Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Re: Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:34

en waar haal jij al deze uitspraken vandaan dan?? misschien heb ik ome agent niet geheel begrepen of verwoord ik me niet goed.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:44

sflj schreef:
Myca schreef:
Ze kijken helemaal niet naar wat je daadwerkelijk in kg vervoert (tenzij het teveel is).

De norm gaat over de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger.
Die mag samen niet meer dan 3.500 kilo zijn.

Of je de aanhanger nou leeg of vol hebt, dat maakt niet uit.
Dit is ook de reden dat sommige mensen hun trailer/caravan terug laten keuren in max laadgewicht.

Jij ook. ;) wanneer je wordt aangehouden kijkt de agent naar twee dingen:
Mag de aanhanger achter deze auto? (Auto mag 800 trekken, aanhanger weegt op dat moment minder dan 800. Is dus geen probleem.)
En heeft de chauffeur het juiste rijbewijs? (Auto heeft een tmm van minder dan 1500 (hoeveel heeft een Panda?) en de trailer 2000kg. Samen is dat minder dan 3500 kg. Chauffeur heeft een B rijbewijs. Ok! Geen probleem! Goeie reis! Dag mijnheer agent! Fijne dag nog! :)

Het klopt echt niet wat je aangeeft. Toevallig ben ik laatst aangehouden met mijn trailer.
Inderdaad wordt eerst gekeken of de aanhanger achter de auto mag. Maar, ze kijken dan naar het gewicht van de aanhanger met het max. laaggewicht en dus niet naar een lege trailer. De combinatie wordt alleen gewogen als ze twijfelen of de lading te zwaar is.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:56

dus als je auto 800kg mag trekken... en je hangt een lege trailer van 700kg erachter, welke tot 1300kg geladen mag worden.. ben je dus in overtreding???

Ik zoek over verschillende site's maar ik houd mij aan het invul tabel op de site van de rijksoverheid.
die zal vast wel voldoende zijn

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:37

Nee, dan ben je op dat punt niet in overtreding. Je auto mag meer trekken dan er op dat moment achter hangt. Welk rijbewijs je moet hebben, hangt af van wat de tmm van de auto en aanhanger is.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:37

Dat klopt wel jolanda20.
Let er alleen op dat je niet op verouderde sites kijkt.
Er is het één en ander veranderd in januari 2013.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:48

Myca schreef:
Het klopt echt niet wat je aangeeft. Toevallig ben ik laatst aangehouden met mijn trailer.
Inderdaad wordt eerst gekeken of de aanhanger achter de auto mag. Maar, ze kijken dan naar het gewicht van de aanhanger met het max. laaggewicht en dus niet naar een lege trailer. De combinatie wordt alleen gewogen als ze twijfelen of de lading te zwaar is.

Het klopt wel, wat ik schrijf. Heb jij toen een bekeuring gekregen? En waarvoor?
Ok, ander voorbeeld. Ook echt gebeurd. Een paar jaar geleden werd ik aangehouden met een geleende VW Golf die 1300kg mocht trekken met daarachter een lege tweepaardstrailer. Deze had een tmm van 2000kg en een leeggewicht van 760.
Volgens jullie zou dat niet mogen?
De agent keek op de papieren en in de trailer om te zien of er niet (te) veel in zat en wenste me een goede reis. Tegenwoordig hoef je voor die combi waarschijnlijk niet eens een E rijbewijs te hebben omdat ik denk dat het totaal van tmm van de auto en trailer dus onder 3500kg blijft.
Het feit dat die trailer achter die auto hing, was en is dus geen enkel probleem. En dat is ook logisch! De auto mocht ruim voldoende trekken! Meer dan ik erachter had hangen! Sterker nog; ik mocht er zelfs een paard / paarden van maximaal 540kg mee vervoeren! Tegenwoordig dus zelfs zonder e rijbewijs.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:04

Myca schreef:

Zo is het mij ook altijd geleerd.
Want wat als je 300 kilo laadgewicht overhoud, hoe moet meneer agent dan weten of je paard 200/400 of 600 kilo weegt?
Voor zover ik weet wordt er alleen gewogen als er serieus twijfels zijn of de trailer te zwaar beladen is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:22

Hij kan dat alleen vaststellen door je mee te nemen naar een weegbrug.
Ik zie het probleem niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:29

jolanda20 schreef:
en waar haal jij al deze uitspraken vandaan dan?? misschien heb ik ome agent niet geheel begrepen of verwoord ik me niet goed.

Vraag die ome agent van je dan even op basis van welke wetten hij die uitspraken doet! Dat is verstandigere keuze dan hier dingen beweren die op z'n minst in twijfel te trekken zijn.

