Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:06

Alles prima, maar laat dan vooral het PAARD in diens PAARDwaardigheid kunnen leven, ben het met veel eens in de post van @superpony, maar ik lees ook weer een hele litanie van bezwaren tegen 24/7 buitenstaan.... Niemand heeft in dit topic aangegeven dat dit voor de ponies van Ts moet of dat dit een MOETEN is voor andermans paarden of ponies.
De ponies van TS zouden al blij zijn met de in de Welzijns-aanbevelingen aangegeven minimale 4 uren (VRIJ bewegen, dus buiten het rijden om!) per dag.......

Dat het volgens sommige posters veel vaker voorkomt dat er aan een pensionhouder gevraagd wordt om 2 paarden of ponies in een eenpersoonsstal (in Nederland al gauw 3 x 3) samen te plaatsen, en dat pensionhouder er kwaad op wordt aangekeken als die dat weigert... daar heb ik dus niks mee, dit zou je JUIST als pensionhouder niet moeten willen, en ook niet moeten toestaan. Dan gaan ze maar elders staan. Is toch een waardeloos voorbeeld voor juiste omgang met en houden van paardachtigen? Om zoiets te gedogen?
Wie van jullie zou als pensionhouder zulk een voorbeeld willen gedogen en geven? Ook nog in de wetenschap dat de dieren er geen uitloop bij hebben, en 1, hooguit 2 ienieminie uuirtjes op een etmaal er uit mogen (mits dan wel eigenaar zelf langskomt om dit mogelijk te maken)?

Het is duidelijk dat dit alleen maar gaat om menselijk eigenbelang, en (gebrek aan) geld.

Mag van mij allemaal hoor, maar waarom moet dit ten koste gaan van dieren? Als zelfs aan de meest minimale richtlijnen voor het welzijn NIET tegemoetgekomen wordt, of KAN worden, zou je gewoon van het er op na houden van dieren moeten afzien.

Het is namelijk overduidelijk, dat het welzijn van de twee ponies van TS serieus in het geding is, aangezien de wijze waarop deze dieren er op na worden gehouden, en hoewel ik me realiseer dat veel dierenleed wordt veroorzaakt door onwetendheid en niet door onwil, lijkt me dat iedereen in deze door Internet/Google etc. verlichte tijden zich niet achter "onwetendheid" meer kan verstoppen.
Domheid en koppigheid zijn echter van alle tijden.....

In het kader van dit topic vind ik het OOK een mooie taak voor een pensionhouder om er op te staan dat er een beter voorbeeld neergezet wordt dan dit, want wie misstanden gedoogt, staat er dus ook achter, al is het alleen maar achter de eigen portemonnee.
En dan lees ik ook nog dat er op die bewuste "super"manege wel paarden/ponies staan die "nog slechter af zijn" en "er ook niet uit komen"?

Mensen, ga je schamen met z'n allen, wie wil er nu in zulke bedroevende paardonwaardige omstandigheden het door ons allen zo geliefde paard of pony er hebben (eigenaars) of zien (andere voorbijlopende paardeneigenaars) bijstaan?
Ik hoop dat HOE DAN OOK aan deze situatie iets gedaan gaat worden, want ik ben naar gelang dit topic vordert steeds verbaasder geworden over de vergoelijkingen , de ja...maars... en de uit z'n verband getrokken vergelijkingen met bijv. volkomen vrij lopende paarden.
Dat IS geen vergelijking, dat is zwart met wit vergelijken, t.a.v. deze ponies is iedere verandering, hoe klein ook, een verbetering, zo bedroevend zijn deze dieren af in hun huidige situatie.

Mag hopen dat het Nieuwe Jaar voor deze ponies en anderen die er kennelijk anno 2013 (en 2014?) ook zo bij moeten staan.....iets beters in petto heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:01

JustJuul_ schreef:
Voor de shet werd 50 euro extra betaald bovenop de boxhuur. Deze prijs is verder niet veranderd voor zover ik weet. Dus de totale huur blijft hetzelfde omdat de eigenaresse van de andere shet ook betaald voor de gezamelijke stal.

