Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:37

haha die vind ik zeker goed! die foto :p hahah

ik heb der ook zo schurft hekel aan die wielrenners die altijd maar denken dat als je met je paard over de weg gaat dat dan je paard wielrenner mak is..
komen ze langsrazen met zn 20-ge..

ik vind dat het een goede stap zou zijn dat ze het in rij exames ook in die fiets examens van de basisscholen al moeten doen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:50

beantsje schreef:
Theorie-examen
http://www.horses.nl/images/profiel/fot ... normal.jpg
"U wilt hier nu luid claxonnerend passeren. Mag dat?"

_O-

Er gebeuren serieus wel veel ongelukken. Hier een stukje wat ik vond.
Citaat:
...Uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat 22% van de 9.200 ruiters die jaarlijks in een ziekenhuis moeten worden behandeld een ernstig ongeval buiten de rijscholen, de maneges en het eigen terrein (erf, wei of stal) hebben gehad. Van de paardrijongevallen vindt 12% op de openbare weg plaats (fietspad, weg, berm) en 10% in een natuurgebied.

En als je ziet hoeveel ruiters er eigenlijk zijn in Nederland, vind ik toch dat er wel wat mag gebeuren wat betreft paarden in het verkeer. :j

Citaat:
...Het aantal ruiters in Nederland wordt geschat op ongeveer een half miljoen. Daarvan zijn er 72.000 wedstrijdruiters en 400.000 recreatieruiters. Het grootste deel van de recreatieve ruiters is aangesloten bij een manege. Het aantal uren dat in Nederland wordt paardgereden is geschat op 20 miljoen per jaar.

Want we zijn wel degelijk bestuurders, dus officieel weggebruiker/verkeersdeelnemer.

Citaat:
...Dezelfde verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat ruiters en koetsiers uitwijken naar het fietspad, hoewel ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom verplicht zijn van de rijbaan gebruik te maken. Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) zijn ruiters en koetsiers bestuurders. Dat geldt ook voor geleiders van rij- en trekdieren en vee. Bestuurders zijn immers alle weggebruikers, behalve voetgangers. Ruiters en koetsiers hebben dus evenveel rechten op een veilig en verantwoord gebruik van de weg als ieder ander.

Maxielover

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 01:03

Toch maar even een aanpassing op wat ik gezegd heb over dat je een paard met vertrouwen overal langs kunt krijgen... Mjn paard en ik hebben absoluut een fantastische vertrouwensband samen, we zijn al 7 jaar samen dus al veel geleerd met z'n tweetjes. Maar vandaag zag meneer het toch écht niet zitten om de spoorwegovergang over te steken.... Bovenop de rem, enkel nog achteruit beweging in te krijgen, vooruit niet, met geen mogelijkheid... Tikken geven werkte niet, been reageerde hij totaal niet meer op, ernaast bleef hij ook stokstijf staan, dan een tikje geven werkte ook niet... Meisje die ik ken die ook een paard heeft fietste langs en ze heeft ons geholpen, maar het werkte niet. Nog geprobeerd te lokken met snoepjes en een ritselend papiertje maar het werkte niet. Dus na zo'n beetje een halfuur daar bezig te zijn geweest toch maar een andere kant op gegaan. Erg jammer en zoals je ziet, ik geef het niet snel op. Dit keer ook vooral omdat hij er wel eens gewoon overheen gegaan is zonder problemen. Ik denk dat hij het gewoon zo spannend vond (spoorbomen, spoor, auto's die hard reden naast hem, herrie van de auto's over de rails, etc.) dat hij daarom helemaal verstijfde. Want hij deed niet druk ofzo...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:32

beantsje schreef:
Theorie-examen
Afbeelding

huh hoe kom je aan die foto??? zou zomaar mijn paard kunnen zijn :) :) :)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:28

Mirjamsel schreef:
Ja, natuurlijk mag dat! Zou niet zien waarom niet??
Nee even serieus.. Zijn hier echt regels voor zegmaar die je moet leren? Of is het meer dat een rij instructeur verteld van: Hee, bij een paard moet je even uitkijken..

Volgens mij staat het in het eerste hoofdstuk van een theorieboekje.
Hoofdstuk beschrijft medeweggebruikers :)

In ieder geval, ja.. in het theorieboekje :D

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:39

[/quote]

Want we zijn wel degelijk bestuurders, dus officieel weggebruiker/verkeersdeelnemer.

