Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:15

Ceriadwen schreef:
Jessix schreef:
Maar jongens, waarom willen zoveel mensen zo graag een regeltjes maatschappij? Waarom vind je het nodig dat zoiets in de wet wordt opgenomen? Waarom zou je willen dat iemand een bekeuring krijgt omdat hij/zij geen cap draagt? Voel je je zo onveilig in de maatschappij dat je al die regels en wetten nodig hebt om te kunnen functioneren? Wat was er mis met vrij Nederland, waar in men mensen in staat acht om eigen keuzes te maken?

Omdat een val met blijvend letsel ook gevolgen heeft voor heel veel andere mensen en instanties schat ik zo in.

Bijvoorbeeld je werkgever, die een niet productief iemand wel door moet betalen, bijvoorbeeld je zorgverzekering die alle kosten van de gevolgen van jouw letsel moet betalen, bijvoorbeeld de gemeenschap die de kosten van de zorgverzekering moet betalen. De gemeenschap zijn jij en ik. En dit voor een hobby, iets dat iemand doet omdat deze het leuk vind en niks van doen heeft met de dagelijkse dingen die een mens moet doen.

Als men minder wetten wil, dan moeten mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen, zelf zorgen dat ze zo veilig mogelijk hun hobby uitvoeren. Helaas gebeurd dat in de praktijk niet, blijkt ook wel uit sommige antwoorden in dit topic.

Waar ik wel een beetje om moet lachen zijn alle vergelijken die gemaakt worden met totaal niet vergelijkbare handelingen die ook risicovol kunnen zijn. Bijvoorbeeld het fietsen. Hobbysportfietsers
dragen eigenlijk bijna allemaal een helm, ook daar zal je de enkeling hebben die dit niet doet. De fietser die dagelijks zijn fiets gebruikt om van en naar school/werk te gaan doen dat in de minderheid ook. Alhoewel je dit toch steeds vaker ziet. Het is een soort van bewustwordingsproces denk ik.

Over BP, er zijn tegenwoordig genoeg maneges waar de lessen inderdaad met BP gereden worden, ik persoonlijk vind dat geen slechte zaak.

Nou zeg ik er expliciet bij dat er van mij geen wetgeving hoeft te komen hoor, laat dat duidelijk zijn. Daarnaast herhaal ik nog maar een keer dat het mij echt helemaal niks kan schelen of iemand wel of niet met cap rijd, en evenmin lig ik geen halve minuut wakker van een voorpaginabericht

Waar ik "bang" voor ben met het aannemen van wetten is waar het stopt. Het dragen van een helm verminderd het risico op hoofdletsel, dat is alles. De kans op (blijvend) letsel is met een risicovolle sport als paardrijden nog net zo goed aanwezig. Als je dan je werkgever, de maatschappij, de zorgverzekering, etc. erbij haalt, ben je dan niet "bang" dat zij op een gegeven moment vinden dat paardrijden beter helemaal vermeden kan worden? Ik denk dat ze net zo min zitten te wachten op een dwarslaesie dan op hersenletsel, toch?

Misschien moet een werkgever dan maar van je kunnen eisen dat je niet gaat motorracen, ijshockeyen of paardrijden. Misschien moet de zorgverzekering maar een clausule krijgen waarin staat dat je geen vergoeding krijgt bij letsel veroorzaakt tijdens het beoefenen van een risicovolle sport?

Ik hoop toch niet dat het die kant op gaat..

Ceriadwen

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:33

Ik ben bang dat als wij als ruiters niet onze eigen verantwoordelijkheid nemen dat werkgevers (en de wetgever for that matter) inderdaad bepaalde sporten contractueel gaan verbieden. In sommige functies is het al zo dat inderdaad risicovolle sporten verboden zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:36

Waarom nu wel een probleem voor de werkgever en 20 jaar geleden niet?
Was paardrijden toen niet risicovol?

