Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
beantsje schreef:Theorie-examen
http://www.horses.nl/images/profiel/fot ... normal.jpg
"U wilt hier nu luid claxonnerend passeren. Mag dat?"

Citaat:...Uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat 22% van de 9.200 ruiters die jaarlijks in een ziekenhuis moeten worden behandeld een ernstig ongeval buiten de rijscholen, de maneges en het eigen terrein (erf, wei of stal) hebben gehad. Van de paardrijongevallen vindt 12% op de openbare weg plaats (fietspad, weg, berm) en 10% in een natuurgebied.

Citaat:...Het aantal ruiters in Nederland wordt geschat op ongeveer een half miljoen. Daarvan zijn er 72.000 wedstrijdruiters en 400.000 recreatieruiters. Het grootste deel van de recreatieve ruiters is aangesloten bij een manege. Het aantal uren dat in Nederland wordt paardgereden is geschat op 20 miljoen per jaar.
Citaat:...Dezelfde verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat ruiters en koetsiers uitwijken naar het fietspad, hoewel ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom verplicht zijn van de rijbaan gebruik te maken. Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) zijn ruiters en koetsiers bestuurders. Dat geldt ook voor geleiders van rij- en trekdieren en vee. Bestuurders zijn immers alle weggebruikers, behalve voetgangers. Ruiters en koetsiers hebben dus evenveel rechten op een veilig en verantwoord gebruik van de weg als ieder ander.

Mirjamsel schreef:Ja, natuurlijk mag dat! Zou niet zien waarom niet??
Nee even serieus.. Zijn hier echt regels voor zegmaar die je moet leren? Of is het meer dat een rij instructeur verteld van: Hee, bij een paard moet je even uitkijken..

[/quote]Citaat:...Dezelfde verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat ruiters en koetsiers uitwijken naar het fietspad, hoewel ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom verplicht zijn van de rijbaan gebruik te maken. Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) zijn ruiters en koetsiers bestuurders. Dat geldt ook voor geleiders van rij- en trekdieren en vee. Bestuurders zijn immers alle weggebruikers, behalve voetgangers. Ruiters en koetsiers hebben dus evenveel rechten op een veilig en verantwoord gebruik van de weg als ieder ander.
Of staat het er gewoon krom en bedoelen ze de koetsiers...
JessAndHope schreef:Ik kon wel juichen!!! Ik enthousiast gezwaaid naar die gasten en dan zeg ik... dát is rekeninghouden met je mede weggebruikers!!!
Toppie!!!![]()
![]()
![]()
![]()
D_MR schreef:ik heb der ook zo schurft hekel aan die wielrenners die altijd maar denken dat als je met je paard over de weg gaat dat dan je paard wielrenner mak is..
komen ze langsrazen met zn 20-ge..

JessAndHope schreef:Kan je vertellen dattie snel gekalmeerd was...
Nee, komt er een vrachtwagen achter ons die niet het geduld had even te wachten. Hij ging echt héél dicht achter ons rijden, toen ineens remmen (maakt natuurlijk ook nog geluid) en toen de auto voorbij was haalde die ons vrolijk in. Pony natuurlijk helemaal gek geworden. Kon hem gelukkig wel houden, hij ging niet op de vlucht
Maar dan snap ik niet dat een vrachtwagenchauffeur even het geduld op kan brengen om te wachten (een halve meter verder was een strook gras waar ik op had kunnen gaan rijden en ook naar wilde uitwijken) en dan ook nog zo dicht achter en langs ons rijden. Vond ik niet zo netjes..Kelly_Ann schreef:ze hoeven dat namelijk niet te doen.
Maar woon in België, misschien is het hier net anders