Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:05

ik had vroeger (helaas... mijn hoofd is gegroeid) ook een soort 'constructie' voor onder mijn hoed, gewoon een soort van metalen frame... zg dat ze nu bij western shops wel van die bolletjes hebben voor op je hoofd waar je hoed dan overheen kan...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:11

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 14:28

BBreedveld schreef:
Zou er alleen niet zo gauw in rond gaan lopen denk ik. ZOu me dan toch opgelaten voelen met zoveel blikken op me gericht....

De enige die daar last van heeft ben je zelf.
Opvallend hoeveel van deze reacties op dit topic. Wel willen maar niet doen wegens vermeend mogelijke mening van anderen...

Ik rij al járen dagelijks over de dreven en door het verkeer in ecuyer-stijl. Dat geeft alleen maar positieve reacties en effecten.
Morgenochtend gaan we met zijn drieën boodschappen halen. Weerstandsloos verzameld in stijl.
We zijn nog op zoek naar een écht fraai ´rok´ jasje voor onze turf. Hij wil net als pa ´doma mental´ doen en vindt dat hij daar ook een mooi jasje bij aan moet. Het komt gelukkig niet in hem op daarbij rekening te houden wat een andere daar mogelijk wel/niet van zou kunnen vinden. Híj vindt het mooi.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:30

BBreedveld schreef:
Ondanks mezelf vind ik dit toch wel wat hebben :o http://web.mac.com/gittegjersoe/Amazonas-English/Welcome.html

Zou er alleen niet zo gauw in rond gaan lopen denk ik. ZOu me dan toch opgelaten voelen met zoveel blikken op me gericht....

Gave jassen op die site zeg! Fantastisch!
Als ik weer een peerd onder het zadel heb is dit zeker een optie :D
Voor het mennen wat minder praktisch met die lange panden aan de achterkant.
Ga binnenkort wel aan een victoriaans jasje beginnen :) wordt van zwaar fluweel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:32

Huertecilla schreef:
Ik rij al járen dagelijks over de dreven en door het verkeer in ecuyer-stijl. Dat geeft alleen maar positieve reacties en effecten.

En bijna ongelukken, mensen die van hun kruk vallen, die zich verslikken in hun glaasje wijn of die tegen mekaar opbotsen omdat ze je nastaren :D

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:36

HC, ik ben erg blij voor je zoon dat hij daar geen last van heeft - ik ben eenvoudigweg zo ver nog niet.

Ik denk, nog afgezien daarvan, dat ik niet zo ontspannen rond zou lopen in een jas van omgerekend € 540,-. Daar vind het dan toch iets teveel een gebruiksvoorwerp.

Maar mocht ik de loterij eens winnen, wie weet :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 15:04

BBreedveld schreef:
Ik denk, nog afgezien daarvan, dat ik niet zo ontspannen rond zou lopen in een jas van omgerekend € 540,-. Daar vind het dan toch iets teveel een gebruiksvoorwerp.

....en wij rijden met zadels van euh :o in galop door de olijfboomgaarden :P

De eerste kras doet even ´pijn´ maar verder is het gewoon een ding om lol van te hebben. Likje leervet en het wordt alleen maar eerbiedwaardig doorleefd.

Heb ik straks met het leren maatjasje ook. Ik ga er vanuit dat er vlekken en krassen op zúllen komen.
Dat vertelt alleen maar een verhaal. Brengt zo´n jas (of zadel) juist tot léven. Omdat je een stuk kwaliteit koopt kan dat vanwege de duurzaamheid van het materiaal en hoe het in elkaar gezet is :)*

Met jouw redenering kan je nooit iets leuks kopen of daarvan genieten. Je hebt maar één leven en wie weet hoe lang?! Dúrf te leven.
Gá ervoor; ¡A3VT!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:02

Nou, dát ben ik niet met je eens. Al zou mijn zadel €3000,- kosten, mijn paard heeft het nodig en krijgt het dus ook. Een leuke jas voor mij is pure luxe (want ik heb er hier nogal niet een aantal liggen :o ).

