Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Draag je handschoenen?

Ja, altijd.
382 (61%)
Soms.
137 (22%)
Nooit.
99 (16%)

Totaal aantal stemmen: 618

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:14

En waarom denk jij dat blaren te maken hebben met trekken? Ik hou mijn handen gewoon mooi op dezelfde plek en hou stabiel contact... Vind het heel jammer dat je mijn post niet hebt gelezen(of niet wilt lezen) en meteen concludeert dat ik maar trek in de mond.
Wat kan ik er aan doen dat ik zo hard zweet en met ruwe teugels gewoon mijn vingers openhaal doordat mijn handen zo vochtig worden dat de vellen eraf vallen? (net alsof je uren in een bad hebt geweekt en dan iets ruws dat stilletjes wrijft vastpakt).

Heel jammer dat je zo kortzichtig moet zijn om je standpunt duidelijk te maken :n

Anoniem

Re: Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:23

Ik heb het nergens over trekken. Dat maken "jullie" ervan.
Het is een kwestie van onjuiste teugelvoering, en die is in dat geval (wellicht onbewust) te ruw/te hard, omdat de teugels blijkbaar niet heel lichtjes in je handen liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:23

themuisje schreef:
joviban reageer dan ook even op de andere mensen?

Op wie wil je dat ik reageer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:25

Ine23 schreef:
Wat kan ik er aan doen dat ik zo hard zweet en met ruwe teugels gewoon mijn vingers openhaal doordat mijn handen zo vochtig worden dat de vellen eraf vallen?

Vanwaar dan de ruwe teugels? Die liggen blijkbaar niet eens prettig in je handen, dus waarom rij je dan toch met teugels waarmee je je eigen handen openhaalt?
Laat me raden: vanwege de betere grip? :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:26

op de mensen die hier een evt. discusie willen voeren over het al dan niet verkeerd contact met de mond en het wel of niet gebruiken van handschoenen.

ipv alleen met het vingertje te wijzen: ''zie je wel, als je met handschoenen rijd rijd je met te veel druk''

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:27

Ik heb ook ruwe teugels, waardoor ik blaren krijg.
Toch doe ik ze niet weg, want ik vind handschoenen prettiger rijden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:29

themuisje schreef:
op de mensen die hier een evt. discusie willen voeren over het al dan niet verkeerd contact met de mond en het wel of niet gebruiken

Welke discussie?
Bij de juiste (en dus ook zachte) teugelvoering krijg je geen zere handen of blaren. Dat is een feit.
Slechts een enkele uitzondering daargelaten die iets met hun huid hebben, maar dat zijn er maar weinig.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:30

Ik heb niks met me huid oid.
Toch krijg ik altijd blaren van welke teugels dan ook. Bij manege paarden waar verschillende paarden verschillende teugels hebben kreeg ik ook altijd blaren als ik een keer mn handschoenen vergeten was oid.

Ik heb gewoon niet zoveel/geen eelt op m'n handen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:30

Ok, dan neem ik mijn harde commentaar terug. Maar neem nu bijvoorbeeld mijn haf, die kan heel de tijd mooi stil lopen en dan ineens gaan proesten en dus haar hals strekken. Jammer maar helaas, met bezwete handen trek je dan toch zo meteen je vingers open.
Ik ben geen perfecte ruiter, alles behalve, dus het kan best zijn dat ik onbewust te hard trek. Daarom neem ik ook les :). Voorlopig toch wel met handschoenen, want 2 weken niet kunnen rijden omdat je handen openliggen is ook niet bevorderlijk voor de conditie van je paard.

Edit: Euhm nee, niet vanwege de betere grip, maar simpelweg omdat ze er standaad opzaten en ik nog steeds geen nieuwe ben gaan halen. Ik wil heel graag van die soepele mooie lederen of rubberen teugels, maar heb nog geen tijd gevonden er te gaan halen. Ik vind persoonlijk mijn teugels echt bagger omdat ze zo van die "knopjes" hebben om de "juiste" maat te houden, waardoor je met zweethanden je dus pijn doet aan die knopjes, maar heb erg veel kosten op het moment ( land aangeschaft, veel opknapwerk) dat die teugels wel kunnen wachten...

