Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:48

Maar je zegt de hele zomer hengstig, maar ook zo hengstig dat ze zich op gaat dringen aan ruinen?
Dit zullen bij mijn merrie ik denk een dag of 10 per jaar zijn namelijk :), de rest is ze wel hengstig maar laat ze zich niet bespringen.

Verder gaf iemand de reactie op mijn post dat merries meer last krijgen van de hengstigheid ipv minder. Dat kan prima :j daarom zei ik ook dat IK er minder last van had. Mijn merrie is namelijk niet meer sloom voor het been, draait onder het rijden niet meer steeds met haar kont naar de ruin die voorbij komt (op westrijd zelfs een keer naar een hengst :n ) en is niet meer zo traag tijdens de hengstigheid. In de wei kloot ze maar lekker aan met casper, want dan heb ik er geen last van :P (arme jongen.. hij heeft het zwaar met zijn 2 merries :') )

NatasjavE

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 06:50

Ik zou mijn merrie niet iedere keer weg halen uit de groep als ze hengstig is. Geeft veel te veel onrust in de groep en waar moet min merrie dan heen?
Ik heb een voorkeur voor een apparte merrie groep.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:25

Maar niet alle merries hebben daar een voorkeur voor. Bij ons in de (gemengde) groep zijn ook veel gewone sociale contacten tussen ruinen en merries. De "baasmerrie" van de groep heeft echt niets met de andere meiden, die loopt graag bij een vaste ruin. En mijn oude merrie loopt graag samen met ons ruintje en dat is echt een platonische relatie ;)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:27

Een merriegroep? Hoeveel paarden had je dan in gedachte? Ik hoef het hier niet te proberen om alle merries bij elkaar te gooien, dat word echt vechten.. Dat zijn er 4..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:36

Bij mijn vriendin op stal staan de paarden de hele dag in kuddeverband op de weide, nu was er een nieuw paard aangekomen op stal en hadden de staleigenaars de ruin er meteen bij gegooid. Dat is natuurlijk ook gewoon om problemen vragen... Mijn vriendin haar merrie was vanachter toegenaaid omdat ze lucht zoog, de ruin wou er op springen en de merrie proberen dekken. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.

Alle hechtingen waren volledig losgescheurd en het bloed stroomde eruit, mijn vriendin ging naar stal toe en de DA gebeld, ze trof haar paard ook gewoon zo aan omdat de staleigenaars er niet een even een oogje in het zeil hadden gehouden... Ze was al van plan om haar paard daar weg te halen en bij ons op stal te zetten, dat is nu alleen maar nog een hogere prioriteit geworden denk ik...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:39

Dat is maar een paar dagen.

Hier staan + /- 8 merries bij elkaar. Is heus wel eens gemiep en gepiep, maar niet noemenswaardig.

Staat naast een kudde ruinen van 7 paarden met enkel een draadje er tussen.

Pas als je alles bij elkaar zet krijg je een hoop gezeur en geruzie.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:41

Mijn paard heeft in verschillende merriegroepen gestaan, 2 zomers in een groep van 10-12 merries, laatste zomer met 1 niet-dekkende ruin erbij. In de paddock in een groep van 12 merries (daar wel eens gedonder gehad, paddock was eigenlijk te klein voor zo'n groep) en nu staat ze in een groepje van 4 merries, 2 merrieveulens en 1 ruin.

Vroeger mijn vorige pony ook in zowel gemenge groepen als in merriegroepen gehad, ik zie geen verschil als het gaat om vechten of juist "vriendschappen" en hechtheid van de groep.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:47

Heleennn schreef:
Bij mijn vriendin op stal staan de paarden de hele dag in kuddeverband op de weide, nu was er een nieuw paard aangekomen op stal en hadden de staleigenaars de ruin er meteen bij gegooid. Dat is natuurlijk ook gewoon om problemen vragen... Mijn vriendin haar merrie was vanachter toegenaaid omdat ze lucht zoog, de ruin wou er op springen en de merrie proberen dekken. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.

Alle hechtingen waren volledig losgescheurd en het bloed stroomde eruit, mijn vriendin ging naar stal toe en de DA gebeld, ze trof haar paard ook gewoon zo aan omdat de staleigenaars er niet een even een oogje in het zeil hadden gehouden... Ze was al van plan om haar paard daar weg te halen en bij ons op stal te zetten, dat is nu alleen maar nog een hogere prioriteit geworden denk ik...

