Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:06

CharleyT schreef:
Popstra schreef:
En dan wil het kabinet de BTW nog eens gaan verhogen naar 21,5%!!
De gewone man mag het weer ophoesten.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar iedereen moet het ophoesten, niet alleen de 'gewone man'( welke groep is dat eigenlijk?

Ze moeten een gat dichten in de begroting. Dat mogen wij ophoesten.
Ze kunnen ook eens wat minder naar het buitenland laten gaan bijv

manic

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:13

Ik snap dat het heel vervelend is dat alles duurder wordt, maar vind dat mensen wel een beetje makkelijk voorbijgaan aan het feit dat het hebben van een paard gewoon een mega grote luxe is en absoluut niet essentieel.

Ik vind het in dat op zich eigenlijk wel logischer dat ze daarin gaan rommelen dan in uitkeringen gaan snijden. Uitkeringen zijn nog altijd bedoeld om je medemens die het minder heeft te helpen in de basis voorzieningen. Dat daar misbruik van gemaakt wordt is een heel andere discussie, maar persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat mensen die buiten hun eigen schuld om niet rond kunnen geholpen worden. Als me dat een 10 euro meer per maand aan stalling kost kan ik dat wel hebben hoor.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:41

Suzanne F. schreef:
MyWishMax schreef:
Dus dan lekker uitkeringen korten zodat je de mensen die niet kunnen werken lekker kan straffen? Dat helpt natuurlijk enorm, ja. :=

Je hebt verschillende soorten uitkeringen en toeslagen hè? Maar er wordt wel makkelijk gebruik gemaakt van de uitkeringen en toeslagen. Het mag niet zo zijn dat je minder inkomen hebt als je meer gaat werken en dat is nu bij veel mensen wel zo. En thuiszitten met een uitkering en alle toeslagen levert soms maar 100 euro minder op dan gaan werken. Ja waarom zou je dan werken.
En al die kinderbijslag slaat helemaal nergens op, die zouden ze direct af moeten schaffen. Belonen om jezelf voort te planten, belachelijk.
Er zou echt een beter systeem hiervoor moeten komen. Maar goed, dat is voor een ander topic denk ik.

Verder gaat het wel goed? Jeetje wat een zuur bericht over medemensen met een uitkering of kinderen… -O-

Als jij nou in Den Haag gaat zitten, is het zo opgelost. :7

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:30

@veronica2
Ik zal proberen het iets concreter en cijfermatiger te onderbouwen.

Om een kostprijsberekening te kunnen maken voor het bedrijfsmatig aanbieden van stalling is meer informatie nodig dan de prijs van hooi en stro. Die kosten zijn, zeker bij de kleinschaliger en luxere locaties waarbij ook nog volpension wordt aangeboden slechts een klein deel van de stallingsprijs.

Je hebt de vaste lasten van de locatie die o a. bestaan uit
huur of rente en aflossing hypotheek (reken ook zonder woonhuis op al snel €800.000 en meer. Bij aflossen hypotheek in 20 jaar is dat €40.000 per jaar aflossing bij gehele aflossing of €20.000 als de helft aflossingsvrij mag zijn. Daar komt nog een rente overheen. Zeg 3% over €800.000 het eerste jaar is €24.000,- is €2000,- per maand plus de aflossing van ongeveer €1667,- tot €3333, per maand.

Afschrijving gebouwen en stalwanden

Verzekeringen (opstalverzekering, bedrijfs/beroepsaansprakelijkheidsverzekering, voertuigenverzekeringen met WA (een trekker mag ook alleen verzekerd over de weg rijden)

Onroerendgoed belasting, waterschapslasten, ruilverkavelingsrente, andere gemeentelijke belastingen als afvalstoffenheffing, rioolbelasting etc

Aanschaf/afschrijving en onderhoudskosten voor machines (trekker, shovel, baksleep, veegmachine, maaimachine/schudder/hark/kar, omheining wei, bak en paddocks, bak- en paddockbodems (een eb 3n bloed bodem van 20 bij 40 kost al snel €30.000,- een gedraineerde paddockbodem van dezelfde afmeting de helft daarvan, levensduur beperkt), veegmachine, (elektrische)kruiwagen(s), bezems, vorken, scheppen, etc

Onderhoudskosten/reparaties en brandstofkosten.

