Waar is Gylana!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Waar is Gylana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:20

Het gaat nogal offtopic verder, maar los van dit topic wel zinvolle informatie voor mensen om te weten:
Zomaar een paard laten schieten op een slachthuis mag niet zomaar.

Óf het dier is geschikt voor humane consumptie, dan mag die geslacht worden. Of het slachthuis heeft de juiste registraties en bijvoorbeeld dierentuinen als afnemer, dan mag een dier dat niet meer geschikt is voor humane consumptie nog wel geslacht worden voor vervoedering.
Een slachthuis is geen euthanasie-instelling, dus wanneer het puur om doden gaat voor afvoer naar de Rendac, dan is een slachthuis daarvoor niet het juiste adres.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:21

DuoPenotti schreef:
En wat moet je dan met een paard dat je wilt schieten?

Gewoon de DA laten komen voor diervriendelijke euthanasie.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:23

Schieten kan wel eens diervriendelijker zijn dan euthanaseren met middelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:27

DuoPenotti schreef:

Die verwerkten we net als alle anderen ( in stukken dus) en ging de speciale rendac container in die daarvoor was.

Laten we de discussie over schieten of inslapen hier niet vorderen.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 27-08-24 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:28

Ponytante schreef:

Tja. Maar je brengt je hond toch ook niet naar het slachthuis. Alhoewel ik ooit las dat dit vroeger wel degelijk werd gedaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:28

anjali schreef:
Ponytante schreef:

Tja. Maar je brengt je hond toch ook niet naar het slachthuis. Alhoewel ik ooit las dat dit vroeger wel degelijk werd gedaan.

Dit is totaal niet relevant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:36

Jolliegirl schreef:
DuoPenotti schreef:

Die verwerkten we net als alle anderen ( in stukken dus) en ging de speciale rendac container in die daarvoor was.

Laten we de discussie over schieten of inslapen hier niet vorderen.

ja precies, maar lees nu dat dit niet meer mag?

Of snap ik er niks meer van?

Ik laat ze ook inslapen, dus voor mij niet eens van belang.
Maar ik ben niet tegen schieten, al dan niet voor menselijke/dierlijke consumptie/rendac als mensen dat graag willen.
En wel graag op de hoogte hoe het nu zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:27

Nee dit mag niet meer, tenzij je de juiste vergunningen hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:32

Vergis je niet in het schieten. Zo fraai is dat niet als je je paard in elkaar ziet storten!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:40

Popstra schreef:
Vergis je niet in het schieten. Zo fraai is dat niet als je je paard in elkaar ziet storten!

Het is inderdaad wel even schrikken ja, maar ik heb paarden ook heel naar zien vakken van de slaapprik. Die viel achterover, dat was ook niet fraai...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:43

Jolliegirl schreef:

Oke, dus verplicht inslapen voor de paarden die niet meer verwerkt mogen worden?
En is daar ook een reden voor?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:46

DuoPenotti schreef:
Jolliegirl schreef:

Oke, dus verplicht inslapen voor de paarden die niet meer verwerkt mogen worden?
En is daar ook een reden voor?

Daar durf ik je even geen antwoord op te geven.
Misschien dat Marije dit weet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:25

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

Gewoon de DA laten komen voor diervriendelijke euthanasie.

De DA kan ook schieten, tenminste, dat gebeurt hier met koeien wel eens, gelukkig niet vaak. Ik denk dat dat ook wel met paarden zou kunnen als het moet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:34

Eigenlijk is dit alles, alhoewel informatief, wel offtopic gegaan. Want het ging ts erom waar haar vroegere paard was en of en hoe ze die kon terugkrijgen. Het paard was toch geblesseerd aan een been waar de DA bij was geweest? En zou nu ineens naar Frankrijk zijn vervoerd? Dan moet die blessure toch genezen zijn want anders kun je het paard niet zo ver vervoeren dunkt me?

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 17:51

anjali schreef:
Eigenlijk is dit alles, alhoewel informatief, wel offtopic gegaan. Want het ging ts erom waar haar vroegere paard was en of en hoe ze die kon terugkrijgen. Het paard was toch geblesseerd aan een been waar de DA bij was geweest? En zou nu ineens naar Frankrijk zijn vervoerd? Dan moet die blessure toch genezen zijn want anders kun je het paard niet zo ver vervoeren dunkt me?

Hij biedt zichzelf ook aan als paardenvervoerder. En denk dat hem niet veel kan schelen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:54

Een dierenarts of wie dan ook mag nooit ter plekke random een paard schieten hier in NL ( zelfs agenten bij ongevallen wachten op dierenarts).

