Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maantje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 08:57

raar zeg nog nooit van gehoord en dus zou je niet mogen rijden ivm je gewicht ik weeg 45 kilo,michien zouden ze dan zeggen je bent te licht hahaha nou ik vind het belachelijk!!!

Oreo

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:17

Beetje jammer dat niet iedereen even de moeite neemt om het verhaal goed te lezen. Als je alleen de posts van de TS zou lezen is al duidelijk dat het geen "openbaar" weegmoment is. Verder legt de manege ook uit waarom en hoe etc. Manege paarden maken meer uren dan het gemiddelde eigen of verzorgpaard in de week. Als ik dan het aantal belerende reacties in sommige HAW topics zie verbaast het me hoe hypocriet sommigen in dit topic reageren. Nou is er een manege die serieus en doordacht met hun paarden omgaat is het wéér allemaal niet goed. TS is maar een klein beetje te zwaar volgens de norm van de manege. Als je zo graag paard rijd dan probeer je toch een beetje op je gewicht te letten en iets af te vallen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:29

Maar nohmaals...
Als je 1.90 bent en 88 kilo heb je gewoon een gezond gewicht. Moet je dan op ondergewicht gaan zitten voo je sport? De manege zou maar het BMI moeten kijken, niet naar puur het gewicht. Iemand van 1.60 en 80 kilo is hoogstwaarschijnlijk meer belastend voor een paardenrug dan iemand van 1.90 die 90 kilo weegt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:30

Nee, je hoeft niet op een ongezond gewicht te gaan zitten. Alleen is er op deze manege geen paard voor jouw beschikbaar. Of moet een paard dan maar met een ongezond gewicht voor hem op z'n rug gaan rondlopen?

Dat verhaal over BMI snap ik niet helemaal. Een paard heeft toch het gewicht van 80 of 90 kilo op z'n rug, waarom zou dat dan minder belastend voor hem zijn als de ruiter een gezonde BMI heeft? Gewicht blijft voor het paard toch gewoon hetzelfde?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:52

Billy schreef:
Maar nohmaals...
Als je 1.90 bent en 88 kilo heb je gewoon een gezond gewicht. Moet je dan op ondergewicht gaan zitten voo je sport? De manege zou maar het BMI moeten kijken, niet naar puur het gewicht. Iemand van 1.60 en 80 kilo is hoogstwaarschijnlijk meer belastend voor een paardenrug dan iemand van 1.90 die 90 kilo weegt.

dan moet je een manege zoeken met grotere paarden. 88 kg is en blijft veel voor een gemiddelde vrouw met een gemiddelde lengte (al kan het een heel gezond gewicht zijn bij een bepaalde lengte zoals in dit verhaal), ik denk dat het merendeel van de vrouwen het niet haalt. De manege trekt gewoon een grens voor de gezondheid van de paarden. Snap ook niet dat daar nu opeens zoveel discussie over is. Het welzijn van de paarden staat voorop, niet je eigen plezier van het rijden. prima!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:00

Billy dat jouw BMI gezond is voor jou maakt het nog niet gezond voor het paard ;). Iemands gewicht is diegene zijn/haar 'probleem' en dat zou men dus ook niet het probleem van de manege moeten maken.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:26

Maar ik zie heel veel in dit topic dat jullie t niet eens zijn met deze opzet.

Hoe zouden jullie t dan wel willen zien?

Iets afkraken is makkelijk.
Hoe zouden jullie dit oplossen?

Of moet deze vraag in een apart topic gesteld worden??

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:31

Sees schreef:
Billy dat jouw BMI gezond is voor jou maakt het nog niet gezond voor het paard ;). Iemands gewicht is diegene zijn/haar 'probleem' en dat zou men dus ook niet het probleem van de manege moeten maken.

Het maakt het wel gezonder voor het paard dan iemand van 1,50 met 80 kilo. Als je namelijk een goed BMI hebt betekent dat je geiwcht goed verdeelt is over je gehele lichaam. Of je nu 80 of 90 kilo weegt je kan er beter mee omgaan en zal het paard er ook niet mee in de weg zitten.

Terwijl iemand met een ongezonde BMI geen goede verdeling heeft over het lichaam, maar wel onder de 90 kilo kan blijven. Toch zullen de pondjes te veel voor deze persoon het paard meer in de weg zitten dan bij de ruiter met een gezond BMI.