Als ik bedenk hoeveel lessen ik van die ene jas kan betalen, vind ik dat een betere bestemming voor mijn centjes - tenzij ik die echt exorbitant teveel heb.

Maar ben het wel met je eens over dat krasjes e.d. het wat 'persoonlijker' maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 16:09

Huertecilla schreef:
....en wij rijden met zadels van euh :o in galop door de olijfboomgaarden :P

De eerste kras doet even ´pijn´ maar verder is het gewoon een ding om lol van te hebben. Likje leervet en het wordt alleen maar eerbiedwaardig doorleefd.

Hier rijdt Madame la Blanche de la Huerta mee:

Afbeelding

Is >20 jaar oud en heeft veel meegemaakt. Was nieuw ´naturel´ leer.
Zo´n kwaliteitszadel kost geld, maar het is essentieel voor onze stijl van rijden. Als bonus krijgt het kwaliteitsmateriaal prachtig patina door gebruik.

Oh en les gééf ik ;) koop ik een jas van 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 16:18

.....ennnnnnn over de 4000, vier duízend, kijkerds al!!!

Vreemd fenomeen. Lie Len is al te ´anders´ om daadwerkelijk aan te trekken, maar ondertussen droomt men massaal van een eigen stijl?

Je zou een naam moeten geven aan dit fenomeen.... Het toverhabijt-effect?

hc

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:09

:9 zo'n lange jas echt super... komt ook bij de lijst 'nog te maken' vooralsnog heb ik een patroon gezien van een jasje waar ik zeker aan ga beginnen! Bestellen en 3 oktober ga ik sowieso naar een stofmarkt, plunder ik mijn rekening wel...
Die zadels! :P
Op dit moment rij ik een boomloos zadel, en de laatste keren dat ik op een harde boom zat paste het niet echt meer bij me; maar op dezelfde zite als de jassen; kan je ze met flexibele boom bestellen! Wat ik altijd nog moet proberen... oh... :wow:

over het aantal 'bezoekers' van het topic en het feit dat als je het te koop aanbiedt het bijna niet verkocht wordt... misschien dat veel meer mensen last heben van 'wat vind de rest er dan van'syndroom. Moet heel eerlijk zeggen; het is dat ik op stal toch al voor gek wordt verklaard om wat ik doe, wat ik aan heb kan mij alleen maar versterken toch?

Oh dan doe ik een korte jas voor het grondwerk (anders struikel ik erover, spreek uit ervaring) en een lang om te rijden! kan mijn patroon vast wel aanpassen... *ziet het helemaal voor zich*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:15

KDS,
en als je het af hebt wel een foto plaatsen he?

Huertecilla,
Mooi zadel hoor. Juist de kleur is prachtig. Ik durf dit soort zadels nooit te kopen hier in Nederland. Veels te bang dat niemand me kan helpen met passen. Ik heb de gok wel eens genomen met Vaquera zadels. Maar dat kwam ook niet goed helaas. Ik heb nu een prachtig westernzadel. Maar daar past mijn kleding dus weer niet bij... Ik vraag me nog steeds af wat ik daar nou wel leuk bij aan kan doen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:19

vaquera zadel is ook nog altijd een droom, maar ik heb een beetje hetzelfde probleem... je kan zelden gewoon goed passen en als je past wil ik er graag iemand bij die me precies kan zeggen hoe of wat; aangezien ik zelf veel te weinig verstand heb ervan. Nu slurp ik alle informatie op en ken wel wat basisdingen... maar om me nu expert te nomen gaat te ver :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 17:21

KDS schreef:
Oh dan doe ik een korte jas voor het grondwerk (anders struikel ik erover, spreek uit ervaring) en een lang om te rijden!

De ecuyers in de gouden eeuwen van het paardrijden hadden een halflange jas die voor beiden functioneel was.
Dat maakt dat je de koopprijs van twee jassen kan samenvoegen en één jas van dubbele kwaliteit kan kopen ;)
Dat was trouwens ook destijds normaal. Dergelijke kleding was ook destijds heel kostbaar. relatief kostbaarder dan nu. In de regel deed men lang met een beperkt aantal kledingstukken en die werden echt ópgedragen.

