Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:34

Rakkie123 schreef:
Ik geloof wel dat hun tests kloppen maar het is geen sluitend bewijs....omdat het tegendeel ook bewezen is.
En ja, ik ken het programma en hun testmethodes.

Het tegendeel is bewezen? Of is er op internet een verhaal waar iemand z'n tenen zijn afgesneden door de stalen neus waar zonder stalen neus de tenen tot moes zouden zijn verpletterd?

elnienjo

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:38

Ik ben liever flexiber om snel weg te kunnen springen tussen paarden, zware schoenen maken dat toch lastiger.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:43

Het momentum waar een paard moet gaan om die stalen neus kapot te maken is zo gigantisch groot dat je ws meer letsel hebt van het omver gelopen worden door een paard dan door de stalen neus zelf.

Tijdens het poetsen zal er niet veel meer gebeuren.

Het is ook bij gewone schoenen maar net hoe je paard op je voet gaat staan en hoe hij eraf rolt of je er iets aan overhoudt.

Ik had veel meer last van mijn shetlander die op mn voet stond dan mn fjord.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:56

Een kennis van mij heeft zijn afgetrapte werkschoenen getest. Hij is er met de zwaarste heftruck van het bedrijf meerdere keren overheen gereden. Gevolg: niks aan de hand. Zo'n heftruck weegt toch minstens 3 ton. Daar gaat zelfs mijn trekpaard niet aan komen. Ik draag overigens altijd veiligheidsschoenen bij de trekpaarden op stal. Met hun ijzermaat 9 willen ze wel eens per ongeluk lomp opzij stappen en dan ben ik liever beschermd. En sinds kort heb ik deze schoenen om mee te rijden. Bijna net zo licht als gewone jodphurs, soepeler dan mijn westernlaarzen en met een stalen neus.

https://www.womenworks.nl/a-30318534/s2-s2p/dames-veiligheidsschoen-melissa-s2p/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:01

Vijftig jaar geleden was op onze ponyclub de cap verplicht , zonder mocht je niet meedoen met de les. Caps stelden toen niet zo veel voor maar toch en aangezien we toen allemaal op pony/paard maar de les reden was het niet zo verkeerd . Valt me wel op , hier en in het dagelijks leven dat mensen nogal fel reageren wanneer het op bepaalde zaken aankomt , mijn lichaam , mijn gedrag, mijn keuze. Waag het niet om zelfs maar een gewone vraag te stellen zoals de ts doet. Mijn buurvrouw rijd ook al vijftig jaar , inmiddels weer met een jong paard begonnen en nog nooit zonder cap gezien. Ook zij zegt , mocht er wat gebeuren heb ik er in ieder geval alles aan gedaan om het te overleven . In het geval van werkschoenen , dan moet je echt hele goede hebben om te voorkomen dat het metaal niet ombuigt. Ben je nog verder van huis.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:26

Zoals alle caps aan dezelfde veiligheidsnorm moeten voldoen, moeten ook alle werkschoenen aan dezelfde veiligheidsnorm voldoen. Goede of minder goede schoenen gaan niet het verschil maken in het ombuigen van het metaal. Een paard van onder de ton gaat echt die neus niet plat drukken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:01

En mensen die in het circus met paarden werken?
Of mensen die voltige rijden?
Of als je vanwege je werk geen cap op kan zoals bij bijvoorbeeld de marechaussee?
Ook daar kan iets gebeuren.
Paard kan nog zo braaf zijn,als het struikeld of valt,(op jou bijvoorbeeld) ligt je hoofd op de grond.
Ga je aan die mensen ook vragen waarom ze geen cap dragen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:37

Mij maakt het niet zoveel uit als iemand z’n kop vrijwillig kapot wil vallen..

Maar wat me wel heel erg vervelend lijkt en ik nooit hoop mee te maken is dat ik iemand eerste hulp moet verlenen die op z’n hoofd terecht is gekomen.. ik heb ooit iemand geholpen die door het dak was gevallen en op het beton was geklapt. Kan je vertellen dat houd je toch wel altijd bij je, die beelden hoe iemand ligt. Hoe die op een gegeven moment bijkomt en agressief is en je samen met de politie moet vechten om diegene plat te houden. Ondertussen huilende familieleden rond ziet rennen als een kip zonder kop. Hoe ambulance medewerkers kijken als ze de hulp van je overnemen..

