Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:02

Hoe lang je in de paarden zit zegt mij niks. Ik ken mensen die 30 jaar en langer paarden hebben waar ik mijn paard van z'n leven niet zou willen zetten. :+

De vergelijking van 85kg die mee gaat en 50kg die zit te bonken vind ik ook nergens op slaan. wil je gaan vergelijken moet je ook vergelijkbare situaties nemen. Dus of die 85kg zit ook te bonken, of die 50kg zit ook mooi mee. Anders raakt het kant noch wal.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:14

Daarnaast is de ene 85 kg de andere ook niet. Voor mij zou dat betekenen een ruime extra 20kg om mee te zeulen en heel eerlijk....ik zou dan niet meer goed mee kunnen komen met de beweging omdat m'n lijf me dan in de weg zou zitten. Maar ik ken ook atletisch gebouwde mannen van 85kg die dat probleem niet zouden hebben.

Ik snap dat er behoefte is aan een objectieve grens, maar die is zo lastig te stellen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:19

Ligt het er niet gewoon aan wat je precies met je paard doet? Als je recreatief rondjes hobbelt lijkt het mij geen probleem als er een paar extra kilo aanzit, maar als jij echt professioneel bezig bent heb je in mijn ogen niet echt een keuze maar moet je in (top) conditie zijn.
vanwege mijn beroep als professionele ruiter met racepaarden weeg ik 62 kilo en ben ik 1.78m lang. En vaak wordt mij nog gevraagd door eigenaren wat mijn gewicht is :')
Ik heb een tijdje 58 gewogen, maar dat was te mager en ik werd te zwak, niet gezond dus!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:21

Juist met recreatief rondhobbelen gebruikt het paard zijn buikspieren minder waardoor hij minder kan dragen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:24

mylittlejoy schreef:
Daarnaast is de ene 85 kg de andere ook niet. Voor mij zou dat betekenen een ruime extra 20kg om mee te zeulen en heel eerlijk....ik zou dan niet meer goed mee kunnen komen met de beweging omdat m'n lijf me dan in de weg zou zitten. Maar ik ken ook atletisch gebouwde mannen van 85kg die dat probleem niet zouden hebben.

Ik snap dat er behoefte is aan een objectieve grens, maar die is zo lastig te stellen.

eindelijk iemand zegt het.
meeste mannen wegen richting 80, maarja die zijn wel atletisch, als ik al die springruiters op topniveau zie rijden zie ik geen rollen vet meevliegen of wel?
zie ik vrouwen met een (flink) maatje meer int Z, kun je nog zo mooi mee zitten t schud toch aan alle kanten. persoonlijk zie ik maar weinig mensen die echt te zwaar zijn netjes in balans zitten.
als je echt overgewicht hebt dan KUN je toch niet netjes(mee) zitten? en als je verschrikkelijk dikke benen hebt? hoe moet een paard dan de verschillende beenhulpen nog uit elkaar houden? sinds wanneer heb je net zo veel controle over vet als over spieren dan?

en wat ik al eerder gezegd heb die zwaardere paarden hebben veel vaker een zwakkere rug!
vooral friezen en andere tuigers vinden het vaak zo moeilijk om hun rug goed te gebruiken, maar omdat een fries van 1.60 wat zwaarder gebouwd is dan de gemiddelde KWPN'er van 1.60 en dus wat meer kilo's weegt zou hij meer kunnen dragen? vind ik ABSOLUUT niet.

overigens heb ik in dit topic nog GEEN mensen gezien die ik echt zo zwaar vind als ik hier boven genoemd heb (schuddende rollen vet)
helaas in de ring al wel zo vaak.

wie van zn paard topsport verwacht moet zelf in topconditie zijn
en gewoon nagefelijk lopen en zn rug gebruiken vind ik niet perse intensief en valt nog prima onder recreatief hobbelen bij mij.
Spoiler:
ik heb zeker makkelijk praten met mn 50 kg

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:39

Waarom niet? Ik ben 1.78 en weeg 80 kilo, maar rij gewoon op een kwpn´er hoor! Ook op de Fries van mijn moeder (die is 1.63). Heb zelfs laatst nog op de Fell-pony van een stalgenoot gereden (pony was iets te dwars op dat moment voor de kleine meisjes)

Afbeelding

Afbeelding

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:41

ik zie bij jou de rollen vet ook niet schudden :D

ItsMeNisX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:11

Hayy ,

Natuurlijk kun je nog paardrijden! Het is alleen een kwestie van een goed paard/pony hebben waar je op kunt rijden. Ik had begrepen dat Haflingers wel sterke pony's zijn bij ons op de pony club gaan daar ook de wat langere kinderen op dus ik denk wel dat je nog gewoon kunt paardrijden ! /3

Xx Nis

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:44

Brainless schreef:
Juist met recreatief rondhobbelen gebruikt het paard zijn buikspieren minder waardoor hij minder kan dragen.

