Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:33

Ben je rechtsbijstand verzekerd? Dan zou je daar eens kunnen informeren. Een mondelinge afspraak is ook een afspraak dus dan zou je de klos zijn om door te betalen. Aan de andere kant voldoet de staleigenaar ook niet aan de afspraak. Anders een juridisch loket bezoeken? Die zijn volgens mij ook niet duur voor een kennismakingsgesprek

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:37

Net als **** pensionklanten heb je ook **** pensionhouders ertussen zitten hoor Ruitje :P
In de 15 jaar dat ik op verschillende stallen heb gestaan heb ik geen problemen gehad, behalve op mijn vorige stal ( en in totaal heb ik op 6 stallen gestaan nu) en dan bedoel ik met de stalhouder.
Soms gezeur met medepensionsklanten tja dat gebeurt maar negeer ik grotendeels.
Gezeik met de pensionhouder kwam omdat hij en zijn dochter roddelde over de pensionklanten en als die betreffende klanten dan verhaal kwamen halen was het niet waar. Daarbij veranderde hij per week of zelfs per dag de regels zoals het hem uit komt ( en dan heb ik het niet over rommel opruimen o.i.d. maar bijvb er mogen ineens geen verzorgsters meer komen, je mag ineens niet meer tölten in de bak etc...) en als ik dan netjes mijn stal opzeg én mij netjes aan de opzeg termijn hou word ik als dank halverwege de opzeg termijn bedreigd.
Ik bleef heel rustig er normaal antwoord geven, de stalhouder werd steeds bozer omdat ik mijn zelfbeheersing niet verloor... Serieus nog nooit zoiets meegemaakt in al die jaren...

Normaal met elkaar praten en je komt er gewoonlijk wel uit... In dit geval kon dat niet eens...

En de communicatie op de stal van de ts gaat ook niet geweldig... Maar zelf had ik inderdaad wel al veel eerder een andere stal gaan zoeken.

AmyII

Re: Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:42

Grappig. Als ik in omgeving Landsmeer (jaja ik werk óók fulltime) binnen een week van stal wil wisselen, kan ik dat. Desnoods met 'noodstalling' maar tot nu toe niet nodig gehad, heb elke keer de juiste plek weten te vinden.
En ja, die van mij gaat het hele jaar door buiten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:04

Nikass schreef:
Ik kan er ook een boek over schrijven -O-

1tje maar? Ik wel een paar delen :P

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:22

ruitje schreef:
Maar het een kan toch niet zonder het ander? Je kan toch niet besluiten hoe het af te handelen zonder op je eigen handelen te reflecteren?

@ Nikass, ben het niet met je eens, maargoed, ik wens een ieder die het aangaat veel succes. In principe krijgt de TS haar paard niets eens mee als de boer zegt: eerst 't geld, dan mag je weg.

Het is alleen de vraag of de boer dat doet natuurlijk, ik wil alleen maar zeggen dat je moet zorgen dat je het goed regelt voor je iemand met principes tegenkomt :)

Edit: holy oliebol, wat voor stalhouders maken jullie mee en hoe komt het dat die nog bestaan??

De boer mag het paard niet vasthouden. November is betaald, en je mag er op voorhand niet vanuit gaan dat december niet wordt voldaan. ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:35

maaikemuis schreef:
Het is maar net was je prioriteiten liggen.

Nou idd.....Zowel waar mijn paard staat als waar ik tijd voor maak....

Zowel de stalhouder (dat stro op de foto is gewoon voor de mesthoop) als de ts snap ik dus niet. ..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 08:20

Eerst de maand van de opzegtermijn betalen, dan pas het paard mee, daar heeft de boer zeker recht op. Het is de vraag of hij het zo wil spelen en of hij dan nog langer bestaat, maar vergis je nooit in de principes van mensen :o

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 08:54

ik denk alleen maar.... als het al zolang k*lote gaat...had je toch óók kunnen bedenken om even 3 dagen eerder op te zeggen....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:11

ElCamino schreef:
ik denk alleen maar.... als het al zolang k*lote gaat...had je toch óók kunnen bedenken om even 3 dagen eerder op te zeggen....

:P mijn gedachte...

Daarbij had ik met andere stalgenootjes een front gevormd, stalvergadering met
pensioneigenaar erbij een de knelpunten aangeven en tijd geven om met een oplossing te komen.
Binnen korte tijd geen oplossing, dan maatregelen... dat kun je allemaal afspreken in zo'n vergadering.
Samen sta je sterk!

