Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xGaab

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:19

Ik rijd altijd met Cap. Ik vertrouw mijn paard door en door, maar je weet nooit wat er kan gebeuren! Ieder paard kan zijn dag niet hebben, en ieder paard kan schrikken! Ik heb dan liever de scheur in mijn cap zitten dan een scheur in mijn hoofd!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:46

Het verbaast me hier echt hoeveel mensen zonder cap rijden! Had ik niet verwacht! Das niet goed hoor mensen.... Zonde van je hoofd als je een keer verkeerd terecht komt.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:54

Op een vreemd paard draag ik altijd een cap. Als ik spring met mijn paard ook altijd, maar met gewoon dressuur rij ik soms wel zonder cap.
Eigenlijk is het stom hé, het risico op een hoofdletsel nemen, als je even goed ook gewoon n cap kan opzetten die je leven kan redden...
Bij deze heb ik beslist altijd mijn cap op te zetten :o

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:09

een paard blijft een paard
en je weet nooit wat ze doen
ik heb dus altijd mijn cap op.
maar voor mensen die liever zonder rijden,
ja ook goed!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:13

chanel1985 schreef:
Ik ben op stal zowat de enigste die onder alle omstandigheden een tok opzet. Maandag ben ik te weet gekomen waarvoor een tok dient, ben finaal op mijn rug en achterhoofd gevallen. Als ik mijn tok niet op had opgehad ben ik 100 procent zeker dat ik naar het ziekenhuis moest

En dat ben ik gisteren... Gewoon, bij een buitenritje. Weet je wat er dan wordt gevraagd? Waarom had je je bodyprotector dan ook niet om? :+ bovendien is een x hersenletsel wel genoeg vindt mij hoofd zo :+

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:17

Bij ons op de manege mag je niet zonder cap rijden. Voorheen deden mensen dat wel, maar nu we een veiligheidscertificaat hebben mag het niet meer. Ik zij sowieso altijd met cap.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:07

Op een betrouwbaar ander paard wil ik nog wel eens zonder cap stappen ja, als ik geen zin heb in vet haar of voor het "lekker vrije gevoel" :+
Maar op mn eigen pony rijd ik altijd met cap, stap hooguit een rondje uit zonder, dat is zo'n donderstraal!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:31

_Arwen_ schreef:
Altijd met, het is een gewoonte. Ik mis hem echt als ik hem niet op heb. En het 'hoort' ook wel bij het paardrijden, vind ik. Ik zou eigenlijk geen goede reden voor mezelf weten om zonder te rijden. Het afwegen van de risico's leidt bij mij ook tot het dragen van een cap: liever 100x te vaak een cap op dan 1x te weinig. Waarom zou je niet?

Sluit ik me bij aan, heb in mijn "puberjaren" wel zonder gereden want ik donderde er toch niet af. Bij mijn nieuwe paard er gelijk weer een gewoonte van gemaakt, ik merk het niet als ik hem op heb, eerder als ik hem niet op heb.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:33

Oakland1990 schreef:
_Arwen_ schreef:
Altijd met, het is een gewoonte. Ik mis hem echt als ik hem niet op heb. En het 'hoort' ook wel bij het paardrijden, vind ik. Ik zou eigenlijk geen goede reden voor mezelf weten om zonder te rijden. Het afwegen van de risico's leidt bij mij ook tot het dragen van een cap: liever 100x te vaak een cap op dan 1x te weinig. Waarom zou je niet?

Sluit ik me bij aan, heb in mijn "puberjaren" wel zonder gereden want ik donderde er toch niet af. Bij mijn nieuwe paard er gelijk weer een gewoonte van gemaakt, ik merk het niet als ik hem op heb, eerder als ik hem niet op heb.

Same here. Ik heb hem idd toen ik jonger was ook wel n poos niet gedragen, dan had k n gewone pet op. Toen ik mijn eigen paard kost ben ik hem weer gaan dragen, en gezien Vjesta me met regelmaat hard en onvrijwillig heeft laten landen ben ik dat ding nogsteeds dankbaar voor het beschermen van mijn hoofd. Het is zo'n automatisme om hem op te zetten. Zadel, hoofdstel en cap mee uit de kast, zadel erop, cap op, hoofdstel aan en rijden maar...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:08

Maar dit: [MA] Op de manege body protector verplicht.
vinden de meeste mensen dan wel weer onzin. Waarom?

