help mijn paard is agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:09

russel schreef:
Djune idd geen makkelijke klus zo, maar ik vind 5 uur rijden en dan regelmatig ook nog 3 uur wel veel, je zit wel op die rug en in een rustige stap zit je op zijn rug, ruggengraat en dat kan zeker wel vermoeiend zijn. Spierverzuring kan je ook na een rit van 5 uur verwachten ook al stap je alleen maar. Ga jij wel eens 5 uur in de duinen wandelen?? en dan 3 dagen er na weer 3 uur.... :P

Trainen om sterke spieren te krijgen en je paard te leren dragen doe je niet 5 uur achter elkaar, maar op deze manier train je niets, put je hem uit. Een moe paard is gedwee.

Natuurlijk komt hij aan gerend, daar komt de auto met lekkere hapjes aan..... :D Wij denken nog al snel dat het om ons te doen is, maar als ik jouw paard nu morgen koop en ik ben er goed voor en kom steeds even met wat lekkers, dan rent hij ook roepend op mij af en als hij dan bijt naar mij omdat ik niks heb of het is op en hij wil meer, krijgt hij een veeg op zijn neus, eentje die je hoort....na een paar keer zal het dan ook wel over zijn, als hij niet te veel verpest is. Maar als hij mij dan ziet, zal hij zeker nog op mij af komen, doet mijn paard nl ook en vele paarden hier op bokt. ;)

Jij moet niet bang zijn dat je je kontakt met je paard kwijt raakt, de band kan nog beter worden als de rolverdeling duidelijk is. Hij moet zich gewoon gedragen met jouw en daar moet JIJ voor zorgen, maar wees wel eerlijk en put hem niet uit, praat en kroel met hem, maar gebruik daar geen voedsel voor. Ga desnoods eens een cursus bij Emiel Voest volgen, daar leer je de basis hoe je een paard benaderd en hoe een paard jouw hoort te benaderen, dan ben je eerlijk bezig. Op zijn tijd een tets tegen zijn hoofd en zelf nog veel omgangsfouten maken is heeel erg oneerlijk en daar wordt je paard alleen maar moeilijker door.....

Die wandeling was samen met de handelaar en mijn trainer, ik veronderstel dat zij weten waar ze mee bezig zijn. Ik weet ook wel dat dit lang is, maar geen van de paarden was moe hoor.
In november start ik met een cursus paardenhouderij, o.a.: angst en vertrouwen, verbetering relatie tussen mens en paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:20

Ik vraag jouw er over na te denken, jij gaat er nu van uit dat zij het wel weten, maar denk eens logisch na?

Verder moet je het natuurlijk zelf weten... is jouw paard. ;)

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:29

russel schreef:
Ik vraag jouw er over na te denken, jij gaat er nu van uit dat zij het wel weten, maar denk eens logisch na?

Verder moet je het natuurlijk zelf weten... is jouw paard. ;)

IDD, 5u is lang, maar uitzonderlijk...
Ik heb mijn paarden laten nazien van een veearts voor ik aan die lange wandelingen ben begonnen, geen probleem volgens haar ('t is een arabier, die zijn daar voor gemaakt)
Trainer heeft internationaal gereden, dus ja ik veronderstel dat zij meer op de hoogte zijn dan ik.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:36

IDD, ik moet meer inzicht krijgen, daarom ik volgende maand een cursus paardenhouderij volg, die cursus duurt een maand en gaat o.a. over het gedrag van paarden. IK hoop daar veel bij te leren.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-11-09 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van spam verwijderd

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:45

djune13 schreef:
anneliesdj schreef:
Ja das voor mij ook veel te ver.

Hij probeert je echt wat duidelijk te maken, hoe doet hij als een ander hem op stal zet?

Op stal zetten is geen probleem, een kopstuk aandoen ook niet, maar als hij wacht op zijn eten wordt het plots een monster.

Als het echt alleen met eten is zou ik dat moment gewoon vermijden, biks in de bak en snel weer weg.
Sommige paarden hebben nu eenmaal voedernijd, van mij mogen ze zo boos kijken als ze willen zolang het daarbij blijft.
Als je buiten het voeren om geen probleem hebt zou ik die ook niet maken (dus gewoon snel de biks in zijn bak en zijn gedrag negeren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:00

Kan jouw trainer jouw niet helpen met het gedrag van je paard?

xJustMe6

Re: help mijn paard is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:45

Kan het niet zijn dat hij vroeger mishandeld is... hoeft niet hoor kwam in me op...

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:17

russel schreef:
Kan jouw trainer jouw niet helpen met het gedrag van je paard?

Hij weet ook niet direct raad...

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:17

tessa_brian schreef:
Kan het niet zijn dat hij vroeger mishandeld is... hoeft niet hoor kwam in me op...

Dat is mogelijk, maar ik weethet niet, geen gegevens van vroegere eigenaars

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:32

Zou natuurlijk ook wel een deel van zn gedrag kunnen verklaren...
dat ie in de verdediging schiet als ie zich op een bepaalde manier aangevallen voelt.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:05

Ik heb je topic meegelezen en ergens ik krijg de indruk dat het nu al beter gaat dan toen je (radeloos?) dit topic startte.

Maar doet je paardje nog steeds hetzelfde als je beschreef in je openingsbericht (vanuit zijn stal bijten naar elke passant) ?

Je geeft aan dat je paardje onder het zadel een geweldig dier is en met een nors paard lukt het je nu om mee om te gaan.

