Ceriadwen schreef:Jessix schreef:Maar jongens, waarom willen zoveel mensen zo graag een regeltjes maatschappij? Waarom vind je het nodig dat zoiets in de wet wordt opgenomen? Waarom zou je willen dat iemand een bekeuring krijgt omdat hij/zij geen cap draagt? Voel je je zo onveilig in de maatschappij dat je al die regels en wetten nodig hebt om te kunnen functioneren? Wat was er mis met vrij Nederland, waar in men mensen in staat acht om eigen keuzes te maken?
Omdat een val met blijvend letsel ook gevolgen heeft voor heel veel andere mensen en instanties schat ik zo in.
Bijvoorbeeld je werkgever, die een niet productief iemand wel door moet betalen, bijvoorbeeld je zorgverzekering die alle kosten van de gevolgen van jouw letsel moet betalen, bijvoorbeeld de gemeenschap die de kosten van de zorgverzekering moet betalen. De gemeenschap zijn jij en ik. En dit voor een hobby, iets dat iemand doet omdat deze het leuk vind en niks van doen heeft met de dagelijkse dingen die een mens moet doen.
Als men minder wetten wil, dan moeten mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen, zelf zorgen dat ze zo veilig mogelijk hun hobby uitvoeren. Helaas gebeurd dat in de praktijk niet, blijkt ook wel uit sommige antwoorden in dit topic.
Waar ik wel een beetje om moet lachen zijn alle vergelijken die gemaakt worden met totaal niet vergelijkbare handelingen die ook risicovol kunnen zijn. Bijvoorbeeld het fietsen. Hobbysportfietsers
dragen eigenlijk bijna allemaal een helm, ook daar zal je de enkeling hebben die dit niet doet. De fietser die dagelijks zijn fiets gebruikt om van en naar school/werk te gaan doen dat in de minderheid ook. Alhoewel je dit toch steeds vaker ziet. Het is een soort van bewustwordingsproces denk ik.
Over BP, er zijn tegenwoordig genoeg maneges waar de lessen inderdaad met BP gereden worden, ik persoonlijk vind dat geen slechte zaak.
Nou zeg ik er expliciet bij dat er van mij geen wetgeving hoeft te komen hoor, laat dat duidelijk zijn. Daarnaast herhaal ik nog maar een keer dat het mij echt helemaal niks kan schelen of iemand wel of niet met cap rijd, en evenmin lig ik geen halve minuut wakker van een voorpaginabericht
Waar ik "bang" voor ben met het aannemen van wetten is waar het stopt. Het dragen van een helm verminderd het risico op hoofdletsel, dat is alles. De kans op (blijvend) letsel is met een risicovolle sport als paardrijden nog net zo goed aanwezig. Als je dan je werkgever, de maatschappij, de zorgverzekering, etc. erbij haalt, ben je dan niet "bang" dat zij op een gegeven moment vinden dat paardrijden beter helemaal vermeden kan worden? Ik denk dat ze net zo min zitten te wachten op een dwarslaesie dan op hersenletsel, toch?
Misschien moet een werkgever dan maar van je kunnen eisen dat je niet gaat motorracen, ijshockeyen of paardrijden. Misschien moet de zorgverzekering maar een clausule krijgen waarin staat dat je geen vergoeding krijgt bij letsel veroorzaakt tijdens het beoefenen van een risicovolle sport?
Ik hoop toch niet dat het die kant op gaat..

In de winter draag ik altijd een helm want ik rij in een wei en als het glad is of nu zijn ze iets wilder

want hoe braaf het paard is, paardlief kan natuurlijk wel struikelen of schrikken.