moonfish13 schreef:Ik ga voor de regel zijn er veiligheidsmaatregelen mogelijk verplicht die dan.
Okay, dus jij bent ervoor dat om op een paard te stappen, het verplicht moet worden om:
> cap op
> Bodyprotector aan
> Nek beschermer aan
> Airjacket aan
> Veiligheidsbeugels
> Laarsen met stalen neuzen
> Bokriem aan het zadel
Veel rijplezier!!!
Veiligheid bestaat voor een ieder uit iets anders. Cap..nou die zet ik op als ik ga springen, langs de weg, of een vreemd paard. Gewoon in de bak dressuurmatig aan het werk, zie ik in die cap geen toegevoegde waarde voor mijn veiligheid en vind ik het gewoon lekker met de wind door mijn haren te rijden.
Ik heb mijn paard voor elkaar. Die struikelt niet zomaar want die loopt niet op de voorhand te sloffen. Ik ken mijn paard, ik voel wanneer er spanning opgebouwd wordt en zorg ervoor dat die weer afgevloeid wordt. Voor mij is dit een 100 x veiligere situatie als met mijn fiets door het centrum van de stad waar ik woon. En op de fiets zet ik ook geen helm op.
Ga ik springen, of naar buiten met mijn huidige paard, waarvan ik weet dat die wel explosief kan reageren in het bos, dan zet ik mijn cap wel op, dan zie ik de toegevoegde waarde, hoe lekker het ook is om een flinke galop met de wind door je haren te doen. Vorig paard ging ik wel zonder cap het bos in, die was daar voorspelbaarder. Ik bekijk het per situatie.
Maar ik hecht wel veel waarde aan goede laarzen/jodurs/chaps. Je zal mij niet op zien stappen op gympen of op jodpurs met alleen fancy/fashionable sokken. Goede laarzen/goede jodpurs en goede chaps dragen bij in beter zitten en dat is ten alle tijden belangrijk. Ik hecht waarde aan veiligheidsbeugels, dus die zitten op al mijn zadels.
Dus laat iedereen lekker zijn eigen keuzes maken waarbij ie zich veilig voelt. Want uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste veiligheids aspect in mijn ogen, je als ruiter veilig en zeker voelen. Als jij als ruiter onzeker en afwachtend bent, kun je aantrekken wat je wilt, maar ben je altijd nog 100 keer onveiliger als die zekere ruiter die weet wat ie doet en waarom, al zit die laatste in zijn blote kont op een paard.