snel een reden zijn om rond te kijken als mijn paard gezond is. Een slechter stalbeleid voor mijn paard in combi met een verhoging wel.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:10

zo te lezen ben ik een van de weinigen die niet zoveel te klagen heeft ,10 jaar geleden betaalde ik al voor volpension 300 euro voor mijn quarter .
nu ga ik voor min huidige paard naar 300 per 1 januari 2025 , moet erbij zeggen dat we zelf mesten en 2x per week een binnenzet dienst hebben , met tweeën 15 paarden binnen zetten en voeren,
paarden staan zomer en winter overdag op zeer goede weides , top plek en bos op 50 mtr .
ook 7 jaar geleden de keus gemaakt tussen grote of kleine hond puur op kosten , het werd dus een chihuahua, lol ,
ik moet het ook alleen bekostiging met een minimum loon maar koop weinig kleding en geen vakanties en woon goedkoop
Meld dit bericht

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:23

Beemsterkaas schreef:
De discussie gaat al heel de tijd bijzonder hard offtopic.

Het is niemands zaak waarom iemand hoog stalgeld betaalt en minder naar zijn paard gaat, en de discussie of paarden hun baasje missen heeft niks te maken met stalgeld 2025.

Wat mij interesseert in dit topic is wat de tarieven momenteel zijn in verschillende regio's.

Hier in de omgeving (Zuid-Holland) betaal je rond de €500-600 per maand voor een pensionstal met binnen- en buitenbak, maar daarvoor komen ze nog niet buiten en deze stallen hebben vaak weinig paddocks/weiland. Je kan bij de meeste stallen wel extra diensten afnemen tegen meerprijs, zoals stapmolen service of paddock service. Dit zijn dan alleen geen hele dagen buiten, maar vaak 30 minuten tot 3 uur.

Wil je je paard buiten hebben dan heb je in principe alleen een buitenbak en moet je vaak zelf uitmesten en via een rooster binnen- en buitenzetten. Dan zit je rond de €350-450 per maand.

Bovenstaande zijn mijn ervaringen. Ik ken hier in de directe omgeving geen volpension stallen waar ze de hele dag buiten komen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:31

hahahatsjoe schreef:
Brainless schreef:

Dikke knuffel.

Ja het gaat goed, dank je wel voor het vragen, ik kan er alleen niet goed tegen dat mensen over paarden denken alsof het gewoon maar dingen zijn die geen idee hebben wie hun baasje is. Want dat weten paarden donders goed.

Paarden begrijpen het concept van juridisch eigendom? En allerlei andere abstracte concepten zoals het verschil tussen een fokker-baasje en een hobby-baasje?

Als een paard 50% van de tijd (of nog meer) door iemand anders dan zijn eigenaar wordt verzorgd hecht dat paard net zo goed aan die persoon. Alsof mensen die beroepsmatig paarden verzorgen er nooit een beetje lief mee omgaan.

Elk paard is ook anders, sommige worden echt ongelukkig zonder aandacht, andere kan het maar weinig schelen. Ze geven er allemaal in ieder geval totaal niet om wie hun stallen mest en hooinetten vult :')

En ik doe zowel het uitmesten als het hooinetten vullen zelf. Maar niet omwille van het mentale welzijn van mijn paard want het kan echt zijn reet roesten :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:36

Als je een paard hebt staan die je amper bezoekt dan vind ik dat eerder egoistisch t.o je gezin of ouders want het geld wat het kost kan ook wel beter besteden worden dan!

Komt bij jij als eigenaar als geen ander hoort te weten of je paard gezond is. Of er iets anders aan hem is.. het eens lekker gepoetst moet worden want die dekens liggen er al onafgebroken 6 weken op..
Alles uit handen geven is niet optimaal als je het goed wil doen. Helemaal niet als het niet in training staat en daar voor betaald maar enkel in pension en anderen de sjaak zijn om je paard te begelijden bij hoefsmid, tandarts of dierenarts omdat jij er niet zo veel zin in hebt.

Heb dat vaak gezien op pensions. Was blij voor die paarden als het weer zomer was en ze met vriendjes de wei op gingen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:40

We praten wel erg in zwart-wit nu :D om even voor mezelf te spreken, ik redde 7 dagen in de week niet maar 5 wel. Wordt mijn paard daar minder van? Dat denk ik niet. Maar goed, is inderdaad een off topic discussie.

Mavantos, zelfde ervaring hier in die regio.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:41

@Popstra het gaat niet over mensen die hun paarden in pension dumpen en er niet meer naar omkijken maar over training / volledige verzorging tegen betaling.

Folani schreef:
Zijn er ook mensen die omwille van de verhoging opzoek gaan naar iets anders? Hier is een verhoging van €490 naar €510 aangekondigd per 1 januari . Opzich geen gekke verhoging maar gezien het stalbeleid veranderd is in voor mij negatieve zin begin ik steeds meer te denken om iets anders/goedkopers te zoeken. Ben wel benieuwd hoe anderen hier naar kijken?

Ik zou puur vanwege een verhoging niet zo snel iets anders zoeken maar het heeft ook te maken met de regio (ZH, omgeving Den Haag). De kans dat je iets goedkopers vindt hier wat aan de minimumeisen voldoet is bijna nihil. Of het is op papier goedkoper maar vanwege afstand (= brandstof) niet meer, want zo goed als alle betaalbare stallen zitten verder bij de stad vandaan (wat ook logisch is).