Dat zou voor mij een reden zijn om per ommegaande te vertrekken van die stal, met achterlating van een forse rekening/schadeclaim!

Dit heeft niks meer te maken met onderling paardengedrag maar alles met botte onkunde van de stalhouder!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 22:33

Capriootje schreef:
Een merriegroep? Hoeveel paarden had je dan in gedachte? Ik hoef het hier niet te proberen om alle merries bij elkaar te gooien, dat word echt vechten.. Dat zijn er 4..

Bij ons lopen meerdere koppels, die van mij zijn 4 merrie's (soms 5) en 1 ruin
dan is er nog een koppel van 5 merrie's en 1 ruin.
dan een stuk met 2 ruinen (deze 2 springen)
en een koppeltje met 2 merrie's, 1 veulen en een ruintje

nergens is er gezeur

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:07

ikke schreef:
Heleennn schreef:

Dat zou voor mij een reden zijn om per ommegaande te vertrekken van die stal, met achterlating van een forse rekening/schadeclaim!

Dit heeft niks meer te maken met onderling paardengedrag maar alles met botte onkunde van de stalhouder!

Ik geef je volkomen gelijk, het was niet meer dan natuurlijk gedrag bij de paarden. Ze reageerden op een ( door de stalhouder onveilig gemaakte ) situatie.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:06

Peppertree: Ik schrijf altijd openminded en met een vriendelijke glimlach. Ik ken jou niet en wil je niet tegen me in het harnas jagen. Ik geef aan wat ik vind en dat heet in NL vrijheid van meningsuiting. Ik heb je nu een open vraag gesteld en jij geeft me geen antwoord.
Verder vind ik dat mensen veel te veel in mensengedachten kijken naar dieren. Laat een dier zijn wat ie is en ga het niet vermenselijken. Dieren zitten benijdenswaardig dicht bij de natuur. Dichter dan wij mensen.

Wat dom om een nieuw paard zo bij de groep te gooien! Mijn paard heeft ook 5 jaar op pension gestaan. Daar ging een vaste groep ruinen én jonge hengsten op één weide. Prachtig om te zien! De oudere paarden lieten de jonge zien hoe je je moest gedragen. Als er een nieuwe bij kwam, gingen ze eerst de wei op met mijn paard, omdat die heel sociaal is. Daarna kwam het oudste paard erbij en als die beiden het nieuwe paard accepteerden, kwamen geleidelijk aan de andere ruinen er bij. Dat allemaal wel gelijk dezelfde dag. Maar dan kon het nieuwe paard zich beschermen bij mijn paard en het oudere paard en die 2 dulden geen aanvallen van de anderen. De paarden gingen in de avond altijd weer naar binnen. Er zijn daar echt nooit problemen geweest met paarden onderling. Natuurlijk happen ze mekaar wel eens en hadden ze wel eens kleine wondjes, maar dat voorkom je alleen door paarden solitair te zetten en dat vind ik dan weer niet kunnen. Paarden zijn kuddedieren dus laat ze met elkaar klooien. Er was daar wel altijd toezicht op alle paarden. Er was altijd wel iemand op stal. In die kudde probeerden ze elkaar ook wel eens te dekken.

Maar kijk in een wei met koeien of stiertjes en je kan ook een volledige cursus voorlichting krijgen hoor! :D Het komt niet alleen voor bij paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:13

Mijn merrie is gedekt door een ruin, en dit is absoluut niet goed verlopen.
Helaas heeft ze nogal een uitwerking op de heren, en zelfs ruinen die voorheen niet dekten gingen dit ineens doen.
Ze heeft weken op de kliniek gestaan, en ze is nu eindelijk na bijna een krap jaar weer lichtjes aan het werk.

Ze had een baarmoederontsteking en haar rug zat volkomen (ernstig) vast.
Door deze twee klachten kreeg ze er een tal van klachten bij, en het was echt een nare zorgelijke toestand die ik niemand toewens.... en al helemaal de merrie zelf niet.

Dekken door ruinen is gevaarlijk en onwenselijk en verre van natuurlijk.
Een hengst castreren is al tamelijk onnatuurlijk, maar helaas het enige probate middel om een 'mannelijk paard' in een groep te kunnen laten leven zonder kleerscheuren.
Een hengst weet wanneer de merrie drachtig is, en stopt met dekken. Een ruin heeft geen reden om te stoppen, de merrie raakt immers niet drachtig.
Dat is voor merrie en ruin frustrerend.... de ruin blijft maar dekken, en zowel merrie als ruin worden moe en beschadigen elkaar sneller.
Wanneer de ruin slechts spaarzaam dekt geeft dit ook nog voldoende risico, aangezien de penis van de ruin niet zo schoon als de penis van de hengst.