Daarom zei ik ook een paar extra kilo, geen 40.

Het punt is gewoon, kijk naar je paard en wees realistisch. En ik kan mij heel moeilijk voorstellen dat iemand met zwaar overgewicht goed met de beweging mee kan gaan. Spieren kan je aanspannen, vet niet. Een oud collega van mij was 85 en ze moest ook afvallen. Ze was klein van postuur en de keren dat ze ernaast lag zijn niet eens meer op 2 handen te tellen. Puur en alleen door al dat overtollige vet, het paard hoefde nog maar onverwachts om te draaien of ze ging al. Op een gegeven moment heb ik haar ook maar geadviseerd om er mee te kappen of drastische maatregelen te nemen ontrend gewicht. Helaas drong dit pas tot haar door toen we de trauma helikopter moesten oproepen.
Uiteraard is dit een iets andere tak in de paardensport en mogen wij ook niet over de 70/75 kilo wegen. We kijken hier iets anders tegen iemand zijn gewicht aan, dus mocht ik bot overkomen, no hard feelings :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:38

Maar hoeveel overgewicht heb je het dan wel niet?
Ik weeg er dan ongeveer 10 teveel, kom dan uit op een niet goed BMI.
Maar mijn balans is niet anders geworden. Lag er eerder niet meteen af en nu nog niet.
En kom ook mee bij een schrikreactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:54

bruintje123 schreef:
Maar mijn balans is niet anders geworden. Lag er eerder niet meteen af en nu nog niet.

Vergeet de BMI al maatstaaf, wetenschappers roepen al jaren dat deze niet juist is, omdat men enkel lengte en gewicht in relatie tot mekaar zet en niet waar het gewicht vandaan komt. Als gezondheidsindicatie, geeft men in de medische wereld tegenwoordig de voorkeur aan het meten van het buikvet.

Ik zit zelf ook met een paar kilotjes te veel, maar heb nergens vet dat mij achterna komt. Een groot deel van mijn overgewicht, wordt veroorzaakt door het feit dat ik water vast hou. Fijn, de dikke enkels die daarbij horen. Zou liever hebben dat het vet was, dan had het tenminste zin als ik op mijn eten let.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:08

Ik vind de meeste reacties echt overdreven en ook absoluut niet te vergelijken.
Met 85 kg kan je prima op een groter of steviger paard. Als je bijvoorbeeld de foto's van LotteIsabel in het topic ben ik te groot/zwaar voor mijn paard zet dan zou iedereen zich afvragen waarom ze daar over twijfelt. Terwijl hier wordt gezegd dat dat al aan de zware kant is..

Daarnaast zit er een groot verschil in of iemand 1,60 is en 85 kg weegt of iemand die +1,75 is en 85 kg weegt.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:13

SandraVerl schreef:
bruintje123 schreef:

Vergeet de BMI al maatstaaf, wetenschappers roepen al jaren dat deze niet juist is, omdat men enkel lengte en gewicht in relatie tot mekaar zet en niet waar het gewicht vandaan komt. Als gezondheidsindicatie, geeft men in de medische wereld tegenwoordig de voorkeur aan het meten van het buikvet.

Ik zit zelf ook met een paar kilotjes te veel, maar heb nergens vet dat mij achterna komt. Een groot deel van mijn overgewicht, wordt veroorzaakt door het feit dat ik water vast hou. Fijn, de dikke enkels die daarbij horen. Zou liever hebben dat het vet was, dan had het tenminste zin als ik op mijn eten let.

Nu heeft het ook zin om op je eten te letten, veel groentes werken vochtafdrijvend..