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:41

Nu rijd ik weer op een manege en daar moet je met een cap rijden. Toen ik me verzorgpony's nog had reed ik welleens zonder cap maar dat was meer hobbelen zonder zadel enz. Buiten reed ik wel met cap op, maar voor dat halfuurtje hobbelen niet. Het is wss heel erg gevaarlijk maar ik vind het wel je eigen verandwoordelijkheid.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:41

little_king schreef:

Omdat 20 jaar geleden de staat de kosten van ziek personeel op zich nam (doorbetalen loon ed) Nu moet een werkgever dat uit eigen zak betalen en dat is een forse kostenpost.

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:44

Ik rijd bijna altijd met een helm :)
Als ik hem vergeten ben: terug naar huis!
In de zomer heb je wel kans dat je me eens ziet zonder helm: ik krijg mijn paard niet eens vooruit in de zomer :j In de winter draag ik altijd een helm want ik rij in een wei en als het glad is of nu zijn ze iets wilder :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:44

Little_king: omdat men 20 jaar geleden niet zo geobsedeerd was door het 'nut voor de werkgever'.

Ceriadwen: ik denk dat het niet uitmaakt of ruiters wel of niet hun 'verantwoordelijkheid' daarin nemen. Sterker: ik denk dat hoe meer er neurotisch over gedaan wordt, hoe normaler het wordt om nog meer regels en eisen te stellen. Dus meer veiligheidsregels jagen die obsessie met veiligheid eerder aan dan dat ze 'm temperen. Dat is in elk geval heel sterk de tendens in de VS: er is geen redelijk einde. Er wordt niet, NOOIT gezegd: ok, de risico's zijn nu niet meer zo hoog, nu is het wel ok. Er is altijd een nieuwe 'grootste oorzaak' die ook weer moet worden aangepakt. En ondertussen maken al die vele op zich niet hele grote beperkingen het leven wel ontzettend vermoeiend en onplezierig, met al die disclaimers en aansprakelijkheidsformulieren en voorschriften.

Ik zie liever dat we blijven benadrukken dat risico nou eenmaal bij het leven hoort en dat dat helemaal niet erg is.

(En ik denk dat het dan ook handig is om die risico's dan gewoon een beetje samen te dragen, ipv altijd maar iets of iemand individueel aansprakelijk te willen stellen. Of dat nou de werkgever, de manegehouder of de persoon is... maakt niet uit, is een hele vervelende manier van met elkaar omgaan. Alleen de advocaten worden daar beter van. Dan hoeven werkgevers daar ook niet meer zo over te zeuren.)

We weten tot welke uitwassen het kan leiden (de VS), en toch volharden we erin om ook zo te worden. :\

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:46

Ook als ik naar weiland naar weiland ging geen cap maar ook geen zadel&hoofdstel haha

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:47

Risico hoort bij het leven, evenals dood gaan. Echter hoort dat geen onderdeel te zijn van een hobby.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:48

Ceriadwen schreef:
little_king schreef:

Omdat 20 jaar geleden de staat de kosten van ziek personeel op zich nam (doorbetalen loon ed) Nu moet een werkgever dat uit eigen zak betalen en dat is een forse kostenpost.

Maar dat moet de werkgever ook als ik mijn pols breek.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:50

Ongelooflijk hoe gevaarlijk paardrijden is, al denk je nog zo een goede band met je paard te hebben

Ik rijd altijd met cap!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:51

little_king schreef:
Ceriadwen schreef:

ja precies. maar 6 weken deels niet kunnen werken (want er is vast aangepast werk met een kapotte pols) of 2 jaar vanwege hersenletsel omdat je als een kasplantje in bed ligt, zit een verschil in van ongeveer 100.000 euro.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:52

Ceriadwen schreef:
little_king schreef:

Maar dat moet de werkgever ook als ik mijn pols breek.[/quote]

Maar daar ben je na een week of zes klaar mee, hersenletsel kun je de rest van je leven problemen van ondervinden dus je werkgever betaald je veelal eerst twee jaar door voor je in de WIA terecht komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:53

Ceriadwen schreef:
Risico hoort bij het leven, evenals dood gaan. Echter hoort dat geen onderdeel te zijn van een hobby.