Mijn merrie staat met mijn ruin en mini-ruin. Er vind geen gewip plaats. Wanneer er echter een andere ruin bij zou komen, zou ik haar tijdens haar hengstigheid even apart zetten wanneer hij wel zou proberen te dekken. Niet erg ingewikkeld, gewoon 1 draadje ertussen.
Dus in hetzelfde weiland, naast elkaar, een draadje ertussen voor enkele dagen... baas blij, paard heel, geen getrek in de groep of moeilijk gedoe....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:19

Ik dien nog toe te voegen dat ik op de kliniek begreep dat complicaties, letsel en soms fataal letsel door dekkende ruinen veel voorkomt.
Ruinen krijgen niet het 'stop' signaal dat de merrie drachtig is.
Het dekken van ruinen heeft dus weinig te maken met het dekken van hengsten.
Mensen moeten uiteraard zelf weten wat ze doen, maar ik acht het in het belang van je paard dat je daar toch zorgvuldig mee omgaat. Het kan zeer pijnlijk aflopen, en dan is de pijn voor het paard.... niet voor de baas die het met een wuivend handje afdeed als aanstellerij van mensen die denken dat hun paard van suiker is...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:23

Ik vraag me al 10 pagina's af waarom mensen het dekken door ruinen zo "natuurlijk" vinden en dan vrolijk verwijzen naar wilde kuddes.

Naast dat ruinen überhaupt niet natuurlijk zijn, bestaan de wilde kuddes uit veel meer merries dan onze huis-tuin-en-keuken-kuddes (oftewel, de "last" wordt gedeeld), lopen ze allemaal blootvoets en staan ze niet in training (waardoor een eventuele blessure meer impact heeft dan wanneer ze alleen maar staan te grazen). Tel daarbij op dat hengsten al vaak aan de buitenkant een schoner zaakje hebben door het vele uitschachten, dat elke vergelijking met een wilde kudde m.i. compleet de plank misslaat.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 12:28

+:)+ Ik sluit me volledig bij Ninx en mylittlejoy aan :j

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:29

Mijn ruin dekte ook altijd de hengstige merrie waar hij mee stond. Ik werd er helemaal gek van. De merrie stond hem uit te dagen en hij springt er natuurlijk maar al te graag op.

Vervolgens heeft hij 2 schimmelplekken opgelopen aan de binnenkant van zijn benen, precies waarmee hij met zijn benen de merrie raakt. Dus ik was er echt niet blij mee.

Nu staat hij met een andere ruin, gaat super, geen gezeur :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:33

Hier ook een dekkende ruin, en ik baal er atijd vreselijk van. Eerst stond hij alleen met mijn eigen merrie, tsja dan is het risico enkel voor mij natuurlijk. Maar momenteel maakt hij deel uit van een merrie-kudde (8 stuks ofzo) + 1 ruin (ook van mij), en is hij helemaal verliefd geworden op een ponymerrie van soortgelijk postuur.

Apart zetten is niet echt een optie, omdat we dus maar 1 merrie-koppel hebben en de andere (zieke) ruin behoorlijk veel waarde hecht aan de kudde, waardoor ik heb liever niet separeer tenzij het echt niet anders kan. Zijn er nog andere opties?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:25

mylittlejoy schreef:
Ik vraag me al 10 pagina's af waarom mensen het dekken door ruinen zo "natuurlijk" vinden en dan vrolijk verwijzen naar wilde kuddes.

Naast dat ruinen überhaupt niet natuurlijk zijn, bestaan de wilde kuddes uit veel meer merries dan onze huis-tuin-en-keuken-kuddes (oftewel, de "last" wordt gedeeld), lopen ze allemaal blootvoets en staan ze niet in training (waardoor een eventuele blessure meer impact heeft dan wanneer ze alleen maar staan te grazen). Tel daarbij op dat hengsten al vaak aan de buitenkant een schoner zaakje hebben door het vele uitschachten, dat elke vergelijking met een wilde kudde m.i. compleet de plank misslaat.