De pony's staan inderdaad op stal tot wij er zijn, misschien een beetje verkeerd geformuleerd, maar ik weet zeker dat ze elke dag 2 uur uit de box zijn. Toen het paard op het land stond bokte die ook een slag in de rondte in de longeerbak, hij moet het afentoe gewoon kwijt, ook als ie in de zomer 24/7 op het land staat. Over dat hij niet goed liep/loopt kan ik verder niks kwijt.

en;
[ Afbeelding ]
maar ik denk niet dat dit verder van belang is.

Oké begrijpelijk dat ze in deze stal niet bij elkaar mogen... Veel te krap... Tenzij ze een uitloopje of de hele dag naar buiten kunnen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:19

Dat paarden te lang en teveel op stal staan keur ik niet goed, dat zeg ik ook. Maar dat de paarden ongelukkig zouden zijn zo vind ik sterk overdreven en niet te beoordelen voor mensen hier vanachter hun scherm.
Wie heeft 3x3 bedacht dan? Dat is ook maar een idee van mensen dat je dat minimaal moet hebben. Paarden stonden vroeger op stand en gingen ook gewoon liggen.
En ja, in de natuur staan paarden vaak op een kluitje. Dus gooi ze allemaal los en kijk wat ze doen. Die van ons staan met zn 3en bij elkaar in de paddock.
Ik ken grotere groepen die op grote weides lopen en dan staan paarden dicht op elkaar als er een aantal willen liggen. Dat weten ze zelf wel op te lossen. Onze d-pony gaat rustig liggen rollen in de wei of paddock waar een ander paardje staat. Dan heeft ie zat ruimte, maar moet blijkbaar daar en kan ook, want paarden regelen dat onderling prima.

Alleen maar buiten staan heeft niks met welzijn te maken. Welzijn heeft te maken met goede zorg en dat is een heel pakket. Daarnaast is dat voor iedereen anders. Iemand die wil trainen heeft gewoon andere behoefte's. Dat is echt niet per definitie slecht als dat anders is da 24/7 buiten staan in de blubber en af en toe een beetje rondhobbelen.
Denken mensen echt dat iemand het niet goed wil doen als ze niet kiezen voor 24/7 buiten of dagen in de blubber? Mensen die serieus trainen zorgen ook voor goede omstandigheden, vaak zelfs beter, ook al is dat minder vrij buiten.

Pensionhouders hoeven niet te weigeren dat mensen dit willen. Pensionhouders moeten zorgen voor voldoende veilige ruimte om buiten te komen, vaak en goed ruwvoer, goede bodem in de rijbanen, schone en veilige stallen.

En ik blijf erbij dat veel mensen dan beter geen paard zouden kunnen hebben, want voor veel paarden is het pas erg als baasje wel komt. Je ziet mensen in de omgang en met rijden dingen doen die niet door de beugel kunnen. Dan kan het paard verder lekker buiten staan en maar 1u pd lijden onder het baasje, maar veel blessures en leed komen door verkeerd rijden en slecht voeren. Dat is minstens zo erg en zielig en gebeurt op veel grotere schaal!!
Paardjes die al jaren samen staan en het prima kunnen vinden zijn echt niet slecht eraan toe.

Kinke

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:25

Ik verbaas me weer over de leeskunsten van sommigen hier. Er is hier niemand die zegt dat die dieren 24/7 buiten moeten staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:29

Niet zo bijdehand he?! Ik lees prima wat er staat, maar geef het even als voorbeeld waar veel mensen dat als ideaal zien. Heel veel natural gerichte mensen kraken alles tegenwoordig maar af wat anders is dan wat zij doen. Maar zo heilig is het allemaal niet.
Ik zeg dus ook, als je zelf goed kan lezen, dat ik er tegen ben dat paarden veel binnen staan. Bij ons heeft stal ze overdag buiten nu en wij komen elke dag en hebben ze er nog uren uit als we bezig zijn.
Wat hier wordt aangedragen als oplossing is gewoon niet zo geweldig of veel beter, dat zeg ik. Paarden die dan op een postzegeltje zand komen te lopen zijn ook niet zo vrolijk...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:37

Ik zou bijna zeggen…in dit geval is alles beter voor die dieren (m.u.v. een stand)
En hou het even beleefd, je 'niet zo bijdehand' is verre van fatsoenlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:47

Kinke schreef:
Ik zou bijna zeggen…in dit geval is alles beter voor die dieren (m.u.v. een stand)
En hou het even beleefd, je 'niet zo bijdehand' is verre van fatsoenlijk.