Dat is het punt: als je zo overtuigd bent van het ongelijk van o.a. sflj of mijn posts, onderbouw dat dan met wettelijke teksten, bijvoorbeeld van www.overheid.nl/wetten
Beweren dat ik of sflj ongelijk hebben is niet zo moeilijk, maar bewijs het eens!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:44

jolanda20 schreef:
dus als je auto 800kg mag trekken... en je hangt een lege trailer van 700kg erachter, welke tot 1300kg geladen mag worden.. ben je dus in overtreding??

Inderdaad, omdat er gekeken wordt naar maximum toegstane massa en niet naar ledig gewicht. Pas wanneer getwijfeld wordt dat de combinatie zwaarder beladen zou zijn dan de kentekenpapieren komt de weegbrug in zicht.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 24-08-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:46

rommulus schreef:
Omdat je laadvermogen van je trailer er dus overheen komt.
Leeg of niet je mag hem niet trekken met je B.
Met BE zou dat dus wel mogen.
En met een fiat panda een trailer trekken vind ik levens gevaarlijk, als die trailer wat gaat doen waar je niet op zit te wachten heb je niets te vertellen en ben je overgeleverd aan aan het lot.

Gaat dus over de Panda.

Tegenwoordig mag dit dus WEL!

Zolang totale massa aanhanger en auto niet boven de 3500 uit komt mag je met B (puur rijbewijstechnisch gezien!) elke aanhanger combinatie trekken.

Dus zou de Panda 700 kilo mogen trekken en de aanhanger weegt leeg niet meer dan 700, dan MAG DAT DUS WEL!
Voor wat de auto mag trekken wordt gekeken naar Werkelijk beladen en dus NIET naar maximaal laadvermogen :) DIt is alleen voor rijbewijs van belang.

Ik vindt die nieuwe regeling mbt het gewicht belachelijk en levensgevaarlijk, maar het mag wel!

Jongens, jullie maken het allemaal veel moeilijker dan het is!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:51

Amaryllis schreef:
jolanda20 schreef:
dus als je auto 800kg mag trekken... en je hangt een lege trailer van 700kg erachter, welke tot 1300kg geladen mag worden.. ben je dus in overtreding??

Inderdaad, omdat er gekeken wordt naar maximum toegstane massa en niet naar ledig gewicht. Pas wanneer getwijfeld wordt dat de combinatie zwaarder beladen zou zijn dan de kentekenpapieren komt de weegbrug in zicht.

Het blijft lastig hoor, op mijn werk word mij ook nog wel eens gevraagd door oom agent hoe het zelfs zit haha. De uitvoering en controle hierop ligt bij het RDW en politie trouwens.

Is dus niet waar. Voor vaststelling welk rijbewijs wordt gebruik gemaakt van 'papieren gewichten' en dus totale toegestane massa.

Voor vast stelling of je auto het technisch gezien mag trekken wordt gebruik gemaakt van daadwerkelijk gewicht

quote :

Citaat:
Als het toelaatbare gewicht dat de auto mag trekken niet overschrijdt, mag u met een caravan rijden die een maximum totaal gewicht heeft dat groter is. M.a.w. de daadwerkelijk gewichten zijn bepalend. Voor het vaststellen welk rijbewijs hier voor nodig is zijn de gewichten op het kentekenbewijs bepalend.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:55

Samenvatting is dus heel simpel:

First of all, wat mag je auto trekken? Is dit meer dan gewicht belading (Paard) + trailer? Zo ja:

Wat is Toegstane Maximum Massa auto (ledig + maximaal laadvermogen):
tel daar bij op de toegestane maximum massa van de aanhanger (ledig + maximaal laadvermogen).
Is dit minder dan 3500 kilo? Dan mag je met B rijden.

Is het meer dan 3500 kilo maaar belast je je trailer maar voor een klein gedeelte, dan is het wellicht een optie om hem op papier terug te laten keuren. Kost 45 euro en is puur een adminstratieve aangelegenheid. Dit bijv als je een tweepaards hebt maar er toch maar 1 paard max inzet en daardoor met B zou mogen rijden.
Technische maximaal laadvermogen blijft gelijk en trailer is dus ook altijd (voor 45 euro) weer omhoog te laten keuren.

Dus gewichten op papier (maximaal laadvermogen) zijn puur voor RIJBEWIJS
Werkelijke gewicht is voor het technische aspect of de auto het uberhaupt mag trekken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:57

Amaryllis schreef:
jolanda20 schreef:

Het blijft lastig hoor, op mijn werk word mij ook nog wel eens gevraagd door oom agent hoe het zelfs zit haha. De uitvoering en controle hierop ligt bij het RDW en politie trouwens.

Jij werkt bij het RDW? En adviseert de politie?! :wow:
Waar gaat het heen in dit land?! Je zit er zoooo ver naast!