En vergeet ook de loonwerkkosten niet en de mestafvoerkosten.

Kosten voor ruwvoer (ongeveer €50,- tot €100,- per maand)
Kosten voor strooisel (ongeveer €30,- tot €60,- per maand)

"Een klant" kan zonder inzicht in de werkelijk vaste lasten en kosten niet inschatten wat de werkelijke kostprijs van een stal is en of er ("genoeg") winst op wordt gemaakt.

Eerst gaat daar 21% btw af. Dat is al meer dan 1/5 van jouw stalprijs.
Stel je stalling kost per box €400,-
Dan gaat er al €80,- af voor de btw.
Blijft er €320,- over.
Daar moeten de kosten van hooi, stro en soms ook krachtvoer vanaf. Dat is met droog onverpakt hooi toch al snel €150,- tot €175,- per maand inclusief 1kg per dag goedkope brok.

Dan blijft er per box €145,- tot €170,- per maand over voor de vaste lasten en bruto arbeidsloon.

Bij een stal met 40 paarden zou je dan €6800,- omzet over houden voor de vaste lasten, alle! Kosten en het arbeidsloon.

Alleen de hypotheek voor het bedrijfspand en land zat al snel op minimaal ongeveer €3500,- per maand. Blijft er €3300,- over voir de overige vaste lasten en kosten en dan moet er nog arbeidsloon uitgehaald worden. Wat denk je wat daar van overblijft na aftrek van al die andere kosten?

40 paarden volpension plus algemeen onderhoud is een dagtaak. 7 dagen per week. Dus eigenlijk zou je daar minimaal
14,06x 8× 7= €787,36 per week, x4= €3149,44 per maand. Bruto! Daar moet ook nog inkomstenbelasting vanaf!

En dan heb je nog geen vakantiegeld, geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, nog geen pensioensparen en je kunt jezelf niet laten vervangen bij ziekte.

Zoveel blijft er niet over nadat alle andere kosten van de locatie er af zijn getrokken. Dat minimum uurloon wordt in vele gevallen niet gehaald. En veel locaties gaan besparen op kosten voor onderhoud. Waardoor de locatie, bodems en omheining er met de jaren steeds slechter bij liggen.

Zo rekenend lijkt mij dat pensionstalling zonder beter verdienende neveninkomsten lastig rendabel/winstgevend te krijgen is. En mensen worden er zeker niet rijk van.

Veel pensionstalhouders doen het er naast en rekenen niet alle kosten door en zeker
Geen eerlijk uurloon voor zichzelf.

Het minste wat de klant kan doen is zich dààr bewust van zijn!

De hobby wordt in veel gevallen gesponsord door de staleigenaar en die haalt daar in veel gevallen geen eerlijk arbeidsloon uit.

Verwacht dus geen tijdrovende individuele gratis service. Doe het zelf of betaal er een eerlijk uurloon voor.

Wees blij dat er nog zoveel mensen zijn die tegen relatief lage kosten hun locatie willen delen.
Pas als je zelf zo'n grote locatie koopt en moet onderhouden weet je hoeveel alles kost.

En tegenwoordig wordt er strenger gehandhaafd op vergunningen en regels qua aantallen paarden,,dus er kunnen vaak minder paarden op een bepaald oppervlak gehouden worden.

Dat betekent dat de vaste lasten over minder paarden verdeeld moeten worden en de kosten per paard stijgen.

Lesgeven of training levert wellicht neer op per uur. Minder pensionpaarden en meer uren lesgeven of meer uren werken buiten de deur is dan al snel aantrekkelijker.

De keuze voor overstap naar doe het zelf of doe het samen is dan ook eenvoudig verklaard.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:39

@ joyce B

Complimenten voor de heldere uitleg! Top bijdrage aan dit topic, en ik hoop dat er meer mensen realiseren dat niet alles maar voor weinig/niks moet. Een eigen paard hebben is gewoon een heel pittige aanslag op je inkomen en hoeft niet 'gesponsord' te worden door pensionhouder, dierenartsen, hoefsmeden enz.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:15

joyce B schreef:
@veronica2
Ik zal proberen het iets concreter en cijfermatiger te onderbouwen.