Overigens weet ik wel zeker dat hij een slechte partij goedkoop ingekocht heeft.
Hier krijgen we nl ook wel eens een slechte partij van de fouragehandelaar, maar dan wordt er
door de pensionhouder boos gebeld naar de fouragehandelaar en gaat de partij terug.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:46

Geen contract geen verplichtingen,ze kunnen je niks maken.
(anderzijds kunnen ze je natuurlijk ook zo weg sturen).
Ongeacht een contract of niet,ze mogen NOOIT je paard vasthouden (al laat je politie komen zij MOETEN jouw paard meegeven),het enige wat de stalhouder zou kunnen doen is aangifte en dan nog trekt die aan het kortste eind.
En gezien je 3dg overbrugt moet ie daar maar genoegen mee nemen.Toch.
Ik zou vertrekken heel simpel.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:49

listiglistje schreef:
ElCamino schreef:

:P mijn gedachte...

pensioneigenaar erbij een de knelpunten aangeven en tijd geven om met een oplossing te komen.
Binnen korte tijd geen oplossing, dan maatregelen... dat kun je allemaal afspreken in zo'n vergadering.
Samen sta je sterk!

Overigens weet ik wel zeker dat hij een slechte partij goedkoop ingekocht heeft.
Hier krijgen we nl ook wel eens een slechte partij van de fouragehandelaar, maar dan wordt er
door de pensionhouder boos gebeld naar de fouragehandelaar en gaat de partij terug.

Dat heb je mooi verwoordt en is een goede oplossing!!

Hoe is het gesprek afgelopen TS?

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:41

magriet schreef:
Ben je rechtsbijstand verzekerd? Dan zou je daar eens kunnen informeren. Een mondelinge afspraak is ook een afspraak dus dan zou je de klos zijn om door te betalen. Aan de andere kant voldoet de staleigenaar ook niet aan de afspraak. Anders een juridisch loket bezoeken? Die zijn volgens mij ook niet duur voor een kennismakingsgesprek

Waarom? De mondelinge afspraak was een maand opzegtermijn en dus een maand betalen. Dat heeft TS gedaan. Waar is ze dan de klos?

Ik ben ook eens per direct met paard van het erf gezet btw. Eerst zonder paard en deelde de pensionhouder mij mede dat mijn paard nu van haar was, ze had al een slot op de deur gehangen. :+ Uiteindelijk heb ik gezegd de politie te bellen, toen kon ineens het slot er wel af, maar kon ik meteen vertrekken. Spullen in de auto van mijn vriend gegooid en zelf paard opgezadeld en gegaan en niks meer betaald. Gelukkig kon paardlief tijdelijk bij een bevriend fokker in de buurt staan, en kon ik toen rustig op zoek naar een andere stal. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:00

Pensionstalhouder moet het paard helemaal niet meegeven? Weet niet waar je dat vandaan haalt, dat ze het bij dreigen met politie wel doen wil niet zeggen dat ze ongelijk krijgen van de politie als die wel komt :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:04

listiglistje schreef:
Samen sta je sterk!

Dit zou ook mijn idee zijn geweest alleen sta je er in de praktijk vaak alleen voor omdat de rest dan niet meer durft of ze komen opdagen en houden hun mond dicht in de hoop dat jij het woord wel even gaat doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:20

meggiemeg schreef:
listiglistje schreef:
Samen sta je sterk!

Dit zou ook mijn idee zijn geweest alleen sta je er in de praktijk vaak alleen voor omdat de rest dan niet meer durft of ze komen opdagen en houden hun mond dicht in de hoop dat jij het woord wel even gaat doen.

ik heb dat idd op verschillende stallen zien gebeuren, pensionklanten klagen onderling tegen elkaar (dan zijn ze mondig genoeg),
maar gezamelijk aan de stalhouder duidelijke eisen en wensen stellen ho maar... dan zijn ze vaak niet zo mondig :7 .

Vaak wil een vergadering dan wel helpen, en ja vaak treed er 1 op de voorgrond om het woord te doen en laat de helft het afweten :D
Maar zo veranderd er dan ook niets aan de situatie.....mensen klagen liever onderling en vertrekken dan gewoon na van loop van tijd met een hoop tamtam (vaak met groepjes tegelijk)
Maar weer de pensionhouder dat het bij iedereen speelt? niet alleen 2 personen die er tussen neus en lippen door een keer wat van zeggen?

Persoonlijk zou ik zelf overal netjes willen vertrekken, je hebt als pensionklant (stallenhopper) ook snel een slechte naam....
Of van die beterweters of te fanatieke wedstrijdruiters met een berg onmogelijke eisen.
Hier worden zulk soort pensionklanten geweigerd, als ze vaak voor problemen zorgen/stalhoppen.