LadyLover4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:37

Wel goed dat er aan de gezondheid van het paard gedacht word op de manege hadden wij ook een wat dikkere meisje en die moest op de sterkere paarden maar die zakte bijna door zun benen! Dus dan is het wel zielig maar als je nog niet zo zwaar bent vind ik het wel kunnen dat je gaat rijden. hoop dat je wel mag blijven rijden anders is het echt *.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:40

LadyLover4 schreef:
Wel goed dat er aan de gezondheid van het paard gedacht word op de manege hadden wij ook een wat dikkere meisje en die moest op de sterkere paarden maar die zakte bijna door zun benen! Dus dan is het wel zielig maar als je nog niet zo zwaar bent vind ik het wel kunnen dat je gaat rijden. hoop dat je wel mag blijven rijden anders is het echt *.

Een groot en gezond paard zou ook 150/160 kilo moeten kunnen dragen, ik weet niet hoeveel kilo de meid is die jij beschrijft, alleen boven dit gewicht lijkt ze me niet eens in staat om gewoon te lopen, laat staan op een paard te klimmen en te rijden.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:43

Billy schreef:
Maar nohmaals...

Er wordt ook echt wel naar BMI gekeken ;)
In TS haar geval is er geen enkel probleem!

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:44

LadyLover4 schreef:
op de manege hadden wij ook een wat dikkere meisje en die moest op de sterkere paarden maar die zakte bijna door zun benen! Dus dan is het wel zielig maar als je nog niet zo zwaar bent vind ik het wel kunnen dat je gaat rijden.

Wat een onzin. :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:34

verography schreef:
Sees schreef:

Het maakt het wel gezonder voor het paard dan iemand van 1,50 met 80 kilo. Als je namelijk een goed BMI hebt betekent dat je geiwcht goed verdeelt is over je gehele lichaam. Of je nu 80 of 90 kilo weegt je kan er beter mee omgaan en zal het paard er ook niet mee in de weg zitten.

Terwijl iemand met een ongezonde BMI geen goede verdeling heeft over het lichaam, maar wel onder de 90 kilo kan blijven. Toch zullen de pondjes te veel voor deze persoon het paard meer in de weg zitten dan bij de ruiter met een gezond BMI.

In mijn eerdere post zeg ik dat ook Verography ;). Dat vet achter de massa aan beweegt. Echter, 100kg (puur ter illustratie) is te zwaar voor een paard, of het nu voornamelijk vet is, of in de lengte van een persoon zit ;).

Matheno schreef:
LadyLover4 schreef:

Een groot en gezond paard zou ook 150/160 kilo moeten kunnen dragen, ik weet niet hoeveel kilo de meid is die jij beschrijft, alleen boven dit gewicht lijkt ze me niet eens in staat om gewoon te lopen, laat staan op een paard te klimmen en te rijden.

Dat durf ik ten zeerste te betwijfelen ;). Hoe groot moet een dergelijk paard dan wel niet zijn?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:45

En jij weegt 88 kilo, met laarzen van 20 kilo aan? :')

Even voor iedereen die zegt dat het onzin is, ze naar een andere manege zou moeten gaan etc even het volgende:
Als jij 90 kilo weegt, waar je NIKS aan kan doen, moet het paard gaan lijden, sneller verslijten, meer moeite doen qua rug en achterhand gebruik.
Met andere woorden, je straft het paard constant als je erop zit, ook al kun jij er niks aan doen dat je zwaar bent.

Er was hier eens een meid op bokt, reed wedstrijden met haar KWPN (?) en reed toch wel nette proeven, paard deed alles en opeens kwamen ze erachter dat de rug en achterbenen ver naar de ***** waren omdat het gewicht van de ruiter toch echt te zwaar was, toch protesteerde het paard niet.

Denk na man, hoe rot het ook is voor de ruiter, het moet wel goed haalbaar zijn voor het paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:49

En ik lees hier sommige mensen die t nonsens vinden dat paarden zware mensen niet aan kunnen.
Willen jullie mijn draver eens zien lopen (waar ik met mijn 47 kilo álles mee kan) met iemand van een 60 kilo? Achterhandgebruik bij mij is perfect, maar dan is t zowat onmogelijk om het gewicht op de achterhand te zetten.