+1
Echter vind ik wel dat paardrijden, met of zonder cap, risico's met zich meebrengt. Maar dit weet je voordat je eraan begint ;)
Of bedoel je dat doodgaan geen onderdeel van je hobby hoort te zijn?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:53

little_king schreef:
Ceriadwen schreef:

ja precies. maar 6 weken deels niet kunnen werken (want er is vast aangepast werk met een kapotte pols) of 2 jaar vanwege hersenletsel omdat je als een kasplantje in bed ligt, zit een verschil in van ongeveer 100.000 euro.[/quote]

Haha typte hetzelfde op hetzelfde moment :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:54

MelissaYM schreef:
Ongelooflijk hoe gevaarlijk paardrijden is, al denk je nog zo een goede band met je paard te hebben

Ik rijd altijd met cap!

Als het zo ongelooflijk gevaarlijk is, dat je dan nog op durft te stappen :+

Vergeet dan ook niet de bodyprotector, de veiligheidsbeugels en wat die skate borders aan hebben op de polsen en ellebogen :)
Want ja ongelooflijk gevaarlijk dat red je niet met alleen een cap :P

Wat ik me afvraag komt er ook geen schijnveiligheid door het dragen van een cap?
mensen die daarom risico's nemen want ze zijn toch beschermd?

Uiteindelijk is risico verminderen nog altijd weten waar de gevaren zitten, weten wat je eigen kunnen is.
En een onafhankelijke zit hebben.
Niet dat je dan niet kunt vallen, maar dat beperkt het risico op letsel denk ik meer dan die cap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:55

Ceriadwen schreef:

Natuurlijk wel! Risico is ook een onderdeel van hobby's. Van een leven lang kantklossen als meest opwindende deel van mijn leven word ik niet gelukkig.

Bovendien: als je zo redeneert, dan wordt paardrijden toch in z'n geheel verboden? Ook met cap is het een risicosport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:56

Shadow0 schreef:
Ceriadwen schreef:

Natuurlijk wel! Risico is ook een onderdeel van hobby's. Van een leven lang kantklossen als meest opwindende deel van mijn leven word ik niet gelukkig.

Bovendien: als je zo redeneert, dan wordt paardrijden toch in z'n geheel verboden? Ook met cap is het een risicosport.

ik denk dat jij deze opmerking net zo opvat als ik, volgens mij bedoelt ze dat doodgaan geen onderdeel van je hobby hoort te zijn..?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:56

Ceriadwen schreef:
ja precies. maar 6 weken deels niet kunnen werken (want er is vast aangepast werk met een kapotte pols) of 2 jaar vanwege hersenletsel omdat je als een kasplantje in bed ligt, zit een verschil in van ongeveer 100.000 euro.

paar jaar terug heb ik door een klein mini ongelukje zonder paard, 2 schouder operaties moeten ondergaan, ruim 6 maanden uit de running.
Dus ongelukken en risico is er altijd voor de werkgever.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:58

Ik draag bijna nooit een cap,ik krijg er dus écht knallende hoofdpijn van.En mijn cap past prima,hij knelt niet ofso.Ik krijg dit ook bij een brommer helm en zelfs bij het dragen van een zonnebril.
Ik weet dat het gevaarlijk is,en dat het me eigen schuld is als er iets gebeurt.
Met knallende hoofdpijn kan ik niet rijden,dan maar nooit meer paardrijden? Nee ik blijf rijden,en ik ben er gelukkig nog nooit vanaf gevallen.Afkloppen!
Laatst bijgewerkt door gohya op 29-12-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:59

Ikzelf draag altijd een cap en vrijwel altijd een bodyprotector. Ik vind wel dat mensen het zelf moeten weten maar zonder cap vind ik nou niet bepaald veilig. Op hele warme dagen draag ik niet altijd een bp maar ik kan me er ook bij voorstellen dat sommige mensen het lelijk vinden. Ik ben gewoon extreem voorzichtig :o want hoe braaf het paard is, paardlief kan natuurlijk wel struikelen of schrikken.