Om een kostprijsberekening te kunnen maken voor het bedrijfsmatig aanbieden van stalling is meer informatie nodig dan de prijs van hooi en stro. Die kosten zijn, zeker bij de kleinschaliger en luxere locaties waarbij ook nog volpension wordt aangeboden slechts een klein deel van de stallingsprijs.

Je hebt de vaste lasten van de locatie die o a. bestaan uit
huur of rente en aflossing hypotheek (reken ook zonder woonhuis op al snel €800.000 en meer. Bij aflossen hypotheek in 20 jaar is dat €40.000 per jaar aflossing bij gehele aflossing of €20.000 als de helft aflossingsvrij mag zijn. Daar komt nog een rente overheen. Zeg 3% over €800.000 het eerste jaar is €24.000,- is €2000,- per maand plus de aflossing van ongeveer €1667,- tot €3333, per maand.

Afschrijving gebouwen en stalwanden

Verzekeringen (opstalverzekering, bedrijfs/beroepsaansprakelijkheidsverzekering, voertuigenverzekeringen met WA (een trekker mag ook alleen verzekerd over de weg rijden)

Onroerendgoed belasting, waterschapslasten, ruilverkavelingsrente, andere gemeentelijke belastingen als afvalstoffenheffing, rioolbelasting etc

Aanschaf/afschrijving en onderhoudskosten voor machines (trekker, shovel, baksleep, veegmachine, maaimachine/schudder/hark/kar, omheining wei, bak en paddocks, bak- en paddockbodems (een eb 3n bloed bodem van 20 bij 40 kost al snel €30.000,- een gedraineerde paddockbodem van dezelfde afmeting de helft daarvan, levensduur beperkt), veegmachine, (elektrische)kruiwagen(s), bezems, vorken, scheppen, etc

Onderhoudskosten/reparaties en brandstofkosten.

En vergeet ook de loonwerkkosten niet en de mestafvoerkosten.

Kosten voor ruwvoer (ongeveer €50,- tot €100,- per maand)
Kosten voor strooisel (ongeveer €30,- tot €60,- per maand)

"Een klant" kan zonder inzicht in de werkelijk vaste lasten en kosten niet inschatten wat de werkelijke kostprijs van een stal is en of er ("genoeg") winst op wordt gemaakt.

Eerst gaat daar 21% btw af. Dat is al meer dan 1/5 van jouw stalprijs.
Stel je stalling kost per box €400,-
Dan gaat er al €80,- af voor de btw.
Blijft er €320,- over.
Daar moeten de kosten van hooi, stro en soms ook krachtvoer vanaf. Dat is met droog onverpakt hooi toch al snel €150,- tot €175,- per maand inclusief 1kg per dag goedkope brok.

Dan blijft er per box €145,- tot €170,- per maand over voor de vaste lasten en bruto arbeidsloon.

Bij een stal met 40 paarden zou je dan €6800,- omzet over houden voor de vaste lasten, alle! Kosten en het arbeidsloon.

Alleen de hypotheek voor het bedrijfspand en land zat al snel op minimaal ongeveer €3500,- per maand. Blijft er €3300,- over voir de overige vaste lasten en kosten en dan moet er nog arbeidsloon uitgehaald worden. Wat denk je wat daar van overblijft na aftrek van al die andere kosten?

40 paarden volpension plus algemeen onderhoud is een dagtaak. 7 dagen per week. Dus eigenlijk zou je daar minimaal
14,06x 8× 7= €787,36 per week, x4= €3149,44 per maand. Bruto! Daar moet ook nog inkomstenbelasting vanaf!

En dan heb je nog geen vakantiegeld, geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, nog geen pensioensparen en je kunt jezelf niet laten vervangen bij ziekte.

Zoveel blijft er niet over nadat alle andere kosten van de locatie er af zijn getrokken. Dat minimum uurloon wordt in vele gevallen niet gehaald. En veel locaties gaan besparen op kosten voor onderhoud. Waardoor de locatie, bodems en omheining er met de jaren steeds slechter bij liggen.