Niet om het een of ander, maar in het wild zal een blessure heel wat meer consequenties hebben dan in onze weilandjes. Een paard met een (serieuze) blessure kan niet efficient genoeg vluchten wanneer dat nodig is, noem dat maar "minder impact" :roll:
Enne, heb jij ergens getallen over het verschil in aantal keer uitschachten van ruinen en hengsten? En dan met name in een stabiele gemengde groep? Normale hengsten en (dekkende) ruinen zullen alleen dit soort aandacht schenken aan serieus hengstige merries, op het moment dat de hengstigheid voorbij is (bevrucht of niet) zal de merrie het ventje niet meer accepteren en dat over het algemeen met harde hoef duidelijk maken. Paarden die normaal sociaal zijn opgevoed zullen dat dus zonder meer accepteren, die gaan niet zomaar op elke merrie springen, daar is geen reden voor.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:43

Waratje schreef:
Niet om het een of ander, maar in het wild zal een blessure heel wat meer consequenties hebben dan in onze weilandjes. Een paard met een (serieuze) blessure kan niet efficient genoeg vluchten wanneer dat nodig is, noem dat maar "minder impact" :roll:

-O-
Goed, ik zal het verduidelijken, aangezien dat blijkbaar nodig is.

Een serieuze blessure heeft evenveel impact in het wild of gedomesticeerd. Maar lichtere blessures, waar je in de training wel last van hebt, maar een paard nog prima mee kan rondkomen in de wei, hebben minder impact in het wild. Waarom denk je dat mensen hun paarden met pensioen in de wei zetten? Omdat dat minder belasting is dan wanneer ze bereden worden.

In het wild is het alleen nodig om sprintjes te kunnen trekken in geval van nood, meer niet. Of je hierbij een wat stijve rug hebt of onder de wonden zit, maakt weinig uit.

Citaat:
Enne, heb jij ergens getallen over het verschil in aantal keer uitschachten van ruinen en hengsten? En dan met name in een stabiele gemengde groep? Normale hengsten en (dekkende) ruinen zullen alleen dit soort aandacht schenken aan serieus hengstige merries, op het moment dat de hengstigheid voorbij is (bevrucht of niet) zal de merrie het ventje niet meer accepteren en dat over het algemeen met harde hoef duidelijk maken. Paarden die normaal sociaal zijn opgevoed zullen dat dus zonder meer accepteren, die gaan niet zomaar op elke merrie springen, daar is geen reden voor.

Is dat nodig? Met logisch nadenken kan je al verzinnen dat hengsten meer uitschachten dan ruinen, omdat ze - ook zonder hengstige merries - meer "spelen" met hun pielemuis. Ik wil hier graag cijfers voor je bijzoeken, maar ik kan je ook aanraden gewoon een middagje naar een hengst en een ruin te kijken. Dan zie je het vanzelf.

Dat ze alleen hengstige merries dekken heb ik nergens weersproken. Ik gaf simpel aan dat wilde kuddes over het algemeen groter zijn dan gedomesticeerde, waardoor enerzijds de hengst meer dekt en anderzijds er per merrie minder gedekt wordt (aangezien de aandacht verdeeld moet worden over meerdere merries).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:02

Waratje schreef:
mylittlejoy schreef:

Ik heb IJslanders, die kennen de groepsdynamiek omdat ze in gemengde kuddes zijn opgegroeid.

De meeste paarden groeien echter niet zo op, en vertonen wel degelijk afwijkend gedrag.

De hengstigheid van een merrie kan blijven voortduren wanneer de ruin zich blijft opdringen. Bovendien raakt de cyclus ook verstoord van ontsteking/ vervuiling.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:13

Idefix: De enige open vraag die ik kan ontdekken is de vraag waarom je de piemel van je ruin moet schoonmaken. Een ruin schacht minder vaak uit als een hengst en dus gaat er sneller troep tussen zitten. Sommige ruinen schachten wel vaak uit en blijven dus schoon, bij anderen moet je dat soms schoonmaken, aangezien dat voor ophopingen/ontstekingen kan zorgen als het blijft zitten.

Verder zeg je dat ik het teveel vermenselijk, terwijl ik juist degene ben die aangeeft dat ik wil voldoen aan de natuurlijke behoeften van mijn paard, zonder dat ik daarmee de risico's op blessures vergroot en haar dus niet bij een dekkende ruin wil hebben.Met de opmerking over hygiëne bedoelde ik dat paarden niet rationeel kunnen nadenken over risico's en blessures en mensen wel. Als je als vrouw bewust onveilig vrijt is dat niet zo slim, maar wel je eigen keuze en daarmee draag je dus de gevolgen van eventuele SOA's of zwangerschappen. Als een paard bewust zou weten dat er van sexen veulentjes of baarmoederontstekingen kwamen zou er geen ruin/hengst meer opkomen. Als ik paarden zou vermenselijken zou ik haar liever een vibrator aan de muur geven zodat ze de ruinen niet gaat lastigvallen. Daarnaast zou ik van een hengst geen ruin maken, dat is pas zielig: je ontneemt hem zijn hele seksualiteit. Daarna maak je een opmerking over dat mensen behoefte hebben aan sex en paarden dus ook, maar dat ik hier de noodzaak niet van inzie met een _O- erachter. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat dan bedoelde, ik vond het een beetje vreemd overkomen.