Wat betreft wat ´anderen ervan vinden´. Bijna iedereen loopt in dertien-in-het-dozijn-klof van .....euhmmm.... hoe schrijf ik dat neutraal???... modale kwaliteit.
Dat is niet echt een basis die gewicht geeft aan een mening over kleding door die anderen.
Als ze het niets vinden is dat eerder een compliment dan iets om je zorgen over te maken :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:27

ja dat is natuurlijk ook een oplossing, bespaart tijd en geld! Oke, kan bijna niet wachten, binnenkort maar patroon bestellen dan !

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:52

Laatst bijgewerkt door Malenka op 18-09-09 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:55

BBreedveld schreef:
Ondanks mezelf vind ik dit toch wel wat hebben :o http://web.mac.com/gittegjersoe/Amazonas-English/Welcome.html

Definitly YES!
Ik bedenk mij ineens dat ik 2! van dat soort jassen hier heb liggen!! :o
1 daarvan gaat deze week nog onder de naaimachine om de spilt te verhogen! :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:03

Succubi schreef:
1 daarvan gaat deze week nog onder de naaimachine om de spilt te verhogen! :D

Hoezo vergrijzing? óntgrijzen die pap *\o/* *\o/*

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:06

Eeeh, nou, eerder bepaarsen :o
Het is een lange paarse jas met een punt muts tot aan de grond :o
Andere is een zwarte die precies lijkt als die op de voorbeeld foto, alleen is die nogal nieuw en ook mijn winterjas.
Nadeel is dat die jas niet in de was kan en ik niet altijd naar paard wil ruiken (ook een nadeel wat betreft mooie kleding)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:17

Succubi schreef:
Nadeel is dat die jas niet in de was kan en ik niet altijd naar paard wil ruiken (ook een nadeel wat betreft mooie kleding)

Speelt hier niet.
Onze paarden ruiken vrijwel niet. Mensen met allergie hebben er ook vrijwel geen last van. Madam la Blanche de la Huerta slikt dagelijks medicijnen tegen allergie en ze krijgt van het aaien van zeg een Rottweiler gelijk bultjes, maar zo lang ze bij het borstelen weg blijft heeft ze van de paarden geen last.
Het is een afgeleide van de leefsituatie. Ik heb wel een idee en onderbouwing, maar geen wetenschappelijk verantwoorde.
Ze hebben vrijwel geen lichaamslucht, kleding gaat er niet naar ruiken en ja dat is echt héél fijn.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:27

Mijn paarden ruik ik ook vrijwel niet maar als ik een dag op stal ben geweest en kom in dezelfde kleren bij een niet paarden mens ruik ik mijzelf ineens wel :o.
Maar goed, ik kom toch bijna alleen maar bij de paarden en heb geen vrienden die het vies vinden ruiken dus dat scheelt :D.

Ikzelf ben eigenlijk allergisch voor katten terwijl wij er 4 hebben.
Als ik een week op vakantie ben geweest en ik kom thuis dan jeuken mijn ogen en sniffel ik de hele dag maar na 2 dagen is dat over en is er niks aan het handje (echt onverklaarbaar :'))

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:36

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:48

Ik rij zelf niet in stijl, maar maak wel veel historische jurken.
Momenteel staat wel op het programma om een begin 19e eeuws dames rijkostuum te maken. Het is alleen te bezien of ik er ook werkelijk mee op het paard kan. Mijn ene paard is doodsbang voor een wapperende jurk. Mijn andere moet nog ingereden worden. Maar het is zeker iets wat ik in de toekomst wil doen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:31

oe thanks... ik ben maatje 36/38 :D

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:38

jullie kunnen me vast wel helpen! Ik zoek een mooie jurk voor op mn paard, die over zn kont heen hangt. :)
Liefst met wat rood, omdat ik alles voor hem rood met zilver heb.
Niet met rood is ook niet erg. :)

Tweedehands is absoluut niet erg, alles is goed als het maar niet zo duur is, aangezien mn budget aardig laag is.

Wie red me?