Lees eerst even wat je zelf schrijft. Ik ben niet je kleine buurmeisje, dus zeg idd dat je niet zo bijdehand hoeft te reageren, is gewoon Nederlands en heeft niks met fatsoen te maken. Jij leest zelf niet goed en maakt zo een opmerking, dus dan kun je dat verwachten. Maar nogmaals, ik heb niet bij je in de klas gezeten en ik accepteer dat niet, tref je de verkeerde hier.

Ik vind het allemaal nogal makkelijk vanachter een pc beoordelen en alles durven zeggen. Hier op Bokt is iedereen expert, maar zo werkt dat niet. Als ik om me heen kijk, zie ik maar heel weinig mensen met voldoende kennis en ervaring om te kunnen beoordelen of paarden goed verzorgd en behandelt worden.

Maar goed, ts, succes. Ga eens goed overleggen met je stalbaas en kijk wat je zelf kan doen, evt samen met anderen.
Op onze vorige stal kwamen paarden er imo ook te weinig uit ( 4 u ) en deden we onderling veel voor elkaar waardoor er meerdere paarden 2 a 3x pd uit kwamen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:56

Ik denk dat de ponies van TS heel erg blij zouden zijn met een postzegeltje zand, "zo groot als hun eigen stal" (dus 3x 3 neem ik aan) in vrije beweging voor 1-2 uurtjes per dag, want dat hebben ze nu in ieder geval niet.
Al die vergelijkingen met "hoe het vroeger was" en "toen stonden ze toch ook hele dagen in een stand" is toch te triest voor woorden?
Er bestaat iets als "voortschrijdend inzicht", niet alles wat we "vroeger" deden was maar goed, het was merendeels omdat men niet beter wist. Nu weten we wel beter (sommigen onder ons die niet beter WILLEN eten uitgezonderd), en is het toch wel algemeen geaccepteerd dat paarden en ponies er bij voorkeur niet meer op na gehouden dienen te worden als 50 jaar geleden.
Die smoesjes van "toen werden ze daar toch ook oud mee?" heb ik in al zovele topics gehoord, ja hoor, toen stonden ze ook nog voor de ploeg, ik heb daar wel een tegen-argument op" "Waarom zou je het voor ze niet beter en fijner maken als je beter WEET?"
Je kunt grote honden ook op een flat houden.
Of ze de hele dag in benches opsluiten, als je naar je werk bent.
Is dat nu leuk voor ze?

Een heel verkeerde vergelijking wordt ook weer voor de zoveelste keer getrokken tussen altijd outdoor paarden en paarden die gewoon op een normale paardwaardige manier er op na gehouden worden: in de winter een aantal uren paddock-buitenloop (minstens 4 uren )en daarna op stal. Dat is een zeer gebruikelijke en kennelijk algemeen aanvaarde praktijk, maar zelfs dat hebben deze ponies niet, dat mag ik triest noemen.
Het valt me wel op dat mensen zich bij voorbaat aangevallen voelen door mensen zoals ik die gewoon een andere mogelijkheid voorstellen, en nergens voorstelt dat die ponies van TS maar 24/7 buiten "moeten".
Voordat er ook maar iets goed gelezen is voelt men zich genoopt om het buitengebeuren meteen onder zijiige "naturals" te scharen en dat vervolgens af te kammen.
Het ene heeft niets met het andere te maken, genauanceerd denken en lezen blijkt een groot struikelblok voor velen.