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:22

Misschien een beetje een domme opmerking, maar waarom zou vet perse slecht moeten zijn? In tegenstelling tot spieren veert vet, wat ervoor zorgt dat er over een langere periode versnelling plaatsvindt waardoor de uitgeoefende kracht kleiner wordt. Nou snap ik dat de manier waarop je zit een hele hoop uitmaakt en dat je dan beter af bent met spier, maar zou iemand ook daadwerkelijk bewijs kunnen geven dat je beter een bonk spier kunt hebben dan een beetje vet?
Om het een beetje met andere woorden te zeggen, als er iemand op je valt, heb je dan liever een keiharde bodybuilder of een verende dikzak?

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:39

LesleyxLinn schreef:
Ik vind de meeste reacties echt overdreven en ook absoluut niet te vergelijken.
Met 85 kg kan je prima op een groter of steviger paard. Als je bijvoorbeeld de foto's van LotteIsabel in het topic ben ik te groot/zwaar voor mijn paard zet dan zou iedereen zich afvragen waarom ze daar over twijfelt. Terwijl hier wordt gezegd dat dat al aan de zware kant is..

Daarnaast zit er een groot verschil in of iemand 1,60 is en 85 kg weegt of iemand die +1,75 is en 85 kg weegt.

Hihi dankjewel

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:40

_Ezra schreef:
Misschien een beetje een domme opmerking, maar waarom zou vet perse slecht moeten zijn? In tegenstelling tot spieren veert vet, wat ervoor zorgt dat er over een langere periode versnelling plaatsvindt waardoor de uitgeoefende kracht kleiner wordt. Nou snap ik dat de manier waarop je zit een hele hoop uitmaakt en dat je dan beter af bent met spier, maar zou iemand ook daadwerkelijk bewijs kunnen geven dat je beter een bonk spier kunt hebben dan een beetje vet?
Om het een beetje met andere woorden te zeggen, als er iemand op je valt, heb je dan liever een keiharde bodybuilder of een verende dikzak?

Je gaat minder goed mee in de beweging van je paard doordat je er een langere periode over doet.
Bij licht rijden ga je zitten en daarna komt de rest terwijl je eigenlijk alweer moet gaan staan.
Met doorzitten beweegt alles sowieso een stuk meer.

Al moet ik zeggen dat er veel verschillende factoren zijn. Er zijn genoeg mensen die totaal geen conditie hebben en zwaar zijn en er zijn er wat die zwaar zijn, maar daaronder meer spieren hebben en die daardoor beter mee kunnen zitten.

Ik ben behoorlijk wat afgevallen het laatste half jaar en een duidelijk verschil is dat mijn bovenbenen niet meer zo in de weg zitten. Verder kan ik het niet goed vergelijken omdat ik nu een brede koudbloed rijdt met boomloos zadel en eerst een grote slanke kwpn'er met een vzh zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:47

LesleyxLinn schreef:
SandraVerl schreef:

Ik zit zelf ook met een paar kilotjes te veel, maar heb nergens vet dat mij achterna komt. Een groot deel van mijn overgewicht, wordt veroorzaakt door het feit dat ik water vast hou. Fijn, de dikke enkels die daarbij horen. Zou liever hebben dat het vet was, dan had het tenminste zin als ik op mijn eten let

Nu heeft het ook zin om op je eten te letten, veel groentes werken vochtafdrijvend..

Wees gerust, ik let op mijn eten, zou ik dat niet doen, zit ik zo aan de 100 kg, dus doe ik mijn best om niet boven de 85 te gaan. Helaas krijg ik darmproblemen als ik heel veel groenten en fruit eet. Heb er nu net 3 nachten op zitten, telkens slaatjes en vers fruit gegeten en je wil niet weten hoeveel buikpijn ik vandaag had.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:53

Oke, ik vergeet de Bmi. Mijn vet zit het meeste rond de buik.
Voor mij als persoon erg slecht.
Maar echt serieus er komt niks een aantal seconde later pas na hoor :)
Misschien dat het anders is als je 100 kg weegt, of erg klein bent en daardoor meer kilo's te zwaar gezien de lengte.
Ik heb filmpjes van mezelf, waar ik altijd erg kritisch kijk naar mijn rijden.
Mijn houding, wat mijn handen en benen doen, alles.
Dus ook wat doet mijn lijf. En dan komt er geen buik veel later na.
Hij luistert ook fijn naar de gewichtshulpen. Lijkt me niet kunnen als er een ruisende factor is in hulpen.

Ik denk dat er behoorlijk overdreven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:57

Ik vraag mij iets anders af eerlijk gezegd, hebben jullie daar antwoord voor mij op?

