"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:11

Collie2008 schreef:
Ik lees best vaak 'goedgekeurd met alleen maar 1tjes'. Vind dat altijd lastig te geloven hoor.... :o

Het is ook maar net welke DA ernaar kijkt en welk apparatuur er is gebruikt

Maar om over het topic door te gaan...

Stalgenootje van me is lang op zoek geweest naar een paard. Volgens mij had die 3 (of meer?) paarden laten keuren en allemaal gewoon echt niet goed op de foto. Die was al 1000 kwijt aan foto's en had nog geen paard. Vind dat echt treurig. Vind toch dat koper en verkoper elkaar tegemoet zouden moeten komen.

En er zijn genoeg paarden die al 3x afgekeurd zijn op de foto's, maar die toch nog steeds te koop blijven staan als 'keuren geen probleem' die mensen hopen dan gewoon iemand te treffen die niet zal gaan keuren terwijl ze weten dat het paard niet goed is, maar hoe bewijs je zoiets?

Zo heb ik er jaren geleden 1 laten keuren, die 3tjes had, (jong paard had nog niet veel gedaan, was het een oudere geweest had ik hem wel durven meenemen) uiteraard is die vervolgens gewoon verkocht aan iemand die hem niet op de foto heeft gezet. Overigens klinisch was ie perfect. Maar ik durfde het niet aan. (Sjol was toen al gepensioneerd en 1 die werkloos erbij staat is genoeg)

germie

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:03

of paard is afgekeurd op fotos en maand later ineens wel goed bij andere dierenarts

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:24

Meestal is het andersom :-P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:59

Ik weet van een paard waarvan de verkoper de kosten bij keuren op zich zou nemen bij afkeur. Paard werd afgekeurd. Dus verkoper doet paard voor veel lagere prijs aan handelaar weg en week later staat het paard weer op sporthorses.nl met een keuringsrapport dat dier goedgekeurd zou zijn. Toen bleek dat de kopers dus de verkoper opgelicht hadden. De handelaar die het dier kocht werkte samen met de zgn. particuliere koper.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:01

Starbreeze schreef:
_lotteeee schreef:
Paarden met allemaal 1 op de foto komen weinig voor, maar zijn er zeker wel.

Jep, mijn fries had allemaal 1-tjes :j

Mijn 3 jarige Unaniem merrie recent ook ! :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:56

cissy schreef:
Staart en manen dun haar?? Sinds wanneer is dat een criterium en hoezo?

denk aan rassen als n tinker, trekpaard en andere rassen daar horen een flinke bos haar en sokken ook bij het ideaal plaatje erg mooi maar het kan ook veel ellende als mok en andere schimmels meebrengen!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:10

kwita schreef:
cissy schreef:
Staart en manen dun haar?? Sinds wanneer is dat een criterium en hoezo?

denk aan rassen als n tinker, trekpaard en andere rassen daar horen een flinke bos haar en sokken ook bij het ideaal plaatje erg mooi maar het kan ook veel ellende als mok en andere schimmels meebrengen!

Zelfa bij kwpn/nrps willen ze dat tegenwoordig hebben.
Als ze dunne manen hebben krijg ik vaak te horen dat ze schuren ofzo iets dergelijks.
Terwijl dat bij mij/ons nooit dat geval is.
Ik vind het heel apart inderdaad.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 20:33

Tis jammer dat Heroine te klein is voor mij Amaze ;).
Zou zo weer een Unaniem kopen :P

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:11

Silly1972 schreef:
Tis jammer dat Heroine te klein is voor mij Amaze ;).
Zou zo weer een Unaniem kopen :P

Dat vinden wij ook erg jammer! :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:37

Heb je een advertentie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:45

germie schreef:
Ik weet van een paard waarvan de verkoper de kosten bij keuren op zich zou nemen bij afkeur. Paard werd afgekeurd. Dus verkoper doet paard voor veel lagere prijs aan handelaar weg en week later staat het paard weer op sporthorses.nl met een keuringsrapport dat dier goedgekeurd zou zijn. Toen bleek dat de kopers dus de verkoper opgelicht hadden. De handelaar die het dier kocht werkte samen met de zgn. particuliere koper.

Nou dat is dan wel een beetje dom van de verkoper. Want als opdrachtgever van de keuring is hij degene die het keuringsrapport zou moeten krijgen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:48

Babootje schreef:
germie schreef:

Nou dat is dan wel een beetje dom van de verkoper. Want als opdrachtgever van de keuring is hij degene die het keuringsrapport zou moeten krijgen.

Rapport zal hij ook zeke gekregen hebben.
Maar normaal bij latere verkoop gaat het rapport gewoon mee.

Of de verkopende partij heeft geen rapport laten maken omdat hij "afgekeurd" is.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:55

En de dierenarts in dit verhaal dan? Die heeft het paard 'afgekeurd'. Ook in het complot? En het rapport van goedkeuring moet dan een nieuw rapport geweest zijn. Je kunt van een slecht keuringsrapport geen goed keuringsrapport maken.

Als verkoper zijnde ging ik hier toch even in duiken en kijken of ik de da niet aansprakelijk zou kunnen stellen. Als hij een goed paard 'afgekeurd' heeft dat gewoon gezond is en een goed rapport zou moeten krijgen, heeft hij fouten gemaakt, opzettelijk of niet opzettelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:09

kwita schreef:
maar mensen ieder een wil een gezond paard, maar het is ook wat het gebruik doel is voor dat paard. Alle paarden die ik had zijn recreatief gebruikt...maar een setje hoefijzers was na 6 tot 8 weken versleten, doorgesleten zelfs met widea punten er in wat zo een 500 km betekende. Het waren ware allrounders onder de man en in het tuig! hoge wedstrijd ambities had ik niet maar ze waren stuk voor stuk atleten anders hadden ze dat niet uitgehouden!
Ik had altijd mijn eigen dieren arts bij, die werkt voor mij en hij kende ook mijn doelen en wist dat mijn paarden sterk en gezond moesten zijn. Andersom kende ik hem als het al niet goedgekeurd werd zonder rontgen of met twijfels dat ik het paard moest laten staan!
En hij heeft diverse keren zijn gelijk en kundigheid bewezen!

