Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:20

Ik snap ook niet dat mensen nog zo laks kunnen zijn over een cap. Als puber had ik ook zo'n caploze periode, maar die is gelukkig snel overgewaaid en nu heb ik 'm altijd op, geen uitzondering. Wacht maar tot je een keer slecht valt van je 100% betrouwbare paard... Er kan altijd iets gebeuren. Een ongeval zit in een klein hoekje.
En voor veiligheid mag je al eens een bedrag over hebben vind ik zelf.

Jazzythecorg

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:27

Als een cap niet lekker zit heb je wellicht een verkeerde keuze gemaakt en moet je eens wat verschillende modellen en merken passen, @katyatje inderdaad aan veiligheid valt geen prijskaartje te plakken! Opmzulke dingen moet je zeker niet bezuinigen! Ik kan er met mijn "hoofd" niet bij dat je maar geen cap opzet omdat het niet zo lekker zit of niet zo charmant is,liever een keer een nieuwe cap moeten kopen door een val dan een rolstoel moeten gaan uitzoeken

kwaanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:27

Luniek schreef:
Zonder cap rijden is natuurlijk (voor volwassenen dan) eigen keus, maar toch blijf ik het dom vinden om onnodig risico te nemen. Er kan gewoon altijd wat gebeuren als je met paarden werkt. Ik heb het zelf vaak genoeg meegemaakt. En dat het niet altijd even lekker zit dat is dan jammer. Voor mij hoort een cap gewoon bij paardrijden. Gelukkig heb ik vanaf dat ik begon met paardrijden toen ik 8 was tot nu nog nooit zonder cap gereden. Het moest natuurlijk toen ik klein was van mijn ouders, maar ik zou het zelf ook nooit in mijn hoofd halen om zonder te gaan rijden. Ook niet stiekem. En dat is maar goed ook want ik ben al een aantal keer raar terechtgekomen bij het vallen. Ik ben laatst één keer opgestegen en toen bleek dat ik mijn cap was vergeten. Ik ben meteen weer afgestegen, het voelde gewoon kaal en onbeschermd zonder cap.

Inderdaad, voor mij geen paardrijden zonder cap.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:30

Fiction schreef:
Ze zijn niet mooi, en niet handig, maar ze helpen je wel als je valt van je paard. En tegen de tijd dat dat gebeurt, ben je erg blij dat je er eentje op je hoofd hebt. Tevens houd het ook je make up op je gezicht als het regent. :D

En zo is het :D

Ach ik heb er geen problemen mee, thuis een fijn licht en luchtig cappie van de Decathlon, koste ook maar 19.95 :P

Mijn fijne cap en ik in actie!
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 3424_n.jpg

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:36

Ik heb net iets veel ongelukken gezien en meegemaakt dus nee ik ga nooit zonder cap op een paard zitten!

Ik vind het ook erg jammer dat het eerst een keer fout moet gaan voor ze erachter komen dat een cap niet voor niets is uitgevonden.

En het bekende cap-kapsel of de cap coupe hebben we allemaal last van :j ... en oncomfortabel zijn ze alleen als ze niet goed passen of niet goed ventileren.

kwaanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:37

listiglistje schreef:
Fiction schreef:
Ze zijn niet mooi, en niet handig, maar ze helpen je wel als je valt van je paard. En tegen de tijd dat dat gebeurt, ben je erg blij dat je er eentje op je hoofd hebt. Tevens houd het ook je make up op je gezicht als het regent. :D

Ach ik heb er geen problemen mee, thuis een fijn licht en luchtig cappie van de Decathlon, koste ook maar 19.95 :P

Mooie cap, staat je goed hoor!

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:41

@listiglistje wat een superpaard heb jij onder je kont wow kwijl kwijl,mooie foto's in je profiel dacht de omgeving al te herkennen en inderaad de bossen in son ! Ik les bij sonniushof heerlijk om daar inmde bossen te rijden

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:52

Oh ik heb een simpele global cap van een paar tientjes jaren geleden gekocht en ik voel het niet eens zitten.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:57

Ik heb werkelijk waar nog nooit zonder cap gereden, de mensen die altijd zonder cap rijden begrijp ik ook niet zo goed.
Nee, een cap is niet mooi en stylish. Maar zit je daarvoor op je paard? En als je hoofdpijn krijgt van een cap, dan vind ik het niet raar om er eens mee naar de dokter te gaan of gewoon een beter passende cap te kopen.