Dus de reden waarom ik ermee rijd: Vanwege mijn eigen gierigheid en luiheid. Ik heb teugels en handschoenen en samen gaat dat prima. Zonder handschoenen gaat het niet en nieuwe teugels staan bovenaan mijn verlanglijtje, maar momenteel even geen tijd/buget ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:57

michelle___ schreef:

Ik mag toch hopen dat eelt op de handen niet nodig is met rijden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:00

Ik rijd aangespannen en ik vind het fijn om mijn pinkriempje door het klitteband van mijn handschoenen te doen. Dus ik rijd altijd met handschoenen (ook omdat het moet op wedstrijd en dan voelt het ineens vreemd als je normaal zonder rijd)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:23

liljebo schreef:
michelle___ schreef:

Zonder handschoenen wel, anders krijg ik juist blaren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:27

@Ine23 ; _/-\o_
ik heb ook eens gehad dat ik een blaar had op de zijkant van mijn vinger, ow man, wat deed dat pijn!
zeker een maand mee rondgelopen! :=
nu ik er over nadenk krijg ik wel snel blaren, als ik een uur fiets of een half uur veeg is het al van dat :\
misschien heb ik een zachte huid :D of trek ik nu ook al te veel in de mond van mijn fiets? 8-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:36

michelle___ schreef:

Zonder handschoenen wel, anders krijg ik juist blaren.[/quote]

Hoe komt het dan, dat je zonder eelt blaren krijgt?

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:46

Ik rijd bijna altijd met handschoentjes. Niet dat ik blaren krijg zonder maar omdat ik het met nu gewend ben.
Zal binnenkort weer 'n keertje zonder rijden, kijken of ik verschil merk.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:41

Ik rij ook altijd met handschoenen, het is een soort van gewente. Ook een paard op de trailers zetten doe ik vaak met handschoenen, heb er een keer eentje gehad die het touw door m'n hand trok en de brandblaren die ik toen had wil ik nooit meer hebben..

Ik kan wel rijden zonder handschoenen maar krijg er ook vaak blaren van, zeker als m'n handen vochtig worden, door het schuren met de teugels. Denk niet dat dat te maken heeft met te hard sleuren...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:24

liljebo schreef:
Hoe komt het dan, dat je zonder eelt blaren krijgt?

Omdat ik ruwe teugels heb, gewoon hele gladde.
En m'n huid is ook niet zo dik. ;) Heb het zelfde probleem met strakke schoenen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:36

JoviBan schreef:
moelly schreef:
Ik heb niet alle reacties in dit topic gelezen, maar waar staat dat de meeste ruiters/amazones die met handschoenen rijden, met handschoenen rijden omdat ze anders zere handen krijgen?

Lees dan toch het hele topic maar even door en tel ze desnoods.

Na jou hebben er weer 4 mensen gereageerd; ik zal ze voor je quoten:
michelle___ schreef:
Ik draag ze áltijd.
Draag ik ze 1x niet, zitten me handen vol met blaren.

Ine23 schreef:
Ik vind het ook vreemd dat hier meteen wordt gezegd dat mensen met handschoenen allemaal blaren zouden krijgen van het rukken in de teugels.
Ik heb van die standaard goedkope stugge teugels en draag altijd handschoenen en heb een maand geleden weer ondervonden waarom. Ik was ze 1x vergeten en reed maar zonder handschoenen, het was zo'n 25 graden en ik had les. Wel, ik kan je zeggen dat als je heel snel zweet aan je handen, je ook gewoon blaren krijgt doordat je huid vochtig wordt en de teugels ruw zijn. Heeft niets met pluk en trek werk te maken :n .
Heb toen zeker een week mijn 2 ringvingers niet kunnen buigen door de opengehaalde vellen en draag nu aaaaaltijd handschoenen ;)

Jannuh schreef:
Ik gebruik ook altijd handschoenen, om blaren te voorkomen bij warmte, maar ook omdat ik het gewoon fijn vind rijden. Moet toch gewoon kunnen...

Dat zijn er dus alweer 3 van de 4 die blaren krijgen.
I rest my case....

En waar staat dan dat ze te hard trekken? ben je erbij geweest? heb je filmmateriaal om met ons te delen?
Je mening alleen baseren op jouw gedachten is niet genoeg om de feiten eruit te halen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:38

moelly schreef:
En waar staat dan dat ze te hard trekken?

Nogmaals: dat zeg ik nergens. Dat is wat "jullie" ervan maken.
Even teruglezen misschien?