Zo rekenend lijkt mij dat pensionstalling zonder beter verdienende neveninkomsten lastig rendabel/winstgevend te krijgen is. En mensen worden er zeker niet rijk van.

Veel pensionstalhouders doen het er naast en rekenen niet alle kosten door en zeker
Geen eerlijk uurloon voor zichzelf.

Het minste wat de klant kan doen is zich dààr bewust van zijn!

De hobby wordt in veel gevallen gesponsord door de staleigenaar en die haalt daar in veel gevallen geen eerlijk arbeidsloon uit.

Verwacht dus geen tijdrovende individuele gratis service. Doe het zelf of betaal er een eerlijk uurloon voor.

Wees blij dat er nog zoveel mensen zijn die tegen relatief lage kosten hun locatie willen delen.
Pas als je zelf zo'n grote locatie koopt en moet onderhouden weet je hoeveel alles kost.

En tegenwoordig wordt er strenger gehandhaafd op vergunningen en regels qua aantallen paarden,,dus er kunnen vaak minder paarden op een bepaald oppervlak gehouden worden.

Dat betekent dat de vaste lasten over minder paarden verdeeld moeten worden en de kosten per paard stijgen.

Lesgeven of training levert wellicht neer op per uur. Minder pensionpaarden en meer uren lesgeven of meer uren werken buiten de deur is dan al snel aantrekkelijker.

De keuze voor overstap naar doe het zelf of doe het samen is dan ook eenvoudig verklaard.

En als je dan als klant aanbiedt om t zelf te doen (uitmesten/opstrooien) omdat je op je all in stal toch al een deel zelf doet kan dat niet( toch weer een deel personele besparing)..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:19

De berekening klopt niet helemaal.
De BTW op pensionstalling is overigens nog steeds 9%. Dat is uitgezonderd van de andere diensten, waarvan je de BTW makkelijker kunt doorleggen aan de klant.
Het voer, stalbedekking etc zijn voor de onderneming kosten die je weer van de inkomsten kunt aftrekken. Net als de BTW daarop. Hetzelfde geldt voor de kosten van de opstallen die te maken hebben met je bedrijfsvoering. Je materieel (obv afschrijving) brandstof etc etc. Loonkosten. De kleding die je nodig hebt, de kleding van je medewerkers kun je van je inkomsten aftrekken.
Je plaatje is niet volledig. Het gaat voor een deel uit van "iemand die het erbij doet" en een hippische onderneming.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:38

Esther28 schreef:
En als je dan als klant aanbiedt om t zelf te doen (uitmesten/opstrooien) omdat je op je all in stal toch al een deel zelf doet kan dat niet( toch weer een deel personele besparing)..

Personeel misschien maar verbruik schiet dan veelal de hoogte in. Net als bij ‘ik geef zelf wel hooi.’

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:35

Als het personeel al in dienst is moet het ook het loon kunnen terugverdienen. Dat kan een reden zijn dst "korting" in elk geval niet mogelijk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:44

@babootje,
Ik geloof gelijk dat de opsomming niet compleet is. Ik heb hier bij de paarden aan huis al moeite om het complete kostenplaatje op een rijtje te zetten en bij bedrijfsmatig komen er nog veel meer dingen bij.

Bepaalde controles (brandblusapperatuur, veiligheidscertificaat, welzijnscertificering) lidmaatschap KNHS of FNRS, BHV/EHBO opleiding en herhalingen en vast nog meer...

Boekhouder/jaarrekening/belastingaangifte
Mestboekhouding

Btw is inderdaad iets te ruim gerekend. Verdeling is afhankelijk van de faciliteiten.
Het was 0% kale stalhuur, 9% sportgelegenheid bieden en 21% diensten. Met binnenbak verdeling 1/3, 1/3, 1/3
Met alleen buitenbak of zonder buitenbak is er weer andere verdeling.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 31-01-25 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:44

Het maakt eigenlijk ook allemaal niet uit. Ik denk dat we allemaal kunnen rekenen hier, en dat we weten dat niemand er rijk van wordt.....
Dan moet je er echt handel of iets anders bij doen.

