weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:18

Francis,kan dat ook een valse uitslag geven?
Waarom mijn vraag..
Ik heb papegaaien en test deze ook door middel van bloedonderzoek.ooit heb ik een papegaai in laten slapen omdat de test positief was op pbfd (een zeer gevreesde ziekte bij gaaien)1
jaar later, blijkt dus dat stress een positieve uitslag kan geven en dus een tweede test opeens negatief kan zijn. Tegenwoordig laat ik dus een papegaai minimaal 2 weken na de verhuizing hierheen bijkomen van dat stukje stress voordat ik ook maar een druppel bloed afneem. Dat zal misschien ook bij parden werken.. of op het "oude"adres prikken en testen waar de nieuwe eigenaar bij is of na gewenning op het nieuwe adres.

Francis

Re: weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:30

Uiteraard kan dat een valse uitslag geven, zeker als er sprake is van medicatie. Een bloedtest kan ook niks aangeven terwijl er duidelijk wel iets aan de hand is. Maar je kunt bijv. wel uitsluiten of het dier op pijnstillers staat of dat er ergens een ontsteking zit te klieren. Zo'n bloeduitslag is altijd ook maar een indicatie en als daar iets uit komt is dat meer rede om verder te kijken dan direct af te keuren.

Lyric_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:36

Zo'n bloeduitslag oh dat is wel handig! dt hou ik even
In gedachten.
Geef dn liever hier iets meer geld uit dan aan dure spullen bijv.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:11

pipo schreef:
dat bedoel ik nou, je kan niet aan de binnekant kijken, zelfs niet met zo'n mooie keuring. Daarbij kijken ze (correct me if i'm wrong) niet naar leverfunctie of suikerwaardes of weet ik veel wat. dat is alleen om te zien of het iets aan zijn benen en houding mankeert.Er is een klik of het is er niet, daarbij komt het is een levend wezen en als die toevallig verkeerd op een muggebeet, heb je pech!

:j helemaal mee eens.. Ik koop nooit meer een paard zonder bloed af te nemen bij aankoopkeuring.
ik ben een vermogen kwijt geweest aan mn paard, geen bloedonderzoek gedaan, en ik heb hem nog geen jaar gehad.
doei paard, doei hobby, doei spaargeld..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:54

Het ging hier om goedkope paarden kopen...

Nou, ik wil even laten zien dat het écht kan... een gaaf paardje voor weinig.
Ik ben gisteren bij deze pony wezen kijken en vandaag gebeld dat ik het doe.
Vanaf de foto direct helemaal verliefd en nog steeds... Rijtechnisch zit er wel flink wat werk aan maar ze is lief en meewerkend dus zeker geen 'Project' met de grote P.
En voor een bedrag wat ik nu al kon betalen!

Op deze foto's werd ik verliefd <3 <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en eentje van zondag :o

Afbeelding[/quote]

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:07

volgens mij ging het topic daar ook niet om :D

zal ik even ontopic reageren.. ik begrijp het vooroordeel van de ts helemaal, zou ik ook hebben..
wel denk ik dat het niet helemaal op gaat. mensen kunnen een apart "vermogen" misschien wel verzekering hebben voor ziektekosten. maar dat zegt natuurlijk niet altijd wat over het vermogen om aan te schaffen.. ik zou bij vekoop van een paard ook afgeschrikt worden als de manier die ts beschrijft.. logisch het gaat om je beesie...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:43

Jawel, 't topic ging er om dat mensen voor weinig een paard willen. Maar waarom zou ik een duur paard kopen terwijl ik blijkbaar ook totaal verliefd kan worden op een héél goedkoop paardje... Dat wilde ik er mee duidelijk maken... Ik heb nu niet hoeven wachten en door hoeven sparen tot ik een duurder paard kon kopen, met dit goedkope paardje kan ik nu al weer fijn aan de slag. Goedkoop willen heeft dus lang niet altijd te maken met 'geen geld hebben'. Aan verzorging komt deze niks te kort hoor ;)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:37

dat was me uit je vorige post niet helemaal duidelijk :)
maar je hebt gelijk hoor :j ik zoek zelf ook geen duur paard, maar als mn "droompaardje" (dat klinkt penny)wat duurder is ook geen probleem.
gefeliciteerd trouwens met je mooie aanwinst!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:41

Dank je :D (natuurlijk wilde ik ook m'n paardje even showen O:) )

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:49

Ik ben ook iemand, die wel een paard wil, maar er niet grof geld voor uit wil geven voor de aankoop. Het onderhoud kan ik betalen, en voor de hogere DA kosten heb ik dan het geld achter de hand wat ik niet aan de aankoop van het paard heb uitgegeven. Ik denk er misschien alleen wat realistischer over na, of ik het op dit moment van mijn leven wel kan qua tijd en geld etc.

Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je met het paard wil gaan doen uiteindelijk.

Wil je er gewoon gezellig mee rondhobbelen, en moet het paard dus vooral lekker buiten lopen en daar lol in hebben?

Of wil je er de hogere sport (dressuur / springen / endurance / ... ) mee in?

Maakt het je uit wat voor stamboom je paard heeft (want daar betaal je vaak meer voor dan voor hoe het paard erbij staat), of het een merrie (veulens), ruin of hengst (dekgeld, maar ook lastiger om er een stal voor te vinden) is?

Als ik kijk naar mijn eigen situatie, ik wil niet meer dan 2000 euro aan een paard uitgeven voor de aanschaf, eigenlijk niet meer dan 1000. Simpelweg omdat ik vind dat ik voor dat geld ook een goed paard voor mijn doel kan vinden. Recreatie, lekker buiten rijden, af en toe een endurance wedstrijd, vooral niet te veel bak / dressuur werk, betrouwbaar maar mag wel pit hebben.

Nu heb ik het geluk dat ik een vriendin heb die een paard 'over heeft' die ik gratis mag hebben (en die ik ook nog leuk vind, niet geheel onbelangrijk), maar waarbij ik haar ook weer terug mag brengen als het uiteindelijk toch niet lukt met tijd / zin / geld voor maandelijkse kosten. En waarbij het ook niet uitmaakt of ik haar laat staan waar ze staat of mee neem richting mij. Dus voor mij zijn er sowieso geen aanschafkosten. Maar het onderhoud blijft.

Ik geef bijvoorbeeld ook niet meer dan 1000 / 2000 euro uit aan een auto, omdat ik vind dat ik ook voor dat bedrag een goede auto kan vinden die aan mijn eisen voldoet. En ook hier heb je de maandelijkse kosten (wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud, nieuwe banden).

Tuurlijk vind ik duurdere auto's misschien ook mooier / beter / leuker, maar het is voor mij niet nodig. Dus waarom dan meer geld uitgeven dan nodig is, en het geld dat je dan overhoudt, kun je mooi als buffer houden voor wanneer het (hopelijk nooit) nodig is.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 03:51

Bij mij is het een principe kwestie.
Al mijn dieren zijn herplaatsers en dus minder duur in aanschaf een raspupje kost toch een stuk meer dan een asielhond.
Maar als je bij een hond kiest voor een herplaatser vind iedereen dat fantastische, bij een paard ligt dat blijkbaar anders want dan vinden ze je niet wijs en wil je voor een dubbeltje op de eerste rang.
Vreemd vind ik dat, terwijl die herplaatser meestal veel duurder is in onderhoud, want mijn hond is allergische (wist ik bij aankoop) en krijgt duur voer. Ik hebeen geit die zo vaak en zo vervelend ritsig was dat ik haar heb moeten laten stereliseren (de eerste geit die de DA deed). Dus goedkoop in aanschaf ja, maar in onderhoud zeker niet.
En nu wil ik dus graag een ijslander een leuke oude dag bezorgen, maar voor dat paard wil ik uit principe niet zo veel betalen.
Nou ja blijkbaar werkt het in de paardenwereld anders, ik ben er nog niet uit, draai nog niet lang genoeg mee.
En we kunnen ons gerust een duurdere ijslander veroorloven, maar het is het me niet waard, een dier is een dier dat is niet in geld uit te drukken. Ik hoef er ook geen met 5 gangen, ook niet met bijzondere papieren, moet alleen maar lief zijn en lekker nog wat jaartjes kunnen rijden.
Ben benieuwd of ik mijn principes nog eens aan de kant moet gooien :-)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 03:53

Hihi lees nu het bericht van mijn voorganger pas, we kunnen elkaar een hand geven, dat van die auto heb ik ook laats nog eens naar iemand gemaild . :-)
Zolang het rijd en droog zit vind ik het prima (die auto dan hé)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:29