Zie ik het goed?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 17:13

Winnie_Smit schreef:
Ik heb je topic meegelezen en ergens ik krijg de indruk dat het nu al beter gaat dan toen je (radeloos?) dit topic startte.

Maar doet je paardje nog steeds hetzelfde als je beschreef in je openingsbericht (vanuit zijn stal bijten naar elke passant) ?

Je geeft aan dat je paardje onder het zadel een geweldig dier is en met een nors paard lukt het je nu om mee om te gaan.

Zie ik het goed?

Vanavond start ik met grondwerk, natural horsemenship, dit onderbegeleiding.
Ik hoop echt dat het iets opleverd want ik ben nog steeds het vertrouwen kwijt IN mijn paard.
Om te rijden lukt het nog steeds goed, maar ik vertrouw hem niet meer in de omgang.
IK hou jullie op de hoogte.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:29

Ik ben benieuwd of dat iets gaat uitmaken, je cursus. Ik hoop van wel. Het kan natuurlijk uit mishandeling voortkomen, maar dit kan dan ook omslaan. Ik heb een paard gekocht in het verleden, nu een heerlijk paard, bij het opstappen rende hij echt achteruit en als je iets anders ging zitten raakte hij overstuur en ging hij keihard rennen. Verder was hij zwaar ondervoed. In het bos kon ik redelijk rijden en na een een half jaar kon ik eindelijk een beetje met hem aan de gang. Alleen met springen ging het nog voor geen meter, met een hindernis in de bak ging hij keihard rennen. Ik ben nu 8 jaar verder. Maar de mijne is echt vanaf het begin een schat in de omgang hij heeft het gevoel dat hij het hier goed heeft, denk ik. Met rijden kan ik er echt alles mee, alleen hebben we hem voor de kar gehad toen was het weer helemaal niets, het hele paard van slag, dus dat doen we niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:33

KiWiKo schreef:
Haal er als de sodemieter iemand bij die jou leert met dit paard om te gaan........

belachelijk gedrag van het dier, is die besodemieterd

Vind dit wel erg kort door de bocht hoor.
Ik heb verschillende paarden meegemaakt die een afkeer hebben gekregen voor mensen (9 van de 10 keer door onwetendheid van eigenaar in gedrag) ipv dit gedrag af te schuiven naar het dier toe, kan er ook gekeken worden, WAAROM hij dit gedrag dan vertoond!
Dit soort paarden moeten zich leren open te stellen voor mensen, en ook weer het vertrouwen krijgen dat zij geen bedreiging vormen (in welke opzichte dan ook).
Het paard reageert niet voor niets zo. Om hem op zijn flikker te geven, vererger of verschuif je het probleem alleen maar. Want dit is de manier waarop dit dier zich uit over een bepaalde 'ongenoegen.
Als je het dus negeert en dit met geweld probeert op te lossen of duidelijk te maken, dan is de kans groot dat zulke gedragingen geuit worden met ander gedrag. Dit soort paarden zien geen andere mogelijkheid meer om het NOG duidelijker te maken.
Kwestie van communicatie dus.
Daarmee is niet gezegd dat alles op zijn koetjie-koetjie en boom-knuffel manier moet gaan! Je moet duidelijk grenzen stellen, maar op allereerste plek moet het paard zelf toenadering zoeken.
Zou lekker makkelijk zijn om dit soort gedrag te negeren en af te straffen onder de mom van.. Is hij nou helemaal besodemieterd.

Vaak zitten wij wel op 1 lijn, maar nu toch even niet :D

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:09

Gisteren grondoefeningen gedaan, natural horsemenship
Reden van gedrag: voedernijd en dominatie.
Oefingen zijn goed gelukt, hij heeft wel serieus geprobeerd maar hij heeft zich uiteindelijk wat gegeven.
Volgende week opnieuw, onder begeleiding.
Ik hoop dat het in orde komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:14

voernijd is wel een bekend kwaaltje,maar is wel een heel stuk te verbeteren hoor.
dominantie ook,maar je hebt er in elk geval een hoop tijd,geduld en vertrouwen voor nodig.
dit soort dingen kost wel een flinke tijd is mijn ervaring.

komt vast wel goed joh,je hebt niet meteen met elk paard en gigantische klik he?
zulke dingen moeten soms ook groeien.

via welke methode heb je natural horsmanship gedaan?
zijn er namelijk wel meer

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:43

ellepel schreef:
voernijd is wel een bekend kwaaltje,maar is wel een heel stuk te verbeteren hoor.
dominantie ook,maar je hebt er in elk geval een hoop tijd,geduld en vertrouwen voor nodig.
dit soort dingen kost wel een flinke tijd is mijn ervaring.

komt vast wel goed joh,je hebt niet meteen met elk paard en gigantische klik he?
zulke dingen moeten soms ook groeien.

via welke methode heb je natural horsmanship gedaan?
zijn er namelijk wel meer

Ze gebruikt verschillende methodes van natural horsemenship (monty roberts, pirilli...).
Voorlopig geef ik hem geen eten meer uit de hand, kwestie van problemen te vermijden.
En idd, veel geduld...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:49

een beetje van alles dus,nou dat werkt over het algemeen prima :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:32

De TS heeft inmiddels een nieuw topic geopend over het vervolg hoe het nu gaat met haar paard.
Dit is te lezen in het topic; [OPG] Help mijn paard is gestoord .
Gelieve daar verder reageren.

britta_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:34

mijn shetlander heeft het ook wel is maar dan meer met naar je toe steigeren en bokken ...

ik zou hem net zoals russel een flinke smak geven!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:05

En dan bij deze alsnog het slotje :D