russel schreef:Djune idd geen makkelijke klus zo, maar ik vind 5 uur rijden en dan regelmatig ook nog 3 uur wel veel, je zit wel op die rug en in een rustige stap zit je op zijn rug, ruggengraat en dat kan zeker wel vermoeiend zijn. Spierverzuring kan je ook na een rit van 5 uur verwachten ook al stap je alleen maar. Ga jij wel eens 5 uur in de duinen wandelen?? en dan 3 dagen er na weer 3 uur....![]()
Trainen om sterke spieren te krijgen en je paard te leren dragen doe je niet 5 uur achter elkaar, maar op deze manier train je niets, put je hem uit. Een moe paard is gedwee.
Natuurlijk komt hij aan gerend, daar komt de auto met lekkere hapjes aan.....Wij denken nog al snel dat het om ons te doen is, maar als ik jouw paard nu morgen koop en ik ben er goed voor en kom steeds even met wat lekkers, dan rent hij ook roepend op mij af en als hij dan bijt naar mij omdat ik niks heb of het is op en hij wil meer, krijgt hij een veeg op zijn neus, eentje die je hoort....na een paar keer zal het dan ook wel over zijn, als hij niet te veel verpest is. Maar als hij mij dan ziet, zal hij zeker nog op mij af komen, doet mijn paard nl ook en vele paarden hier op bokt.
![]()
Jij moet niet bang zijn dat je je kontakt met je paard kwijt raakt, de band kan nog beter worden als de rolverdeling duidelijk is. Hij moet zich gewoon gedragen met jouw en daar moet JIJ voor zorgen, maar wees wel eerlijk en put hem niet uit, praat en kroel met hem, maar gebruik daar geen voedsel voor. Ga desnoods eens een cursus bij Emiel Voest volgen, daar leer je de basis hoe je een paard benaderd en hoe een paard jouw hoort te benaderen, dan ben je eerlijk bezig. Op zijn tijd een tets tegen zijn hoofd en zelf nog veel omgangsfouten maken is heeel erg oneerlijk en daar wordt je paard alleen maar moeilijker door.....
Die wandeling was samen met de handelaar en mijn trainer, ik veronderstel dat zij weten waar ze mee bezig zijn. Ik weet ook wel dat dit lang is, maar geen van de paarden was moe hoor.
In november start ik met een cursus paardenhouderij, o.a.: angst en vertrouwen, verbetering relatie tussen mens en paard....
Wij denken nog al snel dat het om ons te doen is, maar als ik jouw paard nu morgen koop en ik ben er goed voor en kom steeds even met wat lekkers, dan rent hij ook roepend op mij af en als hij dan bijt naar mij omdat ik niks heb of het is op en hij wil meer, krijgt hij een veeg op zijn neus, eentje die je hoort....na een paar keer zal het dan ook wel over zijn, als hij niet te veel verpest is. Maar als hij mij dan ziet, zal hij zeker nog op mij af komen, doet mijn paard nl ook en vele paarden hier op bokt.