Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sflj schreef:Myca schreef:Ze kijken helemaal niet naar wat je daadwerkelijk in kg vervoert (tenzij het teveel is).
De norm gaat over de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger.
Die mag samen niet meer dan 3.500 kilo zijn.
Of je de aanhanger nou leeg of vol hebt, dat maakt niet uit.
Dit is ook de reden dat sommige mensen hun trailer/caravan terug laten keuren in max laadgewicht.
Jij ook.wanneer je wordt aangehouden kijkt de agent naar twee dingen:
Mag de aanhanger achter deze auto? (Auto mag 800 trekken, aanhanger weegt op dat moment minder dan 800. Is dus geen probleem.)
En heeft de chauffeur het juiste rijbewijs? (Auto heeft een tmm van minder dan 1500 (hoeveel heeft een Panda?) en de trailer 2000kg. Samen is dat minder dan 3500 kg. Chauffeur heeft een B rijbewijs. Ok! Geen probleem! Goeie reis! Dag mijnheer agent! Fijne dag nog!
Myca schreef:Het klopt echt niet wat je aangeeft. Toevallig ben ik laatst aangehouden met mijn trailer.
Inderdaad wordt eerst gekeken of de aanhanger achter de auto mag. Maar, ze kijken dan naar het gewicht van de aanhanger met het max. laaggewicht en dus niet naar een lege trailer. De combinatie wordt alleen gewogen als ze twijfelen of de lading te zwaar is.
Myca schreef:Het klopt echt niet wat je aangeeft. Toevallig ben ik laatst aangehouden met mijn trailer.
Inderdaad wordt eerst gekeken of de aanhanger achter de auto mag. Maar, ze kijken dan naar het gewicht van de aanhanger met het max. laaggewicht en dus niet naar een lege trailer. De combinatie wordt alleen gewogen als ze twijfelen of de lading te zwaar is.
jolanda20 schreef:en waar haal jij al deze uitspraken vandaan dan?? misschien heb ik ome agent niet geheel begrepen of verwoord ik me niet goed.
jolanda20 schreef:dus als je auto 800kg mag trekken... en je hangt een lege trailer van 700kg erachter, welke tot 1300kg geladen mag worden.. ben je dus in overtreding??
rommulus schreef:Omdat je laadvermogen van je trailer er dus overheen komt.
Leeg of niet je mag hem niet trekken met je B.
Met BE zou dat dus wel mogen.
En met een fiat panda een trailer trekken vind ik levens gevaarlijk, als die trailer wat gaat doen waar je niet op zit te wachten heb je niets te vertellen en ben je overgeleverd aan aan het lot.
DIt is alleen voor rijbewijs van belang.Amaryllis schreef:jolanda20 schreef:dus als je auto 800kg mag trekken... en je hangt een lege trailer van 700kg erachter, welke tot 1300kg geladen mag worden.. ben je dus in overtreding??
Inderdaad, omdat er gekeken wordt naar maximum toegstane massa en niet naar ledig gewicht. Pas wanneer getwijfeld wordt dat de combinatie zwaarder beladen zou zijn dan de kentekenpapieren komt de weegbrug in zicht.
Het blijft lastig hoor, op mijn werk word mij ook nog wel eens gevraagd door oom agent hoe het zelfs zit haha. De uitvoering en controle hierop ligt bij het RDW en politie trouwens.
Citaat:Als het toelaatbare gewicht dat de auto mag trekken niet overschrijdt, mag u met een caravan rijden die een maximum totaal gewicht heeft dat groter is. M.a.w. de daadwerkelijk gewichten zijn bepalend. Voor het vaststellen welk rijbewijs hier voor nodig is zijn de gewichten op het kentekenbewijs bepalend.
Amaryllis schreef:jolanda20 schreef:dus als je auto 800kg mag trekken... en je hangt een lege trailer van 700kg erachter, welke tot 1300kg geladen mag worden.. ben je dus in overtreding??
Inderdaad, omdat er gekeken wordt naar maximum toegstane massa en niet naar ledig gewicht. Pas wanneer getwijfeld wordt dat de combinatie zwaarder beladen zou zijn dan de kentekenpapieren komt de weegbrug in zicht.
Het blijft lastig hoor, op mijn werk word mij ook nog wel eens gevraagd door oom agent hoe het zelfs zit haha. De uitvoering en controle hierop ligt bij het RDW en politie trouwens.
Amaryllis schreef:Nee ik werk daar niet, om even duidelijkheid te scheppen of binnen een functie die hier direct betrekking op heeft. Heb deze vraag bij toeval eens gehad. Daarom zeg ik ook: raadpleegt de factsheet op de site van rijksoverheid of bel de RDW. Zíj zijn voor NL de instantie die deze vraag zwart op wit kan (en moet) beantwoorden.
Ik snap echter wel je punt hoor, daar heb je gelijk in en daarom verbeterde ik mijzelf al eerder.
Het regelement rijbewijzen artikel 15 gaat hier ook over trouwens, maar dit blijft heel theoretisch.

jolanda20 schreef:over wat wel en niet mag... laten we erop houden dat je autogewicht + trailer en paard onder de 3500kg moet blijven
topic vraagt wie er zonder BE rijbewijs rijdt. ik niet. ik hoop mijn E rijbewijs te kunnen halen en dan heb ik nergens meer zorgen over. auto kan het makkelijk trekken
Amaryllis schreef:http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... /Artikel15
Lid e geloof ik, link vanaf mn telefoon dus kreeg het allemaal niet in beeld als ik wilde.
Ik wil ook mm BE halen binnenkort
(Zou me niet verbazen als de auto er ook nog eens inpaste...)