Het gaat om de minimale eisen voor paardenwelzijn, in dit topic, en daar is blijkbaar niet aan voldaan, gezien de openingspost van TS zelf.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-12-13 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:57

Superpony ik vind toch dat kinke zich nog netjes verwoord nadat de woorden zo verdraaid worden. Jou toon echter slaat de plank flink mis. Je doet of jij hier de enige met kennis is en die kennis moeilijk te verkrijgen is, nieuwsflash een gezond denkend persoon kan dit bedenken.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:27

Laten we het nu onderling gezellig houden haha
Ik denk wel dat we het allemaal met elkaar eens zijn (behlave TS en haar verzorgster) dat die 2 paardjes van haar toch echt te veel op een te kleine stal staan en te weinig "vrijheid" hebben in de stal en daarbuiten. Dat was de essentie van het vehaal en ik denk ook van de NVWA.

@ TS: na alle posts zo gelezen te hebben van vele paarden mensen hier, denk je er nu dan toch een beetje anders over? Zou je op zoek willen gaan naar een oplossing voor je paardjes zodat je ze meer ruimte en vrij buiten kunt laten voor meer uurtjes per dag?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:50

smurffie schreef:
Superpony ik vind toch dat kinke zich nog netjes verwoord nadat de woorden zo verdraaid worden. Jou toon echter slaat de plank flink mis. Je doet of jij hier de enige met kennis is en die kennis moeilijk te verkrijgen is, nieuwsflash een gezond denkend persoon kan dit bedenken.

Dank je smurffie :) Ik ga verder maar op m'n handen zitten wbt deze persoon :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:24

Terpentijn: Nogmaals, wij willen het dus niet ( ook geen twee shetlanders ) , dus het ging mij er niet om of je dat als pensionstalhouder moet gedogen maar volgens mij had ik dat al eerder uitgelegd :)

Het ging mij erom dat het dus vaak voorkomt dat eigenaren van paarden dit willen :)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:46

terpentijn schreef:
Alles prima, maar laat dan vooral het PAARD in diens PAARDwaardigheid kunnen leven, ben het met veel eens in de post van @superpony, maar ik lees ook weer een hele litanie van bezwaren tegen 24/7 buitenstaan.... Niemand heeft in dit topic aangegeven dat dit voor de ponies van Ts moet of dat dit een MOETEN is voor andermans paarden of ponies.
De ponies van TS zouden al blij zijn met de in de Welzijns-aanbevelingen aangegeven minimale 4 uren (VRIJ bewegen, dus buiten het rijden om!) per dag......

Dat het volgens sommige posters veel vaker voorkomt dat er aan een pensionhouder gevraagd wordt om 2 paarden of ponies in een eenpersoonsstal (in Nederland al gauw 3 x 3) samen te plaatsen, en dat pensionhouder er kwaad op wordt aangekeken als die dat weigert... daar heb ik dus niks mee, dit zou je JUIST als pensionhouder niet moeten willen, en ook niet moeten toestaan. Dan gaan ze maar elders staan. Is toch een waardeloos voorbeeld voor juiste omgang met en houden van paardachtigen? Om zoiets te gedogen?
Wie van jullie zou als pensionhouder zulk een voorbeeld willen gedogen en geven? Ook nog in de wetenschap dat de dieren er geen uitloop bij hebben, en 1, hooguit 2 ienieminie uuirtjes op een etmaal er uit mogen (mits dan wel eigenaar zelf langskomt om dit mogelijk te maken)?

Het is duidelijk dat dit alleen maar gaat om menselijk eigenbelang, en (gebrek aan) geld.

Mag van mij allemaal hoor, maar waarom moet dit ten koste gaan van dieren? Als zelfs aan de meest minimale richtlijnen voor het welzijn NIET tegemoetgekomen wordt, of KAN worden, zou je gewoon van het er op na houden van dieren moeten afzien.

Het is namelijk overduidelijk, dat het welzijn van de twee ponies van TS serieus in het geding is, aangezien de wijze waarop deze dieren er op na worden gehouden, en hoewel ik me realiseer dat veel dierenleed wordt veroorzaakt door onwetendheid en niet door onwil, lijkt me dat iedereen in deze door Internet/Google etc. verlichte tijden zich niet achter "onwetendheid" meer kan verstoppen.
Domheid en koppigheid zijn echter van alle tijden.....

