Welk type is jouw paard? De 5 Elementen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:31

Mirjam1202 schreef:
Nikass schreef:
Je kunt vervolgens ook nog uitzoeken wat voor type ruiter jij bent en of dit wel of niet goed combineert met je paard.

Oké hoe moet dat? :)

Er staan soortgelijke beschrijvingen in het boek. Ik heb dat thuis en zal het er even bij moeten pakken om info te geven. (ben nu niet thuis) Je kunt al wel vast een idee hebben als je het vergelijkt met de paarden: vuurruiters zijn vaak dressuurruiters die buitenrijden vaak wat eng vinden, houtruiters zijn de stoere types die cross ed geweldig vinden, voor aarderuiters hoeft het allemaal niet zo fanatiek, zolang het maar leuk en gezellig is enz.

Emperor

Re: Welk type is jouw paard? De 5 Elementen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:35

Mijn paard is een aarde paard :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:41

Mijn paard valt onder geen enkel type. Wat nu? Heb ik wel een paard? :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:47

haha! Vast wel... misschien heeft jouw paard een perfecte balans tussen alle elementen *\o/*

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:39

Ik denk dat mijn appaloosa een mix is tussen een houtpaard en een vuurpaard.
Mijn fjordenmerrie is een aardepaard.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:45

Mijn andalusiër is duidelijk een vuurpaard haha! Heeft veel overeenkomsten.
En mijn haflinger x welsh cob is duidelijk een aardepaard.

Ik vind het wel grappig, ik ga ook wel eens naar Laarakkers met mijn paard, en daar hebben ze het ook vaak over deze elementen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:51

Ik heb overduidelijk een houtpaard, helaas :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:43

Waarom helaas Antje-vip?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:02

Nikass schreef:
Waarom helaas Antje-vip?

Die dominantie en koppigheid van haar. Ze is vaak lastig om mee te werken. Ook als er nieuwe mensen komen, die gaat ze direct enorm uittesten. ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:18

Wat leuk dat hier een topic over is! Ik heb het boek ook en ik pak het regelmatig. Ik vind het een aardige typering van paarden en ruiters. Het kan ook een erg handig hulpmiddel zijn als je op zoek gaat naar een nieuw paard.
Wij hebben vijf paarden en ze passen allemaal wel overwegend binnen een type. Daarbij is mijn dochter vooral hout, mijn man metaal / aarde en ik water. Het klopt heel aardig met de beschrijvingen hoe wij bij welk paard passen. Ik ben bijvoorbeeld te bang voor ons waterpaard, mijn dochter legt er teveel druk op. Mijn man kan er juist weer heel goed mee omgaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:18

antje_vip schreef:
Nikass schreef:
Waarom helaas Antje-vip?

Die dominantie en koppigheid van haar. Ze is vaak lastig om mee te werken. Ook als er nieuwe mensen komen, die gaat ze direct enorm uittesten. ;)

Zie het als een leerproces. Je kunt enorm veel leren van dat soort dieren!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:31

Ik denk vaak dat een echt hout paard mij wat te machtig is (ik denk er wel een paar te kennen, groot, stoer, sterk, nemen de leiding over) daarom vind ik mijn paard met combinatie hout en vuur (en klein beetje aarde) beter bij mij passen. Zij is net wat voorzichtiger. Maar ze kan soms ontzettend drammen en dan komt duidelijk het hout naar voren. Ook vind ik haar heel dapper, in die zin dat ze absoluut dingen eng vindt, maar toch altijd haar angst overwint en er langs gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:34

Zelf ben ik denk ik ook een combinatie van elementen; ik vind mezelf niet heldhaftig genoeg voor een echte houtruiter, maar bij een sprintje op het strand wil ik toch wel altijd winnen...
Tien jaar geleden kon het me allemaal niet hard genoeg gaan, maar inmiddels - een paar ongelukjes later - zie ik meer gevaren, dus dat vormt je ook wel natuurlijk.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:45

Mijn paard is een metaalpaard. Ookal komt niet alles overeen, wel heel veel.
Hij heeft een eerlijke ruiter nodig, iemand die niet alleen wil rijden maar ook uren met hem wil knuffelen en poetsen.

Hij werkt graag, alleen wanneer hij je vertrouwd. Hij is een echte springer, een paard dat nooit zal weigeren of er vandoor zal gaan wanneer hij schrikt.

Kortom, een geweldig paard (Holsteiner)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:49

ijssnuiver schreef:
Zie het als een leerproces. Je kunt enorm veel leren van dat soort dieren!

Dat klopt, maar het is soms wel vervelend :P

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:51

Sheran schreef:

Je hebt wel een paard alleen zit het zo: jouw paard veegt de vloer aan met een onzinnige theorie. :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:57

Ik weet niet wat mijne is ( is jammer genoeg niet m'n eigen ). Ze is gevoelig, niet erg aardig tegen andere paarden, snel en ook snel bang/angstig. Ze is een Arabier X welsh of Arabier x iets anders :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:04

Zoolgangster schreef:
Sheran schreef:

Je hebt wel een paard alleen zit het zo: jouw paard veegt de vloer aan met een onzinnige theorie. :D

Het is ook geen waarheid, maar een hulpmiddel om karakters van paarden en ruiters in te delen. En dat kan soms erg makkelijk zijn.
Het is net als met bijvoorbeeld managementtheorieen. Volgens de managementdrives ben ik geel-oranje-groen. Dat ben ik natuurlijk niet echt, maar het is voor mij en mijn collega's wel een heel makkelijk hulpmiddel om elkaar te begrijpen en te weten wie het best welke klus op kan pakken. Zo kijk ik ook naar de vijf elementen. Welk karakter past bij welk gebruiksdoel en ruiter! En als je het onzinnig vindt maak je er geen gebruik van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:49

Precies! Het is niet iets om in te geloven, het is gewoon een manier om karakters te beschrijven. Je kunt ook een andere manier gebruiken of helemaal geen manier.

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:08

Mijn paardje is een houtpaard, en wat voor ene.. showen en werken als geen ander, af en toe denkt ie dat ie superman is lijkt mij heeft een kapot spronggewricht, beweging en korte leer momenten dan kan ik hem wat in de hand houden met zijn eigen enegrie!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:15

Ik herken in mijn paard echt de eigenschappen van een metaalpaard.
Sowieso het rustige en volgzame zolang alles maar eerlijk is. Ook het afsluiten en depressief worden bij te veel drukte en gedoe in de omgeving.
Bovendien zijn zijn longen en dikke darm ook echt de organen waar hij het snelst last van heeft. Hoesten en bij verandering van voer en beweging ook licht kramperig.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:21

Hier 2x water, 1x metaal en 1x hout. De eerste drie wel genuanceerd, maar de laatste is wel echt heel erg hout. :D

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:29

Ik herken vita in Hout en Vuur.
Is ze dan een combinatie, of moet er toch echt 1 overheersen?
Maar mijn paard is bijzonder, die is niet in een hokje te plaatsen ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:33

Ik heb een alles-behalve-vuurpaard. Er is niet één hokje waar ze helemaal in past, ze heeft van alles wel wat (en ook van alles wel iets waarvan ik denk, echt niet).

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:36

Mijn vorige merrie was echt een waterpaard, heerlijk dier maar oh zo gevoelig.
Dat ze jonger was kon je er echt niet zo maar iedereen op zetten. En er zijn dingen die ze nu nog eng vind. Een klein kind op haar rug of iemand die niet kan rijden is vragen om ongelukken.
Mijn nieuwe merrie is een combi van water en vuur.