Citaat:
...Dezelfde verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat ruiters en koetsiers uitwijken naar het fietspad, hoewel ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom verplicht zijn van de rijbaan gebruik te maken. Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) zijn ruiters en koetsiers bestuurders. Dat geldt ook voor geleiders van rij- en trekdieren en vee. Bestuurders zijn immers alle weggebruikers, behalve voetgangers. Ruiters en koetsiers hebben dus evenveel rechten op een veilig en verantwoord gebruik van de weg als ieder ander.
[/quote]

Ik heb het eerste stukje van de quote even geschrapt, omdat ik daar niet op wilde reageren... maar geld het nou werkelijk dat ik buiten de bebouwde kom met mijn paard op de rijbaan moet? :? Of staat het er gewoon krom en bedoelen ze de koetsiers...
Want ik denk toch echt dat ik van de weg geplukt word als ik als ruiter zijnde met mijn paard hier op de 80km per uur weg rijd, terwijl daarnaast een fietspad ligt....
Overigens... zou mn leven er niet voor wagen. Dan maar een bekeuring op het fietspad!
Zelfs met de kar zou ik hier op die 80km p/u weg lekker het fietspad op gaan.... levensgevaarlijke weg!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:47

Ik weet dat ik hier (België) voor mijn theorie-examen ook moest leren dat je een paard moet passeren met een maximumsnelheid van 30km/u. Ik rij vaak een stukje in het midden van de straat, en doe teken dat ze moeten minderen. Al heb je nog altijd van die l*llen die dan nog voorbij scheuren. Ondanks dat mijn paard niet echt schrikt van auto's, schrikt ze soms wel eens van andere dingen langs de kant (bv was die ophangt en flappert). Als ze dan net zou schrikken en een gek rijdt voorbij tegen 70km/u, kan dit wel eens nare gevolgen hebben.

Mij is het al wel opgevallen dat bestuurders van heel grote voertuigen (tractor, vrachtwagen, bus) doorgaans bewuster zijn. Heb al vaak gehad dat ze stil gingen staan en hun motor af zette voor mij of me heel traag passeert.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:02

Oh dr komt ineens een ervaring in me op die ik even móet delen.
Een positieve dit keer!!!

Zoals ik al eerder heb geschreven ligt er dicht bij mijn stal een 80 km/u weg. Deze weg word slecht van het fietspad gescheiden door middel van een 'groenstrook' die wel 20 hele cm is. Oftewel... vrachtwagens razen met 80km/u langs je heen.

Nu reed ik al ergens halverwege die weg en hoor ik achter mij een ambulance....
Oh boy! Want mijn merrie heeft 2 dingen waar ze helemaal van flipt.... het geluid van ganzen en sirenes.
Dus ik wilde dr al om gaan draaien, laten kijken naar de ambulance, ontspannen blijven en dr opvangen als ze een sprong richting de weg of sloot zou maken.

Nu stond ik dus nog met mijn rug naar de ambulance toe, en tot mijn grote verbazing, doet hij sirenes en zwaailichten uit, gaat op de andere baan rijden en passeert mij zo met een grote boog en geluidsloos.

Ik kon wel juichen!!! Ik enthousiast gezwaaid naar die gasten en dan zeg ik... dát is rekeninghouden met je mede weggebruikers!!!

Toppie!!! *\o/* +:)+ :j :wave: *\o/*

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:06

Het zou fijn zijn als het overige wegverkeer iets meer info krijgt en onthoud.

Zo wordt er altijd heel enthousiast 'terug gezwaaid' als ik sein dat ze kunnen passeren of als ik een auto vraag iets zachter te gaan.

Nu zijn die van mij door en door verkeersmak dus het maakt mij niet zoveel uit. Maar het is toch wel erg dat er zoveel mensen zijn die serieus denken dat je vrolijk zwaait.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:07

Whaha ja dat ken ik wel!
Zo van: wilt u iets rustiger gaan rijden.
Automobilist: *vrolijk zwaaiend en vol gas passeren*

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:09

Ja precies. Als je paard niks om verkeer geeft is het ook best grappig.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:17

JessAndHope schreef:
Ik kon wel juichen!!! Ik enthousiast gezwaaid naar die gasten en dan zeg ik... dát is rekeninghouden met je mede weggebruikers!!!