In het kader van dit topic vind ik het OOK een mooie taak voor een pensionhouder om er op te staan dat er een beter voorbeeld neergezet wordt dan dit, want wie misstanden gedoogt, staat er dus ook achter, al is het alleen maar achter de eigen portemonnee.
En dan lees ik ook nog dat er op die bewuste "super"manege wel paarden/ponies staan die "nog slechter af zijn" en "er ook niet uit komen"?

Mensen, ga je schamen met z'n allen, wie wil er nu in zulke bedroevende paardonwaardige omstandigheden het door ons allen zo geliefde paard of pony er hebben (eigenaars) of zien (andere voorbijlopende paardeneigenaars) bijstaan?
Ik hoop dat HOE DAN OOK aan deze situatie iets gedaan gaat worden, want ik ben naar gelang dit topic vordert steeds verbaasder geworden over de vergoelijkingen , de ja...maars... en de uit z'n verband getrokken vergelijkingen met bijv. volkomen vrij lopende paarden.
Dat IS geen vergelijking, dat is zwart met wit vergelijken, t.a.v. deze ponies is iedere verandering, hoe klein ook, een verbetering, zo bedroevend zijn deze dieren af in hun huidige situatie.

Mag hopen dat het Nieuwe Jaar voor deze ponies en anderen die er kennelijk anno 2013 (en 2014?) ook zo bij moeten staan.....iets beters in petto heeft.

En waar haal je dit dan vandaan?

Slechte eigenaren heb je overal, maar gelukkig ontfermen andere mensen zich dan over dit ( want het is er 1) paard.
Deze man is niet mijn favoriet maar sl wat ouder en woont geloof ik wat verder weg.

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:55

Ik denk dat er heel veel maneges en paardenhouders zijn die jarenlang binnen een bepaalde cultuur met heel veel liefde voor hun paard hebben gezorgd. De afgelopen jaren is er echter meer aandacht voor paardenwelzijn. Paarden houden in een vorm meer passend bij het paard dan vanuit de mens. Dit kan toch niemand ontgaan zijn, de cultuur van paarden houden veranderd. Net als het houden van circusdieren en dieren in dierentuinen.
Cultuur verander je niet zomaar. Dat gaat in kleine stappen.

Dat TS nu teleurgesteld is dat haar pony's gescheiden worden is logisch, maar als je het gegeven omhoog tilt, begrijpt iedereen dat pony's meer ruimte nodig hebben dan 3x3. Tuurlijk slapen paarden in de wei ook wel dichtbij elkaar. Maar het gaat erom dat ze dan de keus hebben om dit te doen en niet omdat het niet anders kan.

Ik kan trouwens nergens vinden dat pony's van verschillende schofthoogtes niet bijelkaar zouden mogen staan. Dus als dat officieel is, zie ik graag het document waar dit in staat.

Er zijn wel 12 richtlijnen voor het welzijn van paarden, opgesteld in 2011:
http://www.sectorraadpaarden.nl/12-rich ... lzijn.html

Ik vind het logisch dat er organisaties zijn die toezicht gaan houden op het houden van paarden. Over hun werkwijze valt weleens wat op aan te merken, maar het hogere doel is dat er een diervriendelijke paardencultuur in NL is en dat zou toch iedereen op Bokt moeten toejuichen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:35

Een idd, in het land/wild staan ze op een kluitje, maar als je denkt dat dat het enige is dat ze doen, dan heb je tekort gekeken.. :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:44

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 07:51

Richtlijnen zijn geen wetten.

Ik zie hier in het topic heel wat discussies over of er wel of niet 2 paarden in een box van 3 x 3 gehouden moeten worden die beperkt eruit mogen.

Hoewel ik zeker de mening deel dat als je al meerder paarden in een box wil zetten,er voldoende ruimte moet zijn en dat paarden meer buiten- dan binnen moeten staan.Niet alleen eruit gehaald worden als de eigenaar er iets mee wil gaan doen.