Hoeveel schade het wel niet kan aanrichten als je van je paard afvalt zonder dat lelijke beschermding. Ook zand kan best hard aankomen hoor!

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:01

Heb altijd het gevoel dat mijn cap meeega voor mijn hoofd is terwijl de pasvorm zo onderhand te strak is.. :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:07

Ik denk ook niet dat een cap bedoeld is om mooi te zijn maar voor de veiligheid, toch vind ik de caps van nu mooi vergeleken met de paddenstoelen waarmee ik vroeger rond reed. Reed rond mn 20e nog wel eens zonder cap en dat heb ik heel snel weer afgeleerd. Ben van het paard gevallen en die is over me heen gelopen, gelukkig had ik mn cap op (want het regende). De hele buitenkant van mn cap was eraf (de stof) en er zat een barst in. Had ik (toendertijd dat rotding) mn cap niet opgehad had ik waarschijnlijk nu niks meer te vertellen over dat het dragen van een cap wel enigszins handig is voor je gezondheid :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:09

Ik vind het ook niet prettig zitten, al helemaal niet als het warm is en je hoofd er helemaal onder gaat broeien. Maar toch draag ik ALTIJD een cap, altijd! Paarden blijven dieren en een ongeluk zit in een klein hoekje. De enige uitzondering die ik maak is als we een fotoshoot hebben, maar zonde cap voel ik me direct een stuk onzekerder en kwetsbaarder. Moet er niet aan denken dat mijn paard ineens een gekke sprong maakt of gigantisch schrikt, de weg op rent en dat ik met mijn hoofd op de stenen knal :n
Verder vind ik het eigen verantwoordelijkheid hoor. Bij mij op stal rijdt zo goed als niemand met cap. Als we dan met z'n allen naar buiten gaan ben ik dus ook de enige die er wél een draagt :+

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:24

En over het wel of niet bomproof en 100 % betrouwbaar zijn van een paard...
Het is en blijft een levend wezen, wij schrikken ons ook wel eens beroerd terwijl we normaal rustige types kunnen zijn.
Vanmorgen nog meegemaakt door de schuld van een stuk debiel die dacht even lollig te zijn.
Komt ie langsrijden terwijl we naar de paddock gaan, dochter op pony en ik met de fiets, langs de openbare weg.
Knalt ie bij het langskomen met een soort van babygun (of hoe zoiets ook mag noemen) op de zijkant van de pony, terwijl ook nog eens heel hard schreeuwen !!!! Zonder enige reden !!
Kan je zeggen dat de pony even vergeten was dat hij bomproof was !!
Zo zal iedereen wel een voorbeeld hebben denk ik.
Jammer dat ik mijn handen vol had om de dochter te begeleiden om de pony weer kalm te krijgen, anders was ik hem achterna gegaan.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:32

jaren geleden met een kennis gaan rijden zij zonder cap. Want het was zo warm. paardje was toch zo mak en rustig als wat.
die dag was de laatste dat we met elkaar hebben kunnen praten.

haar paard schrok van iets... gevolge een lkkr rengalopje door de polder. en een konijnehol.
gevolg ze heeft 7 maanden in coma gelegen om vervolgens nog 2 jaar als kastplant in een tehuis te verblijven.
Borg technisch super zoveel slangen pompen piepen etc. mens onterend.

voor mij een eyeopener ik ga niet op paard zonder cap. dan maar een cap kapsel. zweet hoofd. etc.
Alles beter dan dat.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:36

Ik ga dr eigenlijk ook nooit op zonder cap, alleen op wedstrijd in de Z (en dan losrijden met cap) maar nu dat er uit is heb ik maar een nieuwe cap gekocht die ik eigenlijk best heel mooi vind staan :o

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:49

Is het tijdens mennen ook 'verplicht' een cap te dragen? Ik weet niet meer of dat zo is, maar ik heb geloof ik ooit ergens gelezen dat je zelfs met longeren een cap op 'moet'. Misschien alleen tijdens trainingen op een opleiding.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:51

ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met een cap... :/ ook omdat ik die altijd wel moest opzetten, je wil dus echt niet vallen op je hoofd zonder cap... :n

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 01:03

Paardjes45 schreef:
Ik vind een cap echt verschrikkelijk. Zijn er meer bokkers die dat vinden.