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:49

Niet altijd.
Maar met een lange rit heb ik snel blaren, vooral tussen mijn pink en ringvinger omdat
daar de teugel tussendoor loopt.
En ik ben ook wel een kou-kleum dus met handschoentjes rijden vind ik wel lekker warm :P

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:04

ik bijna nooit. ik kan er echt niet mee rijden. alleen met wedstrijden :)

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:53

Ik rij er nooit mee, ook niet in de winter. Ik vind het niet fijn om mee te rijden :n

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:12

JoviBan schreef:
liljebo schreef:
Met betrekking tot blaren... tja... ik had ze vroeger ook. Tegenwoordig weet ik dat het bij mij iig niet aan mijn overgevoelig huidje lag, maar aan verkeerd gebruik van de teugels.
Er zijn ongetwijfeld personen met een overgevoelige huid en die begrijp ik ook wel. Maar ik vind het moeilijk te geloven dan het merendeel van de bokkers een overgevoelige huid heeft? Volgens mij zijn dat toch uitzonderingen?

Nadat al mijn berichten miv pagina 7 verwijderd zijn, toch maar weer een reactie.

Ik sluit me helemaal bij je aan liljebo. De stemming in de poll laten zien dat 203 mensen hier aangegeven hebben dat ze altijd handschoenen aan hebben. Omdat ze zere handen krijgen of zelfs blaren op hun handen krijgen. :oo
Dit geeft aan dat er onjuiste (en vaak ruwe/harde) teugelvoering gehanteerd wordt en dat die betreffende paarden enorme pijn in hun mond ervaren. Maar... de ruiter heeft lekkere grip en geen zere handen. Blijkbaar is dat belangrijker dan wat het paard voelt in z'n mond. :wow:

Kijk, dat je je hier nooit van bewust bent geweest, dat kan heel goed. Niet iedereen staat hier bij stil.
Maar wanneer hierop gewezen wordt (oa door mij), en je zegt dàn nog kortgezegd "Wat een flauwekul!", dan blijf je dus bewust doorgaan met je paard pijn doen. En dàt vind ik zéér kwalijk.

Wanneer je ècht eerlijk wilt zijn tegenover je paard, dan laat je die handschoenen uit en - als extra eyeopener en leerschool - ga je met touwtjes als teugels rijden. Heb ik ook gedaan. Ik wilde eerder het gevolg van mijn teugelvoering voelen dan mijn paard. Ik wilde gestraft worden als ik iets fout deed, ik wilde nièt dat mijn paard daarvoor gestraft zou worden. En dan reed (rijd) ik ook nog 'es zonder bit. Dus hoe fair wil je het hebben.

Nu mogen mensen weer op me schieten hoor, maakt me niet uit. Maar ik hoop dat er toch een paar mensen tot inzicht komen en denken "verrek daar zit wat in" en het voortaan anders doen, dus iig met blote handen rijden.

Dit interpreteer ik toch echt als trekken.
Dit dikgedrukte.., waar heb je dat vandaan? Het wil niet zeggen dat allen 203 mensen dit op 'jou' manier ervaren.
Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat jij mensen zomaar 'beschuldigd' van verkeerd rijden, alsof het lijkt dat JIJ echt helemaal perfect bent/rijdt, en hoe 'fair' je wel niet bent.

Natuurlijk, je zult ongetwijfeld op een aantal oppervlakken 100% gelijk hebben, en vaak geef ik je dat dan ook, maar soms mag je iets minder over je toeren gaan, als je andere mensen erbij betrekt.

Sorry, dat moest er even uit :D

En nu even over het laatste dikgedrukte: Ja, dat zit er ook.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:26

Als ik zo zou trekken omdat ik blaren krijg als ik zonder handschoenen rijd, waarom zitten de blaren dan in de palm van m'n hand? Lijkt mij dat ze dan tussen me vingerkootjes moeten zitten. :=

Verder ga ik mee met moelly.
'T zal me een zorg zijn hoe fair jij bent tegenover je paard (en wij dus niet), ik rijd soms tuigloos. Hoe fair wil je het hebben? :)

9xxshadowxx9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:29

nadat ik mn handen helemaal kapot waren door ruwe teugels ,toen wel even ja :o
ik heb gewoon van die dunne handschoentjes