En al deze paarden en ponys inmiddels al de 5e in bijna 30 jaar zijn sterk gezond oud geworden de oudste 32 de jongste 8 na een slag in de darmen!
mijn ervaring laat zelf keuren en vertrouw op je gezond verstand.....laat je niet beetnemen wie zegt dat dat rapport niet handjeklap onderdoor de tafel gemaakt is en dat die foto's ook daadwerkelijk van dat paard in kwestie zijn?

En dan het eentjes en tweetjes kijk naar het totaalbeeld is zijn nek kortgebouwd en dus een twee'tje maakt dat uit voor je gebruikers doel?
is zijn staart en manen dun haar?
Er zijn dingen die niet je voorkeur hebben maar niets aan de beoordeling afdoen en je er dus gewoon bij kan nemen , dat is je eigen besluit (niet die van een DA)

kijk en zo kan je als verkoper dus aan de gang blijven. Als er foto's zijn zou ik al helemaal niet gaan betalen als koper opnieuw wil foto's maken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 06:48

Ayasha schreef:
kwita schreef:

mijn ervaring laat zelf keuren en vertrouw op je gezond verstand.....laat je niet beetnemen wie zegt dat dat rapport niet handjeklap onderdoor de tafel gemaakt is en dat die foto's ook daadwerkelijk van dat paard in kwestie zijn?

Er zijn dingen die niet je voorkeur hebben maar niets aan de beoordeling afdoen en je er dus gewoon bij kan nemen , dat is je eigen besluit (niet die van een DA)

kijk en zo kan je als verkoper dus aan de gang blijven. Als er foto's zijn zou ik al helemaal niet gaan betalen als koper opnieuw wil foto's maken.

Het blijft je eigen besluit, maar als het om geld gaat is er veel bedrog ik zou toch zelf opnieuw de foto's nemen...kun je ze mooi laten vergelijken! ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:10

germie schreef:

Je bent er toch zelf bij als je paard wordt afgekeurd, dan zie je toch waarop?
En als iets onduidelijk is dan laat je de foto's toch aan je eigen dierenarts zien (ervan uitgaande dat de da door potentiële koper is uitgezocht).
Ik ken het wel andersom, dat paarden die daadwerkelijk afgekeurd zijn op foto's met goede foto's worden doorverkocht, is dat niet het geval geweest?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:09

Maar dat kan toch helemaal niet? Op elke foto staat naam paard plus chipnr. De enige die iets met de foto's kan doen is de dierenarts die ze heeft gemaakt. Ze zijn altijd beveiligd met een speciaal programma waardoor een ander ze niet kan kopiëren.

Dan zou de dierenarts zelf fraude moeten plegen maar dat lijkt mij sterk. Denk niet dat die zijn of haar naam bezoedeld zou willen zien.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:13

Tuurlijk kan dat, als je maar wil. Daarbij zijn dierenartsen ook niet allemaal even eerlijk, zeker niet als ze er zelf wat aan over houden.
Nu is mijn geval nog van voor het digitale tijdperk en misschien wat makkelijker, maar in het andere topic (eerlijke paardenmensen) worden recentere voorbeelden genoemd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:22

De CD die ik had bij het paard, daar kon ik echt niets mee, ja kijken maar daar zat toch echt een beveiliging op.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:52

Dat maakt toch niet dat het niet mogelijk is?
Nu heb ik mijn paarden al wat jaren en beide niet op de foto laten zetten, maar ik kan genoeg mogelijkheden bedenken zodat je ook in dit digitale tijdperk kunt sjoemelen.

Denk aan het gunstig beoordelen van een eigenlijk niet te beoordelen foto zoals Amaze aangaf in het andere topic.
Maar je kunt ook het chipnr uit het paspoort overnemen. Helaas was net de chipreader stuk en het paard was inderdaad zwart zoals in het paspoort stond.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:40

Dan nog lijkt het me bijna onmogelijk. Dat programma zit echt heel sterk in elkaar en wij hebben een zwarte maar zelfs zou die geen aftekeningen hebben, alle kruinen staan beschreven. Dan moet je wel blind zijn als je daar in trapt. En chipreader kapot? Dan ben je zelf ook wel naïef.

Bij keuren hoort chipcontrole, punt uit.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:43

Brainless schreef:
LadyMadonna schreef:
Vroeger waren de kosten bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Was zo'n ongeschreven regel...

Lang niet altijd en daarnaast werd er alleen klinisch gekeurd.
Nu met alle (uitgebreide) keuringen lopen de kosten dan wel schrikbarend op (soms).

Mijn opa had CA 20 jaar terug een paardje te koop en deze mensen besloten bij de DA alsnog het paard volledig op de foto te zetten.
Klinisch kwam hij met vlag en wimpel erdoor... foto 2x een 1tje en daarom wilde zij het paard niet meer.
Mijn opa zat toen met een dure rekening (op een paard van 2000 gulden).

Dit verhaal klopt niet. 1tjes betekent namelijk zeer goed. Diverse veeartsen geven überhaupt nooit 1tjes. Broodje aap verhaal dus :D