Toppie!!! *\o/* +:)+ :j :wave: *\o/*

Zeker heel fijn... maar eerlijk is eerlijk... je kan niet gaan verwachten dat iedereen altijd maar zo rekening met je houdt... Je moet er rekening mee houden dat die ambulance ook gewoon vlak langs je had kunnen komen incl. toeters en bellen.

D_MR schreef:
ik heb der ook zo schurft hekel aan die wielrenners die altijd maar denken dat als je met je paard over de weg gaat dat dan je paard wielrenner mak is..
komen ze langsrazen met zn 20-ge..

Wielrenners zijn een verhaal apart, die mannen beoefenen namelijk ook hun grote passie en hebben er een schurfthekel aan om af te moeten remmen tijdens hun perfect opgebouwde snelheid voor die ruiters midden op het fietspad en die ook nog eens hun mest daar achterlaten.
En da's nog niet eens zo heel zwart-wit gezien :+

Ik denk dat wij ruiters heel erg blij moeten zijn met ons plekje op de weg, we hebben een onberekenbaar dier bij ons, en de enige reden dat wij op de weg zijn is omdat het onze hobby is en geen noodzaak, we zelfs worden gedoogd op fietspaden terwijl we eigenlijk op de weg horen.
Het is heel eenvoudig voor de overheid dit 'gevaar' van de weg te halen en enkel maar toe te staan op ruiterpaden.

Natuurlijk kunnen paarden altijd schrikken, maar het is aan ons zo'n schrikreactie zoveel mogelijk onder onze controle te houden. Ook als de andere weggebruiker degene is die de fout in gaat. Iedereen die wel vaart mindert en rekening houdt is geweldig dat ze dat doen... ze hoeven dat namelijk niet te doen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:17

Ik had ooit eens een vrouw die mij wilde passeren terwijl ik niet gehaal recht reed en de straat bij lange na niet breed genoeg is om te passeren (2 fietsers naast elkaar is al onmogelijk, kan je nagaan als die bolle van mij niet geheel rechts loopt).
Dus die drukt door waarbij ik mn linkerbeen iets naar buiten steek en ze reed dus netjes tegen mn stijgbeugel aan.
Klinkt niet prettig, ziet er ook niet prettig uit :+
Zij over de rooie, waarbij ik alleen maar zei: wie is er dan ook zo idioot om in zo'n smalle straat een paard te willen passeren? Wacht gewoon totdat ik op de stoep sta!
Tsja... toen droop ze af.

Nog een voorbeeldje: een auto die achter je zit en zeer hinderlijk zijn gas steeds intrapt om te willen zeggen: gaat aan de kant, ik wil erlangs!
Dus ik rustig in het midden blijven rijden totdat ik dat vervelende geluid zat was en ik midden op de weg stil ben gaan staan, mn paard om heb gedraaid en met mn armen over mekaar ben blijven zitten.
Nu was het lekker weer, dus veel raampjes van auto's open en een lange sliert auto's die nu moest wachten.
Dus die eerste vent helemaal over de piss: 'En ga aan de kant, (&&&%$##^&*" (zal maar niet herhalen wat ie exact zei)
Ik kijk um aan met zoown onverstoorde blik van: waarom verspil ik mijn tijd aan jou.... maar ik leg het je toch maar uit, randdebiel."
Dus ik zeg 'zolang jij hinderlijk blijft gassen en pushen, ga ik niet aan de kant. Voor geduldige automobilisten sta ik binnen no-time op de stoep, maar niet voor figuren zoals jij die liever de benen van mn paard kapot rijden dan een beetje afstand houden. Ik zou je aanraden je fatsoenlijker te gedragen of ik blijf hier voorlopig nog wel even staan. En ík heb de tijd hoor....

Kan je vertellen dattie snel gekalmeerd was... :o

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:18

@Kelly: uiteraard ga ik er niet vanuit dat ze altijd rekening met me houden, maar dit vond ik gewoon echt fantastisch om te zien!!!