Maar ik moet ook eerlijk zijn, dat toen er hier een stal verhoging aan kwam, het toch wel even door mijn hoofd schoot of ik dit geld mijn hobby nog waard vind... Dus helemaal los van de stal waar ik sta... Kan en wil ik mezelf een hobby van 450-650 euro per maand veroorloven.

Ik zal wel blij zijn als we ooit een eigen spul hebben. Ik weet het, dat kost ook geld, maar dan is wel alles van jezelf....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:50

Ja, dat is ook zo. Iedereen heeft een maximum aan wat er vrij besteedbaar is en iedereen kan een grens hebben wat die uit wil geven aan een hobby.

Ik zou met deze pensionprijzen ook geen 2 paarden kunnen houden. Ik heb ze aan huis en de pensionklsnten delen mee in d3 onderhoudskosten. Maar winst wordt er niet gemaakt en een uurloon zeker niet er uit gehaald. Alles is ontzettend duur!

Zonder de bijdrage van de (nu 4) stalgenoten had ik hier ook geen budget genoeg voor al het onderhoud en het vervangen van dingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:15

joyce B schreef:
Ja, dat is ook zo. Iedereen heeft een maximum aan wat er vrij besteedbaar is en iedereen kan een grens hebben wat die uit wil geven aan een hobby.

Ik zou met deze pensionprijzen ook geen 2 paarden kunnen houden. Ik heb ze aan huis en de pensionklsnten delen mee in d3 onderhoudskosten. Maar winst wordt er niet gemaakt en een uurloon zeker niet er uit gehaald. Alles is ontzettend duur!

Zonder de bijdrage van de (nu 4) stalgenoten had ik hier ook geen budget genoeg voor al het onderhoud en het vervangen van dingen.

Ik heb sinds een maand nog maar 2 extra bij op stal en 1tje doen wij alleen het hooi en water van (staat op weide op pensioen.) en ik heb deze maand voor het eerst weer kunnen sparen. :+
Dus nee, rijk word je er echt niet van. Iig niet op kleine schaal.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:04

Esther28 schreef:

Stel je hebt 40 pension paarden.
Pietje wil wel graag zelf mesten, jantje wil alleen zelf op strooien en Maartje wil zelf wel hooi geven en dan zijn er vast nog wel wat dingen te bedenken.

Het wordt dan een rommeltje letterlijk en figuurlijk en het verbruik wordt vaak ook verdubbeld.
Dus nee zo simpel het allemaal niet.

Dan kun je beter kiezen voor een doe het zelf stal. En niet voor een volpension stal.

Ik merk hier wel vaker dat mensen vooral aan zichzelf denken hoe het voor hun dan voordeliger kan worden.
Niet naar het grotere plaatje.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:05

monsera schreef:
Esther28 schreef:

Pietje wil wel graag zelf mesten, jantje wil alleen zelf op strooien en Maartje wil zelf wel hooi geven en dan zijn er vast nog wel wat dingen te bedenken.

Het wordt dan een rommeltje letterlijk en figuurlijk en het verbruik wordt vaak ook verdubbeld.

Dan kun je beter kiezen voor een doe het zelf stal. En niet voor een volpension stal.

Ik merk hier wel vaker dat mensen vooral aan zichzelf denken hoe het voor hun dan voordeliger kan worden.

T ligt wat ingewikkelder dan dit. Ik doe al een deel zelf ondanks vp dus dat kan er dan ook nog wel bij.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:56

monsera schreef:
Esther28 schreef:

Precies dat. En als je het bij 1 toestaat volgen er altijd meer die ook een uitzondering willen en zeg dan maar eens nee...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:08

Mensen hebben geen idee van de kosten, maar dat is natuurlijk met meer dingen zo. Als mensen naar een zwembad gaan, denken ze ook niet aan de kosten die daar zijn. Als de toegang duurder wordt, klagen ze ook dat een middagje zwemmen zo duur is geworden.