Je had ook nog een opmerking over stiertjes in de wei? In Nederland lopen er over het algemeen geen jonge stieren in de wei. Jonge stieren staan bij een stierenmesterij op stal. Wel af en toe een stier bij een koppel vleeskoeien. De jonge koeien die je ziet lopen zijn pinken en die zijn allemaal vrouwelijk. Die springen inderdaad op elkaar als ze tochtig zijn. Bij melkkoeien worden de wildebrassen ook vaak vastgezet wanneer dit wordt gezien, aangezien schade ook bij koeien niet gewenst is en daarnaast worden koeien daarna direct geinsemineerd waardoor ze het niet meer doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:32

mylittlejoy schreef:
Is dat nodig? Met logisch nadenken kan je al verzinnen dat hengsten meer uitschachten dan ruinen, omdat ze - ook zonder hengstige merries - meer "spelen" met hun pielemuis. Ik wil hier graag cijfers voor je bijzoeken, maar ik kan je ook aanraden gewoon een middagje naar een hengst en een ruin te kijken. Dan zie je het vanzelf.

Dat ze alleen hengstige merries dekken heb ik nergens weersproken. Ik gaf simpel aan dat wilde kuddes over het algemeen groter zijn dan gedomesticeerde, waardoor enerzijds de hengst meer dekt en anderzijds er per merrie minder gedekt wordt (aangezien de aandacht verdeeld moet worden over meerdere merries).

Bij hoeveel hengsten en ruinen heb jij gekeken naar het uitschachtgedrag? Het is maar net welke hengst en welke ruin je treft, er zijn hengsten die heel behoudend zijn en ruinen die bij elke scheet uitschachten. Een hengst loopt echt niet z'n halve leven met z'n leuter uit zijn broek, zeker niet als hij gewoon bij zijn merries loopt.
En dat de aandacht verdeeld wordt over meer merries is maar heel betrekkelijk, de merries zijn namelijk zelden tegelijkertijd hengstig en hengsten in het wild hebben meestal niet een heel groot harem. Een ruin in een gemengde groep kan zomaar heel wat meer merries tot z'n beschikking hebben dan een hengst in het wild. }>

Enne, met logisch nadenken kan ik allerlei dingen verzinnen die alsnog niet met de werkelijkheid overeenkomen, hoor. Sommige dingen moet je niet verzinnen, maar moet je gewoon in de praktijk bekijken en dan niet observaties bij 1 dier gaan generaliseren over een hele groep. /3

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:54

Waratje schreef:
Bij hoeveel hengsten en ruinen heb jij gekeken naar het uitschachtgedrag? Het is maar net welke hengst en welke ruin je treft, er zijn hengsten die heel behoudend zijn en ruinen die bij elke scheet uitschachten. Een hengst loopt echt niet z'n halve leven met z'n leuter uit zijn broek, zeker niet als hij gewoon bij zijn merries loopt.

Wat betreft je eerste vraag: zo'n 30 tot 50 hengsten in de leeftijdscategorie 0-3 en ongeveer evenveel ruinen. Ook nog een aantal oudere hengsten trouwens. Dus ik heb wel een redelijk beeld gevormd.Dat het per hengst/ruin verschilt, ben ik met je eens. Maar over het geheel genomen is mij opgevallen dat de hengsten meer uitschachten dan ruinen.

Citaat:
En dat de aandacht verdeeld wordt over meer merries is maar heel betrekkelijk, de merries zijn namelijk zelden tegelijkertijd hengstig en hengsten in het wild hebben meestal niet een heel groot harem. Een ruin in een gemengde groep kan zomaar heel wat meer merries tot z'n beschikking hebben dan een hengst in het wild. }>

Natuurlijk kan het, maar hier in het topic heb ik nog geen ruinen gehoord die 10 tot 12 merries tot hun beschikking hebben. In dit topic ging het tot nu toe over groepjes van één ruin met 2 á 3 merries.