Want wat nu als een kind met serieus overgewicht (maar doordat kind nog lang niet volwassen is, komt het nooit boven de 80 kg uit, even als voorbeeld hoor) op een groot paard zou gaan paardrijden?

Dan mag dit ook niet, omdat jullie het vet zien rollen? Terwijl het voor het dier zelf dus geen kwaad kan?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:57

Nou, als 85 al te veel is, dan had ik nooit met paardrijden mogen beginnen. Ik weeg namelijk sinds mijn puberteit al meer. Ik heb zelfs 110 gewogen, maar dat was voordat ik reed. De laatste jaren steeds tussen de 90 en de 100 - het bekende jojo-effect. Volgens de BMI (bij mij klopt dat wel redelijk) mag ik maximaal 83 wegen - dat is nog een hele weg te gaan en blijkbaar nog te veel, want na het eten en met je rijkloffie aan kom je dan echt wel aan 85.

Voor mij is het heel simpel: ik ga ervan uit dat mijn manege toeziet op het welzijn van de paarden. Daarom zetten ze mensen met mijn postuur alleen op de meest robuuste dieren. Dat beleid werkt trouwens ook gewoon: ik heb nooit een paard met een rugblessure meegemaakt. Bij de minste blessure blijven de paarden meteen uit de les; het is gewoon in het belang van de manege dat ze daar verantwoord mee omgaan. Dus nee, ik ben niet bang dat ik te zwaar ben voor een paardenrug.

Natuurlijk blijft mijn streven om nog een kilo of 10 af te vallen, om esthetische en medische redenen. Misschien mag ik dan ook op meer paarden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:02

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:05

Ik weet het. Ken de theorie.
Maar als ik kijk naar mijn bmi en ik ben er 10 kwijt dan ben ik zeker niet slank want ik ben breed gebouwd, ook al toen ik slank was, maar dan gaat het toch wel een beetje beter kloppen dan nu :)

Edit, beetje rare zin, twee dingen tegelijk doen werkt ook niet.
Hoop dat je me begrijpt.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:19

ohjajoh6 schreef:
Ik vraag mij iets anders af eerlijk gezegd, hebben jullie daar antwoord voor mij op?

Want wat nu als een kind met serieus overgewicht (maar doordat kind nog lang niet volwassen is, komt het nooit boven de 80 kg uit, even als voorbeeld hoor) op een groot paard zou gaan paardrijden?

Dan mag dit ook niet, omdat jullie het vet zien rollen? Terwijl het voor het dier zelf dus geen kwaad kan?

Als het voor het dier zelf geen kwaad kan is het in principe geen probleem.
Maar wanneer kan het kwaad? Ik zou iemand met een bmi van laat ik zeggen 35+ absoluut niet op mijn paard willen hebben. Ook al gaat het om een kind die niet boven de 85 kg uit zou komen. Terwijl ik dat geen probleem vindt bij iemand van 1,75 en 85 kg.

Daarnaast hangt het er ook vanaf hoe iemand rijdt, of diegene überhaupt in het zadel past etc.

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:08

Ik had volgens de bmi obesitas (ondertussen al veel kilo's kwijt)
Ik woog 85 bij 1,68 door mijn lengte krijg je deze stempel.
Ik kan prima paardrijden, gewoon op mijn 'normale' paard.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:18

MarlindeRooz schreef:
Gewicht is relatief tegenover een bepaalde lengte. Mijn volle zus haar schouders zijn 20 centimeter smaller dan de mijne. Heb ik vet op mijn schouders? Nee, net zo min als zij. Ik heb een kuitomtrek van 44 centimeter. Vet? Nee, puur spier, in de fitness zie je ze mooi aftekenen. Voor hetzelfde geld is TS zwaarder qua bouw zonder al te veel vet te hebben, daar kun jij dus niet over oordelen.

MarlindeRooz schreef:
Met dat gewicht ben je gewoon te zwaar voor je lengte, tenzij je enorme krachttraining doet inderdaad. Maar dat doet bijna niemand.

Ik ben met mijn 1.82 en 73 kilo nog wel slank maar ik moet niet aankomen. (broekmaat: 40-42)

Wilde hier even op inhaken. Ik ben 1.83 en weeg op het moment (ziek geweest en verder geen sport of beweging meer) 79kg. En ik pas nog netjes in maatje 38. Dus nogmaals lengte zegt niks over gewicht.