Mij lijkt het dat voor iedereen de grens en het risico ergens anders ligt. (en dus vind ik een cap voor mij niet nodig. ;) )

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:11

Hoi,
Ik rijd ook altijd zonder cap.Alleen als ik op de manege rijd rijd ik met cap want daar is het verplicht.
Ik weet eigenlijk niet waarom, nooit zin om hem op te doen.
Ik weet best dat er risico's aanzitten, en dat het goed mis kan gaan.
Mischien als het eens goed misgaat dat ik er dan van schrik en hem wel ga gebruiken ofzo.
Maar nu ben ik in elk geval niet van plan hem vrijwillig te gaan dragen ;)

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:15

Heb een keer gezien hoe een meisje lelijk terecht kwam, omdat haar pony struikelde. Gewoon domme pech, gewoon een misstap. Meisje in kwestie had een hersenkneuzing. O ja, ze droeg haar cap. Zonder had het er waarschijnlijk nog wat minder mooi uit gezien.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:19

loeky_flap schreef:
Hoi,
Ik rijd ook altijd zonder cap.Alleen als ik op de manege rijd rijd ik met cap want daar is het verplicht.
Ik weet eigenlijk niet waarom, nooit zin om hem op te doen.
Ik weet best dat er risico's aanzitten, en dat het goed mis kan gaan.
Mischien als het eens goed misgaat dat ik er dan van schrik en hem wel ga gebruiken ofzo.
Maar nu ben ik in elk geval niet van plan hem vrijwillig te gaan dragen ;)

Het verstand komt wel met de jaren, wees gerust.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:21

Oakland1990: Ik hoop wel ja dat ik ooit nog inzie dat ik echt beter een cap kan dragen, maar nu rijd ik zonder cap, en ik heb er geen problemen mee.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:41

loeky_flap schreef:
Oakland1990: Ik hoop wel ja dat ik ooit nog inzie dat ik echt beter een cap kan dragen, maar nu rijd ik zonder cap, en ik heb er geen problemen mee.

Wellicht moet je er eerst een keer goed afdonderen :+
Je bent pas dertien, wat vinden je ouders er van? Ik moest er een dragen tot ik 16 was, daarna mocht ik kiezen en heb ik 2jaar zonder gereden, daarna ben ik slimmer geworden :=

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:58

Ik denk wel dat je gelijk hebt ja, dat ik er eerst een goed hard af moet vallen.
Mijn ouders zijn niet zo betrokken bij het paardrijden.
Die weten niet eens wat een cap is, mischien licht het ook daaraan.
Zij hebben mij nooit echt gewaarschuwd ofzo. :S

PIETJE1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:00

sorry hoor maar dit is typies z'n manege vraag want kinderen en mensen die op een manege rijden zeggen dan OOOOH je mag niet zonder cap. maar als je op Z niveau rijd dan vind ik het soms niet raar dat ja zonder cap gaat rijden. dan kun je zo goed rijden. want je komt niet zomaar in het Z hoor.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:04

Miron_Baloe: Ik geef je gedeeltelijk gelijk, maar ook op Z-niveau hoe goed je dan ook kunt rijden kan er iets gebeuren.Dat ue dan bijvoorbeel goed kunt dressuuren betekent niet dat je dan ook goed blijft zitten als je paard schrikt.Ik zie er genoeg op concour met z, die zodra hun paard schrikt of steigerd er bijna meteen afliggen...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:13

Ik rij ook altijd zonder cap..
De laatste keer dat ik een cap ophad was toen ik voor de eerste keer m'n nu 5-jarige merrie ging uitproberen.. Toen was ze net 3 en ook net zadelmak. De 2e keer had ik 'm zelfs al niet meer op..
Daarna niet meer opgehad (behalve op wedstrijd natuurlijk).
Ik weet wel dat het niet goed is.. Maar toch denk ik altijd dat ik 'veilig' zit op m'n paarden..
Natuurlijk is dat niet.. Ik kan er zelfs geen uitleg aan geven waarom ik zonder cap rij!