Nee zonder cap rijden vind ik alles behalve stoer..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:41

bigone schreef:
Vijftig jaar geleden was op onze ponyclub de cap verplicht , zonder mocht je niet meedoen met de les. Caps stelden toen niet zo veel voor maar toch en aangezien we toen allemaal op pony/paard maar de les reden was het niet zo verkeerd . Valt me wel op , hier en in het dagelijks leven dat mensen nogal fel reageren wanneer het op bepaalde zaken aankomt , mijn lichaam , mijn gedrag, mijn keuze. Waag het niet om zelfs maar een gewone vraag te stellen zoals de ts doet. Mijn buurvrouw rijd ook al vijftig jaar , inmiddels weer met een jong paard begonnen en nog nooit zonder cap gezien. Ook zij zegt , mocht er wat gebeuren heb ik er in ieder geval alles aan gedaan om het te overleven . In het geval van werkschoenen , dan moet je echt hele goede hebben om te voorkomen dat het metaal niet ombuigt. Ben je nog verder van huis.

Het probleem is, het is geen 'gewone vraag'. De vraag is 'gewoon' geformuleerd, dat klopt. Maar er zit wat achter. De bemoeiende/ klagende/ veroordelende/ noem het maar boodschap die achter de vraag zit is hetgene waar veel mensen allergisch voor zijn en dat is wat de -volgens jou- felle reactie uitlokt.

Wat betreft tenen, paarden en werkshoenen: wat denk je van het paard opvoeden en persoonlijke ruimte aanleren zodat hij niet eens de kans krijgt om op je tenen te staan? Wat mij betreft heel wat preventiever dan werkschoenen. Het is behoorlijk lang geleden dat een paard echt op m'n tenen heeft gestaan en ik ben regelmatig rond jonge paarden te vinden. Maar leiderschap, persoonlijke ruimte, wijken voor druk, vertrouwen etc zijn dan ook de eerste dingen waar ik aan werk met een paard. Dan heb je dat soort ongelukken al veel minder snel.
Hetzelfde geldt trouwens voor het rijden zonder cap discussie. Ik zie veel mensen op paarden stappen die gewoon ronduit gevaarlijk zijn om op te stappen. Paarden die niet eens stil staan wanneer je er op stapt... Of niet stil willen staan wanneer je er op zit. Waarom niet eerst het paard veilig maken vanaf de grond? Neejoh want dat duurt te lang.
Het valt me ook op dat dat vaak juist de mensen zijn die zo aan hun cap gehecht zijn. Het is dus maar net hoe je naar veiligheid kijkt.
In mijn ogen is het veel veiliger om je paard zo veilig mogelijk te maken in plaats van jezelf in te pakken met van alles. Maar, ik bemoei me er -ongevraagd- niet mee wanneer ik dat zie. Natuurlijk heb ik er wel een mening over maar die laat ik mooi voor me als er niet naar gevraagd wordt.
(en again, ik rijd altijd met cap op jonge paarden. Maar heb er geen moeite mee als mensen dat niet doen, zolang ze weten waar ze mee bezig zijn en het niet doen om stoer te doen).

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:45

Wie van degenen die zonder cap rijden doen het om stoer te zijn dan?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:53

ohh ik ken er wel een paar, zijn met name jongens :')

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 12:07

Ik ben toch een beetje van mening verandert. Of nja ik was sws al niet van plan mensen op hun capgebruik aan te spreken, maar nu ga ik dat zeker niet meer doen (behalve mensen die ik ken natuurlijk want die weten dat ik niemand iets verwijt ;)). Toch vind ik het raar dat mensen zo fel zouden reageren op de vraag waarom ze geen cap dragen of dat ze die vergeten zijn. Maar goed iedereen heeft daar een andere mening over, en dat is maar goed ook.

Ik blijf toch van mening dat het veiliger is met cap, maar iedereen moet het tenslotte lekker zelf weten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:44

_kajo_ schreef:
Tja, dat interesseert mij nou weer geen ene biet. Als vreemde zal je het ook niet weten. Als bekende zul je het bij iedere paard gerelateerde discussie terugkrijgen.

Heb jij veel bekenden?

Ik rijd altijd met cap en ik zou snel stoppen met converseren geloof ik. :=
Iemand niet serieus nemen omdat ie niet met cap rijdt.... Dan beperk je jezelf vooral vrees ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:47

oji schreef:
moonfish13 schreef:
Ik ga voor de regel zijn er veiligheidsmaatregelen mogelijk verplicht die dan.

Okay, dus jij bent ervoor dat om op een paard te stappen, het verplicht moet worden om:
> cap op
> Bodyprotector aan
> Nek beschermer aan
> Airjacket aan
> Veiligheidsbeugels
> Laarsen met stalen neuzen
> Bokriem aan het zadel

Veel rijplezier!!!