Citaat:
Enne, met logisch nadenken kan ik allerlei dingen verzinnen die alsnog niet met de werkelijkheid overeenkomen, hoor. Sommige dingen moet je niet verzinnen, maar moet je gewoon in de praktijk bekijken en dan niet observaties bij 1 dier gaan generaliseren over een hele groep. /3

Dus uit mijn eerdere bericht concludeer jij dat mijn observaties slechts over één dier gaan? Misschien doe je er zelf goed aan geen dingen te verzinnen. ;)

Maar aangezien je zo stellig van mening bent dat ik het bij het verkeerde eind heb, kun je dit vast onderbouwen met cijfers?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:19

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik zie ook geen reden om aan te nemen dat je wel gelijk hebt op basis van wat je hier schrijft :P
Van de hengsten die je hebt geobserveerd, hoeveel daarvan liepen er in een stabiele gemengde groep? Overigens is hengsten in de leeftijdscategorie 0-3 een verzameling kinderen, wat die al dan niet doen lijkt me in deze discussie nauwelijks relevant, veel ruinen waren met die leeftijd namelijk ook nog hengst ;)
Relevant vergelijkingsmateriaal komt van volwassen hengsten die in een gemengde groep lopen ten opzichte van dekkende ruinen die in een gemengde groep lopen. Nou komen die familiegroepen meestal niet zo voor bij paarden in NL, maar wel bij ponies. Ik kom bijvoorbeeld dagelijks langs zo'n groepje Dartmoors, 5 merries en een hengst (+veulens) en je ziet de leuter van die hengst uiterst zelden en ook zit hij niet continu achter de dames aan. Toch doet hij wel zijn "werk", want de veulens komen niet uit de lucht vallen. In de periode dat de dames drachtig zijn zie je hem ook niet spelen met z'n pielemans, ik ken genoeg ruinen waarbij je dat veel meer ziet.

Mijn merrie heeft altijd in gemengde groepen gelopen, meestal rond de 10 paarden in de groep. Dat vind ik ook een prettig aantal, want dan is er ook wat meer keuze voor sociaal gedrag. De huidige groep waar zij in staat bestaat uit 6 merries en 4 ruinen, waarbij er maar eentje is die macho-ideeen heeft. Dus die ruin heeft theoretisch 6 merries om zich druk over te maken. Dan zie je al dat hij dat dus gewoon niet doet. Als er eentje hengstig is dan loopt hij er meer bij, springt er ook wel zo nu en dan op en dan schacht hij dus meer uit dan anders.... Maar hij gaat echt niet als een oversexte idioot te werk. En zo heb ik het wel vaker meegemaakt.
Er zijn ook ruinen die oversexte idioten zijn en zich niet aan normale fatsoensnormen houden (ook zat hengsten trouwens, met name degenen die nooit echt sociaal contact mogen maken met de merries), dat geeft vaak zeer ongewenst gedrag en daardoor ook onrust en schade in de groep.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:51

mylittlejoy schreef:
Waratje schreef:

Wat betreft je eerste vraag: zo'n 30 tot 50 hengsten in de leeftijdscategorie 0-3 en ongeveer evenveel ruinen. Ook nog een aantal oudere hengsten trouwens. Dus ik heb wel een redelijk beeld gevormd.Dat het per hengst/ruin verschilt, ben ik met je eens. Maar over het geheel genomen is mij opgevallen dat de hengsten meer uitschachten dan ruinen.

Citaat:

Natuurlijk kan het, maar hier in het topic heb ik nog geen ruinen gehoord die 10 tot 12 merries tot hun beschikking hebben. In dit topic ging het tot nu toe over groepjes van één ruin met 2 á 3 merries.

Citaat:

Dus uit mijn eerdere bericht concludeer jij dat mijn observaties slechts over één dier gaan? Misschien doe je er zelf goed aan geen dingen te verzinnen. ;)

Maar aangezien je zo stellig van mening bent dat ik het bij het verkeerde eind heb, kun je dit vast onderbouwen met cijfers?

Je gaat in ieder geval volstrekt voorbij aan het feit: it all depends......

Tegenover elk argument dat jij aanvoert om het niet toe te laten, zet ik minimaal twee argumenten waarom het geen probleem is. Het hangt namelijk van nogal wat factoren af waarom je het wel of niet toe kunt of moet staan.

Ik zie je alleen argumenten aanvoeren waarom het niet mag gebeuren, waarvan er diverse zijn die terug te voeren zijn op management door de eigenaar van het paard.