Als ik een buitenrit maak draag ik nooit een cap, als ik in de bak ga rijden moet het helaas wel van de staleigenaar. Ik vind caps echt oncomfortabel, ik heb al veel merken uitgeprobeerd maar bij alle cap is het het zelfde verhaal. Ik heb nu een dure merkcap, aan de pasvorm licht het ook niet, cap past perfect.

Iemand tips. *\o/*

Tip: accepteer het.
Veiligheidsriemen in een auto verdienen ook geen modeprijs en lekker zitten ze ook niet. Een parachute in een zak op je rug ziet er ook niet uit. Heb je wel eens naar veiligheidsbrillen bij de doe-het-zelfzaak gekeken? Mooi, nee. Functioneel: Ja.

En dat is het: functioneel en veilig.

Gelukkig is er tegenwoordig meer keus in caps.
Ik heb een fijne lichtgewicht cap die ik ook nog heel mooi vind.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:57

Ik rij altijd met cap, mijn moeder vind het soms wel eng die paarden enzo, ik moet wel met cap rijden anders mag ik niet meer rijden xD Maar ik doe het liever zelf ook wel met cap rijden je weet maar nooit ;)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:15

Ik rij ook altijd met cap, het is dan ook verplicht bij mij op de manege. Maar al zou dat niet zo zijn dan had ik hem nog op. Ik ben al twee keer gevallen op mijn hoofd, waarvan een keer vol tegen de bak rand. Ik ben dus heel blij dat ik toen een cap op had. Ik krijg er ook een zweethoofd, maar alles liever dan een hersenbeschadiging. :)

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:18

Als je hem gewoon altijd op hebt voel je het niet meer hoor.. tenminste ik voel eigenlijk niet dat ik iets op me hoofd hebt. En ik zou gewoon verstandig zijn en hem maar opzetten... Je weet nooit een paard blijft een dier en kan ook schrikken.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:26

Ik rij ook altijd met cap en dat is maar goed ook.
Ik ben namelijk een keer recht op mijn hoofd gevallen bij het springen,
op een super mak paard dat geen stap verkeerd zette, maar vanwege een miscommunicatie lag ik er toch af.
Het gevolg? Een cap die in twee helften lag en een lichte hersenschudding.
Ik wil niet weten hoe het was afgelopen als ik die cap niet op had gehad...
Ik denk dat mijn schedel dan in twee helften lag in plaats van mijn cap.
Een rotding? Ja, maar ik stap echt niet op een paard zonder dat rotding.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:29

Ik ben een cap gaan dragen toen mijn kind ook ging rijden. Dan kun je het niet maken om geen goed voorbeeld te zijn.
Zonder cap vind ik altijd een beetje "Ik rijd zo veel beter dan een ander, mij gebeurt niets".... En je uiterlijk/imago?? Who cares .... tijd genoeg om daarna weer beeldig te zijn.

Als een cap niet lekker zit, moet je een ander model zoeken. Als het zweet, was je je daarna maar, dat doe je met je kleding ook na het rijden.
Kleding zit ook niet altijd even lekker en dan ga je ook niet in je blootje rijden (dat lijkt me nog beroerder)! :D

Wat je in je eigen bak doet, moet je zelf weten. Op de openbare weg, en dus in het verkeer, zouden ze het verplicht moeten stellen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:46

listiglistje schreef:
Fiction schreef:

Ik verwachtte een andere foto. Meer van :
val
(alleen schade aan knie- en enkelbanden, trouwens)

Callisake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:45

Ik heb er eentje van Uvex en die zit echt enorm comfortabel. Naar mijn gevoel heb ik er gewoon geen op. Je kan deze gewoon verstellen op maat. Kleiner, groter gaat altijd.