mobidik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:17

Ik heb op een harde manier geleerd toch een cap te dragen. Als ik een aantal jaren geleden deze niet op had gehad had de torpedo landing waarschijnlijk anders afgelopen dan alleen een hersenschudding en een kneuzing tussen mijn nekwervels. Daarbij is mijn paard ook nog eens 1.74 en is af en toe erg lichtvoetig waardoor het nog wat hoger wordt. Ik draag altijd een cap!!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:50

afwisselend geweest bij mij met paarden
bij me eerste verzorgpaard eerst wel met cap maar later niet meer en buiten nam mee maar deed ook gewoon af.
en bij andere altijd op.
me bijrijd/verzorgpoown moet ik nog beter leren kennen maar zoals ze nu is met rijden rij ik miss wel is zonder cap rij toch liever je weet het nooit.. schrikken kan altijd gebeuren heb dan toch echt liever een cap op dan dat ik er iets ergs ofzo aan over hou bij me hoofd..

Ivo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:29

Op de fiets draag ik ook niet consequent een helm, en er zijn in het verkeer mensen die ik minder vertrouw dan mijn paard... ik schat van tevoren het risico een beetje in, ik ken m'n paard en weet hoe hij kan reageren in bepaalde situaties. Met springen en buitenrijden gaat hij sowieso op, met rijden in de bak niet. Waarom in de bak niet op? Zweet me te pletter.... Maar vooral in de zomer, in de winter is het wel lekker warm en hou ik hem op.

Sta nu op een stal waar cap verplicht is overigens, ben er nu wel goed aan gewend. Ben benieuwd hoe dat in de zomer gaat zijn!

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:06

hallo allemaal,
ik heb ook jaren op mijn superbrave d-pony zonder cap gereden. Heb die pony 13 jaar gereden, en ging ook goed zonder cap gelukkig, nooit ervanaf gevallen of ongeluk gehad of iets. heb nu een arabiertje gekocht, heb ik ondertussen ook weer 'n half jaartje, maar heb toch maar 'n cap gekocht toen. Ik heb hem ook altijd op als ik op hem rij. Kwestie van vertrouwen per paard verschillend denk ik. Bij de ene pony voelt het wel vertrouwd en veilig, en bij 'n ander denk ja hmm... doe toch maar cap op.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:59

Ivo_ schreef:
Op de fiets draag ik ook niet consequent een helm, en er zijn in het verkeer mensen die ik minder vertrouw dan mijn paard... ik schat van tevoren het risico een beetje in, ik ken m'n paard en weet hoe hij kan reageren in bepaalde situaties. Met springen en buitenrijden gaat hij sowieso op, met rijden in de bak niet. Waarom in de bak niet op? Zweet me te pletter.... Maar vooral in de zomer, in de winter is het wel lekker warm en hou ik hem op.

Sta nu op een stal waar cap verplicht is overigens, ben er nu wel goed aan gewend. Ben benieuwd hoe dat in de zomer gaat zijn!

Een fietshelm kun je ook niet vergelijken met een cap. Op een paard zitten is ook iets anders dan op een fiets. En zweten doe je toch sowieso, dus of je haar nu mee nat wordt of niet... Maakt imo niks uit. Douchen doe je achteraf toch.

Ivo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:05

Natuurlijk is op een paard zitten anders dan op een fiets. Een paard kan schrikken, een paard blijft een dier, ondanks dat ik hem goed ken. Dat heb je zelf niet altijd in de hand, ook al is de kans dat het gebeurt klein. Maar op de fiets ben je ook afhankelijk van dingen die je niet zelf in de hand hebt, zoals je medeweggebruikers. Die kunnen mij ook over het hoofd zien. Die kans is ook klein maar zeker aanwezig.

Dus in die zin is het wel te vergelijken imo.