Heel veel stallen zijn er ooit bij begonnen, werkte zwart en zijn ook vaak flexibel geweest. Als je nu gespecificeerde facturen zou willen, leg je een extra last bij de stalhouder. Maar het zou ook kunnen schelen om duidelijk te maken waar je voor betaald. Het is dan ook gelijk duidelijk wat je voor je geld kan krijgen. Als bijv de extra service er niet op staat, zoals dekens op en af.

Mensen hebben echt geen idee soms en het is ook niet altijd slecht bedoeld. Maar waar wij zelf uitmestte kon je zelf bijv stro pakken. Ik zag mensen echt een halve schone stal eruit halen en weer bergen erin gooien. Want het zit in de prijs, je mag zelf pakken en paard staat in lekker dik stro. Ze denken niet aan de kosten in zijn totaal. Stro inkopen, opslaan, klaarzetten, afvoer van een mesthoop die dan snel vol ligt etc.

Onderhoud van de stallen, bak, terrein is nodig, maar kan vaak ook weer kosten voorkomen. Maar het moet wel gedaan worden.
Slechte bakken wordt veel over geklaagd en een goede bak vraagt ook om regelmatig onderhoud. Maar als een bak heel netjes is en er zijn regels, zijn mensen ook weer te beroerd om zich daaraan te houden. Elke keer boos worden of regels ophangen die mensen nooit lezen, blijkt weinig nut te hebben. Het duidelijk maken op de factuur zou misschien kunnen helpen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:53

superpony schreef:
Mensen hebben geen idee van de kosten, maar dat is natuurlijk met meer dingen zo. Als mensen naar een zwembad gaan, denken ze ook niet aan de kosten die daar zijn. Als de toegang duurder wordt, klagen ze ook dat een middagje zwemmen zo duur is geworden.

Heel veel stallen zijn er ooit bij begonnen, werkte zwart en zijn ook vaak flexibel geweest. Als je nu gespecificeerde facturen zou willen, leg je een extra last bij de stalhouder. Maar het zou ook kunnen schelen om duidelijk te maken waar je voor betaald. Het is dan ook gelijk duidelijk wat je voor je geld kan krijgen. Als bijv de extra service er niet op staat, zoals dekens op en af.

Mensen hebben echt geen idee soms en het is ook niet altijd slecht bedoeld. Maar waar wij zelf uitmestte kon je zelf bijv stro pakken. Ik zag mensen echt een halve schone stal eruit halen en weer bergen erin gooien. Want het zit in de prijs, je mag zelf pakken en paard staat in lekker dik stro. Ze denken niet aan de kosten in zijn totaal. Stro inkopen, opslaan, klaarzetten, afvoer van een mesthoop die dan snel vol ligt etc.

Onderhoud van de stallen, bak, terrein is nodig, maar kan vaak ook weer kosten voorkomen. Maar het moet wel gedaan worden.
Slechte bakken wordt veel over geklaagd en een goede bak vraagt ook om regelmatig onderhoud. Maar als een bak heel netjes is en er zijn regels, zijn mensen ook weer te beroerd om zich daaraan te houden. Elke keer boos worden of regels ophangen die mensen nooit lezen, blijkt weinig nut te hebben. Het duidelijk maken op de factuur zou misschien kunnen helpen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:12

Bij ons op de pension stal aanstaande zondag vergadering.

Hier dus ook al in gedachten dat daarbij de stalling per maand weer omhoog gaat.

Hoe vaak mag een pensionhouder zijn/haar stalling verhogen.
Vorig zomer al met 20 euro omhoog gegaan, toen zat er een jaar tussen.

Dus binnen 2 jaar 3 keer omhoog gegaan

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:16

100x als ze het op tijd aangeven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:18

wel netjes als ze dat zo via een vergaderingetje doen. Je kan dan discusieren als je het niet o.k vind

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:27

Popstra schreef:
wel netjes als ze dat zo via een vergaderingetje doen. Je kan dan discusieren als je het niet o.k vind

Discussiëren? Bij de AH gaan we toch ook niet discussiëren? Dan koop je je product ergens anders.

De stukadoor heeft ook zijn prijzen, ben je het er niet mee eens zoek je een andere (zoekt een andere stalling) of doet het zelf (regelt een wei of koopt een huis met grond).

