Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:54

ik snap echt je probleem niet zo. Het is maar hoe moeilijk je het wel zien. Als het al een keer gebeurt, wat ik dus echt nog nooit heb meegemaakt, kun je het zelf al makkelijk genoeg oplossen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:56

nouja, dat het jou niet gebeurd is,wil niet zegen dat dat bij andere ruiters ook zo is ;)

maar als je met zn 8en in een klein bakje moet losrijden, dan is het soms erg lastig om dat op te lossen...
En al helemaal met een paard wat slaat!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:06

ik zeg alleen dat ik het in 25 jaar nog niet heb meegemaakt, en ik heb ook echt wel in dat soort situaties met een bang paard gereden. Maar als je in zo'n situatie komt is het snel genoeg opgelost door gewoon te gaan stappen, af te wenden en en weer aan te draven. Dan voorkom je zelf eventuele problemen, en dat lijkt me het belangrijkste.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:07

Natuurlijk, dar heb je helemaal gelijk in!!
Maar het zou eigenlijk niet hoeven gebeuren...

maarja, niet iedereen houdt evenveel rekening met elkaar ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:31

Voor degenen die willen weten hoe het aansprakelijkheidstechnisch zit:

Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Vergeet vooral niet op te houden met lezen na wie er aansprakelijk is, maar lees ook dat er nog zoiets bestaat als 'eigen schuld' van het slachtoffer. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:55

soms gebeuren dingen ook weleens niet expres..........

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:09

Raja schreef:
En dan niet 1 seconde maar langere tijd en dan zo dat je zelf nergens meer heen kan.
En ja, sommige ruiters presteren het om een volledige binnen hoefslag naast je te blijven draven!

Lielle schreef:
en waarom zou dat niet kunnen?

Raja schreef:
Het kan wel, maar als je ziet dat een paard een rood strikje in zn staart heeft, vind ik dat zeker niet netjes! En ergens nog een beetje dom ook...

En eigenlijk vind ik het zowiezo niet netjes.
Degene die op de hoefslag rijdt, kan onmogelijk een wending of volte rijden op deze manier!
Je rijdt zoiemand dan eigenlijk een beetje klem!

ik ben het met raja eens. je kunt toch zowiezo een beetje respect voor ekaar hebben. ik heb een paard die gelukkig niet trapt maar dat wil niet zeggen dat ze het fijn vind om ingesloten te worden of om een ander in der nek te hebben. ik vind het ook bloedirritant als iemand mijn paaard der kont als rem gebruikt.. in het bos vind ik het wat anders vooral als dat ook aangegeven word maar als je andermans paard nodig hebt om af te remmen vind ik dat je geen controle hebt over je eigen paard. een beetje ruimte voor elkaar bewaren kan best al is dat soms lastig. een rood lintje is een waarschuwing en of je er wat mee doet dat moet je zelf weten. als je paard kreupel word getrapt zit je met de gebakken peren. al kun je de kosten bij de ander verhalen, ik zou liever de kosten heben dan een kreupel paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:25

Raja schreef:
Lielle schreef:
Je kunt ook zeggen dat de ruiter op de binnenhoefslag gedwongen wordt om af te wenden :)*

Ik snap niet dat het zo'n enorm punt is. Ik heb het sowieso nog nooit meegemaakt in 25 jaar wedstrijden, en anders kun je toch altijd vragen of iemand wil afwenden. Met een beetje samen nadenken kom je er altijd wel uit, ipv meteen met allerlei regels, lintjes etc te gaan gooien.

Als je niet gedwongen wilt afwenden, dan ga je toch OP de hoefslag rijden??

Ik vind het gewoon niet netjes als je een compleet rondje naast iemand blijft rijden...

De vraag in dit geval is:
Wie was er eerder, de kip of het ei?

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:21

Wel zo fijn om te weten als een paard schopt.. dus ja ik zou er zeker rekening mee houden als ik het zie, maar jij hebt het over tegemoetkomende paarden, dan hebben ze er toch niks aan als er een rood lintje in zijn staart hangt, want dat zien ze niet aan de voorkant..

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:30

Ik wist vroeger zelfs niet wat het precies betekende. Ik heb het zelf ook nog nooit gezien dat iemand het op wedstrijd effectief gebruikte.
Naast elkaar op de hoefslag rijden vind ik even wel kunnen, al erger ik mij er zelf ook aan als iemand heel de tijd naast me blijft rijden.(Bedoel er letterlijk tegen plakken, niet met een afstand tussen) Er is natuurlijk ook nog een groot verschil of dit bij de dressuur of het springen is. Bij de dressuur kan je dit zelf sneller verhelpen vind ik, door figuren te rijden kan je zelf ook meer afstand nemen. Bij het springen is het vaak al moeilijker omdat het vaak net iets kleiner is om in te rijden en je moeilijk ineens kan halthouden of een figuur kan rijden. Vind het wel ontzettend asso dat veel mensen dan idd gewoon op je kont aan rijden om hun paard te doen stoppen. Of net naast je heen racen en dan toch nog net je stijgbeugel raken waardoor je paard dan weer verschiet.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:24

ik zal er rekening meehouden dat zo'n paard kan trappen

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:11

Ja ik vind het ook wel beetje "beter voorkomen dan genezen" als jij bang bent dat het paard nog weleens kon trappen maar het is nog niet echt gebeurd dan kun je het uit voorzorg toch doen? Kan geen kwaad.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:54

Mijn toemalige leasepaard haalde wel eens uit ja, wanneer er vrij krap gepasseerd werd. Ik hing er sowieso een lintje in, maar lette vooral zelf extra goed op met losrijden. Dus wat grotere bochten proberen te rijden etc. IMO moet je zelf als ruiter wat scherper opletten wanneer je zon paard rijdt, maar is een lintje gewoon een goede (zo niet noodzakelijke!) waarschuwing voor anderen.

zorablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:26

ik let dan toch wel een beetje meer op .op dat paard

Jolineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:25

hooi
ik heb een vraagje. waar kun je eigenlijk zo'n rood lintje kopen? mn pony slaat sommige pony's dus ik wil niet het risico nemen ,,
ik weet dat je het gewoon ergens in een winkel kan kopen(ik bedoel niet perse een ruiterhuis)
maar weet iemand welke??
alvast bedankt :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:29

Dit topic ligt al een tijdje stil. Het is dan niet de bedoeling dat je er nog in gaat posten. Rood lint kan je bij iedere fournituren- of naaiwinkel krijgen.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:31

Ik heb niet al de reacties gelezen dus val mss in herhaling. Als je er een rood lint in doet en er is iemand die te dicht passeert en een stamp krijgt denk ik dat je rechter in je schoenen staat, de persoon was namelijk gewaarschuuwd.
Vorig jaar op de paardewijding had mijn vriendin haar paard een lintje in, er kwam iemand te dicht en het paard trapte, ze zei er iets op wij zeiden er zit toch een rood lint id staart en het was gedaan met zeveren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:00

Oud topic, bij deze dus een slotje.