Slachten in een slachthuis kan altijd. Alleen de verwerking is soms anders ivm paspoort.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:31

sexysusie schreef:
Ze staat nu ergens in Rucphen en hij zegt haar zelf te houden nu. Ik geloof het niet, maar kan nu eerst echt even niks doen. Dus als ze wel weer ergens aangeboden wordt hoor ik het graag.

Ik hou jullie op de hoogte.

Hij appt me net dat ze gisteren naar hun land in Frankrijk is gegaan in de buurt van Limoges. Hij wil nog proberen een veulen er bij te fokken. Ik hoop dat het waar is.[/quote]

Als de Franse paardenwereld klein is, kun je misschien bij Lizzy en Jeff, vragen of zij hem misschien kennen, zij wonen in de buurt van Limoges en hebben pension paarden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:38

StalNollie schreef:
Een dierenarts of wie dan ook mag nooit ter plekke random een paard schieten hier in NL ( zelfs agenten bij ongevallen wachten op dierenarts).

Slachten in een slachthuis kan altijd. Alleen de verwerking is soms anders ivm paspoort.

Nee, slachten kan als het paard nog geschikt is voor consumptie.

Anders kan het paard alleen geslacht worden voor vervoedering, mits het slachthuis daar de juiste erkenningen voor heeft.

Zie het bericht van marije_jiplover boven aan de pagina.

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 21:11

Hij appt me net dat ze gisteren naar hun land in Frankrijk is gegaan in de buurt van Limoges. Hij wil nog proberen een veulen er bij te fokken. Ik hoop dat het waar is.[/quote]

Als de Franse paardenwereld klein is, kun je misschien bij Lizzy en Jeff, vragen of zij hem misschien kennen, zij wonen in de buurt van Limoges en hebben pension paarden.[/quote]

Welke Lizzy en Jeff?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:47

sexysusie schreef:
Hij appt me net dat ze gisteren naar hun land in Frankrijk is gegaan in de buurt van Limoges. Hij wil nog proberen een veulen er bij te fokken. Ik hoop dat het waar is.

Als de Franse paardenwereld klein is, kun je misschien bij Lizzy en Jeff, vragen of zij hem misschien kennen, zij wonen in de buurt van Limoges en hebben pension paarden.[/quote]

Welke Lizzy en Jeff?[/quote]

Dit is de Jeff waar Monique het over heeft: [HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk . Lizzy reageert ook in dat topic, dat is zijn echtgenote. Jeff is de topicstarter van bovengenoemd topic.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:54

Renske_W schreef:
StalNollie schreef:

Nee, slachten kan als het paard nog geschikt is voor consumptie.

Anders kan het paard alleen geslacht worden voor vervoedering, mits het slachthuis daar de juiste erkenningen voor heeft.

Zie het bericht van marije_jiplover boven aan de pagina.

Dus precies wat er staat
..slachten kan altijd

Reeds nog op het slacht huis geweest

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 23:32

Welke Lizzy en Jeff?[/quote]

Dit is de Jeff waar Monique het over heeft: [HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk . Lizzy reageert ook in dat topic, dat is zijn echtgenote. Jeff is de topicstarter van bovengenoemd topic.[/quote]

Dank je wel! Heb hem een pb gestuurd!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 00:09

:wave: kom even kijken, ken je paard/ topic verder niet dus heb nog wat te lezen.

Kun je achter de naam komen van de stal / trainer/ fokker waar ze inmiddels zou moeten staan?

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 07:31

palousa_boy schreef:
:wave: kom even kijken, ken je paard/ topic verder niet dus heb nog wat te lezen.

Kun je achter de naam komen van de stal / trainer/ fokker waar ze inmiddels zou moeten staan?

Ze was in bezit van ene *knip* en hij zegt dat ie haar dus naar zijn weilanden in Frankrijk gebracht heeft om nog eens een veulen te fokken. Maar geloof het niet helemaal.
Laatst bijgewerkt door Sica op 09-09-24 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd uit bericht

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 07:55

sexysusie schreef:
palousa_boy schreef:

Ze was in bezit van ene Mike kramer in Rucphen en hij zegt dat ie haar dus naar zijn weilanden in Frankrijk gebracht heeft om nog eens een veulen te fokken. Maar geloof het niet helemaal.

Haar moeder is elite, zelf is ze Z2 dressuur. Zo raar is het verhaal van houden als fokmerrie dan niet.