Tis nog wel altijd aan mij om me paard normaal onder controle te hebben als ik de weg op ga, absoluut waar.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:23

JessAndHope schreef:
Kan je vertellen dattie snel gekalmeerd was... :o

Had hij er nu wel begrip voor of was ie nog steeds niet blij met je?
'T is natuurlijk een beetje hoe je het brengt... maar veel automobilisten zouden alleen maar giftiger worden op die stomme knollen als je midden op de weg blijft rijden...
En dat komt de confrontatie tussen ruiters en andere weggebruikers niet bepaald ten goede, kijk naar het over en weer gevloek tussen ons en de wielrenners...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:25

Nou hij begreep wel dattie iets tever was gegaan.
Want eerlijk is eerlijk, ik ga zsm aan de kant waar ik kan, omdat ik gewoon geen zin heb in ongeluken.
Tis 1x een close call geweest voor mij, waarbij de doktoren niet begrepen waarom ik nog op deze wereld was, en daar wil ik geen herhaling van!!
Maar met die ongeduldige rotzakken heb ik geen geduld. En als ik dat dan even fijntjes uitleg, snappen ze dat ook wel gelukkig!

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:25

ik heb een hekel aan automobilisten die over het fiets/trekkerpad van de tholense brug schuren!!!
mijn jonge pony kan daar namelijk niet tegen en ik wil liever niet vallen. de oude loopt overal langs:)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:27

Afgelopen woensdag was ik onderweg terug naar stal en precies toen ik over wilde steken naar stal toe, kwam er een auto aan van de andere kant. Dus ik stapte nog een stukje door en wachtte tot de auto voorbij was, niks aan de hand dus ;) Nee, komt er een vrachtwagen achter ons die niet het geduld had even te wachten. Hij ging echt héél dicht achter ons rijden, toen ineens remmen (maakt natuurlijk ook nog geluid) en toen de auto voorbij was haalde die ons vrolijk in. Pony natuurlijk helemaal gek geworden. Kon hem gelukkig wel houden, hij ging niet op de vlucht :) Maar dan snap ik niet dat een vrachtwagenchauffeur even het geduld op kan brengen om te wachten (een halve meter verder was een strook gras waar ik op had kunnen gaan rijden en ook naar wilde uitwijken) en dan ook nog zo dicht achter en langs ons rijden. Vond ik niet zo netjes..

Daarnaast maak ik ook wel is iets anders mee. Er is hier in de buurt een ruiterpad, speciaal aangelegd omdat er langs die weg nogal vaak auto's en vrachtwagens voorbij komen, maar veel ruiters blijven gewoon over de weg rijden. Als er dan iets gebeurt vind ik het dom van die ruiters..

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:30

Ja idd! Als je een ruiterpad tot je beschikking heb, gebruik het dan ook!

Daarnaast totaal niet netjes van die vrachtwagenchauffeur. En meestal zijn die degene die nog het meeste begrip hebben!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:32

KiWiKo schreef:
beantsje schreef:
Theorie-examen
Afbeelding

huh hoe kom je aan die foto??? zou zomaar mijn paard kunnen zijn :) :) :)

Volgens mij is dit gerrit van t hof?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:34

Het verschilt gewoon heel erg, ik heb ook wel eens een vrachtwagen gehad die helemaal in de berm ging wachten, ondanks dat ik seinde dat hij door kon rijden. Maar ook een vrachtwagen zo dicht naast me dat ik hem aan kon raken en dan inderdaad ook even flink remmem en er lekker naast blijven rijden.

Aan de andere kant ben ik al eens van mn sokken gereden met paard aan de hand door een dierenambulance. Die kwam met een noodgang voorbij op serieus nog geen 30 cm afstand. Of hij nou niet op zat te letten en mij niet gezien had ik weet het niet.

Maar aso lui zitten er overal wel tussen, zelfs op de fiets.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:34

sorry gert van den hof?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:35

Ik had ooit een verzorgpaard die doorhad wanneer een brommer/scooter wel of geen gas minderde. En deed ie dat niet gooide ie precies zn kont om op het ogenblik van passeren...
Geweldig beest!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:37

JessAndHope schreef:
Ik had ooit een verzorgpaard die doorhad wanneer een brommer/scooter wel of geen gas minderde. En deed ie dat niet gooide ie precies zn kont om op het ogenblik van passeren...
Geweldig beest!

Geweldig? Levensgevaarlijk >;)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:38

Kelly_Ann schreef:
ze hoeven dat namelijk niet te doen.

Aan de kant gaan is geen verplichting. Maar ze kunnen een boete krijgen voor het passeren tegen hoge snelheid. Heb moeten leren dat je een paard moet passeren met een maximumsnelheid van 30km/u. Aangezien dat ik mijn rijbewijs nog niet zo lang heb, ben ik wel erg zeker :P Maar woon in België, misschien is het hier net anders :oo