Veiligheid bestaat voor een ieder uit iets anders. Cap..nou die zet ik op als ik ga springen, langs de weg, of een vreemd paard. Gewoon in de bak dressuurmatig aan het werk, zie ik in die cap geen toegevoegde waarde voor mijn veiligheid en vind ik het gewoon lekker met de wind door mijn haren te rijden.
Ik heb mijn paard voor elkaar. Die struikelt niet zomaar want die loopt niet op de voorhand te sloffen. Ik ken mijn paard, ik voel wanneer er spanning opgebouwd wordt en zorg ervoor dat die weer afgevloeid wordt. Voor mij is dit een 100 x veiligere situatie als met mijn fiets door het centrum van de stad waar ik woon. En op de fiets zet ik ook geen helm op.

Ga ik springen, of naar buiten met mijn huidige paard, waarvan ik weet dat die wel explosief kan reageren in het bos, dan zet ik mijn cap wel op, dan zie ik de toegevoegde waarde, hoe lekker het ook is om een flinke galop met de wind door je haren te doen. Vorig paard ging ik wel zonder cap het bos in, die was daar voorspelbaarder. Ik bekijk het per situatie.

Maar ik hecht wel veel waarde aan goede laarzen/jodurs/chaps. Je zal mij niet op zien stappen op gympen of op jodpurs met alleen fancy/fashionable sokken. Goede laarzen/goede jodpurs en goede chaps dragen bij in beter zitten en dat is ten alle tijden belangrijk. Ik hecht waarde aan veiligheidsbeugels, dus die zitten op al mijn zadels.

Dus laat iedereen lekker zijn eigen keuzes maken waarbij ie zich veilig voelt. Want uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste veiligheids aspect in mijn ogen, je als ruiter veilig en zeker voelen. Als jij als ruiter onzeker en afwachtend bent, kun je aantrekken wat je wilt, maar ben je altijd nog 100 keer onveiliger als die zekere ruiter die weet wat ie doet en waarom, al zit die laatste in zijn blote kont op een paard.

Na twee regels lezen ben ik gestopt, want je slaat volledig door in wat ik zeg.
Ik zeg paarden en cap, dat jij alle airjackets erbij haalt is jou ding.
Tussen alle bestaande maatregelen verplichten en gewoon verdorie een helm verplichten zit nog wel een wereld.
Denk niet zo extreem joh, kinderachtig gedoe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:52

hannaengolda schreef:
Ik ben toch een beetje van mening verandert. Of nja ik was sws al niet van plan mensen op hun capgebruik aan te spreken, maar nu ga ik dat zeker niet meer doen (behalve mensen die ik ken natuurlijk want die weten dat ik niemand iets verwijt ;)). Toch vind ik het raar dat mensen zo fel zouden reageren op de vraag waarom ze geen cap dragen of dat ze die vergeten zijn. Maar goed iedereen heeft daar een andere mening over, en dat is maar goed ook.

Ik blijf toch van mening dat het veiliger is met cap, maar iedereen moet het tenslotte lekker zelf weten!

Voor mij zou het niet om de cap gaan. Ik heb gewoon helemaal geen zin om tekst en uitleg te geven aan een vreemde persoon die mij aanspreekt. Ik zou niet fel reageren hoor, maar zou je wel kort antwoorden dat je dat niet aangaat.

Verder denk ik dat niemand beweert dat het veiliger zou zijn zonder cap.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:07

Nou Moonfish, zo kinderachtig is het niet. Zodra de cap verplicht wordt is het een kleine stap naar het dragen van een bodyprotector evt met nekbeschermer. En waarschijnlijk zijn het dan dezelfde mensen die dan reageren tegen de mensen die zo'n ding niet zouden dragen

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:33

Maar wie van degenen hier die vinden dat ze iemand aan mogen spreken zonder cap, zou bijv Edward Gal of Isabel Werth, of in ieder geval de ruiters met dressuurhoed in de top, aanspreken op hun rijden zonder cap?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:01

MarjanB schreef:

Maar wat me wel heel erg vervelend lijkt en ik nooit hoop mee te maken is dat ik iemand eerste hulp moet verlenen die op z’n hoofd terecht is gekomen.. ik heb ooit iemand geholpen die door het dak was gevallen en op het beton was geklapt. Kan je vertellen dat houd je toch wel altijd bij je, die beelden hoe iemand ligt. Hoe die op een gegeven moment bijkomt en agressief is en je samen met de politie moet vechten om diegene plat te houden. Ondertussen huilende familieleden rond ziet rennen als een kip zonder kop. Hoe ambulance medewerkers kijken als ze de hulp van je overnemen..