Ik vind de discussie hier op stal altijd zo belachelijk. We staan voor belachelijk weinig geld, er is weinig luxe voor de mens, maar als de stal eigenaar spreekt over verbeteringen of kosten willen ‘we’ met zijn allen niet meer betalen. Stop dan ook maar met klagen over de bak of de mesthoop die niet netjes is.

Paarden kosten geld het is geen basis recht, maar er zijn mogelijkheden voor grotere en kleinere portemonnees.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:36

Ze zullen toch de prijs niet voor de lol omhoog gooien? Valt toch niet echt iets over te discussiëren? Alles is echt knetter duur aan het worden…

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:03

Balou_k schreef:
Popstra schreef:

Discussiëren? Bij de AH gaan we toch ook niet discussiëren? Dan koop je je product ergens anders.

De stukadoor heeft ook zijn prijzen, ben je het er niet mee eens zoek je een andere (zoekt een andere stalling) of doet het zelf (regelt een wei of koopt een huis met grond).

Ik vind de discussie hier op stal altijd zo belachelijk. We staan voor belachelijk weinig geld, er is weinig luxe voor de mens, maar als de stal eigenaar spreekt over verbeteringen of kosten willen ‘we’ met zijn allen niet meer betalen. Stop dan ook maar met klagen over de bak of de mesthoop die niet netjes is.

Paarden kosten geld het is geen basis recht, maar er zijn mogelijkheden voor grotere en kleinere portemonnees.

Maar wat als je niet klaagt over de prijsverhoging en de beloofde verbetering waarvoor de verhoging nodig was blijft uit?
Ik vind dat je dan prima de discussie aan mag gaan..

Voorbeeld uit de eigen regio; bak werd weinig tot niet gesleept, stal eigenaar geeft aan; ik wil dat wel gaan doen, maaaaar dan gaat de stalprijs wel met bedrag x omhoog.
Iedereen stemt daar mee in, vervolgens gebeurt dat slepen dus niet.. dat vind ik kwalijk.

En toen de volgende vergadering weer een stalverhoging werd aangekondigd vanwege x en y was de staleigenaar hoogst verbaasd dat er weerstand kwam, want hij zal toch zeker zelf wel bepalen of de bak gesleept moest worden.

Dat zijn situaties waarin je best de discussie aan kunt gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:21

Maar eigenlijk kan je het nergens echt 100% mee vergelijken.

Je huurhuis, heeft bijv een vaste prijs en daar wordt netjes aangegeven dat de prijs omhoog gaat en doorgaans ook op basis van wat. Onderhoud is hun taak en als het huis niet voldoet, kan je wel protesteren tegen de verhoging.

Een stukadoor heeft wel een prijs, maar daar valt vaak wel mee te praten of ze maken een all in prijs. Ligt aan de klus of het bedrijf. Maar het is niet zo vast vast.

Prijzen voor voer liggen vaak wel vast, maar groot inkopen kan je ook betere deals mee maken. Voor een particulier of hele kleine stal niet te doen, maar voor grotere stallen wel bespreekbaar.

Bij een pensionstal komt alles samen. Daarbij kost niet elke klant hetzelfde, maar je betaald vaak wel hetzelfde. Kan me goed voorstellen dat je bij de ene overhoudt en bij de andere erbij moet leggen. Normaal zou je mensen daar niet over horen, want dat is met meer dingen in het leven zo. Maar als het er op aan gaat komen of je wel of niet nog de kosten kan betalen, zullen mensen op alles gaan letten.

Als je gaat vergaderen, moet je eigenlijk met alle koppen dezelfde kant op komen als je iets wil veranderen en dat lukt meestal niet.
En wat voor de een belangrijk is, is dat voor de ander niet. Weet nog wel ooit bij een vergadering ergens dat het over de koffie ging. Ja, sorry, ik drink geen koffie en kom daar ook niet voor. Toch moet je daar begrip voor opbrengen. Hoewel het andersom dan een stuk minder is, dat ik dat niet belangrijk vind.

En mensen zijn te verschillend. Ik denk dat vergaderen vaak niet de uitkomst is en je kreeg juist het achteraf geklets en geklaag.