By the way; ik geloof geen barst van je verhaal.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:05

Nee ik bedoel niet de last, puur rijbewijstechnisch gezien zoals ook in de sheet van rijksoverheid staat... Bedoel het exact hetzelfde als toydoll in haar 2e post.
Jeetje wat loopt iedereen op zn tenen zeg.... :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:10

Toydoll: heb je toevallig ook de artikelen bij de hand waarin dit staat?
Ik heb gezocht, maar ik heb het nog niet gevonden. In welk deel van de wet word dit geregeld?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:14

Voor iemand die anderen moet adviseren, vind ik dat je het maar beroerd uitlegt.
Wanneer jij bovendien schrijft dat je bij het RDW werkt en agenten adviseert, vind ik dat je de verantwoordelijkheid hebt er voor te zorgen dat je goed en duidelijk uitlegt hoe het zit. Want hierdoor ontstaat er verwarring en komen dit soort topics maar steeds terug. En blijven mensen onwaarheden verkondigen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:22

Nee ik werk daar niet, om even duidelijkheid te scheppen of binnen een functie die hier direct betrekking op heeft. Heb deze vraag bij toeval eens gehad. Daarom zeg ik ook: raadpleegt de factsheet op de site van rijksoverheid of bel de RDW. Zíj zijn voor NL de instantie die deze vraag zwart op wit kan (en moet) beantwoorden.
Ik snap echter wel je punt hoor, daar heb je gelijk in en daarom verbeterde ik mijzelf al eerder.

Het regelement rijbewijzen artikel 15 gaat hier ook over trouwens, maar dit blijft heel theoretisch.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:29

Amaryllis schreef:
Nee ik werk daar niet, om even duidelijkheid te scheppen of binnen een functie die hier direct betrekking op heeft. Heb deze vraag bij toeval eens gehad. Daarom zeg ik ook: raadpleegt de factsheet op de site van rijksoverheid of bel de RDW. Zíj zijn voor NL de instantie die deze vraag zwart op wit kan (en moet) beantwoorden.
Ik snap echter wel je punt hoor, daar heb je gelijk in en daarom verbeterde ik mijzelf al eerder.

Het regelement rijbewijzen artikel 15 gaat hier ook over trouwens, maar dit blijft heel theoretisch.

Nee, art 15 is juist volstrekt helder. Het is duidelijk niet zozeer art 15 dat het probleem is, maar het volstrekte gebrek aan kennis over de rest van de wetten rondom voertuigen (waarin o.a. geregeld wordt dat een auto het daadwerkelijk gewicht van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken).

Als je dat artikel nu ook even opzoekt, zijn we tenminste compleet........

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:31

over wat wel en niet mag... laten we erop houden dat je autogewicht + trailer en paard onder de 3500kg moet blijven

topic vraagt wie er zonder BE rijbewijs rijdt. ik niet. ik hoop mijn E rijbewijs te kunnen halen en dan heb ik nergens meer zorgen over. auto kan het makkelijk trekken

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:36

Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 24-08-13 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:37

jolanda20 schreef:
over wat wel en niet mag... laten we erop houden dat je autogewicht + trailer en paard onder de 3500kg moet blijven

topic vraagt wie er zonder BE rijbewijs rijdt. ik niet. ik hoop mijn E rijbewijs te kunnen halen en dan heb ik nergens meer zorgen over. auto kan het makkelijk trekken

Nee, het gaat erom of een trailer die 1600kg TMM heeft en feitelijk 1450kg geladen weegt, legaal achter een auto mag hangen die maar 1500kg mag trekken. Dat zo'n combi binnen de regels voor rijbewijs B valt, maakt het een relevant punt.

Toon ons dus even met wetteksten aan dat dit legaal is (of niet, zoals jij volhoudt).

Amaryllis schreef:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... /Artikel15

Lid e geloof ik, link vanaf mn telefoon dus kreeg het allemaal niet in beeld als ik wilde.

Ik wil ook mm BE halen binnenkort :j

Ja, dat klopt.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:53

misschien kun je ook eens een poging doen om deze wettekst te zoeken en mij ervan te overtuigen dat dit legaal is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:55

Zolang ik maar niet een combi zie rijden die ik ooit geparkeerd zag: een renault clio (al nieuwer model, niet die oude vierkante bakjes) met daarachter een zichtbaar zware 2-paardstrailer. (erg breed model in hout). Blijf erbij dat ik hoop dat die enkel ter reclame van het trailerbedrijf daar stonden wat op de trailer geprint stond, en niet voor daadwerkelijk vervoer. Volgens mij was die lege trailer al zwaarder dan de auto's TMM :') (Zou me niet verbazen als de auto er ook nog eens inpaste...)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:08

@sflj Ik ben toen wel aangehouden, maar ik heb geen bekeuring gehad omdat alles in orde was.
Mijn trailer is nl teruggekeurd naar 1200kg en dat mag mijn Fiat Multipla net trekken.