Ik heb het boek van Richard Hammond gelezen (voormalig Topgear presentator) en sinds dien gaat de cap echt wel op.

Nu was zijn ongeluk wel iets anders dan van een paard vallen maar de verhalen van hem zelf, familie en vrienden wat hersenletsel met je doet waren aangrijpend.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:03

Ik vind een slipjas in combinatie met een cap echt geen pan. Doe mij maar het ouderwetse hoedje, veel mooier.

En is de cap dan veiliger??? nou volgens mij is er nog nooit op een internationale dressuurwedstrijd iemand met hersenletsel afgevoerd. Dus het kan een veiliger gevoel zijn, maar als er nooit iemand naast klettert op die wedstrijden, is het niet veiliger, want de situatie was simpelweg statistisch bewezen al niet onveilig. De onveiligheid zit in de doomscenario's in mensen hun hoofden.

De meeste top dressuurruiters rijden vooral met cap, omdat die cap een extra lekker sponsor inkomen geeft. Iedereen herkent een mooie KEP of een Samshield omdat de topruiters die dragen. Sinds de afschaf van het hoedje is de verkoop van die type caps enorm gestegen. Is puur commercieel dat die topruiters met caps rijden ipv hoedje. Echt niet om het goede voorbeeld te geven.

Net zoals bij top western wedstrijden een hoed hoort. En bij voltige een een bloot hoofd.

Laatst was er een nieuwsbericht, iemand stond zijn paard te vlechten, paard stapt opzij, zij valt van krukje en breekt haar rug. We gaan nou toch ook niet massaal met bodyprotector vlechten.

Ik vraag me altijd af of die cap mafia, ook altijd een cap draagt als ze naast een paard bezig zijn? Want heel eerlijk, in mijn 35 jaar paardensport zijn de hersenletsels die ik tegen ben gekomen altijd gebeurd in situaties naast het paard, niet door een val van het paard.

En cowgirl, ben het helemaal met je eens hoor. Dat is ook wat ik een beetje bedoelde met mijn opmerking dat een zekere ruiter, die zijn paard opgevoed heeft en de signalen vroeg herkent, in zijn blote kont nog altijd veiliger is als de onzekere ruiter, die eigenlijk zijn paard niet echt onder controle heeft, maar zich van top tot teen heeft aangekleed met alle veiligheidsmaatregelen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:07

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:20

moonfish13 schreef:
Na twee regels lezen ben ik gestopt, want je slaat volledig door in wat ik zeg.
Ik zeg paarden en cap, dat jij alle airjackets erbij haalt is jou ding.
Tussen alle bestaande maatregelen verplichten en gewoon verdorie een helm verplichten zit nog wel een wereld.
Denk niet zo extreem joh, kinderachtig gedoe.

Ik ben niet kinderachtig, ik vind jouw reactie kinderachtig. Ik ben ook helemaal niet extreem.
Jouw letterlijke woorden waren dat jij vind dat de jij vind dat veiligheidsmaatregelen verplicht gesteld zouden moeten worden. Nou er zijn veel meer veiligheidsmaatregelen dan alleen een cap, dat wou ik alleen even duidelijk maken. Dus waarom dan die focus alleen op de cap??? Die snap ik nl niet.

Voor jou Moonfisch is kennelijk de cap het belangrijkste veiligheidsmaatregel. Maar dat is jouw gevoel van veiligheid. Ik ben echt in 35 jaar paardrijden, vaak jonge en wat lastiger paarden, wel enkele honderden keren in in het zand beland. Ik heb echt nog nooit mijn hoofd geraakt in al die vallen. Wel heb ik mijn rug gebroken en heb ik aardig wat metal parts in mijn core...dus voor mij zou een airjacket al heel veel eerder een gevoel van veiligheid geven als een cap. Daar is niets extreems aan, dat is gewoon mijn ervaring. En nee ik draag en heb geen airjacket, maar als er iets extraas wil doen voor veiligheid is dat mijn eerst volgende.

Ook ben ik een keer meegesleurd door blijven hangen in de beugel, dus veiligheidsbeugels zijn voor mij een must. Ik rij nooit zonder. Een cap heb ik niets mee. Heel persoonlijk, mijn ervaring, mijn gevoel van veiligheid, niets extreems.

En verder wil ik zeggen. Leven een laten leven...laat ieder zijn eigen keuzes en ieder zijn eigen gevoel volgen.