Maar de boxmaat is niet waar het hier om gaat,ook niet of er 2 paarden in een box mogen,ook niet hoelang ze er per dag instaan...wat ik begrepen heb van de TS mogen er geen 2 paarden met verschillende schofthoogtes samen in een box.
Dat is dus een punt wat ik graag wil horen hoe ze daar aan komen.Zolang er geen dingen vastgelegd zijn in een wet kunnen en mogen ze je niets verplichten.Al helemaal geen sancties opleggen als je geen gehoor geeft aan hun verzoek.Want daar hebben we het dan over.

Als het geen wet is maar een richtlijn,kunnen ze je adviseren en verzoeken...maar niet verplichten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:11

Tinky het zal ook wel uitdraaien op adviseren.

Schofthoogte verschil begrijp ik wel in deze kleine stal.
De kleine kan makkelijk letsel oplopen als hij bijvoorbeeld ligt en de grote er op gaat staan omdat er te weinig plek is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:12

Daar ga ik eigenlijk ook vanuit Little King,dat kon ik alleen niet opmaken van de posts van de TS.Nu moet ik ook wel zeggen dat dit soort instanties soms er dwingend over kan komen,inclusief het dreigen met sancties.

Zoals ik al eerder heb gepost hebben ze dat bij mij op mijn vorige stal ook 3 x geprobeerd.Pas als je ze met hun eigen wetten en regels om de oren slaat binden ze in.Je moet je goed kunnen verweren om niet gigantisch op kosten gejaagd te worden.

Er zijn natuurlijk altijd dingen die besproken kunnen/moeten worden,helemaal als het welzijn van de dieren kan verbeteren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:20

Precies Tinky12 maar TS heeft in het begin ook niet alles verteld he. Pas na vragen kwam de afmeting naar boven en het feit dat ze bijna de hele dag binnenstaan. Ik denkmdat we niet het hele verhaal kennen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:43

chanicha schreef:
Precies Tinky12 maar TS heeft in het begin ook niet alles verteld he. Pas na vragen kwam de afmeting naar boven en het feit dat ze bijna de hele dag binnenstaan. Ik denkmdat we niet het hele verhaal kennen.

Maar dat is ook eigenlijk een beetje wat ik bedoel...wat ik van de TS begrijp is dat het puur om de afmeting van de dieren gaat.Dieren met een verschillende schofthoogte mogen niet bij elkaar in een stal...als dit wettelijk niet is vastgelegd dan kunnen ze enkel adviseren.
Ik weet dat dit bij diertransporten wel wettelijk is vastgelegd maar niet bij paarden die op stal gehouden worden.

Dat de paarden niet ruim staan en veel binnen is dan weer een heel ander verhaal,ik heb het nu echt puur over wat wettelijk wel- en niet is toegestaan en wanneer een overheidsinstantie over mag gaan tot sancties.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:38

Ik vraag het me af hoor, of dat het enige was wat als reden gegeven werd.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:20

Wooh, ik wist niet dat die regel bestond. Mijn pony's van ong. 30 cm verschil in stokmaat staan ook altijd samen in de stal enzo. Echt vervelend. Wat gebeurd er als je ze gewoon bij elkaar laat? Je kan misschien proberen de een in de ene helft van een wei/paddock te zetten en de andere aan de andere kant en dan steeds verder van elkaar zetten. Succ6!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:40

JustJuul_ schreef:
De pony's gaan ook uit elkaar. De shetlander komt samen met een andere shetlander samen te staan in een loopstal, de haflinger in de box van 3x3. Het is afwachten tot 9 januari, maar dit is zo de beste oplossing!

dat is ook een box van 3,5 bij 3,5 maar oke beter dan dit.
kan ts dit dan wel betalen?
ik neem aan dat ze daar het zelfde betaald als een gewone box.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:11

Hoi TS. Vandaag 9 januari zou je alle ins en outs te horen krijgen van de NVWA. Ik ben heel benieuwd wat ze je verteld hebben!