Pocca_Locca schreef:Helaas heb ik ietsje te vaak met eigen ogen gezien, dat een paard een optater kreeg, omdat er iemand zich beledigd of in d'r eer aangetast voelde..dat waren geen van allen levensbedreigende situaties.. Het gaat er bij mij dus niet in, dat iedereen die hier op dit topic zegt regelmatig een paard " te corrigeren" dmv een schop of lel, dit alleen maar in uiterste noodzaak doet. Zoveel noodsituaties komen er niet voor, ik heb zelf met veulens en volbloedhengsten gewerkt, en het altijd prima afgekund met lichaamshouding, stem, duidelijkheid, maar vooral respect, invoelingsvermogen en liefde.Op het moment Dat je een lel geeft, gaat het om een zeldzame noodsituatie, een paard met een zware psychische afwijking, of je hebt niet goed opgelet, dus mosterd na de maaltijd.
Ik moet zeggen dat het bij mij niet altijd een levensbedreigende noodsituatie hoeft te zijn om een schop of een lel uit te delen.
Verder krijgen wij hier een hoop onopgevoede mormels binnen, en moet ik ook met de jonge hengsten nog gewoon door de smalle gang langs de merries kunnen. maar met stem en lichaamshouding valt inderdaad gelukkig vaak genoeg te bereiken, en een engelengeduld