Ik zou zelf ABSOLUUT niet zonder cap rijden maar andere mensen moeten het zelf maar weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:02

suusje7 schreef:
Ikzelf draag altijd een cap en vrijwel altijd een bodyprotector. Ik vind wel dat mensen het zelf moeten weten maar zonder cap vind ik nou niet bepaald veilig. Op hele warme dagen draag ik niet altijd een bp maar ik kan me er ook bij voorstellen dat sommige mensen het lelijk vinden. Ik ben gewoon extreem voorzichtig :o want hoe braaf het paard is, paardlief kan natuurlijk wel struikelen of schrikken.

Ik zou zelf ABSOLUUT niet zonder cap rijden maar andere mensen moeten het zelf maar weten.

bp heb ik met springen vrijwel altijd aan (precies gister toevallig niet haha, maar dat komt nauwelijks voor), bloedheet of niet, ik spring niet zonder met mijn jonge paard! Springen brengt in mijn ogen nog meer risico's met zich mee dan "gewoon" rijden, ik wil niet t risico lopen op m'n rug breken doordat ik op de balken val omdat paardlief weigerde..
en ja, ik vind het ook verschrikkelijk lelijke dingen haha :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:03

Anoniem schreef:
ik denk dat jij deze opmerking net zo opvat als ik, volgens mij bedoelt ze dat doodgaan geen onderdeel van je hobby hoort te zijn..?

Zelfs dan nog. Het is geen gepland onderdeel van mijn hobby, maar het kan gebeuren, dat weet ik. Dat weten mensen die op de motor rijden ook, en mensen die parachute springen, die gaan skien, bergwandelen, uitgaan, zeilen, duiken.

Ook met cap kun je doodgaan. Het is heel simpel, als je dat risico niet aanvaardbaar vindt, moet je uberhaupt uit de buurt van paarden blijven en er zeker niet opstappen. De cap is maar een klein deel van het geheel. Het is niet de ultieme scheidslijn tussen helemaal veilig en zeker doodgaan.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:03

Vroeger reed ik nooit met cap, dacht dat me niks kon gebeuren.
Trouwens, ik kende mijn paard en dat was door en door te vertrouwen.
Tot er een "gek" het in zijn hoofd haalde om mijn paard met zijn motor op te gaan jutten.
En ja hoor, zelfs het braafste paard zou op dat moment door het lint gegaan zijn.
Die van mij over een hek en door het prikkeldraad ... met alle gevolgen vandien.
Keihard gevallen en een harde maar noodzakelijke les geleerd.

Nu rij ik altijd met cap, onze dochter ook, anders komt ze er niet op.
Niet op manege en niet op haar eigen paard.
Waarom ik nu wél met cap rij ?
- Ik ben me door en door bewust van het risico dat je kan lopen. Cap doet geen wonderen, maar helpt wel.
- Ik heb 3 kinderen, een man en een bende dieren die ik niet door mijn koppige gedrag om geen cap te dragen voor problemen wil zetten als er iets met me gebeurd. Kan natuurlijk altijd, maar dan heb ik tenminste voorzorgen genomen.
- De verzekering dekt geen ongevallen bij het paardrijden als je je cap niet draagt. Dus ik ga mijn familie niet voor onnodige kosten zetten, moest ik een ongeval krijgen of zelfs verongelukken. Ze zouden nog lang mogen betalen door mijn onzin.

Verder nog even vermelden dat ik mijn cap vroeger echt haatte, enkel in de manege droeg omdat het daar verplicht was door de eigenaar, anders kwam je niet op een paard.
Vond hem te warm, te lelijk, te vervelend. Kortom duizenden uitvluchten had ik klaar.
Nu ben ik hem bewust gaan dragen en na een tijdje moet ik toegeven ... dat ik hem zelfs soms "vergeet" af te zetten op stal. Dan loop ik na het afzadelen nog rond met cap ... ahum ... :-)
Enfin het hoort er nu gewoon bij en ik ben het helemaal gewoon.
Zonder cap vertrek ik niet meer.

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:08

Ik rij eigenlijk altijd met cap. Is gewoon standaard..net als dat ik in de auto als eerste gordel omdoe doe ik ook automatisch cap op als ik op een paard stap. Standaard uitrusting dus. :D

Nu ik het zo typ klopt het idd dat ik er eigenlijk nooit over nadenk of ik hem wel of niet op zal zetten..macht der gewoonte denk. :+