Volgens mij ben ik vreselijk ouderwets als ik zeg dat ik bij hoge bedragen nog altijd omreken naar hoeveel het in guldens zou zijn :o
Maar toch doe ik dat nog wel bij hoge bedragen en dus ook bij paarden.
Als er nu een paard te koop staat voor 1500 euro dan is dat "goedkoop", maar in guldens is het 3300 gulden en in de tijd van guldens was dat een heel normaal bedrag voor een gewoon leuk paard.
Had je een budget van 5000-6000 gulden (2250-2750 euro) dan kon je daar toch zeker een heel erg leuk paard voor kopen wat een vrij goed papier had, goed beleerd en geklasseerd in de L of M en gezond.
In die tijd waren de paarden ook nog eens vrij duur.
Nu zit de klad er heel erg in, veel mensen kunnen de pensionkosten niet meer opbrengen, wij hebben een melkveebedrijf en betalen voor een klein pakje stro ook al 5-6 euro dus reken maar uit.
Toch vind ik de vraagprijs voor heel veel "gewone" leuke paarden heel erg hoog, ik vind 3500 euro voor een paard wat gewoon L loopt heel veel geld, dat is bijna 8000 gulden!
Voor een Fries paard met een 3e premie en alleen goed ingereden en niet geklasseerd vraagt men ook nog steeds 3000 euro, en voor eentje zonder papier en niet geklasseerd wordt veelal 2500-2750 gevraagd.

Ik ben ook weer wat opzoek naar een paard, maar dan wel eentje met een normaal prijskaartje in mijn ogen.
We kunnen ook een duurder paard prima betalen, maar ik vind de prijzen gewoon veel te hoog.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:45

Toen ik een pony zocht hebben ik en mijn ouders ook gekeken naar een middel/lage prijsklasse (lees: max. was 2500 euro).
Dit, omdat ik 1. nooit een eigen pony heb gehad 2. mijn ouders wilden kijken of het echt wat was (een eigen pony), of dat ik een verzorgpaard moest gaan zoeken.

Maar kwa onderhoud, was er geen probleem, DA kosten etc. konden allemaal gewoon betaald worden, evenals de hoefsmid e.d.

We keken niet specifiek naar ras oid, meer een leuk startpaardje die een paar keer op concours was geweest en verkeersmak was.

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:56

Ik heb geen idee hoe anderen mensen dit doen maar door de dierenarts kosten die hoog op kunnen lopen vinden mijn ouders het niet goed dat ik een eigen paard krijg, ik vind dat ook wel goed te begrijpen.. Ze zeggen de aanschaf komen we wel overheen en de maandelijkse kosten ook maar de dierenarts kosten vinden ze gewoon een te groot risico omdat die heel hoog kunnen oplopen en dus niet goed te overzien zijn, en als je paard iets krijgt wil je hem wel de juiste zorg kunnen bieden!! En wellicht kan je dat ook wel maar als je van te voren al weet dat je daar niet op zit te wachten kan je beter geen paard nemen.. (denk ik)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:07

ikzelf heb twee paarden in lagere prijsklasse (laten we zeggen: iets boven slachtprijs)
Waarom deze paarden? beide verzorgde ik al jaren, dus heb een serieuze vriendenprijs gehad.
ik heb ook wel een (kleine) spaarboek, waarmee ik bv wel kan een koliekoperatie in de kliniek betalen. (veel meer zal moeilijker zijn)
Maar, als er daar een grote aanschaf zou vanaf gegaan zijn, zou ik die operatie niét kunnen betalen.
ik verdien ook genoeg om ze te onderhouden.
dus, ik heb ook gekozen voor een lagere aanschafwaarde, zodat ik mijn spaarcentjes kon houden, ben ook bereid om al mijn spaarcenten te gebruiken als het nodig is, en heb gelukkig wel lieve ouders die, ALS het nodig is, wel zouden kunnen bijspringen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:09

Dieltje schreef:
Ik heb geen idee hoe anderen mensen dit doen maar door de dierenarts kosten die hoog op kunnen lopen vinden mijn ouders het niet goed dat ik een eigen paard krijg, ik vind dat ook wel goed te begrijpen.. Ze zeggen de aanschaf komen we wel overheen en de maandelijkse kosten ook maar de dierenarts kosten vinden ze gewoon een te groot risico omdat die heel hoog kunnen oplopen en dus niet goed te overzien zijn, en als je paard iets krijgt wil je hem wel de juiste zorg kunnen bieden!! En wellicht kan je dat ook wel maar als je van te voren al weet dat je daar niet op zit te wachten kan je beter geen paard nemen.. (denk ik)

dat is ook een beetje realistisch zijn denk ik.
Mensen die ik ken hebben onlangs hun 23 jarige die op pensioen staat, laten opereren aan koliek.
Eerlijk gezegd: mijn jong paard zou ik ook laten opereren, en de oudere merrie momenteel ook. maar stél dat ze in pensioen staat, en moet geopereerd worden, zou ik toch wel eens goed kijken of dat het het geld waard is, tov mijn spaarcenten, haar recuperatie, en mijn twee jarige.

Dierenartskosten kunnen hoog oplopen, maar het is nog altijd aan jouw wat je ermee doet...