Ach ja en het is op alle stallen wel wat..het is nooit zo zoals je het zelf zou doen/willen :o

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:59

ruitje schreef:
Eerst de maand van de opzegtermijn betalen, dan pas het paard mee, daar heeft de boer zeker recht op. Het is de vraag of hij het zo wil spelen en of hij dan nog langer bestaat, maar vergis je nooit in de principes van mensen :o

Nee hoor, dit is echt onzin. De maand opzegtermijn (december) is nog niet verschuldigd, dus TS heeft nog geen schuld en de pensionhouder mag dus nog GEEN gebruik maken van het retentierecht.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:03

ruitje schreef:
Pensionstalhouder moet het paard helemaal niet meegeven? Weet niet waar je dat vandaan haalt, dat ze het bij dreigen met politie wel doen wil niet zeggen dat ze ongelijk krijgen van de politie als die wel komt :)

Ik heb 't laatst meegemaakt...mensen betaalde geen pensiongeld (liepen mnd achter) komen zomaar pony halen met de medeling dat ze per direct vertrekken,pensionhouder houdt pony vast,eigenaar belt politie en onder toeziend oog vd de politie moet de pensionhouder de pony laten gaan,zij kunnen alleen maar aangifte doen,that's it...
En van een kale kip kan men niet plukken,deze mensen gaan zeer slim te werk.(dit hebben ze al op verschillende plaatsen gedaan nl).
En mondelinge afspraak is net zo rechtsgeldig maar maak het maar eens hard dat dat zo is afgesproken.....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:15

ruitje schreef:

November is betaald… En dan mag je gewoon weg.. Je hebt dan alleen wel betalingsverplichting voor december. Maar hij mag er natuurlijk niet bij voorbaat vanuit gaan dat je niet zal betalen.

Als ik ziggo opzeg omdat ik ga verhuizen mogen ze het ook niet alvast uitzetten, " want de maand die ze weg is zal ze wel niet betalen" …

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:19

Dan had die pensionstalhouder het iets anders moeten aanpakken, ik heb meerdere keren anders meegemaakt. Ook als het gaat om die opzegtermijn. En ja, met politie en ook wel eens met inbeslagname. ( waar de paarden dus niet in beslag genomen konden worden voordat de pensionstalhouder al het geld had) Je moet het alleen op de juridisch juiste manier aanpakken en dat willen, de vraag is of de boer vd TS dat wil.

Ik zit hier helemaal niet om mijn ' gelijk' te halen, maar wel om te laten zien dat er nare staartjes kunnen zitten voor de TS. Of die allemaal overal hetzelfde uitpakken? Nee, dat is per situatie verschillend. Het is dus aan de TS om te besluiten hoe ze de situatie inschat en welk risico ze neemt, maar er zit een risico aan, dat staat vast :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:29

Weet je eigenlijk wel hoe duur een gerechtelijke procudure is Ruitje?Dat kost heel wat meer als die pensionhouder kwijt is als hij de maand december verliest .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:42

Kijk, maar dat calculeer je dan mee in je risico: is dit een stalhouder die principes heeft of niet?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:44

beatje schreef:
Weet je eigenlijk wel hoe duur een gerechtelijke procudure is Ruitje?Dat kost heel wat meer als die pensionhouder kwijt is als hij de maand december verliest .

nee hoor kan via een kort geding, als de pensionhouder gewoon verzekerd is (rechtsbijstand)
hoeft dit hem waarschijnlijk niets of niet veel te kosten....als hij er werk van wil maken, kan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:06

listiglistje schreef:
beatje schreef:

nee hoor kan via een kort geding, als de pensionhouder gewoon verzekerd is (rechtsbijstand)
hoeft dit hem waarschijnlijk niets of niet veel te kosten....als hij er werk van wil maken, kan dat.

Rechtsbijstand ziet, zoals het woord al zegt, alleen op de bijstand. Dus alleen een advocaat wordt deels vergoed, er is ook een eigen bijdrage.
De overige kosten voor een procedure worden niet gedekt, en dus is het nog steeds een dure aangelegenheid om je gelijk te willen halen voor een maandje stalgeld.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:47

Nee rowdine, ook griffierecht ed. wordt vergoed :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:51

W_Empress schreef:
Ik ben ook eens per direct met paard van het erf gezet btw. Eerst zonder paard en deelde de pensionhouder mij mede dat mijn paard nu van haar was, ze had al een slot op de deur gehangen. :+ Uiteindelijk heb ik gezegd de politie te bellen, toen kon ineens het slot er wel af, maar kon ik meteen vertrekken. Spullen in de auto van mijn vriend gegooid en zelf paard opgezadeld en gegaan en niks meer betaald. Gelukkig kon paardlief tijdelijk bij een bevriend fokker in de buurt staan, en kon ik toen rustig op zoek naar een andere stal. :)

wees er maar trots op.....
Heb het zelden gezien in al die jaren en de Pensionklant werd zeker niet op elke stal in de buurt "aangenomen". Paardenwereld is klein.