Ik sta nu op een relatief dure stal op redelijke fietsafstand en het scheelt mij nog steeds aardig wat geld t.o.v. goedkopere stal ruim 30km bij mijn huis vandaan. Ik werd ook helemaal gek van het continue heen en weer rijden moet ik zeggen :') ook al was het op zich een hele fijne route zonder file oid.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:58

hier zijn de prijzen 500 box, 5 p.d.p.p. voor buiten/binnenzetten, 5pppd voor dekens, 5 pppd voor bandages. 's middags extra hooibeurt 50 per maand, stapmolen 30 per maand, zaagsel/vlas heeft een meerprijs van ik meen 60 euro per maand, maar daarvoor staat je trailer gratis. Omgeving Noord Oost Limburg.

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:18

Ik ga van 325 naar 345 (Nabij Leiden)
Ik vind het helemaal prima
Binnenbak
Buitenbak
Longeerkraal
Paddock en weidegang
Paarden worden 7 dagen binnen en buiten gezet
Er word gemest (op pot systeem en 1 keer leegtrekken en dagelijks vers stro)
Ruwvoer net word gevuld
Inclusief biks of je kiest voor je eigen bakje
In de winter 4 x per 6 weken tussen 16:00 en sluit paddock mesten en als je er overdag bent schep je ook even wat mee.

Mijn paard is dolgelukkig in zijn kudde

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:01

hahahatsjoe schreef:
Pantykous schreef:
Precies dit en de rest, bedankt voor de bijval.

Welke bijval ? Met gewoon een drukke baan en een paar kinderen en dan nauwelijks naar je paard gaan ? Arm paard |( Als je kanker hebt begrijp ik het maar dat is een heel ander verhaal.

Toch moet ik zeggen mijn paard ook enorm gehecht is aan mijn beste vriendin en staleigenaar. Maar ik sta ook mega kleinschalig dus blij het in mijn afwezigheid zo kan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 04:18

Dikke knuffel.[/quote]

Ja het gaat goed, dank je wel voor het vragen, ik kan er alleen niet goed tegen dat mensen over paarden denken alsof het gewoon maar dingen zijn die geen idee hebben wie hun baasje is. Want dat weten paarden donders goed.[/quote]

Precies

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:46

Hahahatsjoe, ik zie hier werkelijk niemand die een paard ziet of behandelt als een ding. Als je door wat voor omstandigheid dan ook (een paard kan echt geen onderscheid maken of dat door een ziekte is of door een drukke thuissituatie) minder tijd voor je paard hebt en er dan voor (voor veel geld) zorgt dat jouw paard het goed heeft door hem in training en full service te zetten, dan hou je van je paard en ben je een goede eigenaar.

Jij dicht paarden menselijke gedachtes toe, maar zo werkt een paardenbrein helemaal niet. Een paard mist geen eigenaar, een paard kan hooguit blij zijn als hij de eigenaar ziet. Een paard leeft in het hier en nu, heeft geen besef van tijd, heeft geen idee of iets gisteren, vanochtend, 3 dagen geleden, een maand geleden of zelfs 10 jaar geleden is. Een paard is niet als een hond, een hondenbrein werkt heel anders als een paardenbrein. Een paard dat gewoon goed verzorgd wordt, zal nooit wegkwijnen omdat de eigenaar niet langskomt, een hond kan dat wel.

Als een eigenaar door omstandigheden (en een paard maakt echt geen onderscheid of dat door ziekte is of door een drukke thuissituatie) minder naar zijn paard kan, maar die eigenaar zorgt er wel voor dat het dier in al zijn primaire behoeftes is voorzien (verzorging, beweging, afwisseling, sociaal contact met andere paarden etc) dan is dat voor het paard veel minder erg als voor die eigenaar, die zijn paard waarschijnlijk wel actief mist als ie er langere tijd niet naartoe kan.

Jij zegt, ik kan er niet goed tegen als mensen over paarden denken alsof het dingen zijn. Ik zeg, ik kan er niet goed tegen als mensen paarden vermenselijken, want dat vermenselijken sluit echt totaal niet aan bij de behoeftes van een paard.

Één van mijn paarden staat op pensioen. In die pensioenkudde staat ook een ex internationaal springpaard van een eigenaar uit Seoul. Hij komt zijn paard 2 x per jaar bezoeken, maar gunt het dier een fijn pensioen op een locatie met een voor het paard veel aangenamer klimaat als bij hem thuis. Paard is blij als hij de eigenaar ziet, maar paard is nog veeeeeel blijer met de omstandigheden waarin hij van zijn pensioen kan genieten. Dat vind ik nou echte paardenliefde, dat is beredeneren vanuit de behoeftes van een paard, niet vanuit jouw eigen behoeftes om een dier dagelijks te knuffelen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:27

Jammer dat dit topic nu weer helemaal een andere kant uitgaat. Kunnen jullie niet je eigen topic openen over hoe je de omgang met een paard ziet? Ik ben hier vooral benieuwd naar de feitelijke cijfers en diensten zodat je goed kunt vergelijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:28

Shalimar schreef:
Jammer dat dit topic nu weer helemaal een andere kant uitgaat. Kunnen jullie niet je eigen topic openen over hoe je de omgang met een paard ziet? Ik ben hier vooral benieuwd naar de feitelijke cijfers en diensten zodat je goed kunt vergelijken.

Goed plan.
Topic moet een paard zijn baasje elke dag zien