En ohja, zelfs shires kunnen moeite hebben met gewichten van zn 100 kilo, wie de hell komt er bij dat een gezond paard 150 kilo kan dragen?

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:22

ik snap wel waarom de manege dat doet.
het is niet gezond voor een paard om iemand op zijn rug te hebben die gewoon te zwaar is, en als manege moet je daar een lijn in trekken zodat jegeen scheve gezichten krijgt.
iemand die wat dikker is wel weigeren maar iemand die er niet zwaar uit ziet maar wel is niet wijgeren dat kan natuurlijk ook niet.
ik snap dat de manege dat doet., het is voor jou vervelend maar drie kilo afvallen moet geen probleem zijn toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:44

Matheno schreef:
LadyLover4 schreef:

Dat ze het kunnen dragen misschien sommige paarden maar het is de vraag of dat wel zo gezond is voor het paard zeker voor manege paarden die meerdere uren per dag en meestal 5/6 dagen in de week toch best aan het werk moeten en nee niet zo intensief als een GP-paard maar ze moeten ook werken met ruiters die net beginnen wat voor een paard ook een behoorlijke belasting is en zwaar als er iemand op zit die je tegen werkt.
Daarnaast zijn er ook nog mensen die beweren dat een shet z'n eigen gewicht kan dragen, tja zou het toch niet uitproberen.
Ik vindt 150/160 kilo eigenlijk voor ieder paard te zwaar misschien voor een hele grote, sterke shire nog te doen om een rondje te stappen maar dan ook niet meer dan dat want als dat op je rug ook nog gaat bewegen daar wordt een paard gok ik zo niet happy van. Want laten we eerlijk wezen voor niemand is 150 kilo een gezond gewicht dus dan zit je met het probleem dat er veel vet zit en dat beweegt na en dus nog zwaarder dan als het strak om je lijf zou zitten.

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:12

Wow wist niet dat dat bestond :O

maar ik zou gewoon afvallen, is ook beter voor jezelf en voor de paardjes.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:04

Sees schreef:
Matheno schreef:

Dat durf ik ten zeerste te betwijfelen ;). Hoe groot moet een dergelijk paard dan wel niet zijn?

Wij hadden altijd een dame op stal met haar paard van 1.75, zijzelf was ruim 130 kilo en toch reed ze altijd heel fijn met hem. Paard liep ook heel los en soepel en uiteindelijk zijn ze nog aardig hoog in de dressuur gekomen ook.
Natuurlijk was het totaalplaatje niet al te mooi om te zien, men ziet liever een mooie slanke dame te paard, maar het kon dus wel..

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:06

TS: Hoe is het nou verlopen allemaal? Plaats je eens een update?

frangelicaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:23

het gewicht van ts vind ik norrmaal, dat manege daar geen paarden voor heeft oke.
maar denk dat manege toch dn beter wat zwaardere types paarden aan moet schaffen.
wat ik trouwens wel goed vind dat een manege er reking mee houd met de paarden vind ik super.
want 1.92 met 88 kilo zit je op een normaal gewicht. dus vind ook niet dat ze af moet vallen.
maar als je daar wilt blijven...zal je moeten.

paar berichten terug heeft ze om slotje gevraagd, maare

zou ok wel een update willen zien/horen ?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:31

Ik vind het belachelijk om zo voor het blok te worden gegooid met een weegschaal!! :( :(

Het idee van wegen is op zich geen raar idee, maar om dat in de les te doen gaat me wat te ver..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:34

Ik snap het wel van beide kanten maar kom je er niet een beetje laat mee....je wist dit toch al langer lijkt me? Beetje raar om dan zo kort van te voren nog een noodoplossing te willen bedenken, ik zou zeggen je hebt werk aan de winkel!

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:40

Walgelijk..
Dat je gewicht af en toe in de gaten wordt gehouden is oke, maar waar iedereen bijstaat nog wel..
Bij ons rijden d'r ook en aantal dames met ja, wat zal ik zeggen, flink overgewicht.
Maar ondanks dat ze zo stevig zijn zijn het prima amazones.
En daar bij op; hun paarden zijn prima in vorm!

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:43