Als iemand mij zou vragen, waarom draag je geen cap, dan zit daar een waardeoordeel in. Daar zit ik niet op te wachten. Ik zal nooit aan iemand vragen waarom draag jij geen veiligheidsbeugels? Net zo'n valide vraag maar in mijn ogen is iemands eigen keuze en ga ik niet over lopen beleren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:32

Cowgirl schreef:
MarjanB schreef:

Ik heb het boek van Richard Hammond gelezen (voormalig Topgear presentator) en sinds dien gaat de cap echt wel op.

Nu was zijn ongeluk wel iets anders dan van een paard vallen maar de verhalen van hem zelf, familie en vrienden wat hersenletsel met je doet waren aangrijpend.

Christophet Reeve droeg ook een cap ...

Had mij maar dood laten gaan dan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:33

oji schreef:
Ik vind een slipjas in combinatie met een cap echt geen pan. Doe mij maar het ouderwetse hoedje, veel mooier.

En is de cap dan veiliger??? nou volgens mij is er nog nooit op een internationale dressuurwedstrijd iemand met hersenletsel afgevoerd. Dus het kan een veiliger gevoel zijn, maar als er nooit iemand naast klettert op die wedstrijden, is het niet veiliger, want de situatie was simpelweg statistisch bewezen al niet onveilig. De onveiligheid zit in de doomscenario's in mensen hun hoofden.

De meeste top dressuurruiters rijden vooral met cap, omdat die cap een extra lekker sponsor inkomen geeft. Iedereen herkent een mooie KEP of een Samshield omdat de topruiters die dragen. Sinds de afschaf van het hoedje is de verkoop van die type caps enorm gestegen. Is puur commercieel dat die topruiters met caps rijden ipv hoedje. Echt niet om het goede voorbeeld te geven.

Net zoals bij top western wedstrijden een hoed hoort. En bij voltige een een bloot hoofd.

Laatst was er een nieuwsbericht, iemand stond zijn paard te vlechten, paard stapt opzij, zij valt van krukje en breekt haar rug. We gaan nou toch ook niet massaal met bodyprotector vlechten.

Ik vraag me altijd af of die cap mafia, ook altijd een cap draagt als ze naast een paard bezig zijn? Want heel eerlijk, in mijn 35 jaar paardensport zijn de hersenletsels die ik tegen ben gekomen altijd gebeurd in situaties naast het paard, niet door een val van het paard.

En cowgirl, ben het helemaal met je eens hoor. Dat is ook wat ik een beetje bedoelde met mijn opmerking dat een zekere ruiter, die zijn paard opgevoed heeft en de signalen vroeg herkent, in zijn blote kont nog altijd veiliger is als de onzekere ruiter, die eigenlijk zijn paard niet echt onder controle heeft, maar zich van top tot teen heeft aangekleed met alle veiligheidsmaatregelen.

De laatste keer dat ik dat zei op Bokt werd ik nog net niet afgeschoten.
Ik vind een cap met slipjas ook geen porum evenals een westernruiter met cap.

Een cap maakt het ook niet veiliger, het kan ernstig letsel beperken als je eraf valt maar het maakt het paardrijden ansich niet veiliger. Acteur Christhoper Reeve is een goed maar triest voorbeeld dat je met cap ook ook zeer ernstig letsel kan oplopen.
En ken ik nog 2 mensen die door een paardrij ongeluk rolstoel gebonden zijn geworden.

Maar kennelijk zijn de cijfers van letstel best hoog en hebben artsen aan de bel getrokken.
Ik zie verder dan ook geen excuus om een cap te dragen of deze zelfs te verplichten.
En ook op bokt zijn al wat verhalen te vinden dat een cap toch ernstig letsel heeft voorkomen.
Maar met een slipjas vind ik het nog steeds geen porum :D . Misschien wat aan die slipjas doen zodat het een mooiere match word :)*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:36

Citaat:
Christophet Reeve droeg ook een cap ...

Had mij maar dood laten gaan dan.
Meld dit bericht

Zijn boek heb ik ook gelezen...was geen hersenletsel wat ik eerder aan haalde. Cap beschermd je hoofd niet je ruggengraat en nek.

Maar als dat mij was overkomen......dan mag de stekker eruit hoor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:42

oji schreef:

Vriendin van mij viel bij het uitmesten, (leeggooien van de kruiwagen) ook een gebroken rug.

Zie me al lopen op stal, 2 shetlanders en dan zelf van top tot teen ingepakt want oh wee.